Vis full versjon : Spørreundersøkelse: Hva syns du om offentlig amming?
Jannike_79
22-11-2003, 20:02
Hørte en diskusjon om dette her om dagen, nysgjerrig på hva dere her inne mener om dette!!!
Jeg syns dette er helt grei, det er jo naturlig og babyen må ha mat!!!
student31
22-11-2003, 20:10
En spennende ting dette! Husker selv da jeg ammet barna mine offentlig at jeg kunne få noen "sure" blikk... Men storsett har jeg bare positive minner!! Heldigvis. Må de ha mat, så må de! Og det høylydt!!
I og med at vi stortsett er jenter her inni, er det spennende å se resultatet. (Er det ikke naturlig med amming i og med at vi har båret barnet inni oss?)
Kanskje kan vi få mennene våre til å stemme også?? Kanskje det blir et annet resultat da?
Jeg sender ballen over til mannen min og får han til å stemme...
Thyresse
22-11-2003, 20:37
Tror de fleste nordmenn ser på amming som naturlig. Det er kun pubertale gutter som i det hele tatt ser noe sexuelt med ei brystvorte :lol:
Vet at offentlig amming ikke er vanlig og dermed ikke sosialt akseptert i mange land. F.eks i Frankrike så synes folk det er merkelig å se mødre amme "på gata". Dette kommer nok mest av at fødselspermisjonen i Frankrike er kun 6 uker og få velger å amme barnet sitt.
Samtidig kan vi nok takke kvinnefrigjøringsfronten her nede for at så mange godtar amming.
Må jo si at jeg synes dette er kjempeflott og helt naturlig at man ammer. Når poden skriker av sult så må man jo bare "dra fram puppen". :mating:
Vet allikevel ikke hvordan jeg vil reagere når jeg skal starte med amminga. Svigerinna mi velger å ha et pledd over ungen når hun er ute, men har forstått at dette har noe med kulde å gjøre også....
Jeg synes amming ute er helt naturlig. Likevel blir jeg noe brydd når mødre viser hele brystet offentlig. Det behøver man faktisk ikke for å gi babyen morsmelk. Hva men gjør privat (hjemme eller hos venner er jo en annen sak) men ute på kjøpesenter ol synes jeg at mor bør skjule puppen litt (noe vises jo nødvendigvis ;)).
Hilsen Happy som ammer offentlig hver dag :D
jeg synes amming er helt naturlig og blir svært lite brydd av det. jeg reagerte et par ganger. den ene gangen var det en lørdag og midt i gangen på et svært kjøpesenter. hun tok av seg HELE genseren og satt på en benk midt i rushet med ammerommet to meter bak. jeg synes at hvis der er et rom i nærheten så kan man gå dit. for barnet sin skyld å. er vel godt med litt ro?
den andre gangen hadde jeg en kunde(jeg er frisør) og festet på løshår. holdt ikke på så lenge og barnet skrek ikke. det lå faktisk å sov, men den nybakte moren vekte det akkurat når jeg skulle ta luggen. må si at det var litt ubehagelig å stå å jobbe rett ned i brystene på ei ukjent dame. og veldig unødvendig siden jeg var nesten ferdig. det var bare snakk om 10 min.
ellers har jeg mange søstre og svigerinne og reagerer ikke hvis de drar fram puppene.
Syns det er helt naturlig og plager meg ikke i det hele tatt :)
Spør meg heller hva jeg syns om offentlig amming for egen del og du får et HELT annet svar :lol:
Jeg synsman skal kunne amme hvor som helst og når som helst!!!!!!! Babyens behov kommer foran "tekkelighets-hensyn".
Og FYYYYYYYYY!!! til menn som kikker og gjør det ubehagelig åamme ute!! (Joda, det skjer veldig ofte). Det fins blader med lettkledde (avkledde) damer man kan kjøpe hvis man er så interessert i å se på pupper!! Hvis man ikke vil se, kan man snu seg og se en annen vei! Det går an det også! Så det så.
Hilsen Elise (som ikke liker tiittere)
Pulsatilla
23-11-2003, 10:21
Det er kun pubertale gutter som i det hele tatt ser noe sexuelt med ei brystvorte :lol:
....
Øh, er ikke sikker på om jeg er enig i den, Thyresse.
Forøvrig synes jeg det er helt greit å amme offentlig, men synes ikke man dermed behøver å klaske puppen i bordet, for å si det sånn. Litt diskresjon er å foretrekke :)
Forøvrig synes jeg det er helt greit å amme offentlig, men synes ikke man dermed behøver å klaske puppen i bordet, for å si det sånn. Litt diskresjon er å foretrekke :)
Helt enig! Jeg må innrømme at jeg kan bli litt brydd/irritert iblant, f.eks. på kafeer der det vrimler av sutrende smånurk og blottede pupper. Det skyldes kanskje også at jeg er litt sårbar og misunnelig ettersom jeg er en mislykket prøver selv og oppfatter den åpenlyse "dette-er-det-naturligste-i-verden-og-se-så-stolt-og-frigjort-jeg-er"-amminga som en liten demonstrasjon. Jeg ønsker absolutt ikke amerikanske tilstander der offentlig amming er helt utenkelig, men en viss diskresjon synes jeg ikke er for mye forlangt ;). (Pådrar meg sikkert vrede fra noen ammere her inne nå...)
Miamo-Tutti
23-11-2003, 13:36
Helt enig! Jeg må innrømme at jeg kan bli litt brydd/irritert iblant, f.eks. på kafeer der det vrimler av sutrende smånurk og blottede pupper.
Enig med siste taler. Jeg er helt for at det skal være lov å amme i offentlighet uten at man skal føle seg brydd - men setter stor pris på at det blir gjort litt diskret.
Men jeg må få legge til at jeg synes de fleste mødre er flinke til å amme barna sine på en tekkelig måte, altså! Det er ikke ofte at jeg reagerer. :)
Miamo-Tutti.
Synes amming er kjempefint jeg, det er jo kjempebra for barne at de får den melkeskvetten de har kjempegodt av. Men som mange andre sier her, så trenger man ikke å ta av seg hele genseren eller "klaske puppen i bordet" for å amme..det går jo ann å amme uten å vise hele puppen også. Men har ikke reagert på det hittil, de fleste er vel "flinke" til å dekke over litt med genseren slik at ikke hele puppen synes.
Det er jo helt naturlig, så ammende barn er jo bare heldige, det er jo ikke alle som vil eller kan amme barna sine.
Men det blir vel jeg sniker puppen ut til sommern også tenker jeg, men som noen andre sa; vil ikke ha tittere/stirrere rett på puppen nei!! :soh:
:kidoki: for amming
Pernille
23-11-2003, 15:13
Ser jeg er enig med de fleste her. :nikker:
Jeg synes det er helt greit å amme i offentlighet. Men som mange skriver så kan dette gjøres litt diskret. Ammet selv av og til på cafe, og tror ikke det var mye andre så av puppen, kun baby og genser. Hvis jeg var på kjøpesentre med ammerom brukte jeg disse. Synes det var greit med litt ro rundt barnet.
Syns det er helt naturlig og plager meg ikke i det hele tatt :)
Spør meg heller hva jeg syns om offentlig amming for egen del og du får et HELT annet svar :lol:
Har du noen barn enda? For sånn tenkte jeg også før jeg fikk eldste. Det er faktisk gangske vanlig å ikke være fortrolig med tanken på å dra fram puppen offentlig, i alle fall frem til man sitter der med en sulten, hylende, nyfødt liten
... og for de som vil vise minst mulig, så er skjorter eller ammegensre (Boob) helt yppelig! (Jeg hater å vise sideflesket med strekkmerker når genseren må opp og har derfor invistert i ammegensre.)
Jeg har fullammet to stykker, så dette er jo noe jeg har førstehånds erfaring med.
Selvfølgelig må det være lov å amme offentlig, men samtidig syns jeg diskresjon er på sin plass.
Jeg har forsøkt å sitte mest mulig med ryggen til, dratt vogna foran og hatt babyteppet sånn at minst mulig synes.
Dette like mye for min egen del som alle andres. ;)
Men fins det ammerom så bruker jeg mye heller det. Er ikke glad i å "slenge frem" puppen i offentlighet, men må man så må man.
Tidl. bruker
23-11-2003, 22:36
Synes også det er helt greit at ammende mødre gir barnet mat offentlig!
Men, her en dag jeg var på et kjøpesenter, var det en dame som hadde dratt frem hele puppen, var ikke til å ungå å se den og hun hadde et godt tak i puppen samtidig som hun prøvde å få barnet til å ta!
Bare noen meter bak henne, er det et flott stellerom med en god skinnsofa som hun kunne satt seg ned og matet barnet i ro og mak!
Hadde nesten lyst til å si noe... Men :kneblet:
Helt greit for meg med amming offentlig, bare moren ikke tar av seg halvparten av klærne........
Barn trenger jo mat, og hvis man kun skulle amme hjemme, så hadde man blitt veldig usosial som mor....
Signerer denne :nikker:
Er visst i fryktelig mindretall her, men jeg blir faktisk ille berørt når noen vifter
med puppen. Vet jo ikke hvor man skal se. Jeg synes det er ok å amme
offentlig, men kun med MYE diskresjon. Selv kommer jeg nok til å pumpe og ha med
flaske......men vi får vel se hvor kjepphøy jeg er om et år.......;)......
Amming burde være greit overalt, i det minste mens barna er små. Jeg må innrømme at jeg reagerer litt på større barn som blir ammet - spesielt de som forsyner seg selv, som drar frem mammas pupp på cafe etc..
Man kan såklart amme litt diskret, men det gjør jo de fleste - det er ikke sååå kult å slenge puppen frem overalt..
Helt greit for meg så lenge det går diskrét for seg. Har aldri møtt på noen som "slenger puppen i bordet", og hvis jeg ser at noen ammer snur jeg meg bort. Ikke fordi jeg syns det er ekkelt, men fordi jeg ikke vil glo ..
HAHA, her kan jeg svare! :)
Jeg ammet Joakim til han var 14 mnd, og den siste tiden bare morgen og kveld. Har ammet offentlig, masse, men da er det "baby opp, dra genser opp, og legge barnet til" jeg er veldig for denne varianten, og at man ikke blotlegger seg helt. Vet om ei som først dro opp puppen, og deretter henta ungen ut av vogna, og det er helt "høl i hue" for meg. Diskresjon er tingen syns jeg da.
Så lenge mor er komfortabel med det, synes jeg det er helt greit med offentlig amming.
Tror ikke jeg hadde gjort det selv, mest på grunn av at jeg har såpass store pupper at det ikke er mulig å gjøre det på en "diskre" måte!
Lykkemamma
07-03-2004, 22:40
Signerer denne :nikker: Jeg synes amming er den mest naturlige ting i verden; når som helst og hvor som helst.
Personlig er jeg såpass bluferdig at jeg passet på å ikke blottlegge hele puppen når jeg ammet. Brystvorten var det bare babyen og mannen min som så ;)
Enig med de fleste her - OK med offentlig amming, men litt diskresjon er å foretrekke!
melkepusen
08-03-2004, 09:59
Jeg må jo si at barnet må ha mat. Men jeg synes det er kjempe fint om mor kan dekke til puppen så vi andre slipper å se på. Det kommer jeg ihvertfall til å gjøre når jeg skal amme. Det er bare slik jeg føler det.
vBulletin® v3.7.3, Copyright ©2000-2010, Jelsoft Enterprises Ltd.