Vis full versjon : Hjelp til hvor mye drikkevarer det vil gå til bryllup!
Lykkeliten
18-01-2006, 17:49
Hei!
Kan dere være så snill å hjelpe meg litt med ca. hvor mye drikkevarer dere tror det vil gå med til gjester i bryllup?
Vi blir ca. 40 til middag og 30 ekstra til kaffe + fest.
Hvor mange glass går det på en vinflaske?
Setter stor pris på svar. Svigers skal betale drikkevarene, men siden vi må bruke det som kommer fra lokalet (kan ikke ta med selv), vil vi gjerne vite hvor mye de kan regne med. :humre:
Hvis dere har hvitvin til forretten og rødvin til hovedretten, tror jeg det er vanlig å regne en kvart flaske hvitvin og en halv flaske rødvin per snute. Det skulle bli 10 flasker hvitvin og 20 røde til deres middag - sikkert greit å ha litt ekstra i bakhånd. Det hele avhenger også av hvor lang middagen blir, om det blir mye sanger og taler etc. Mye skåling og mange innslag betyr mer vin.
På en flaske går det seks glass hvitvin og fem glass rødvin.
Spritberegninger har jeg dessverre ikke peiling på, men jeg setter alltid pris på at det er mulig å få et glass vin i stedet til kaker og kaffe.
Sikkert mange som har gode svar å komme med her! Håper dere koser dere med forberedelsene.
:klemme:
Hei,
Drikkevarer kommer jo ann på hvor mange retter dere skal ha, hvor mange taler (og skåler) det blir.
Vi hadde fire retter og MANGE taler, så vi satt relativt lenge til bords. Vi hadde hvitvin, rødvin og dessertvin, og hos oss gikk det nok ca en flaske per person til maten. Og drinker i baren etterpå .... er et kapittel for seg.
Det er jo egentlig opp til dere litt å styre dette. Vi ville ha litt fri flyt og at folk skulle ha noe i glasset hele tiden. Men har hørt om andre som gir beskjed til serveringspersonalet at det skal gå ca en halvflaske vin per person....men da risikerer man at noen sitter med tomme glass.
Vi hadde fri bar, men har vært i bryllup der de hadde begrenset utvalg slik at det gikk mindre, og andre har drikkebonger.
Dersom dere skal ha fri bar ville jeg nok ha regnet med en 4-5 drinker/likører per person og kanskje et par glass vin i tillegg til kaffegjester.
Lykke til med bryllup :klemme:
Lykkeliten
18-01-2006, 18:10
Tusen takk for hjelp så langt! :blomst:
Vi skal ha forrett, middag (2 serveringer) og dessert. Da tenker jeg vi kan regne med 4 glass pr. person under middagen?
Det blir ikke så mange taler under middagen, men flere sanger.
Etter middag er det kaffe avec og da går det jo en konjakk eller likør pr. gjest.
Så skal vi vel danse litt og sånn tenker jeg.
Går da gjestene i baren og forsyner seg?
Vi har valgt fri bar denne dagen. Går utifra at folk klarer å styre seg og at det ikke blir noe fyllekalas.
Om det blir som Méé sier da, kan vi regne med ca. 5 drinker/glass vin pr. gjest.
Steike meg... Det er mye drikkevarer dette! :dåne:
Vi skal ha like mye mat som deg Maia, og sikkert ikke så mange taler. Men vi kan ha med drikkevarene selv da, for stedet vi skal ha selskapet har ikke sjenkebevilling, men lager lukket selskap for oss :)
Vi har beregnet 1/2 flaske rødvin og 1/4 flaske hvitvin pr person, i tillegg til 1 øl pr person og 3 flasker mineralvann.. Har også beregnet 1/7 flaske champagne til hver til velkomstdrink. Blir nok en del av våre gjester som kjører, har en del tanter som bor for langt unna til å ta taxi men for nære til å overnatte (gjerrige)... Dette regner vi med burde dekke også de som ønsker vin/øl til kakene og senere på kvelden, siden det som sagt blir en del som holder seg til mineralvann uansett.. Vi skal ha avec til kaffen, da har vi tenkt 2 flasker cognac og to likør/baileys (blir ca 100 gjester til kaffe) men her har jeg ikke helt oversikt.. Vi skal ha fri bar, og har da beregnet 1/6 flaske sprit pr gjest. Det tilsvarer ca 3 drinker, men det burde holde bra, fortsatt mange som holder seg til mineralvannet, og en del venner som heller vil ha vin/øl enn sprit.
Jeg har ikke lyst til å sette begrensning på folk ved å gi ut bonger etc, kan skjønne det hvis man har festen på en restaurant, men ikke helt når man har kjøpt inn drikkevarene selv.. men det kommer såklart an på hva slags familie og venner man har. Jeg er temmelig sikker på at det kommer til å bli nok drikke, og plenty til overs, Det var det ihvertfall i min søsters bryllup med omtrent de samme beregningene. Til syvende og sist anser jeg det som viktigst å ha nok mineralvann, så folk ikke går tørste hjem, og av de andre drikkevarene tenker jeg "blir det tomt så blir det tomt".
Tidl. bruker
22-01-2006, 11:05
Det går som du sier 5 glass vin på en flaske.
Går 17,5 drinker på en 70cl flaske.
Vi handlet inn rikelig til vårt bryllup og fikk levere inn igjenn det som var uåpnet av øl,mineralvann og sprit.
Mener å ha hørt at de ikke tar sprit i retur lenger...
Fryktelig avnskelig å beregne synes jeg, for det kommer an på hvor tørste gjestene er også. :fnise:
Kjekt at svigers betaler da. Det er en betydelig utgiftspost i hvertfall.
Lykke til :)
vBulletin® v3.7.3, Copyright ©2000-2013, Jelsoft Enterprises Ltd.