PDA

Vis full versjon : Snart ferdig student

Prøvekanin
02-11-2003, 17:38
Er det ikke teit hvordan økonomiske betingelser skal ha så mye å si for akkurat NÅR man skal få barn??
Jeg bekymrer meg mye over at jeg kanskje ikke rekker å bli gravid innen mars/april, som er siste sjanse for å kunne få føselsstipend fra Lånekassa, uten å måtte utsette annet enn selve eksamen... Deretter må jeg vente med prøvinga til jeg er ferdig med studiet i desember neste år, og helst til jeg har fått meg en jobb (for jeg har jo ikke rett til arb.ledighetstrygd, da jeg ikke har jobbet særlig ved siden av studiene). MEN: hvorfor må det være slik?
Så vidt jeg har forstått får man fødselspenger av staten hvis man har jobbet 6 av de siste 9 mnd før fødsel, det er altså staten som betaler. Og hvis jeg må vente med å få barn til jeg har begynt å jobbe, så må staten antakelig ut med mye mer en de 125000 jeg får hvis jeg får barn som student! Derfor synes jeg lånekassa burde kunne gi fødselsstipend hvis man fikk barn innen 6 mnd etter avslutta eksamen (for så lang tid tar det minst før man blir fanget opp av fødselspengeordningen). Staten ville spart penger på å betale ut mindre fødselspenger, og siden man da kunne satse på barn i en yngre alder, ville man kanskje også spart penger på fruktbarhetsproblemer (som legene jo maser om at blir et problem jo eldre man blir....). Dessuten er man ikke til hinder for noen når man får barn rett etter endt utdannelse, ingen vikarer som må ansettes eller undervisning som blir forskjøvet. Egentlig synes jeg man kan avvikle fødselsstipendordninga, og øke engangsstønaden tilsvarende, slik at alle som får barn utenom støtteordningene kan ha en viss trygghet! Man har jo ikke mulighet til å pluselig velge yrkeslivet når man sitter der med et nyfødt barn, og da spiller det ikke noen rolle om man tidligere har valgt å være hjemmeværende.
Uff! Måtte bare lette litt frustrasjon!! Kan jo ikke diskutere dette over middagsbordet med familien, når de ikke skal vite at vi prøver. men jeg kan kanskje sende et anonymt brev til politikerne...?

Jannike_79
02-11-2003, 18:10
Syns absolutt du skal sende ett anonymt brev til politikerene, jeg kan skrive under anonymt jeg å.. Er student jeg, ikke ferdig like snart som deg men om ett par år.. Og veldig enig med deg i alt du sier, men dessverre er det lite vi kan gjøre med det.. Det er vel typisk Norge med lover og regler som liksom ikke gjør oss noe klokere...

Håper du "rekker" å bli gravid før fristen går ut..

Klemmer :klemmer:

Tullejenta
02-11-2003, 18:58
Hei!

Er litt i samme situasjon som deg, bortsett fra at jeg rakk det ikke innen tidsfristen min.. skal etter planen være ferdig i juni neste år. Veldig kjedelig! Og er ganske sur innimellom.. men jeg satser på at jeg får jobb relativt kjapt slik at jeg kan begynne å prøve igjen! Krysser fingrene for at den sitter da jeg :)

Klem!

Elise
02-11-2003, 22:39
Jeg er helt enig. Er selv student, går på attføring. I en nslik situasjon får man engangsstønad - ikke noe mer. Da jeg fikk lillejenta, tok jeg ikke permisjon. Det var tøft (sliter litt enda), men jeg tror det går. Hvis jeg er så heldig å bli gravid igjen, tar jeg permisjon uten penger (bruker et lite overskudd fra leilighetssalg). Kjipt at ikke alle får svangerskapspenger!!!

Lykke til når du starter med :kos: Håper du raskt blir :magen: og at du får en nydeli liten :baby:

Prøvekanin
02-11-2003, 23:01
Hei igjen!
Ja, Elise, det at man ikke får fødselspenger når man har vært på attføring provoserer meg også!!! Man får det jo når man har hatt sykepenger?!? Nei, det er ikke til å bli klok på! Men bortsett fra disse "hullene" i rettighetene er jo landet vårt best i klassen hva angår økonomiske forhold rundt fødsel :kidoki: Så da skulle vel ikke myndighetene har noe i mot å gjøre det enda bedre for kvinner OG menn som ønsker barn!!!