PDA

Vis full versjon : Vil dere døpe di kommende barna?

yvma78
16-11-2003, 20:24
Hei!

Satt å leste ett annet sted på nett om dåp og slikt.

Så jeg ble litt nyskjerrig på hva dere tenker og vil når vi en gang får våre etterlengtede små.

Vil dere døpe barna deres?
Eller kansje bare ha en navne fest?
Eller kansje ingen av delene?

Jeg kommer nok til å døpe mine barn,hvis jeg er så heldig å få noen.

Solstrålen
16-11-2003, 21:22
Vi kommer nok til å døpe barnet/barna fordi enkelte familiemedlemer har veldig sterke meninger om at det er det som er bra å gjøre. For meg personlig spiller det ikke noen stor rolle verken fra eller til, men det blir sikkert hyggelig å samle familien og gi masse oppmerksomhet til det skjønne lille barnet. Ja, også slipper barnet å døpes når det kommer i konfirmasjonsalder. (Jeg er ikke konfimert, bare døpt).

Ja, vi kan drømme vi..... :sove:

Grete
16-11-2003, 21:28
Vi vil nok døpe eventuelle barn. Det betyr mye for meg å gjøre det, og å oppdra våre barn til en kristen tro.

For mannen min spiller det ikke så stor rolle tror jeg, men han er med på det jeg ønsker.

Men først må vi da få barn........

Teeny
16-11-2003, 21:50
Ja, vi kommer til å døpe de kommende barna (hvis vi kan få barn da). I vår familie er det tradisjon å døpe barna; jeg ble selv døpt av morfaren min. For meg og gubben er ikke dåpen viktig i religiøs forstand, heller mer den tradisjonelle.

cila
16-11-2003, 22:00
Hei.

Vi har valgt å døpe våre barn og vil døpe de som kommer (snart... håper jeg) også!
En av grunnene er at de skal få slippe å døpe seg den dagen de evt vil konfirmeres - at valget for dem er enklere.
Hvis de ønsker å melde seg ut når den tid kommer skal ikke jeg stå i veien for dem!

Blomma
16-11-2003, 22:10
Hvis vi får noen barn vil vi døpe de. Det er viktig for oss å gjøre det da vi er kristne, og ønsker å lære barne våre om Jesus også! Vi har selv vokst opp i kristne hjem, og er glade for det!

I-Pia
16-11-2003, 22:24
Har etter masse tankevirksomhet :hm: :hm: :hm: kommet fram til at jeg ikke vil døpe evt kommende barn, synes ikke det er riktig å "ta en slik avgjørelse" for et lite barn; når det gjelder religion så mener jeg man må vite SELV hva man ønsker å gjøre. Desuten tror jeg ikke videre på gud&jesus selv, så selve det religiøse innholdet i en dåp ville nok provosert meg. (vil heller ikke gifte meg...)

Vet at slekta kommer til å reagere ( :urk: ) men det får se bare gjøre...

I-Pia

lykkelit
16-11-2003, 22:31
Vi kommer nok til å døpe våre forhåpentligvis kommende barn! Ikke fordi vi er så veldig kristne selv at det gjør noe, men helst fordi det er "forventet" i familien/tradisjon og fordi valget skal bli "lettere" for barna selv når de blir så store at de kan avgjøre selv. Tror det er lettere for et barn å vokse opp som døpt og så ta valgene derifra enn det vil være å ikke døpe de for så at de evt. må døpe seg selv i "voksen" alder...

Nemi*
16-11-2003, 23:44
Hei.

Vi har valgt å døpe våre barn og vil døpe de som kommer (snart... håper jeg) også!
En av grunnene er at de skal få slippe å døpe seg den dagen de evt vil konfirmeres - at valget for dem er enklere.
Hvis de ønsker å melde seg ut når den tid kommer skal ikke jeg stå i veien for dem!

ENIG!!! det er ikke enkelt for en 15 åring som vil konfirmeres å først måtte døpes. det oppleves faktisk som flaut. så har de muligheten til å velge selv.

Sunny
17-11-2003, 06:40
Mamma og de døpte meg på grunn av at de var døpt og mamma kommer fra en kristen familie. Selv har hun følgt kristen samlinger osv når hun var liten. Jeg sang i kor når jeg var liten og gikk søndagsskole. Men utenom det så har jeg ikke praktisert noen form for kristendom. Jeg ble komfirmert. Så jeg kommer til å døpe mine barn, ser at de da kan velge om de vil praktisere det eller ikke. Min betse venninne var ikke døpt, da hun skulle konfirmere seg så måtte hun døpe seg en gudstjeneste en søndag i forveien. Det synes ho var noe av det verste hun hadde opplevd. Å stå forann mange så gammel som hun var og måtte døpe seg. Og det tror jeg at jeg vil spare mine unger for. De kan da oxo få gå på evt søndagsskole og kor sammen med venner om de vil. Ser at meg selv ikke har hatt noe skade av det å bli døpt. Tror ikke jeg hadde følt det noe annet..

Dette ble langt, men noen av mine meninger and dåp..

Tidl. bruker
17-11-2003, 08:04
Hei.

Skriver under på denne jeg også!

Happy
17-11-2003, 10:23
Vi har holdt navnefest (i regi av HumanEtisk Forbund) for våre to og kommer til å gjøre det for de som eventuelt kommer etterhvert også :). Det er en nydelig seremoni og et flott påskudd for å samle selkt og venner og vise frem nykomlingen!

Snart Tinemor
17-11-2003, 13:17
"Lille" skal døpes når den kommer til verden. Jeg er selv døpt og konfirmert, samme med min kommende mann.... gifte oss i kirken skal vi også til sommeren!! :bryllup: - Det eneste som kanskje kan provosere en del her :furie: er at jeg ikke er personlig kristen :glorie: . Har ingen kristen tro i det hele tatt. Dette gjøres kun for tradisjonens skyld.... noe jeg synes vi må ta vare på.....

Tror ikke jeg er den eneste som tenker slik!!?? :undrer:

vinter
17-11-2003, 13:30
Jeg vet ikke helt. Enig med Cila, samt at det er viktig å samle familien. Men det er noe vi gjør titt og ofte, så jeg vet ikke helt.
Så dette med dåp for tiden vise.

Tassen
17-11-2003, 14:44
Vi snakket om det i går, faktisk, men det var fordi vi gikk på tur forby kirken, og der var det barnedåp.

For oss begge er det tradisjonen som er viktig, og jeg er av den oppfatningen at det er slik et barn får navnet sitt, så det blir dåp i kirken for våre kommende barn.

Vi er begge døpt, konfirmert, og nå gift i kirken.

november
17-11-2003, 17:36
Jeg er selv ikke døpt eller konfirmert, og er heller ikke medlem av noe trossamfunn. Synes det har vært greit å kunne velge selv ut i fra min egen overbevisning. Min mening er at man bør være bevisst et så viktig valg....ellers kan det være et samme. Men selvsagt er det mange som velger å gjøre det på grunn av tradisjon.....Finn ut hva som er det rette for dere

:)

fiona
17-11-2003, 17:41
ja jeg kommer til å døpe mine. kommer fra en kristen familie og det samme gjør sambo. Jeg er ikke superkristen selv. går kun i kirka på juleaften, men vil gjerne at mine barn skal være medlem av kirka slik som resten av familien, så kan de heller få velge om de vil konfimere seg selv.

Blåklokken
17-11-2003, 17:50
Nei, absolutt ikke.

Sirkeline
18-11-2003, 17:43
Ja vi kommer til å døpe barna hvis vi får noen!! :vibba:

Jannike_79
18-11-2003, 18:36
Vi kommer til døpe barna våre i kirken.. Begge er enige om det.. En av grunnene er at de da kan velge hvordan de vil konfirmere seg.. Vi er ikke spesielt kristne..

uhr
19-11-2003, 00:17
Dersom jeg er så heldig å får barn, har jeg lyst til å døpe dem. Syns det er en fin tradisjon.

Piglet
20-11-2003, 22:15
Sønnen vår er døpt, og det kommer de barna vi får (en gang) også til bli. Synes det er en fin tradisjon, men også som mange har nevnt i denne tråden, så er en av grunnene til at vi velger å døpe barna våre at de skal få slippe å døpe seg den dagen de evt vil konfirmeres.

tyttebæret
21-11-2003, 14:51
vi kommer ikke til å døpe våre barn. Først og fremst fordi vi ikke tror - slik statskirka mener - at det er frelse i å bli døpt (altså at man kommer til himmelen fordi man er døpt). Om barna våre vil bli døpt skal de få velge dette senere i livet og da fordi de har valgt å tro på Jesus.

kankskje et litt annerledes syn enn det dere andre har skrevet, men slik forholder det nå iallefall seg for oss. Våre søsken har tenkt det samme for deres barn, så de har nok banet veien litt for oss. For han kommer fra en familie med mye tradisjonsbevissthet, men tror ikke de forventer at vi døper dem.

men vi er faddere til et av onkelbarna - det er hyggelig!

Hutula
21-11-2003, 16:49
Vi har ikke døpt datteren vår, så jeg det blir nok ikke dåp på en eventuelt nestemann heller...Men navnefest blir det nok:)

Yrla
22-11-2003, 11:13
Vi døper ikke våre barn. Vi har hatt navnfest i regi av Human-etisk forbund og det er kjempe fint.

Vi (min mann og jeg) mener vel egentlig at dåp er en "snik verving" av mennensker inn statkiren. Jeg synes det er viktig og koselig med tradisjoen, men "baktanken" bak tradisjonen om at alle barn skal døpes i guds navn er litt for drøy for meg. I bibelen står det lite om å døpe små barn. Slik det blir beskrevet i bibelen så er det mennensker som trodde på jesus og ville følge han som lot seg døpe. Barna kom til Gud uansett de "....å hindre dem ikke"

Vi står ikke i statskirken og gir ikke våre barn en kristentro. Dette er noe de bør ta stilling til som voksne. Om de vil komfe seg i kirken og ønsker dåp så vil vi selvfølgelig støtte dem i det. Jeg har en god venn som er prest og han har døpt mange store barn (som er litt flaue) rett før gudstjenesten startet - så det trenger ikke gjøres så pinlig. (mine barn ville bare elsket oppmerksomheten :lol: )

Dette kan jeg snakke meg varm på :rødme:
- men nå skal jeg gi meg og heller begynne på leksen :)

Ida
22-11-2003, 11:16
Mirakelet i magen blir nok døpt til neste høst/vinter. Og det blir nok andre fremtidige barn også. Synes det er en fin tradisjon, uten at jeg og sambo er superkristne.

Moonshine
22-11-2003, 11:28
Dette synes jeg var en fin diskusjon. Har faktisk tenkt en del på det. Hva er egentlig grunnen til at vi døper barna?

Min kjæreste (som er pinsevenn) mener at statskirken gjør det fordi den mener at barna er født med synd, og at de ved dåp blir renset for synden. Er virkelig dette sant? Barn kan umulig være født med synd!!! Da synes jeg heller pinsevennenes tradisjon er finere. Der har de en barnevelsignelse, der de ønsker det nye barnet velkommen inn i menigheten, og dåp når de er gamle nok, og har bestemt seg for det selv.

abraxas
25-11-2003, 19:58
Da vi giftet oss, inngikk vi et kompromiss. Mannen ville ha kirkebryllup, jeg borgerlig. Det endte med kirkebryllup, mot at jeg "fikk" beholde mitt eget etternavn.

Hvis vi skulle være så heldige å få barn, vil det nok bli et liknende kompromiss der. Han ønsker dåp, jeg navnefest. Men det blir nok dåp, mot at barnet får mitt etternavn som "hovednavn".

Cathrine
26-11-2003, 20:22
kan vel si at det er tradisjon å døpe barna i min familie, men på min manns side er de veldig i mot det , han er verken døpt eller konfirmert. Jeg vil døpe barna hvis vi får noen, men det vil ikke han, han mener at det skal barna velge selv når de blir stor nok. Men jeg tror det vil bli vanskelig for barna når de er blit store. Har hatt en del krangler om akuratt dette.Uff, ikke bare bare sier nå jeg, men vi får vel se om vi får noen barn først også.

Klem fra Cathrine

mokki
28-11-2003, 22:15
vi har også snakket om det. vi har kommet frem til at vi vil døpe barna våre (hvis det kommer noen..)

det har nok masse med tradisjon å gjøre. vi har bl.a en dåpskjole som går i arv, og navnene til de døpte blir brodert inn i kjolen. rosa for jentene og lyseblått for guttene.
en annen grunn er også den at det er lettere å melde seg ut av kirken hvis en ønsker det som ungdom, en å måtte døpe seg (og dermed melde seg inn) som ungdom..

vi kommer også til å gifte oss i kirken..

snuppsa
30-11-2003, 14:05
Ja dette temaet ja... Har vært en del diskusjoner på dette her i huset kan man si ja... Han kommer fra en familie som er medlem i misjonskirka.. Han var også selv aktiv medlem frem til for en 7 år siden eller noe.. Men han mener at barna skal velsignes mens jeg vil ha en barnedåp.. Det blir nok til en velsignelse har jeg på følelsen.. Familien hans gir seg nok neppe på det der...
Er kjedelig når det blir mer familiens avgjørelse enn ens egen...

nora lykkelig
30-11-2003, 15:09
hei

Vi har snakket om det, og kommet frem til at vi ikke vil døpe evt. barn. Selv føler jeg at religion er så pesonlig, og noe man modnes til. Jeg ønsker ikke å påvirke mine barn i noen retning, men ønsker at de skal bli bevisst på slike spørsmål. Derfor vil jeg at de selv skal ta slike valg. Jeg er ikke religiøs, men mannen min er det