PDA

Vis full versjon : Fruktbarhet hos barn av "barnløse"?

Wix
09-06-2005, 13:31
Jeg er bare nysgjerrig jeg, hvordan blir fruktbarheten til barn av de foreldreparene som har slitt med å få barn, men som har fått hjelp til det via prøverør (ivf/icsi)?

En skulle jo tro at det er en sannsynlighet for at foreldrenes uregelmessigheter i forplantningsorganene arves til barna, slik at de også får problemer?

Nå har en jo holdt på så lenge med prøverør at prøverørsbarna selv vil ha barn, eller?

Ekorn
09-06-2005, 13:45
Vil jo tro at det kommer ann på årsaken til barnløsheten. Skyldes det tette eggledere pga betennelse så er jo ikke det noe hinder for neste generasjon. Men andre grunner kan kanskje være det. Interessant problemstilling. Men noen fasit kommer vel ikke før om nye 10 år kanskje?

Leste en undersøkelse en gang at det var en bitteliten (veldig minimal, men den var der) sjanse for at barn blir født med skader når man bruker ICSI behandling. Her diskuterte man hvorvidt det skyldes selve behandlingen eller dårlige arveannlegg fra far. Konklusjonen var far i denne undersøkelsen. Men dette gikk ikke på barnas reproduksjonsevne. (Når jeg tenker over det nå så husker jeg ikke at mors arveannlegg var diskutert, men det er en stund siden, så det kan godt være dette også er med på undersøkelsen).

Jeg er bare nysgjerrig jeg, hvordan blir fruktbarheten til barn av de foreldreparene som har slitt med å få barn, men som har fått hjelp til det via prøverør (ivf/icsi)?

En skulle jo tro at det er en sannsynlighet for at foreldrenes uregelmessigheter i forplantningsorganene arves til barna, slik at de også får problemer?

Nå har en jo holdt på så lenge med prøverør at prøverørsbarna selv vil ha barn, eller?

Sita
09-06-2005, 22:08
Ja dette har jeg også lurt litt på. Men det må jo være som Ekorn sier at det kommer an på årsaken til problemet. :vetikke:

prøveråbligravid
09-06-2005, 23:09
Det er en interessant vinkling du har der, ja! :hm:

Oliv
10-06-2005, 07:43
Jeg er barn av uforklarlig barnløse foreldre gjennom 10 år før de fikk meg og fra før prøverørets tid...

Mine foreldre adopterte min storesøster, kort tid senere ble mamma gravid med meg..... Klassisk eksempel.
Vi er blitt 3 søstre, derav 2 biologiske, vi har begge vært gravide og mistet. Mamma har ikke hatt problemer med å miste, så for vår del tyder det ikke på at årsaken til barnløshet er arvelig.

Celia
10-06-2005, 07:49
Jeg fikk høre en gang at jenter unnfanget ved hjelp av icsi kunne få problemer med selv å få barn. Men har stusset litt på det og kan ikke helt tro det... Hvorfor det liksom? Fikk ikke noen forklaring på det. Mulig jeg ble lurt :p Ikke særlig morsomt når vi selv holdt på med nettopp icsi da...