PDA

Vis full versjon : Allergitabletter - zyrtec

else
04-11-2003, 18:09
Noen her som bruker allergitabletten zyrtec som har snakket med legen sin om det?

Innbiller meg at jeg har hørt at leger har anbefalt å slutte med zyrtec i graviditeten, eventuelt bruke andre allergimedisiner. Jeg spurte legen min sist jeg var der hva han mente, og han sa at jeg skulle ikke bekymre meg, det spilte ingen rolle, og jeg skulle bare fortsette å bruke de. Men lurer litt på hva andre leger har sagt og da...

Også lurer jeg på hva som er "for mye" folsyre. Tenkte å begynne å ta sanasol eller biovit hver dag, men der er det 75 microgram folsyre, så i tillegg til de vanlige på 400 microgram blir det jo 475. Er det for mye å ta hver dag? Leser jo at man ikke skal ta for mye over lenger periode, men hvor mye "for mye" er det snakk om da?

Babe
04-11-2003, 18:49
Ang allergimedisiner har jeg ikke noe bra svar...annet enn at det kan være en ide å spørre på helsekosten.

Når det gjelder folat, så er dette ett vannløselig vitamin. Det betyr at overskudd blir skilt ut gjennon urin og svette.Folat er ett viktig vitamin.

Det at kvinner som har født barn med nevralrørdefekt tidligere, anbefales en dose som er ti ganger høyere enn alle andre (som anbefales 400 mikrogram) nemlig 4 mg!! pr dag, tyder jo også på at det ikke kan være særlig skadelig.

Folat er viktig for dannelsen av arvestoffet i cellene (DNA) og nødvendig for normal celledeling, og cellevekst.
Det er nødvendig for produksjon av røde blodlegemer.
Folat minsker risikoen for hjerte- og karsykdommer, og forskning viser også at folat har gunstig effekt på hjernen og forebygger hukommelsestap og demens.

Røykere trenger 3 ganger så mye folat for å holde samme nivå i blodet som ikke-røykere................

Hmmmm.....ble langt dette. :flau: nettopp hatt om dette på skolen, skjønner du:sparke:

Sunny
04-11-2003, 18:57
Zyrtec tbl 10 mg
Graviditet/amming: Liten eller ingen erfaring med bruk hos gravide. Fordelen ved bruk av preparatet under svangerskap bør vurderes i forhold til mulig risiko. Overgang i morsmelk: Cetirizin utskilles i morsmelk og preparatet bør derfor ikke anvendes av ammende kvinner.

Dette fant jeg i felleskatalogen nå...

Sunny
04-11-2003, 19:03
Kestine tbl

Der hadde det ikke vært noe testing på dette omsådet, og derfor var det ikke anbefalt-men dette prepatatet vet jeg ikke noe mer om.. Fant iallefall dette oxo i felleskatalogen..

Robyn
04-11-2003, 19:23
Jeg har både astma og allergi og ble ved forrige svangerskap satt på eldre og "tryggere" medisiner.

Problemet med de nye som f.eks. Zyrtec er at de ikke har noen erfaring med de.
Men opplevde også at en lege sa at en type allergi tabletter var greit i første svangerskap mens legen jeg hadde i andre svangerskap ikke var enig.

else
04-11-2003, 20:48
Lenge siden jeg har prøvd opphold på allergimedisiner, men kanskje jeg bør prøve igjen. Alt i alt er det jo bedre uten medisiner under graviditet enn med. Får se om jeg overlever ;)

Uansett er jeg jo ikke gravid ennå, så jeg tar det som det kommer.

Legen sa at grunnen til at de ikke anbefalte zyrtec under graviditet var kun at det ikke var forsket på det. Han mente helt sikkert at det ikke gjorde noen ting.