PDA

Vis full versjon : Har jeg for kort lutafase

Lavendel
30-07-2006, 18:48
Fikk positiv el test på dag 16.
mensen kom på dag 29.

Testet ikke noe mer for el etter den positive testen, men el kan vel komme inntil 36 timer etter positv test. dvs for min del her på dag 18.. og det igjen gir en lutafase på 10 dager! og det er vel for kort?:gruble:

i bestefall er jo lutafasen på 12 dager.
Hvordan er den lengden i forhold til å holde på en liten spire?

Et annet smp.
Dersom man har kort lutafase.. men egget fester seg såvidt (men bli skylt ut igjen pga av blodet) vil man da få en positiv gravidettest?

(liten regnefeil)

Teeny
30-07-2006, 21:04
Når du har fått en positiv EL-test bør du fortsette å teste til den blir negativ. Først da kan du med stor sannsynlighet påvise EL i og med at man kan få positivt utslag flere dager på rad.

Jeg har selv eggløsning på CD 16-17, og får mensen på CD 28-29. Altså er min lutealfase på 11 dager. Dette er i korteste laget så jeg ville nok ha hørt med en gynekolog om evt progesteronstøtte. Jeg har i alle fall fått progesteronstøtte i (prøverørs)forsøk hvor det vanligvis ikke gis dette (som i fryseforsøk i naturlig syklus). I tillegg har jeg hatt god effekt av progesteronkremen ProgestaCare, men denne er nokså dyr, og inneholder ikke så store mengder progesteron akkurat. Pyridoksin (vit B6) har også forlenget lutealfasen min noe.

Hva angår positiv graviditetstest kan jeg nok ikke svare deg. De gangene jeg har fått positiv graviditetstest har vært etter prøverørsforsøkene, og da har jeg jo fått progesteronstøtte. Utslaget har dog kommet på hhv CD 12, 10 og 11. Altså regner jeg ikke med at jeg hadde fått utslag dersom jeg ikke hadde hatt progesteronstøtte, men det blir jo bare spekulasjoner. Etter hva jeg har forstått er jo mensen programert til å sette i gang minst to dager før den faktisk gjør det, og da er det for sent for et befruktet egg å gi signaler om at mensen skal opphøre.

Jeg vil anbefale at du fortsetter å teste et par sykler til, og så tar kontakt med en gynekolog dersom lutealfasen din fortsatt er såpass kort. Vet at flere her inne har hatt god effekt av progesteronstøtte :nikker:

Enilennah
30-07-2006, 21:11
Jeg har lutealfase på 11 dager jeg òg. Har aldri sjekka etter EL og sånn før, men har jo hørt at lutealfasen er rimelig stabil hos en kvinne... Da regner jeg med at jeg alltid har hatt såpass kort lutealfase...

Jeg ble fort gravid med både nr 1 og 2 uten problemer, men vet at gravitesten på IKM var svak med nr 1, og negativ med nr 2... Måtte vente noen dager da... Men ellers var det problemfritt med så kort lutealfase...

Lykke til uansett! :lykke:
Ps. har forstått at om en temper, finner en mer nøyaktig ut når EL er...spesielt hvis man tester med EL-tester også.

:klemme: fra Enilennah

Lavendel
30-07-2006, 21:23
leste gjennom dagboka mi litt nå.
da fikk jeg postiv test på el en dag og negativ dagen derpå.
hvis det samme gjelder denne gangen.. at jeg f.eks hadde el ca 12 timer etter testen vil jeg jo ha inntill 12 dager lutafase. Hvordan er det med inntill hvordan egget rekker å feste seg?

Finnes det noen spesielle typer progesteron som man kan få kjøpt respetfritt på apoteket? kan jo i allefall starte med den b6 vitamin typen.

Lavendel
30-07-2006, 21:43
spotter forresten ikke noe heller. Dvs.. de 2-3 første timene dagen mensen kommer er det litt spotting for mensen setter ordentlig i gang.

vet ikke om dette har noen betydning jeg

VLN
30-07-2006, 21:55
Jeg hadde LF mellom 9-11 dager. Nevnte dette for gyn og hun mente det ikke hadde noen betydning. Har jo også blitt gravid 2 ganger, ingen SA eller MA.