Vis full versjon : Definisjonene av en familie
Thyresse
27-05-2005, 12:26
Hva definerer en familie egentlig? Jeg har flere ganger overhørt folk si at når de endelig fikk et barn så følte de seg som en familie. Jeg kan være tilbøyelig til å forstå utsagnet, men samtidig så er det jo litt sårt å tenke på at Tyren og jeg av mange kanskje ikke blir sett på som en familie. At vi "bare" er et par.
Lurer på hva folk ville sagt om vi laget et dørskilt med "Familien Brun" på døra (Nå heter ikke vi Brun til etternavn, men la oss late som det) når det bare er et ektepar uten barn som bor der.
Vil nå si dere er en familie. Dere er o gift å da har dere jo stiftet familie med eller uten barn, spilelr da ingen rolle dere er jo like fullt en familie. Sett mange slike skilt uten at de har barn, så da regner de seg jo som en familie selv om de ikke har noen barn. Så min mening er nå at dere er en familie.
For meg har familie alltid betydd noe mer enn bare selve kjernefamilien.
For meg er familie HELE familien, dvs. foreldre, besteforeldre, tanter, onkler, søsken osv.
Jeg og mannen min er et par, vil vel ikke klassifisere oss to som en familie. Men med barna våre er vi jo en familie da...
Har i grunnen ikke reflektert særlig over dette, men er vel enig i at jeg ikke klassifiserer et par som en familie. Det har jeg i allefall ikke gjort med meg selv når jeg har vært en del av en tosomhet uten barn.
Men om du skriver familien Brun på døra vil jeg nok ikke reagere noe på det, om dere føler dere som en familie så er dere det.
Vi har ikke familien Olsen på vår dør, her står det fornavn på alle.
Og nå har jeg skrevet ordet familie så mange ganger at jeg syns det ser helt rart ut. :svimmel:
Jeg definerer gubben og meg som en familie :nikker:
Humlesnurr
27-05-2005, 13:02
Hmmm...jeg har igrunnen heller ikke kalt par/gifte uten barn for familie, eller tenkt/sett det for meg sånn...
Men når det kommer til meg og sambo, så har jeg hele tiden vært veldig på det at når vi gifter oss i august, så blir vi en liten familie! :rødme:
Hm...det har jeg faktisk ikke tenkt på, selv så nygift som jeg er :rødme: ....men jeg har vel egentlig heller ikke tenkt at :bryn: og jeg er en familie....men det er vi jo! Vi har jo til og med et lite fiskebarn! :hyper:
Nei...familier kommer i alle former og størrelser! Og med eller uten :baby: så synes jeg godt "familien Brun" kan ha "familien Brun" på dørskiltet! :heia:
-Nemooo-
27-05-2005, 13:14
Hva er en familie? Hmm...
Vet ikke hvorfor, men jeg har sett for meg at en familie er enten et ektepar (med eller uten barn), eller et samboerpar med barn.
Sikkert mye annet man kan definere som familie også- å til dags er det jo familier på kryss og tvers... :jupp:
Nei...familier kommer i alle former og størrelser! Og med eller uten :baby: så synes jeg godt "familien Brun" kan ha "familien Brun" på dørskiltet! :heia:
Enig i dette, men jeg føler vel at folk regner mann og kvinne uten barn som et par, og at det mer kalles familie når man er flere; det være seg barn som svigermor...
paret, familien, slekten.... jeg har i grunnen regnet elsklingen om meg selv for et par. får vi barn blir vi en familie. slekten er den man ikke kommer utenom :himle:
på begge sider.
så langt er vi et par, om barn kommer til; familie :nikker:
hva andre mener er opp til dem. ikke alle planlegger barn, dog kan man ikke la være å kalle de familie heller, om de er gift. :hehehe:
Tidl. bruker
27-05-2005, 14:34
Veldig godt spørsmål, egentlig!!!
Vi er "bare" samboere uten barn, men ser jeg på oss som en liten familie likevel. Vi har vært sammen såpass lenge og bodd sammen ganske lenge at jeg føler vi er ganske sammensveiset. Selv norsk lov behandler oss nesten som et ektepar, med noen unntak.
På døra vår står det: Her bor "Hansen" og "Nilsen".
Carina83
27-05-2005, 14:54
Nå har jo alle ulike meninger om dette. I min verden var ikke jeg og sambo familie når det bare var oss 2. Vi ble det først etter at storken var innom. Før den tid var vi kunne familie når vi var samla flere av slekta enten svigers eller fra min side.:klemme: Men jeg hadde nok ikke reagert for det om det stod "familien Brun" på døra:blunke: .
Tidl. bruker
27-05-2005, 15:07
Jeg var alenemor før jeg traff min nåværende, men anså gutten og meg for å være en liten familie.
En trenger ikke begge foreldrene for å kunne defineres som en familie.
Og hva med der mor og far har skilt seg og funnet seg ny partner og laget seg nye barn med flere stk hver, hva er det da som er familie!?
Det gamle familiebegrepet med mor, far, søster og bror er for lengst utdatert, og jeg synes godt et par kan være en familie.
Bobbelur
27-05-2005, 19:16
Hva definerer en familie egentlig?
Handlinger, holdninger og samspill.
Og dette må utdypes:
Et par, uten barn og sivilstatus likegyldig, er ingen familie dersom de nesten alltid gjør ting som to separate individer. Dvs feirer jul på hver sin kant, går på byen hver for seg, ferierer ofte på hver sin kant, har separat økonomi osv osv. Dere skjønner tegninga her. Paret har få felles handlinger, få felles holdninger og lite samspill som par overfor verden rundt dem. Og dette føler ikke jeg er en familie.
Et par, uten barn og sivilstatus likegyldig, er en familie dersom de har en holdning om at ting gjøres sammen og felles. At ferie er fritid som brukes sammen med hverandre, og familieselskaper på begge sider følges opp av begge parter like mye. Et par som generelt har felles holdninger, handlinger og samspill utad mot verden, oppfattes som to som er blitt én - eller et par - og er derfor etter min mening en familie.
Slik jeg ser det er det derfor ikke relevant å ta barn med i betraktningene her. Dersom det kommer barn til det førstnevnte paret, vil de ofte endre dynamikken i forholdet og bli mer slik man anser en "normal" familie er: Mor, far og barn som gjør ting sammen i større eller mindre grad.
Til par nummer to vil barn bare bli en utvidelse av familien som allerede er.
Jeg har en familie med min ektemann og hans sønn. Selv om sønnen ikke er hos oss hele tiden, oppfatter jeg at han er en del av vår familie - bare fraværende.
Det er ikke alle ting vi gjør som han er inkludert i, og noen ting blir bevisst gjørt i uker han er hos mamman sin. Og for oss er det en naturlig del av vår familiedynamikk.
Frøken Verpesjuk
28-05-2005, 12:45
Ser på meg og samboern, med våre to fribente som en familie. Om en har barn eller ikke synes jeg er uviktig. Familie sier noe om at en er sterkt knyttet sammen, deler mange opplevelser og verdier og setter hverandres behov først.
En familie er trygt og godt og du vet at den alltid er der når du trenger den.
Har i grunnen ikke reflektert særlig over dette, men er vel enig i at jeg ikke klassifiserer et par som en familie. Det har jeg i allefall ikke gjort med meg selv når jeg har vært en del av en tosomhet uten barn.
Men om du skriver familien Brun på døra vil jeg nok ikke reagere noe på det, om dere føler dere som en familie så er dere det.
Må si meg enig her jeg..
Tenker ikke på meg og min kjære som en familie før vi har barn, men det er ikke rart om noen andre synes det... :vetikke:
Vi var to store med hver vår lille som møttes, flytta sammen og ble en familie. Fra før av var vi hver vår lille familie, og da vi flytta inn i samme hus og startet på den herlige oppgaven det er å dele livet, ble vi en stor, god familie.
Jeg har alltid tenkt på meg og sønnen min som en liten familie, og helt siden Mannen i mitt liv og jeg flyttet sammen, har jeg tenkt på oss fire som en familie. Vi har ikke samme etternavn - enda - men likefullt så er vi nettopp det; en familie... :)
Se på det på en annen side, da. Det er ikke HELT samme sak, men jeg synes det har litt sammenlikningsgrunnlag... Mamma og pappa har fem barn. Alle barna har flyttet ut og fått sine familier (og nei, ikke alle har barn, men alle har giftet seg). Man kan jo si at mamma og pappa er familie, selv om de ikke har noen barn hjemme hos seg lenger, de bor jo alene... Skjønner dere hva jeg mener? Om de skulle sette et "Familien Fransen" (eksempel) skilt på døra, så gjelder det jo bare de to, fordi det er ingen andre som bor der... Får jeg frem poenget? :vetikke:
Jeg så alltid på farmor og farfar som en egen familie, liksom... Jeg har alltid sett på :bryn: og meg som familie. Da bestekameraten til :bryn: og bestevenninna mi giftet seg med hverandre, har vi alltid sagt familien Knutsen til dem...
Jeg synes Bobbelur ga en flott definisjon på familie. Jeg har ei venninne som bor sammen kjæresten sin, men de feirer jul hver for seg, drar på ferie hver for seg, har ikke felles økonomi, ingen planer om videre forpliktelse overhodet (det er ikke et krav da, selvfølgelig) osv. Jeg tror kanskje ikke jeg ville definert dem som en familie. Men jeg har en annen venninne som også bor sammen kjæresten sin. De har kjøpt leilighet sammen, han har registrert henne som deleier på bilen han kjøpte før de møttes, de har så smått begynt å tenke på bryllup en gang i fremtiden, de drar på ferie med hverandres familier sammen... Dere skjønner tegninga? h
Solstråle
28-05-2005, 18:19
Jeg og mannen er familie, jeg har gifte meg inni hans sin familie(han i min), har tatt hans etternavn.
Så vi er i familie nå.
Jeg også med på tanken til de andre her.. Blir jo mer familie med barn.
Dette har jeg egentlig ikke tenkt så mye over, men nå når jeg måtte sette meg ned og tenke litt over det tror jeg jeg er kommet fram til at jeg definerer mannen min og meg som en familie selv om vi ikke har barn enda. (Vi har et "firebeint barn" da....). Men vi blir vel enda mer en familie når vi får barn.
Selvfølgelig er vi jo også familie med foreldre, søsken og sånnt, men nå tenker jeg bare på de man bor sammen med til hverdags.
fami'lie m1 (gjennom tysk fra latin familia 'husstand, familie', av famulus 'tjener', jamfør *pater familias)
1 foreldre og barn kjernef- / en f- på fem / f-n Andersen / stifte f- gifte seg
2 husstand :heia:
3 personer som er knyttet sammen gjennom blodet eller gjennom ekteskap; slekt, slektninger være i f- med / være av god f- / bare den nærmeste f- ble bedt i bryllupet / f-ns sorte får, se II *får :heia:
4 botanikk, zoologi: undergruppe av en orden som omfatter flere slekter
5 i husdyravl: avkom etter ett bestemt hunndyr i flere generasjoner kuf-, hoppef-
6 overført betydning om yrkesgrupper, industriprodukter og lignende som hører sammen: i dag er psykiateren et aktet medlem av den medisinske f- / en ny f- av datamaskiner ble introdusert på messen / det er helt på det rene at enkelte produktgrupper eller f-r av produkter vil falle ut
Min personlige mening er at man må ta utgangspunkt i hva en selv føler. Om man er to eller ti, føler man seg som en familie, så er man en familie. Hva andre mener er egentlig uvesentlig. Forstår likevel at det gjør godt å bli annerkjent som en familie av andre. Dette gjelder kanskje spesielt oss som mangler barn.
Det har vel en del å si hva man føler på en måte også. Familie sier noe om at en er sterkt knyttet sammen, deler mange opplevelser og verdier og setter hverandres behov først. En familie er trygt og godt og du vet at den alltid er der når du trenger den. Jeg likte denne definisjonen, jeg. Når jeg er sammen med mine foreldre og søsken føler jeg at det er familien min. Når jeg og sambo er sammen, lever, planlegger, drømmer sammen, føler jeg at det er han som er min familie. Samtidig sier vi at vi gleder oss til å bli en liten familie... så det skifter litt... Men ideen om dørskilt med Familien og vårt etternavn på døra skal opp - den dagen vi er gift..
For meg er kjernefamilien de som bor sammen i husstanden - det være seg to voksne, femten unger, sju katter eller et raus av hybelkaniner.
Jeg ville ikke reagert på at et samboende par uten barn kaller seg familie f.eks - ser ikke noen grunn til at man først blir familie når man får barn? :undrer:
Jeg er vokst opp med et ganske liberalt syn på familien også, siden både mamma og pappa hadde vært gift før og hadde barn.
Blant annet sier jeg at han som er barnet til pappas ekskone og hennes mann er i familien min (dog ikke broren min, men broren til broren min...) uten å spesifisere det nærmere.
Min beste venninne omtaler seg jo også som tante til barna mine da, selv om hun jo overhodet ikke er det! :blunk:
Håpende ria
31-05-2005, 10:47
Her var mange definisjoner på familie. Vel her er min.
Jeg og kjæresten min er samboere, et par og en familie.
Bare oss to er en liten familie uten barn, men med dyr. Vi har en stor familie rundt oss, da regner vi søsken, foreldre, besteforeldre, osv....
Håper vi snart får en litt større familie...:storkg: :storkj: ...
Tror vi er hva vi gjør oss til, du skal bare skrive her bor familien "Brun"...
http://smileys.smileycentral.com/cat/36/36_1_67.gif (http://www.smileycentral.com/?partner=ZSzeb001_ZNxmk570YYNO)
vBulletin® v3.7.3, Copyright ©2000-2009, Jelsoft Enterprises Ltd.