PDA

Vis full versjon : Persona

Uregistrert
13-08-2003, 12:51
Her er min testrekke:

De to første testene var negative, så to positive, så en negativ og så resten positive. Altså seks positive tester.

Noen som kan hjelpe meg å forstå dette?

Ferskingen

Pulsatilla
13-08-2003, 13:06
Jeg har også det problemet med Persona noen sykluser; tror det har noe med at Persona slår ut på to hormoner, LH og østradiol (tror jeg det er). Begge disse topper seg før eggløsning og fører til at eggløsningen skjer. Men toppene kan komme litt forskjøvet i forhold til hverandre, og da får vi positivt resultat i flere dager.

Men jeg har ingen god løsning på problemet - blir ikke så lett å vite hva man skal tro, jeg har sluttet å bruke persona pga dette.

Vil likevel tro at du ikke har eggløsning før etter siste positive test, siden hormonnivåene i kroppen endrer seg kjapt når el har funnet sted.

Pulsatilla:)

Mistral
13-08-2003, 13:06
Hmmm… Kan du gi litt flere opplysninger?

Mistral

Mistral
13-08-2003, 13:08
Oops... prøvde å legge inn en liste med "bullet points" i forrige melding, men det fungerte tydeligvis ikke!

Pulsatilla har kanskje svart utfyllende nok, men her er iallfall spørsmålene jeg hadde:
- Er du 100% sikker på at de var positive (teststreken STERKERE enn kontrollstreken)?
- Har du tatt én eller flere tester pr dag?
- Er noen av testene tatt kort tid etter at du sist var på do, eller etter å ha drukket mye væske?
- Har du andre indikasjoner på om/når EL kan ha vært (slim, tapp, temp, smerter)?

Mistral

Uregistrert
13-08-2003, 13:23
Hei og takk for svar!

Altså:
-testene var helt sikkert positive
-har tatt èn test pr dag
-tok de om morgenen, har ikke drukket mye først
-har ikke merket meg noe om syklusen (har aldri prøvd det med
slim, tapp osv.)

Mistral
13-08-2003, 13:36
Oj... ja, da forholder det seg nok som Pulsatilla sier.

Jeg får ofte positivt utslag to dager på rad, men ikke seks ganger! Riktignok slutter jeg som regel å teste etter den første negative testen som følger de positive, så jeg vet ikke om jeg ville fått flere positive hvis jeg hadde fortsatt, men det stemmer som regel med lutealfasen.

Det er kjedelig hvis du ikke kan bruke Persona på grunn av dette, de er jo både billige og greie å bruke. Kanskje du kan prøve testene fra SG? Ikke alle får utslag på dem, men kanskje du er heldigere. På kort sikt har du vel egentlig ikke annet å gjøre enn å gå ut fra at EL er nært forestående, og kose så mye du kan...?

Selv orker jeg ikke tempe, og tappen min oppfører seg mystisk, men utfloden gir en brukbar indikasjon på når EL er. Jeg hører til de uheldige som ikke har noe EL-slim, men utfloden blir merkbart våtere rundt EL – jeg kan faktisk kjenne det uten å sjekke med fingeren, jeg merker at jeg er våt nedentil. Hvis du ikke har lyst til å tempe eller observere utfloden i detalj, kan du iallfall forsøke å kjenne etter om du merker at den blir våtere.

Jeg får forresten den samme våte utfloden under østrogenbølgen en uke etter EL, men jeg har tilstrekkelig regelmessig syklus til å vite hva som er hva.

Lykke til!

Klem fra Mistral

Uregistrert
14-08-2003, 07:46
Tusen takk til dere som svarte!

Tok den åttende testen i dag, og den var også positiv.
Altså fem positive, ikke seks som jeg skrev i første innlegg...
Tre negative og så er det åtte tester i pakken... hmmm...
det skulle bli... fem positive, det... Mattegeniet i farta!

Lurer på om jeg skal kjøpe en pakke til og fortsette testingen, bare for å følge med hva som skjer.

Mina
14-08-2003, 08:19
Eh, du er ikke GRAVID da??? Har jo hørt at Persona også slår ut ved graviditet, kanskje derfor du får så mange positive??

Kanskje du burde prøve en CB test?

:lykketil:

:klem: fra

Uregistrert
14-08-2003, 08:28
Oi sann...

Da kan jeg ikke være mye på vei i så fall. For tidlig til at en graviditetstest slår ut, tenker jeg.

Jeg får prøve å teste meg litt senere, da (dette blir en tålmodighetsprøve...

Pernille
14-08-2003, 08:37
Skulle akkurat til å foreslå det samme som Mina. :p HVIS alle de positive testene kommer av svangerskap, så vil du få positiv på gravid-test også. Persona får ikke til å slå ut positivt på svangerskap uten at det er hCG i urinen.

Men det kan jo også hende at det bare er EL på gang og tilfeldigvis rare resultater.

Lykke til med testingen! :lykketil:

Uregistrert
14-08-2003, 08:47
Okey. Da blir det apotektur i dag...

Men det skulle ikke forundre meg om det er syklusen min som tuller med meg, den er kjent for det... Jajamenn...

Villevilde
14-08-2003, 08:56
Ja, hørtes ganske lovende ut... Jeg ville nok tatt en test. Håper du er gravid. Ville vært veldig slemt av EL testene å slå ut så mange dager på rad ellers.... :lykketil:

Valante
14-08-2003, 09:18
Lykke til!! Dette høres veldig spennende ut!!

Mina
14-08-2003, 10:01
Håper du er gravid :)

Du får holde oss oppdatert!

:klem: fra

Uregistrert
14-08-2003, 12:53
Test utført! Negativ.

Men det var som ventet, for vi har ikke kommet skikkelig i gang
med prøving enda.

Forresten, hvorfor må urinen inneholde hCG for at EL-tester skal slå positivt ut? Forstår det slik at hCG og LH er ganske like. Går mengden av LH ned etter EL uansett om en er blitt gravid eller ikke? Eller holder den seg konstant da?

Uff, som jeg spør! Men det er kjekt hvis noen av dere kunnskapsrike damer vet det.

Pernille
14-08-2003, 14:16
Test utført! Negativ.

Men det var som ventet, for vi har ikke kommet skikkelig i gang
med prøving enda.

Synd da. :(

Forresten, hvorfor må urinen inneholde hCG for at EL-tester skal slå positivt ut? Forstår det slik at hCG og LH er ganske like.

Det er LH de er laget for å slå ut på da, så det er hovedsaklig LH man må ha i urinen, ikke hCG. Men siden disse to hormonene er så godt som identiske, så vil hCG også slå ut på EL-tester hvis man tar en EL-test etter å ha blitt gravid.

Går mengden av LH ned etter EL uansett om en er blitt gravid eller ikke? Eller holder den seg konstant da?

Mengden med LH går først rett opp og så rett ned ved EL. Ta en kikk på denne hormonkurven (http://home.no.net/emedogto/hormonkurve.htm), så ser du hvordan LH (grønn strek) oppfører seg gjennom syklusen. Den har denne formen uansett om man blir befruktet eller ikke.