Vis full versjon : Alene i julen
Jeg syns det blir litt trist,for annen hver jul så er vi hos svigers og annen hver hos mine foreldre. Og den jula vi er hos mine foreldre så sitter svigers helt alene hjemme.
Sambis har 2søsken og den ene ser vi liksom 2-3ganger i året, så svigers har veldig lyst til at vi er samlet til jul hos de alle sammen,det året som denna søstra er hjemme. DET er jo forståelig.
Men vi har det sånn alle sammen at da er vi hos motsatt forelder den andre jula liksom. Og det er i år.
Har så lyst til å bare be alle hjem til oss. Men jeg vet sambis ikke er noe for akkurat det. Han syns det er godt å kunne være borte frem til vi får barn veit jeg.... For da skal vi liksom lage den tradisjonen.
Men jeg syns det er fryktelig trist å vite at de skal sitte hjemme helt alene,bare de to på juleaften. Juleaften er jo sånn familieting og skal være koselige og jaaa,man skal være mange sammen...
De koser seg sikkert de også da, men jeg veit åssen svigerfatter er, han skal helst se på tv alene oppe i stua si, og da blir svigermutter`n sittende alene da.
Det er liksom greit hele resten av året, men ikke på JULEAFTEN.....:hm:
Det er ikke lett å få dette til å gå opp.. Prøv å overtale sambo, kan hende han ombestemmer seg.
Tror dessverre ikke han ombestemmer seg. For jeg har prøvd det i 2 år allerede. (4 juler liksom...)
Han syns det er greit når vi får barn, men... det har vi ikke fått...
Du kan ikke ta med deg svigers hjem til dine foreldre da?
Ellers så ville jeg jobba litt med samboer'n og be alle til dere - bare sørg for å få litt hjelp på kjøkkenet :glis:
DET tror jeg kanskje ikke mamma og pappa har så lyst til... for de syns det er veldig koselig å ha oss de liksom, også pleier vi å ha med broren til mamma og søskenbarnet mitt.
Tror de ville fått litt panikk hvis vi hadde kommet drassende med svigers og bikkja,+ at vi også har bikkje! ;)
MEN,vi har rakafisklag med mine foreldre og svigers hos mamma og pappa hvert år før jule, og DET er veldig koselig!!!
Hei!
Det er ikke så lett med de høytidene.....
Kjenner foreldrene dine og svigerforeldrene dine hverandre godt og har et godt forhold? Hva med å spørre foreldrene dine om de kan be svigers også....? Jeg kjenner flere som gjør det på den måten. Men det kommer jo veldig an på hvordan forholdet er mellom foreldrene.....! For oss hadde det nok ikke fungert.....
Vet hvordan du har det. Vi må dele oss på tre vi fordi mine foreldre er skilt.Det vi har gjort er at vi har en dag hos hver.
I tillegg har vi gjerne tatt en tur til min mor f.eks og kost oss med julefrokost med masse godt pålegg 1. dag.
Så har en jo grøta da. Den tar vi ofte også hos noen.
Bare noen idèer. Dere kan jo f.eks. invitere svigers på julefrokost hos dere!
Ha en fin, fin jul!!
:klemme:
PS: Ja, jeg vet dette ble et rotete innlegg :glis:
Mange gode forslag her. Jeg tror det viktigste er å tenke på at det er flere dager i julen.
:klemme:
hva med å snakke med foreldrene dine, så er kansje dere kan be dem med dere hjem dit!!
Nabojenta
26-10-2005, 09:48
Vet at dette høres litt hardt og ufølsomt ut, men...
Slik er det bare å vokse opp! Barna bli voksne og flytter hjemmefra.... De feirer jul og andre begivenheter på sin måte... Så da blir gjerne noen sittende alene...
Men om det var meg, hadde jeg invitert svigers til mine foreldre!! Såpass burde dine foreldre tåle, og ikke sitte å føle at dem vil ha dere alene...Det grenser til eiesyke.... Om det er muligheter for å feire sammen, ville jeg gjort det!! Er ikke muligheten der, kan jo dine svigers finne på noe koselig sammen. De er jo ikke helt hjelpesløse? Det er ikke din oppgave å passe på at de har det koselig på julaften.. Kan jo være at dem tilogmed har lyst til å være alene....
Huff, ikke meningen å høres sur og grinete ut her, men jeg mener at våre foreldre kan passe på seg selv, og vi trenger ikke å stille opp hele tiden. Nå er vi voksne, med vår egen familie, (prøver hvertfall) og da må vi tenke på oss selv og hvordan vi vil ha det! Neste generasjon er det vår tur til å gjøre som våre barn vil... Skal vi da la dem få dårlig samvittighet om vi blir sittende alene en kveld? Det er barna jula er for, og de voksne skal gjøre jula fin for dem...Ikke omvendt!!!
Masse fine tips her ser jeg...
Som jeg skrev i stad, så tror jeg ikke det vil passe å ta de med til mine foreldre. Siden endel av fam`en til mamma allerede er der, så blir det fryktelig trangt. De har ikke så kjempe digert hus!!!
Mine svigerforeldre og mine foreldre har et helt greit forhold. De prater ikke sammen sånn utenom at vi er der og sånn, men de har vært på tur sammen med oss osv.
Som nabojenta skrev, så burde jeg kanskje ikke bekymre meg da... Men jeg er nå liksom litt sånn av natur... og hvertfall i forbindelse med jul.
Vi er jo selvsagt på besøk hos de vi ikke er hos juleaften, på 1 eller 2 dag... men juleaften er juleaften liksom...:juletre: :julegave:
Kanskje jeg skal slutte bekymre meg :bonk: ....
Huff, ikke meningen å høres sur og grinete ut her, men jeg mener at våre foreldre kan passe på seg selv, og vi trenger ikke å stille opp hele tiden. Nå er vi voksne, med vår egen familie, (prøver hvertfall) og da må vi tenke på oss selv og hvordan vi vil ha det! Neste generasjon er det vår tur til å gjøre som våre barn vil... Skal vi da la dem få dårlig samvittighet om vi blir sittende alene en kveld? Det er barna jula er for, og de voksne skal gjøre jula fin for dem...Ikke omvendt!!!
Hakket egoistisk kanskje etter min mening... Håper mine (hvis jeg noooooensinne får) barn ikke mener det samme som deg... I år skal jeg nok feire jul med byens løse fugler og andre uten noen å være hos/med... har en mor og far som vurderer å feire jul hos familie i utlandet som de ikke har sett på evigheter... får meg ikke til å si noe på det. hvis det er det de har lyst til får de gjøre det..... og det er den familien jeg har ... så da er det kjekkere å hjelpe til i kirkens bymisjon enn å sitte hjemme mutt putt. DET står for meg som et mareritt!! Trist men sant... det ER ikke alle som feirer jul som overlykkelige. Kanksje verdt å tenke over ihvertfall før man konkluderer med at "dette er da ikke vårt problem".
Her hos oss har vi aldri vært mange men et år tok min far med en uteligger hjem.... han lå å varmet seg på en rist i byen. Han ble tatt med hjem til oss... fikk strikkelue og skjerf fra skuffen, en skive (ville ikke ha annet) og en juledram.... Han hilste og sa takk hver gang vi traff han i byen etter det. Det hadde vært hans fineste jul... For meg er det DET julen handler om... ikke liten plass, eller "oss, oss oss". Men det er MIN mening..og ja... jeg er farget av egne utsikter for julens lykkelige begivenheter... eller mangel på dem.
Hakket egoistisk kanskje etter min mening... Håper mine (hvis jeg noooooensinne får) barn ikke mener det samme som deg... I år skal jeg nok feire jul med byens løse fugler og andre uten noen å være hos/med... har en mor og far som vurderer å feire jul hos familie i utlandet som de ikke har sett på evigheter... får meg ikke til å si noe på det. hvis det er det de har lyst til får de gjøre det..... og det er den familien jeg har ... så da er det kjekkere å hjelpe til i kirkens bymisjon enn å sitte hjemme mutt putt. DET står for meg som et mareritt!! Trist men sant... det ER ikke alle som feirer jul som overlykkelige. Kanksje verdt å tenke over ihvertfall før man konkluderer med at "dette er da ikke vårt problem".
Her hos oss har vi aldri vært mange men et år tok min far med en uteligger hjem.... han lå å varmet seg på en rist i byen. Han ble tatt med hjem til oss... fikk strikkelue og skjerf fra skuffen, en skive (ville ikke ha annet) og en juledram.... Han hilste og sa takk hver gang vi traff han i byen etter det. Det hadde vært hans fineste jul... For meg er det DET julen handler om... ikke liten plass, eller "oss, oss oss". Men det er MIN mening..og ja... jeg er farget av egne utsikter for julens lykkelige begivenheter... eller mangel på dem.Du har et stort hjerte du, Adina. Andre ville nok sittet hjemme og furtet. Men ikke du. :klemme: Jeg er glad det finnes sånne som deg.
Jeg vet ikke helt om jeg vil si egositisk!
Julen for meg handler om å spre glede, synge, danse, spise god mat sammen familie og venner!
Det handler om barna jah, men ikke bare om dem.
(skal det være helt riktig så er det jo faktisk Jesus bursdag eller...?)
Det handler om samhold til dem du er glà i. Tradisjon i vår familie som er et must...legge julepresang under det store juletreet i byen, eller som mannen min sier...gå i kirken og høre når den ringer julen inn.
Ingen skal nødvendigvis være nødt til å være alene, men det er faktisk noen som ønsker det og.
Og tenke på seg selv er ikke nødvendigvis egoistisk. Ikke når en kanskje trenger det. En er nødt til å ta noen valg her i livet...det er fakta. Men svaret er ikke nødvendigvis svart og hvitt!
Jeg er sikker på at det finnes en løsning på problemet deres.
To forslag til:
Hva om dere tar med dere gavene fra svigers, kjøre innom dem på vei hjem og åpner dem der? Kanskje får dere tid til en kaffeskvett og litt kake og?
Eller gjør som oss i fjor. Vi tok middagen en plass, og kaffe/ kaker og gaver en annen plass.
Mange måter å gjøre det på. Dere kan lage dere en helt ny versjon av julen. Det viktigste av alt må vel være at alle har det godt på julen?
GOD JUL :klemme:
Thyresse
26-10-2005, 12:35
Forstår at du bekymrer deg for svigerforeldrene dine, men kanskje du skal høre med de om hvilke planer de selv har? Kanskje de skal feire med et vennepar som også sitter alene? Eller at de kanskje tar seg en tur til utlandet og slapper fullstendig av? Kan hende gjør de som Adina, feirer ved å hjelpe andre?
Hvis ikke så går det jo ann at dere feirer hos de i år og hos dine foreldre neste jul?
Jeg syns det blir litt trist,for annen hver jul så er vi hos svigers og annen hver hos mine foreldre. Og den jula vi er hos mine foreldre så sitter svigers helt alene hjemme.
Sambis har 2søsken og den ene ser vi liksom 2-3ganger i året, så svigers har veldig lyst til at vi er samlet til jul hos de alle sammen,det året som denna søstra er hjemme. DET er jo forståelig.
Men vi har det sånn alle sammen at da er vi hos motsatt forelder den andre jula liksom. Og det er i år.
Har så lyst til å bare be alle hjem til oss. Men jeg vet sambis ikke er noe for akkurat det. Han syns det er godt å kunne være borte frem til vi får barn veit jeg.... For da skal vi liksom lage den tradisjonen.
Men jeg syns det er fryktelig trist å vite at de skal sitte hjemme helt alene,bare de to på juleaften. Juleaften er jo sånn familieting og skal være koselige og jaaa,man skal være mange sammen...
De koser seg sikkert de også da, men jeg veit åssen svigerfatter er, han skal helst se på tv alene oppe i stua si, og da blir svigermutter`n sittende alene da.
Det er liksom greit hele resten av året, men ikke på JULEAFTEN.....:hm:
Hm...VET du om svigers synes det er trist å være alene? Mine svigers vet jeg har hatt en sånn jul, og de sa at de koste seg, bare de to, for første gang på en del år. Det ble annerledes, men fint. Nå vet jo ikke jeg om dine svigerforeldre er av en sånn kaliber at de "kan" kose seg, høres jo ut som om svigefar kanskje er litt "ego"... men som noen sier her, så kan en ikke ta ansvar for alt...
Synes det er veldig fint at du har hjerte for de, og at du føler litt ansvar! DET er noe å lære bort til fremtidige barn! :snill: Men jeg tenker at det kanskje ikke er alle situasjoner en kan "styre" (selv om en mener det godt). Skjønner godt at det ikke er en løsnng å ta de med til dine foreldre. Hva godt gjør det? Seks-åtte voksne mennesker i i værste fall "pinlig" og delvis uønsket samvær? Bare for at jula skal være en familiehøytid!?!
Vi har hatt litt av samme problematikk. Jeg er eneste barn, og det har derfor vært naturlig for meg å være hjemme i julen. Svigemor har "forstått" dette, og "lånt bort" sønnen sin hver eneste jul, de ti siste årene. Hun og mannen har en del andre barn de har vært sammen med. (Uten om den ene nevnte). Jeg har vær sånn som samboeren din. Jeg har villet unngå å samle folk. Men i år skar svigemor igjennom, og ville hit. Vi kunne jo ikke si nei, så nå samles vi her hos oss, svigemor og mannen, Noriamannens mormor ,faren min og meg, og Noriamannens bror. Etterhvert som jeg får tenkt litt på det, så er jeg tilfreds med den løsningen, selv om jeg var MOTMOTMOT i begynnelsen...
Kanskje samboeren din kan "snu"? Når jeg endrer meg på sånn, så kan alle...og jeg er en sta jævel... ;)
Et annet alternativ er at du er hos din familie, og han hos sine foreldre. :)
Vil berømme deg for omsorgen du viser for svigeforeldrene dine, men vil også si at du trenger ikke føle sånn ansvar for andres lykke at du selv blir ulykkelig!
GOD JUL! :juletre:
Powerpuff
26-10-2005, 12:45
Her hos oss har vi aldri vært mange men et år tok min far med en uteligger hjem.... han lå å varmet seg på en rist i byen. Han ble tatt med hjem til oss... fikk strikkelue og skjerf fra skuffen, en skive (ville ikke ha annet) og en juledram.... Han hilste og sa takk hver gang vi traff han i byen etter det. Det hadde vært hans fineste jul... For meg er det DET julen handler om... ikke liten plass, eller "oss, oss oss". Men det er MIN mening..og ja... jeg er farget av egne utsikter for julens lykkelige begivenheter... eller mangel på dem.
Jeg fikk en real klump i halsen når jeg leste dette.
Nesten litt stolt, uten å engang kjenne deg.. Du er et forbilde, Adina! :tilber:
Masse meninger og råd, tusen takk!!!
ADINA!!! Du er helten min!!!! Sånne som deg, må ha et hjerte av gull!!!! Snakk om flink jente til å hjelpe andre til å få en fin jul!!! :klemme:
Jeg ser det at jeg kanskje ikke burde være så opptatt av svigers. Har tenkt på det i går kveld. Og selvom svigermor sier det ikke er noe moro alene, så tror jeg sikkert kanskje svigerfatter syns det...
De får ordne seg selv, og vi er jo der andre dager i julen, så....
Men jeg kommer nok til å tenke på de likvel...
Men vi skal kose oss på rakafisklag alle sammen, og kan jo ta litt "julekos" da, selv om det da er noen dager igjen til jul;)
Nabojenta
27-10-2005, 09:04
Her hos oss har vi aldri vært mange men et år tok min far med en uteligger hjem.... han lå å varmet seg på en rist i byen. Han ble tatt med hjem til oss... fikk strikkelue og skjerf fra skuffen, en skive (ville ikke ha annet) og en juledram.... Han hilste og sa takk hver gang vi traff han i byen etter det. Det hadde vært hans fineste jul... For meg er det DET julen handler om... ikke liten plass, eller "oss, oss oss". Men det er MIN mening..og ja... jeg er farget av egne utsikter for julens lykkelige begivenheter... eller mangel på dem.Det er jo nettopp det jeg mener... Dine foreldre velger å reise til familie utenlands, og det er jo kjempekoselig!! Og at du stiller opp for personer som er alene og ikke er blant de heldigste her i verden er bare til å bøye seg i støvet for...
Det jeg mente med at hun ikke kunne passe på sine svigers var jo det med at hennes foreldre nok ikke ville ha dem med i sin feiring. Ser nå at det er pga plassmangel. Det syntes jeg var trist, for jeg vet at både mine foreldre og svigerforeldre ville ønsket den andre parten velkommen. Og det gjorde de også da min far ble sittende alene den ene julen. Han feiret sammen med oss likevel, fordi svigermor sa han ikke fikk lov til å sitte alene, og at hun gjerne ville ha ham hos oss. (Og vi trengte en julenisse) Vi var nesten 30 stk den julaften i svigermors lille stue, og det var en julaften jeg sent kommer til å glemme! (Drømmejul)
Men vi som barna dems kan ikke bestemme hva våre foreldre skal gjøre!! Like lite som våre barn kan bestemme over oss, når de blir voksne!! Selvfølgelig håper jeg at vi kan fortsette med like koselige julefeiringer som vi har hatt til nå, men vi kan ikke forvente at vår barn skal ordne alt for oss? Vi må da klare å finne på noe selv, om vi ønsker å feire sammen med dem eller andre. Men om våre foreldre ØNSKER å feire alene, kan ikke vi si;" NEI, det får du ikke lov til!!" Våre foreldre er voksne, og vet selv hva de vil...
Jeg vet selv at jeg ikke er noe ondskapsfullt eller egoistisk vesen, og at jeg gjør alt jeg kan for at mine venner og familie har det godt...
Jeg stiller opp for mine barn og resten av familien.. Nå er jeg så pass voksen, at julen er ikke så viktig for meg.. Jeg ønsker heller at barna mine skal få oppleve en trygg og koselig julefeiring... Da er hverken mine foreldre viktig eller mine svigerforeldre! Om vi kan feire sammen med dem, (og det skal vi) er jo det det beste. Men om de ønsker en stille og rolig jul alene, så er det deres valg! Da gjør jeg det så koselig jeg kan, for dem som skal være rundt meg!
Om det er å være egoistisk? Javel....
vBulletin® v3.7.3, Copyright ©2000-2010, Jelsoft Enterprises Ltd.