PDA

Vis full versjon : Katt og graviditet

LilleSoll
08-06-2005, 00:03
Mener å ha hørt noe om at man bør holde seg unna katter når man er gravid. Hvorfor? Vi har en katt.Så hvis jeg blir gravid en gang så bør vi gi den vekk? Eller er det nok å prøve å holde seg unna?:vetikke:

Sita
08-06-2005, 00:11
Flytta svaret mitt til tråden du beholdt jeg. (Sletta den andre også. ;))

Det er ikke katten man bør holde seg unna, men avføringen til katten. Dette fordi det er en viss fare for å bli smittet av toksoplasmose. Det holder å la mannen i huset ta seg av kattekassa. Det finnes jo også mange andre måter å bli smittet av dette på. Jord og kjøtt bl.a. Men jeg tror jeg har hørt at denne smitten ikke har blitt registrert i Norge siden 70-tallet? :vetikke: Uansett testes det visstnok om du er resistent for denne bakterien på første legekontroll, og om du skulle være resistent er det jo ikke noe problem.

Hvemsomhelst
08-06-2005, 00:55
Vi har også katte, men sist jeg var gravid, tok de en test, og alt var i den skjønneste orden... Det er ikke farlig å ha katt, men som _carmen_ sier, så skal du ikke holde på med sanden dens... det har noe med avføringen å gjøre...
Ikke skal du la den sleike deg i fjeset heller....

Flubberworm
08-06-2005, 09:50
Viser til denne (http://www.snartgravid.com/plassen/showthread.php?t=46823) tråden jeg :)

Gruff
08-06-2005, 21:04
Toksoplasmose kan smitte via kattesand, og rødt kjøtt (særlig i utlandet skal man være forsiktig med det har jeg hørt).

Vi har katt. Mannen min tok seg av kattesanden da jeg var gravid. Fortalte på legekontrollen at vi har katt, og de tok da en test som var fin. Ble fortalt at det skulle bli tatt ny test på slutten av svangerskapet (kan jo bli smittet under graviditeten òg). Men den testen tror jeg aldri ble tatt... :hm: