PDA

Vis full versjon : Hjelp - Pizzabunn!

Mae22
29-10-2003, 08:38
Å huffameg - i dag trenger jeg hjelp!

Skal ha "syforening" i kveld - og har lovt å bake pizza!
Problemet er at jeg alltid har brukt sånn "pizzamel" som man fikk kjøpt bl.a på Rema1000 i små esker hvor man kun tilsatte gjær, men den lokale Remasjappa selger ikke lengre disse pakkene!!!! :geip:
Så: hjelp meg med oppskrift på en deig jenter!
(vet dette er alfa omega for en "husmor", men Rema-genarasjonen foretrekker å gjøre ting lettvint vet dere:flau: )
Må være en deig som blir en tykk og kraftig bunn!!!
(og helst idiotsikker....er en "idiot" med gjærbakst!)

Babysyk
29-10-2003, 08:44
Hei!

Jeg bruker de ferdige Pizzabunn posene til Toro. Der tilsetter du bare vann.
Det blir kansje litt dyrt?Men det er veldig enkelt å lage pizza på den måten.

Mae22
29-10-2003, 08:59
Hei!

Jeg bruker de ferdige Pizzabunn posene til Toro. Der tilsetter du bare vann.
Det blir kansje litt dyrt?Men det er veldig enkelt å lage pizza på den måten.
Har prøvd de også, men bunnen ble likssom aldri ferdigstekt! Mulig det var fordi fyllet var for bløtt da...
Men de posene blir løsningen dersom ingen kommer med et alternativ! ;)

Gurin
29-10-2003, 09:03
Jeg bruker 1 pose tørrgjær, litt lunkent vann, hvetemel og litt matolje el. olivenolje + salt .... Jeg bruker bare å slumpe, men det er ca sånn : 1 pose tørrgj., ca2dl vann, mel 2 spiseskjeer olje og 1 teskje salt ...

fiona
29-10-2003, 09:04
hei...
ja jeg har ei god oppskrift og veldig lett.

4dl vann
1pakke tørrgjær
salt
og bare så mye mel du trenger.

er ganske sikker på at dette er den letteste oppskriften du får tak i og den er knallgod! jeg lager dobbel og får da tykk bunn i en hel skuffe! du bare tar i vannet, gjæret og litt salt i og tilsetter mel til deigen er bra.

kos dere ikvell!

Mae22
29-10-2003, 09:08
Takker for at dere er så utroli kjappe! Her er intet problem for lite :D
Tenker jeg "adopterer" oppskriften din jeg Fiona - takk takk!!

Ellers tror jeg jeg satser på tacofyll på pizzaen, og en saftig salat til! :sulten:
Gleder meg allerede jeg gitt.....

PS har dårlig erfaring med tørrgjær, tilsvarer en "klump" vanlig gjær en pakke tørrgjær?? Huff - føler meg heelt grønn her nå jeg...:_plystre:

fiona
29-10-2003, 09:15
jeg bruker bare tørrgjær og tror oppskriften er idiotsikker :lol:
men vil du bruke fersk er det bare å lunke vannet litt først og røre den ut. det må være omtrent kroppstemperatur. blir det for varmt ødelegger du gjæret.

du må gjerne hive litt olje i vannet og for å være sikker på at den ikke blir kleimete, men med meg går det bra.

fikk usannsynlig lyst på pizza no!!!

fiona
29-10-2003, 09:17
ja. en pakke ferskgjær tilsvarer en pakke tørrgjær. iallefall sist jeg sjekket..

så ikke at det var det du spurte om...

Mae22
29-10-2003, 09:27
fikk usannsynlig lyst på pizza no!!!
Du får stikke innom SG i 8tide i kveld, så skal jeg spandere et cyber-stykke på deg :snill:

Grete
29-10-2003, 09:29
Du kan jo forsteke bunnen ca 15 min før du tar på fyllet hvis du har problemer med at bunnen blir for våt.

Når du bruker tørrgjær må vannen holde ca 45 grader. Den tåler mer enn fersk gjær og hvis du bruker for lav temp vil det ta uendelig lang tid å heve deigen. Har du varmekabler på badet eller fyrer i peisen, sett deigen der (foran peisen eller på gulvet på badet) da hever den fortere.

Mae22
29-10-2003, 09:31
Forsterke?
Vil det si å steke den i 15min før jeg tar på fyllet?

Hilsen pizzadeig-idioten (tihi)

fiona
29-10-2003, 09:32
Du får stikke innom SG i 8tide i kveld, så skal jeg spandere et cyber-stykke på deg :snill:

Det er en date :lol:

fiona
29-10-2003, 09:34
ja det gjør det. jeg gjør det med osten også, slik at den blir sann som ute og ikke hard. tar ikke på osten før siste 10-15 min. men hvis du forsteker kan du ta på med en gang.

Mae22
29-10-2003, 09:38
:klapp: Hurra for dere! Jeg har vel nå nesten fortjent et kursbevis "Hurtigkurs i pizzabaking" :fnis:

SKal rapportere om utfallet av pizzaen jeg

Pernille
29-10-2003, 10:16
Lyst på et nytt medlem i syforeningen, Mae? :sulten: :blunke:

Mae22
29-10-2003, 10:25
Hvis du finner ut hvem jeg er og hvor jeg bor, er du hjertlig velkommen Pernille! :blunke:
Skulle ikke være så lang reise heller det... :dubidua:

Pernille
29-10-2003, 10:27
Har ikke barnevakt, sjø... :( Kaill'n skal på gokart i by'n i kveld sammen med gjengen...

Neste gang..? :snill:

Mae22
29-10-2003, 10:28
Neste gang!

(Dessuten hadde du vært modig om du hadde tort spise pizzaen min etter å ha lest denne tråden.....:latter: )

Pernille
29-10-2003, 10:47
:fnis:

Jannike_79
29-10-2003, 11:32
Sikkert litt sein nå men jeg har også en idiotsikker oppskrift på pizzabunn:

3 dl vann
4 - 5 dl mel (du ser på deigen hvor mye du trenger)
1 pose tørrgjær
4 ss olje
litt salt

Jeg tør påstå at tørrgjær er mer idiotsikkert enn fersk, for den ferske skal det lite til å ødelegge..Jeg syns denne deigen er veldig enkel, jeg bare blander ca 4 dl mel, salt og tørrgjær i en bolle, så blander jeg vannet og oljen i ett dl mål.. Heller dette i bollen, rører godt, tilsetter event. mer mel hvis det trengs..
Den trenger ikke heve så altfor lenge, men det lønner seg å sette den ett lunt og varmt sted.. En times tid med heving kommer du langt med..

Håper pizzaen blir bra uansett hvilken bunn du bruker!!

Lykke til!!

pia1006
29-10-2003, 19:12
Du har sikkert fått mange gode pizzadeiger,men jeg skriver opp
min som ALLE liker :yiiha:

9 DL MEL
3 DL LUNKET VANN
4 SS OLJE
1 TS SALT
1 PK TØRR GJÆR

Kjempe lett og god og i kjøttdeigen bruker jeg
1 pk taco krydder veldig godt og noe alle liker
for den kresne garden :lol: :lol:

LYKKE TIL

hønemor
29-10-2003, 19:25
Å huffameg - i dag trenger jeg hjelp!

Skal ha "syforening" i kveld - og har lovt å bake pizza!
Problemet er at jeg alltid har brukt sånn "pizzamel" som man fikk kjøpt bl.a på Rema1000 i små esker hvor man kun tilsatte gjær, men den lokale Remasjappa selger ikke lengre disse pakkene!!!! :geip:
Så: hjelp meg med oppskrift på en deig jenter!
(vet dette er alfa omega for en "husmor", men Rema-genarasjonen foretrekker å gjøre ting lettvint vet dere:flau: )
Må være en deig som blir en tykk og kraftig bunn!!!
(og helst idiotsikker....er en "idiot" med gjærbakst!)
Er kanskje for sent men, her har du jaffal en enkel og god en
- 3,5 dl med vann
- rør ut 50 gr gjær i vannet( slik at det ikke klumper)
- 5 ss med olivenolje
- rør dette sammen og hell på hvetemel litt og litt til du får en deig som ikke er klissete (tror det er ca 8 dl hvetemel)
-la dette heve i ca 45 minutter
- kjevle ut/ eller bank deigen ut i den formen du vil ha
-hell på pizzafyll ( sørg for at det har blitt kaldt, ellers blir bunne klissete)
-ta på ost
-la pizzaen stå i ca 20 min til heving
-stekes midt i på 220 grader
lykke til!

Mae22
30-10-2003, 07:46
HEI!
Da var syforeningen overstått, pizzaen ble vellykket ( i allefall syntes de som spiste det!)
Brukte fionas "oppskrift" og siden jeg har problemer med å få bunnen skikkelig stekt så adopterte jeg Grethes tips om å forsteke!
I fyllet brukte jeg kjøttdeig, tacokrydder (seasoning mix), litt løk, og mais. Samt litt over ett og et halvt glass tacosaus (thick`n chunky)! Deretter strødde jeg knuste nachos over før jeg hadde på revet osteblanding (vanlig, jarslberg og mozarella) og jeg skal hilse og si fra "syforeningsgjengen" at pizzaen smakte nyyyydleig!
Serverte med rømme, tacosaus og en "tacosalat" (salat med mais, ananas, agurk, paprika, tomat og litt knust nachos)
:sulten: :nam: :sulten: :nam: