PDA

Vis full versjon : Persona

trude
12-08-2003, 14:35
Har nå testet med Persona i ett par uker.
Den ble endelig positiv på søndag ettermiddag etter at begge strekene var like sterke på søndag morgen. Mandag ettermiddag var testene klart positive og mandag kveld (22) var den negativ.

Tolket det som at EL var over.

For moro skyld tok jeg en test i morges (tirsdag) og da var den positiv igjen. Tok en idag klokken 14 også, og da var strekene like sterke igjen.

Noen som skjønner noe av dette? Kan vel ikke ha to EL like etter hverandre?

Tror dere EL er over nå? Er det sånn at i det egget løsner blir EL-testen negativ igjen? Og etter det lever egget i ca ett døgn?

Det tryggeste er vel bare å ha sex så ofte man kan.... Noen som forresten vet om det skader sjansen for barn dersom man har sex flere ganger om dagen? Vet at mannen min har bra sædkvalitet, men litt tid trenger vel han også på å lage bra sperm...??!

Mange spøsmål dette, men håper noen kan hjelpe meg!

Hadde SA for en måned siden, og nå er jeg klar for barn!

HJELP!!!!!!!!!!!!!!!!!

Mistral
12-08-2003, 15:44
Hei Trude!

Jeg har to teorier om testene dine:
1) Kroppen din har "ombestemt seg" rett før eggløsningen og utsatt den en dag eller to, slik at du fikk to "hormontopper" som ga utslag.
2) Testen du tok mandag kveld ble tatt med for fersk urin (for kort tid etter at du sist var på do), slik at hormonkonsentrasjonen ikke var høy nok. Hvis dette er tilfelle, hadde du positive tester fra søndag kveld til tirsdag morgen, noe som ikke er uvanlig med Persona. Selv får jeg som regel positive tester to dager på rad (tester bare om morgenen).

Uansett ville jeg gått ut fra at du har EL i dag eller kanskje i morgen, men du kan jo teste videre for sikkerhets skyld.

Jeg er jammen ikke sikker på om det kan være ugunstig med sex flere ganger om dagen, men hvis mannen din har god sædkvalitet og dere syns det er hyggelig, ville jeg tatt sjansen og stått på!

Lykke til!

Mistral
12-08-2003, 16:06
PS: Testen kan bli negativ igjen FØR egget løsner. Her ser du en fin kurve over hormonene gjennom syklusen: http://www.fertilityfriend.com/HelpCenter/FFBook/ff_menstrual_cycle.html#5

Det er høy konsentrasjon av LH-hormonet (den blå streken) som gir utslag på EL-testene, og som du ser kommer toppen litt før EL. LH-nivået begynner å stige ca 36 timer før EL, mens toppen kommer 12-24 timer før EL.

Det stemmer at egget lever ca et døgn, ja. Men sjansen for å bli befruktet skal være størst dersom det er sædcellene som ligger og venter på egget, og ikke omvendt.

Klem fra Mistral