PDA

Vis full versjon : "Ny" mens etter pilleslutt? Eller er det alderen?

Umuriel
17-04-2005, 13:57
Jeg har alltid hatt mens som har vart i 7-8 dager. Den var i tillegg veldig kraftig (skulle tro jeg mistet alt blodet i kroppen) og smertefull. Jeg blødde så mye at jeg fikk piller av legen som skulle minske blodmengden. Jeg fikk også lov av legen å ta litt flere smertestillende enn det sto på pakken under mens.

Da jeg var rundt 22 år orket jeg ikke mer og begynte på p-piller. Jeg hadde fortsatt kraftige blødninger, men ikke fullt så ille som tidligere. Jeg hadde også mindre menssmerter.

Nå derimot er mensen min skikkelig rar. Jeg har fortsatt menssmerter, men ikke like vonde som tidligere. Det rareste av alt er at jeg blør mye mindre!

Jeg som tidligere måtte bruke nattbind på dagtid kan nå bruke normal-bind!

I tillegg varer mensen nå bare i ca 4 dager.

Er det p-pille hormoner som fortsatt sitter igjen?
Har forandringen kommet med alderen?
Eller er det kroppen som har forandret seg etter fødsel?

naomi
17-04-2005, 14:33
Kan bare si at jeg har hatt det utrolig vondt under mens og EL i yngre dager..smertestillende var aldri langt unna i disse tider.

Ting normaliserte seg med p-pillene, men disse har jeg ikke brukt på maaange år nå.
Det jeg har erfart er at etter fødsler har ting blitt bedre og bedre..jeg har nå ikke lenger smerter hverken ved mens eller EL..kjenner lite utenom vanlige mensmurringer..

Så det kan være : 1) at kroppen forandrer seg ved fødsel
2) at det er alderen .
Vet ikke om dette var noe greit svar, men det er iallefall min erfaring...

Sita
17-04-2005, 14:58
Jeg har gått av og på p-piller flere ganger siden jeg begynte med dem første gang, og jeg synes syklusen har blitt litt annerledes hver gang jeg har sluttet eller begynt på dem jeg. I begynnelsen hadde jeg kraftige blødninger i 7 dager, så fikk jeg kraftige blødninger i bare 4, så fikk jeg minimal blødning i 7 og nå minimal i 4-5. Smerter har jeg ikke hatt noe særlig av da.

Masa
18-04-2005, 08:46
jeg opplevde nesten det motsatte...
Før jeg begynte med p-piller som 20 åring hadde jeg moderate smerter og mye blødning. Når jeg sluttet med pillene fikk jeg kjempesmerter, men blødningene var ikke så store som før. Hodepine hadde jeg heller aldri før, men nå har jeg fått migrene i forbindelse med mensen også...

Tror vel at alle hormonpreparater gjør noe med kjemien i oss, men det er jo ikke greit å si, for det kan jo hende at mensen hadde forandret seg med alderen uansett... Jeg er over 30 nå, og min mor sier at hennes mens var som værst mellom 25 og 30...

engalova
18-04-2005, 08:59
Jeg har ingen barn og kan ikke uttale meg stort om det men jeg brukte p-piller i 5 år og merket endringer da jeg sluttet. Syklusen ble forlenget med 7-8 dager og selve mensen har jeg nå i 7 dager mot 4 da jeg gikk på pillen. Humøret er mye bedre men smertene større. Ja, det var det..:glis:

Umuriel
21-04-2005, 22:17
Takk for svar dere. :)

Var redd det var meg det var noe i "veien" med.