PDA

Vis full versjon : Folk er så ubetenksomme!

Elinblu
06-08-2003, 15:06
I forbindelse med en gjenforeningsfest snakka jeg nettopp med en gammel venninne på telefon. Vi har ikke hatt kontakt på mange år, men jeg visste at hun har to små barn. Noe av det første hun spurte meg om, var selvfølgelig om det snart var noen barn i sikte for meg også. Da jeg svarte at det ikke ser slik ut, presterte hun å si "den biologiske klokka tikker, vet du!" (jeg blir 30 i høst :( ). Jeg ble paff og minnet om at det ikke er alle som kan få barn, i håp om at det skulle få henne litt flau og taus. Men nei, tvert imot spurte hun nysgjerrig om vi hadde prøvd.

Er det bare meg, eller er det flere som ville ha reagert på en slik oppførsel? Vi har prøvd å få barn i ett år nå, og jeg merker at jeg blir stadig mer såret over slike kommentarer. Folk er jammen korttenkte!

Gurin
06-08-2003, 16:00
I forbindelse med en gjenforeningsfest snakka jeg nettopp med en gammel venninne på telefon. Vi har ikke hatt kontakt på mange år, men jeg visste at hun har to små barn. Noe av det første hun spurte meg om, var selvfølgelig om det snart var noen barn i sikte for meg også. Da jeg svarte at det ikke ser slik ut, presterte hun å si "den biologiske klokka tikker, vet du!" (jeg blir 30 i høst :( ). Jeg ble paff og minnet om at det ikke er alle som kan få barn, i håp om at det skulle få henne litt flau og taus. Men nei, tvert imot spurte hun nysgjerrig om vi hadde prøvd.

Er det bare meg, eller er det flere som ville ha reagert på en slik oppførsel? Vi har prøvd å få barn i ett år nå, og jeg merker at jeg blir stadig mer såret over slike kommentarer. Folk er jammen korttenkte!

Det er helt sikkert ikke vondt ment !!! Men ikke alle tenker over at det kan være et ømt punkt !!! Jeg har helt sikkert tråkka i salaten mer enn en gang selv ..... Men jeg er jo åpen som ei bok om dette selv da !!! :bonk: Og da er det kanskje lett å glemme at ikke alle faktisk er det !!!!

Liffy
06-08-2003, 20:23
Huff Elinbu!
Føler det samme som deg. Folk er ganske teite når det gjelder det!! Men vi kan jo heldigvis lære av det, og huske på å ikke si sånn til andre. Vi hadde bestemt oss for ikke å si til NOEN at vi prøver, men det ble mange som har fått vite det etterhvert, nettopp p.g.a. slike spørsmål:( Så dere som lurer!!: IKKE SPØR!! Please.

Klem Liffy

Nennemor
06-08-2003, 22:13
Den første kommentaren var ubetenksom og det har jeg sikkert gjort selv også, men den andre, å spørre deg om dere har prøvd, den var virkelig over streken. :uff:

Ametyst
06-08-2003, 22:42
Uff, ja det er jammen ikke så enkelt, det der!
For mange er det nok en selvfølge å få barn når man vil, og så mange man vil. De tenker ikke over at noe som er enkelt og greit for dem kan være vanskelig og trist for andre.

Jeg har opplevd noe liknende selv, selv om jeg har ett barn. For det er det som er problemet. Jeg har bare ett barn. Jeg ble alvorlig syk etter fødselen, og har derfor utsatt noen år å prøve igjen. Er redd det samme skal skje igjen.

Men folk maser! "Dere MÅ få flere." "Har dere ikke tenkt å GI HENNE noen søsken." "Hun MÅ ikke bli enebarn" osv. Som om jeg med vilje prøver å skade barnet mitt!:sint:
Dette er folk som vet at jeg ble syk, også.

Så jeg skjønner godt at det er ekstra sårt med slikt når en strever for å få barn. I hvertfall lærer vi å holde kommentarene våre for oss selv, vi!

Tidl. bruker
07-08-2003, 16:28
Det er jo i utgangspunktet et naturlig spørsmål - og en naturlig kommentar. Dessverre kan begge såre veldig for de som har problemer med å bli gravide.
Jeg vil tro det kan være viktig å snakke om slikt i heimen for så å kunne takle slike situasjoner rolig og kontrollert ute. Det er slik jeg prøver (!) å takle situasjoner jeg ikke liker i alle fall. Heldigvis har jeg en mann som er forståelsesfull og en god lytter.

Men hva skal man gjøre da? Jeg har en noe liknende situasjon hvor min bestevenninne ikke får til å bli gravid (har vært gjennom to inseminasjoner uten hell). Mens jeg ble plutselig gravid uten egentlig å ønske det. Så ufattelig trist det må være for henne, men jeg kan ikke få barn uten å snakke med besteveninna mi om det?!

Tidl. bruker
07-08-2003, 22:33
Jeg har opplevd det samme selv mange ganger, og blitt mektig irritert :grrr: over det. Helt enig i at det er ubetenksomt!

Men- en sak har alltid to sider. Av og til tror jeg vi som så gjerne vil bli gravide, men som ikke får det til, er litt for "tynnhudede" og såre på det området:leiseg:. I mange tilfeller burde vi kanskje tåle at det er slike ting man snakker :treff:m og lurer på når man er i 20-30 åra, uten å ta det ille opp. Jeg prøver i alle fall og tenkte sånn.

Alt med takt og tone! :)

Elinblu
08-08-2003, 00:07
Takk for mange fine svar!

Jeg skjønner for så vidt at folk spør om det er barn i sikte snart; det er greit nok. Det som irriterte meg mest, var at vedkommende kom drassende med den biologiske klokka. Som om jeg ikke er klar over at jeg blir eldre! Jeg tror det er den selvtilfredsheten enkelte utstråler ("jeg har nå fått de barna jeg skal ha, jeg, :kry: akkurat da jeg planla det") i kombinasjon med en "hovering" over andre som gjør at jeg reagerer. Jeg hadde ikke snakket med denne dama på evigheter, og for alt hun visste kunne vi ha prøvd i 5-6 år uten hell.

Mistral
11-08-2003, 12:13
Hei Elinblu!

Jeg skjønner godt at du reagerte. Som du sier er det vel greit nok å spørre gamle klassekamerater om familiesituasjonen, men hun vet jo ikke om du har fem mislykte IVF-forsøk bak deg eller om du bare har valgt å leve livet på byen en stund til...

En av mine kolleger fortalte her forleden at hun skal ha barn i februar. Fikk det til på første forsøk selvsagt. Og dermed braket spørsmålene løs (igjen) fra alle de andre: "Hva med deg, da?" "Jeg ville trodd du skulle være den første til å komme med en sånn nyhet!" etc... Jeg hadde lyst til å hyle til dem at jeg hadde prøvd i mange måneder før min heldiggris av en kollega i det hele tatt begynte å prøve, men dette er jo ikke noe jeg har lyst til å dele med hele arbeidsplassen heller.

Jeg fikk ihvertfall sagt "Nå får dere slutte å mase!", så håper jeg det sank inn. Det er nemlig høy frekvens av graviditeter og barnefødsler her (ungdommelig arbeidsplass), så det er stadig et tema. Sukk...

Jeg har iallfall lært at jeg ALDRI skal stille sånne spørsmål til folk mer!

Mistral