PDA

Vis full versjon : Nei å nei,dette var ikke helt med i planene da

Lille Pirill
06-08-2003, 12:33
Jeg leste i går om økonomiske rettigheter man har ved graviditet og fødsel.Der sto det opplyst at hvis man skal ha rett til fødselspenger må jeg har vært yrkesaktiv (det har jeg jo vært) med pensjonsgivende inntekt i minst 6 av de 10 første mnd før fødselspermisjonen :eek:
Jeg jobber i en privat barnehage og her er det ikke mye pensjonsgivende inntekt å spore altså :sint:

Hva gjør jeg nå da,vil jeg ikke ha rett på noe ved fødsel?? Og hva lønner det seg å gjøre,bytte til en jobb som oppfyller de kravene eller bli der jeg er??

Søren ta.Det står jo overalt at man må ha vært yrkesaktiv i 6 av de 10 siste mnd før fødselspermisjon, men pensjonsgivende inntekt er det ingen som sier noe om?? Det er jo en ganske vesentlig faktor :bonk:

Om noen føler for å komme på banen å si at jeg har tabba meg ut og misforstått her så blir jeg meget takknemmelig ;)

Og til dere som bare vil hjelpe som kan litt mer om dette blir jeg også fryktelig glade i :klem:

Pulsatilla
06-08-2003, 12:48
Mener du at du tjener så lite at du ikke opparbeider noen pensjonspoeng? Fødselspengene blir beregnet ut fra inntekten din det siste året, opptil 6x grunnbeløpet i trygdeetaten. Så vidt jeg vet er all lønnsinntekt pensjonsgivende. les mer her: http://www.trygdeetaten.no/default.asp?strTema=familie&path=f_oedsel_mrog_mradopsjon&path_sub=f_oedselspenger

Nuta
06-08-2003, 12:49
Fødselspenger

Fødselspenger gis til de som har vært i arbeid i minst seks av de siste ti månedene før stønadsperioden starter. Stønaden tilsvarer vanligvis full årslønn begrenset til 6 G for arbeidstakerer og 65 % av antatt inntekt for selvstendige næringsdrivende. Fødselspenger gis i utgangspunktet i 42 uker med full lønn eller 52 uker med 80 % lønn. Fire uker er forbeholdt faren. Med unntak av visse uker kan foreldrene dele stønadsperioden. Dersom moren ikke har rettigheter, kan faren på visse vilkår ta fødselspermisjon på inntil 29 uker med full lønn eller 39 uker med 80 % lønn. Tidskontoordningen gjør det mulig å forlenge stønadstiden ved å kombinere delvis gjenopptakelse av arbeidet i kombinasjon med fødselspenger. Kvinner som ikke har rett til fødselspenger får en engangsstønad.

dette er tatt fra www.trygdeetaten.no (http://www.trygdeetaten.no)

Står ikke noe der om pensjonsgivende inntekt!

Stella
06-08-2003, 12:55
Så vidt jeg vet har du pensjonsgivende inntekt så sant du betaler skatt. Det er ikke snakk om private pensjonsavtaler, men rettigheter du har i statens pensjonskasse som vanlig skattebetaler. (Det er mulig at du må ha en viss stillingsprosent for å få dette godkjent)

Du kan med andre ord ta det helt med ro, for du har altså pensjonsgivende inntekt i dag!

Lykke til!

Nennemor
06-08-2003, 12:58
All lønnsinntekt er pensjonsgivende inntekt, men hvis du er en riking som lever på utbytte av aksjene dine for eksempel, får du ikke fødselspenger av denne inntekten. Da trenger du det vel ikke heller. ;)

Tante pose
06-08-2003, 13:00
Hei!

DU har allerede fått masse informasjon.
Så lenge du mottar lønn på vanlig måte (ikke svarte penger), så er du på helt trygg grunn.

Lykke til med prøvingen!

Katarina
06-08-2003, 13:05
For de som vet:
jeg er en selvstendig næringsdrivende, jobber som frilanser. Har jeg da rett til noe eller kun engangsstønad? Betaler jo vanlig skatt av mine inntekter og opparbeider pensjonspoeng...

(er også fulltidsstudent, og da får jeg vel 9250/mnd fra Lånekassen)

Takk, hvis noen vet det...hvis ikke må ringe til trygdeetaten... :soh:

Lille Pirill
06-08-2003, 13:05
Oki,da var det jeg som hadde misforstått alikevel da :_plystre: Nå ble jeg kjempe letta,tusen tusen takk alle sammen.

Og jeg vil tro jeg tjener nok Pulsatilla,for jeg jobber tross alt en 100% stilling i barnehage.Tror da ikke trygdetaten kan forlange så mye mer.Men for å være på den sikre siden så skal jeg sjekke :nikker:

Og aksjer vet jeg knapt hva er en gang :knegg:

Og igjen,tusen tusen takk alle sammen :kidoki:

Pulsatilla
06-08-2003, 13:44
For de som vet:
jeg er en selvstendig næringsdrivende, jobber som frilanser. Har jeg da rett til noe eller kun engangsstønad? Betaler jo vanlig skatt av mine inntekter og opparbeider pensjonspoeng...

(er også fulltidsstudent, og da får jeg vel 9250/mnd fra Lånekassen)

Takk, hvis noen vet det...hvis ikke må ringe til trygdeetaten... :soh:

Selvstendig næringsdrivende får 65 % av siste års inntekt. les forøvrig mer på www.trygdeetaten.no (http://www.trygdeetaten.no) Du finner detaljene der :)

Krepsejenta
06-08-2003, 17:02
Heisan :)

Hmm...det stemmer nok det at du må ha pensjonsgivende inntekt, det er nok derfor man anbefaler å sjekke ut det når man søker etter nye jobber...

Hvis jeg var deg, ville jeg nok ha søkt på ny jobb, dette er også fordi at det lønner seg jo den dagen man går av med pensjon... Selv o mdet er leeenge til, så lønner det seg nok å tenke langsiktig..

Men var jeg deg så ville jeg ringt en telefon til trygdekontoret der du bor og undersøkt litt.. Er du sikker på at du har sjekka ut at den barnehagen du arbeider i ikke har det??? Se på lønsslippen, der pleier det å stå hva man blir trukket i pensjon...

:lykketil:

Catz
06-08-2003, 17:07
Hei!

Mener å huske at pensjonsgivende inntelt er all inntekt utover 1G (56 861). Da jeg jobbet som dagmamma tjente jeg nemlig ikke nok til pensjonsgivende inntekt, men trygdekontoret har mer informasjon om dette.

Klem fra Catz

HanneG
06-08-2003, 19:39
Er du vanlig lønnsmottaker opptjener du pensjonspoeng (dvs. har pensjonsgivende inntekt). Det er en nedre grense for hvor mye du må tjene for å få det (vet ikke hvor mye det er). Så siden du har en 100 % stiling i en barnehage har du pensjonsgivende inntekt. PS har jobbet med lønn siden 1995.

Lille Pirill
06-08-2003, 20:22
Jeg blir ikke trukket i pensjon på lønnslippen,det ble jeg der jeg jobba forrige gang.Men da jobba jeg i kommunen.

Siden det er så mange som sier at jeg er på trygg grunn her så kommer jeg ikke til å stresse med å bytte jobb.Jeg og snuppen min jobber sammen så en av oss skulle uansett finne seg ny jobb,men vi hadde jo ikke tenkt å stresse med det da.

Skal sjekke med trygdekontoret selv også,men jeg velger å stole på det HanneG og mange andre har sagt her.

Takk for all hjelp :klapp:

Anita Sofie
06-08-2003, 21:28
Hvis du har en jobb og tjener over 1 G så har du pensjonsgivende intekt. Dun kan jobbe i en bedrift og betale en ekstra pensjon som blir trukket av lønnen, men det er noe annet en pensjonsgivende intekt. Alle som jobber og tjener over 1G har pensjonsgivende inntekt. Jeg har drevet med regnskap i mange år. Se øverst i til høyre på skatte oppgjøre så står det hvor mye pensjonsgivende inntekt du har hatt det siste året. Det har ikke noe å si om det er privat eller statlig eller kommunalt.

jolie
07-08-2003, 00:52
Katarina: jeg vil tro at du ikke både får permisjonspenger basert på lønn OG penger fra lånekassen. Kun en av delene. Men som student får en vel engangsstønad? Så kan du jo regne på, hva som lønner seg mest av lånekassen + evt engangsstønad og permisjonspenger.