PDA

Vis full versjon : ned noen kilo?

Tullejenta
01-08-2003, 12:29
Hei

Jeg var nettopp innom en helsekost butikk og håpte vel egentlig å finne et vidundermiddel som kunne gjøre meg gravid superfort :latter:
Det fikk jeg ikke, men endte opp med noen andre "balanserte" tilskudd som visstnok kan hjelpe. Dessuten så mannen på meg og sa det at huden min ser jo grei ut, men jeg kunne sikkert med fordel gå ned noen kilo. Og det vil jeg gjerne, men vet liksom ikke helt hvor jeg skal begynne. Det at stoffskiftet er litt lavt virker kanskje litt inn på det, men har nok ikke fullt så mye å si som jeg av og til liker å innbille meg.

Er det noen som har noen gode råd (annet enn å spise sunn mat og mosjonere)? Jeg synes jo egentlig at jeg spiser relativt sunt, litt snopkanskje litt for ofte, men jeg føler at jeg bare eser ut hver eneste dag - skikkelig slitsomt.

Hilsen Maja

HanneG
01-08-2003, 17:41
jeg hadde blitt ganske fornærma hvis mannen hadde foreslått at jeg burde gå ned noen kilo... :( (selv om jeg bør det - absolutt :) )

Hva endte du opp med da? Produkter som skal hjelpe deg ned i vekt? eller et kombiprodukt (ned ivekt/få barn)?

Jeg tror dessverre at det eneste som hjelper for å gå ned på sikt er mosjon og riktig sammensatt kosthold. Det er også viktig å ikke gå ned for fort - det er så lett å fyke opp igjen da (du har kanskje vært alt for streng med deg selv?). Jeg er verdensmester i å gå ned 15 kilo - for så å gå opp igjen 20 kilo (så mine råd bør du kanskje ikke høre på :latter: ). Det ser så enkelt ut i teorien, dessverre mye vanskeligere i praksis.

Har selv som mål å gå ned noen kilo - men det må gå langsomt, ellers vil spiseforstyrrelsestrollet fange meg igjen. Gode råd mottas med takk (går hos lege/psyk.). Satser på at kiloene vi gå av når fokusen på slanking blir borte.?.

Uansett lykke til Maja

Tjorven
01-08-2003, 17:54
Nu vet jag inte om ni är överviktiga eller "bara" missnöjd med några kilo??

Finn ut det först, längd-kontra-vikt...
Annars är det som sagt; att lägga om kosten som hjälper. (tråkigt)

Jag slutade snusa och gick upp 5 kilo med en gång, de må jag ner får att ha trivselvikten min. Först måste jag bli av med abstinensen, men nu kan jag börja tänka på att gå ner...

Jag ska; Sluta äta godis,chips och brus. Annars ska jag dricka öl på lördagar, äta 3 ggr om dagen och ett mellanmål. Varken mer eller mindre!

Får tro det hjälper... Man stoppar nog mer i munnen än man tror som det är nu...

Tullejenta
01-08-2003, 18:49
Jeg vil jo bare være litt rund og god, men må nok innse at det er nok litt verre enn det. Ikke så altfor mye, men noen kilo i minus hadde gjort seg.
Har ikke vekt (!) så jeg må bare gjette ut i fra forrige veiing, og jeg vet jeg har est siden den gang - klærne bare krymper jo! Gjetter på 75+ i kg og er knappe 170cm... Men det er ikke SÅ mange kilo som må bort for å finne idealvekta. Er langt fra hysterisk lengre..

Vet nok at drømmen om et vidundermiddel ikke er virkelig og jeg bør nok klare å kutte ut snop og holde meg til faste måltider, gjerne litt trim også, men det er jo så kjedelig. Kan rett og slett ikke fordra hopp og sprett eller springing. Basseng er kjekt, men det som er her er ikke så rent at det gjør noe. Har vært der et par ganger, så det er kanskje bare å lete etter motivasjonen til å være flink å gå regelmessig, ikke overdrive sånn at jeg blir lei med en gang.

Det som jeg tror hadde vært kjekt var hvis noen andre her hadde samme mål så kunne vi utveksle erfaringer og komme med oppmuntrende kommentarer. Det virker kanskje ikke som det har så veldig mye med baby-produksjon å gjøre, men alt i alt så har det jo det siden hensikten er å lage et sunt og hyggelig "hus" til babyen som den kan tenke seg å bo i en lengre periode.

Tjorven - jeg har slutta å røyke! Siden april har det bare vært meget sporadiske sigaretter i munnen min, med flere ukers mellomrom. Litt greiere å pakke mat /snop i munnen enn å tenne en røyk...

Klemmer fra Maja

HanneG
01-08-2003, 23:11
Jeg er dessverre mye mer enn bare noen få kilo for stor - vipper rundt 100 kg/167 høy. Jeg er gjerne med i en oppmuntringsgruppe!

Maja: Har du noen du kan forplikte deg til å trene med? Ta med en venninne fast på svømming en gang i uken f.eks. Flink du er som kutter røyken!

Jeg selv har bare som mål å klare å kutte ut snop hver dag. Dvs. bare spise det på lørdag. Da er jeg fornøyd i første omgang. Det er så utrollig viktig for meg at dette ikke går for fort!

Tjorven: Grattis med å ha slutta med snusen!

Tullejenta
01-08-2003, 23:21
Aldri for tidlig å begynne med noe godt? Jeg synes du er kjempe flink hvis du klarer å kutte ned på snop!

Jeg har bestemt meg. Jeg skal være flink. Like flink som jeg har vært til å stumpe røyken skal jeg være til å kutte ut brus og snop.
Kjøpte et slankeblad i dag, håpte å finne tips og inspirasjon, men jeg innbiller meg at jeg i bunn og grunn har et kosthold det går an å bygge videre på. Er ikke interessert i jojo-slanking.
Har dessverre ingen kjente i nabolaget (burde kanskje prøve å bli kjent med noen, men det er ikke så lett!) men hvis jeg klarer å komme meg ut å gå en skikkelig tur nesten hver dag burde jeg vel også ha grunn til å være fornøyd.

Men du Hanne; har du noen idé om hvordan vi kan få til en slik oppmuntringsgruppe? Dette er jo et ganske ømtåelig emne og kan skli ut fort... Jeg vil jo gjerne bevare troen på at et sunt kosthold og normale mengder mosjon er bedre enn superkurer :confused:

Maja

HanneG
01-08-2003, 23:56
Hei Maja!

Å gå en tur hver dag er kjempefin mosjon - samtidig får man gjerne sortert noen tanker :) - noe som ofte er en positiv bieffekt!

Hvordan lage en gruppe? Vet ikke, men det går vel an å lage en diskusjonslink - hvis noen flere vil bli med. Er enig med deg at det kan være litt "skummelt", jeg har ikke noe særlig interesse av å høre hvor fint cambridge, herbalife etc. er (been there, done that). Jeg tror som deg, at det viktigste er å spise sundt og ofte nok - og litt mosjon (for meg er nok litt passe - har vært sofasliter en stund). Det er også viktig å innse at man bør unne seg litt godis innimellom, slik at man kanskje finner et kosthold som det er mulig å leve med (for det er jo hele poenget ikke sant!)

Kan godt inngå en treningsavtale med deg jeg. Jeg skal gå tur 3 ganger neste uke - blir du med... :latter:

Nei, nå er det seint! Forresten koslig å lese om bryllup - ha det gøy med planlegginga!

Tullejenta
02-08-2003, 00:17
Å begynne et nytt og bedre liv på mandag holder sjelden i lengden har jeg hørt. Derfor synes jeg at vi skal begynne i morra. Får jo litt myk start da siden lørdag er kosedag - og selv om det er et nytt og bedre liv så har vi jo lov til å kose oss.

Mitt løfte er at innen lørdag 9.august skal jeg gå minst tre turer på en time hver gang.

Gjett om du skal få høre det når jeg har gjort det da :)

Så om jeg ikke kan gå tur fysisk med deg så kan vi jo ha et rapporterings sted her.
Gleder meg litt til i morra jeg - både til å gå tur og til å kunne fortelle at jeg har vært flink.

Er du med på denne eller? Du bestemmer deg for hva som er ukas mål og så rapporterer du etterhvert og jeg kan fortelle deg at du er flink når du har gjennomført. Mye kjekkere å høre det av andre enn å si det til seg selv ikke sant?

Klem fra Maja

Stjernemix
02-08-2003, 05:48
Jeg elsker å gå turer i skog og mark, men jeg går ofte tur til jobben frem og tilbake. Kanskje ikke så veldig godt for beina mine å gå på asfalt, men det hjelper for humøret mitt :redface:

Samtidig har jeg gått ned noen kg, men jeg er fortsatt tykk. (sånnsett er jeg fornøyd med meg selv, men det er ikke min mor så hun mener jeg må slanke meg, men hun er ikke bedre selv :grrr: ) I begynnelsen gikk jeg på diett, men det tok ikke lang tid så slutta jeg og alle kg' ene kom tilbake :frown: Samtidig gikk jeg på diett pga mamma's skyld slik at hun skulle bli glad at jeg blei slankere.
Noe måtte jeg gjøre!! Ikke pga mamma, men jeg har stor fare for å få diabets 2, høytkolesterol og blodtrykk. Husker ikke når jeg bestemte meg for å leve sunnere, men endag gjorde jeg det bare og nå går det greit.
Har kuttet ut all søtsaker og brus. (har aldri vært noe glad i det så det var vell lett å kutte ut det) Spiser 6lette måltider (noen ganger mindre), men det er for å unngå småsping. Prøver å¨spise seint og er hos noen andre spsier jeg gjerne seint og koser meg med maten slik at de andre ikke skal forstod at jeg er på slankekur.
Samtidig prøver jeg å gå tur, minst 2ganger om dagen hvis ikke
mer :redface:
Jeg har gått ned på den måten, men det er ikke sikkert at det hjelper for dere.
Uansett ønsker jeg dere lykke til med kg'ene.

Tjorven
02-08-2003, 09:05
Hej igen,

Ja, jag är stolt som sluta snusa!!! Det var svårt med abstinensen!
Nu har ni skrivit så mycket här... Jag vill vara med i "Peppgrupp", Jag ska börja på måndag(!) , slutar med snop och börjar med regelbunden mat. Ska "rapportera". Ni andra är duktiga som har satt er era mål!

Tullejenta
02-08-2003, 16:04
Hei Tjorven,
regner med at abstinensen med sigaretter og snus går ut på det samme og jeg vet det er hardt. Jeg synes du er kjempe flink som klarer å la være :)
Stå på :kidoki:
Jeg tror at i begynnelsen er det viktig med enkle og klare mål slik at det ikke er noe problem å gjennomføre og vite sikkert at jeg har klart det. For min del har jeg sagt til meg selv tusen ganger minst at jeg skal begynne å leve et nytt og bedre liv, men for det første sklir det ut etter litt og for det andre er det verre når jeg prøver å gjøre alt på en gang.
Kan det være en mulighet for dere andre også?

Jeg har laget meg liste som henger på kjøkkenskapet og idag kan jeg krysse av for en lang tur midt i solsteiken - og egentlig føles det veldig godt.

Kan jo lage en ny tråd der vi skriver opp hva vi vil gjøre den neste uka og etterhvert fylle på med resultatene..

Hanne er du med?

Maja

HanneG
02-08-2003, 23:30
Heisan! Ja, jeg er med!

Jeg har ordna bursdagsselskap for mannen (han ble tjue-femten som vi sier det :latter: ) Har derfor ikke vært pålogga tidligere idag! Bursdagen har medført et seriøst matintak + kaker og godteri.... Men når alle gjestene var gik resten av godisen i søpla (synes det var bra, bare det jeg...). Så min startdag får bli imorgen (dvs. søndag). Vi har tenkt oss en båttur (seliling - akkurat kjøpt båt) i morgen - og da er det bare å pakke med sunne saker! Tur får jeg ta i morgen kveld.

Jeg lover også for meg selv at innen lørdag f.k. skal jeg også ha gått 3 turer på minst en time! Dermed er den avtalen i boks! Raportering lørdag 9. aug. Noen flere som vil bli med oss å gå tur?

Takk for idag!

rosen
03-08-2003, 08:46
For de fleste er nok de ekstra kiloene der fordi vi spiser for mye i forhold til hvor mye vi beveger oss.
Jeg veksler stadig. For jeg er sååå glad i god mat , og vi er eksperter i å kose oss.
Så av og til sier jeg til meg selv at jeg skal begynne å trimme mye mer, slik at jeg tåler å spise den maten vi har, andre ganger sier jeg til meg selv at , nei, jeg skal spise litt mindre fordi jeg ikke orker å trene så mye.

Matvanene til de fleste er ganske annerledes nå enn hva de var for en genersjone siden.
Det som før var festmat, spiser vi nå på helg, og det som før var søndagsmiddag/helgemat spiser vi til hverdags.
Jeg merker det godt selv når vi skal ha store selskap. Det er liksom ingenting som vi kan servere som ikke alle spiser av og til på helt vanlige hverdager.

Jeg mener selv at jeg har en rimelig aktiv hverdag, og sitter sjelden på rumpa før etter kl åtte om kvelden.
Jeg har prøvd å være streng med meg selv og spise litt frokost, ha litt flere små måltid i løpet av dagen og vente med kosen til helga.
Men til lørdagen da derimot fråtser jeg i pizza, taco, biff, godteri, brus, potetgull eller hva det nå skulle være.

Har sakte men sikkert gått ned. Faktisk så sakte at jeg nesten ikke merker det. Siden i fjor sommer har jeg gått ned 10 kg!:applaus:
Er 170 og 76 kg og ønsker å gå ned enda 5 kg. Men de sitter jæ... godt:(

Hvor lavt er stoffskiftet ditt? Har du fått målt, og hva var evnt verdiene?

Tjorven
03-08-2003, 09:04
Nu har jag satt "ukas mål".
Jag ska ner ca 5 kilo, för att slippa köpa ny garderob...Skulle gärna gjort det, men jag har inte råd. För mig blir det inte oöverkomliga mål, jag behöver faktiskt bara sund mat i veckorna, jag behöver inte godis! Eller hur!

Det är väl också viktigt att tänka på; varför stoppar jag detta i munnen nu? Är jag hungrig? eller kjeder jag mig, är jag ledsen, törstig, glad, vad det nu måtte vara...

rosen
03-08-2003, 09:13
Hei Tjorven!!:wave:

Kan vi alliere oss sammen?
Har lyst å hive meg på samme målet som du. 5 kg i løpet av august?
Kunne være greit å oppmuntre hverandre litt her inne...;)

Tjorven
03-08-2003, 15:55
Hei Tjorven!!:wave:

Kan vi alliere oss sammen?
Har lyst å hive meg på samme målet som du. 5 kg i løpet av august?
Kunne være greit å oppmuntre hverandre litt her inne...;)

Det prövar vi, Rosen!
Men 5 kilo i augusti? Jaja det kan gå... Men vi ska hålla oss där också!
Vad blir ditt "ukas mål"? Jag har skrivit på den andra tråden...

rosen
03-08-2003, 16:19
Flott!

Mitt ukes mål:

1. ikke spise sjokolade/kjeks i ukedagene
2. ta meg 3 gå turer
3. drikke 8 glass vann i løpet av dagen.

Dette bør jeg vel klare......

HanneG
03-08-2003, 21:47
Hei Rosen! Fint om du flytter dine mål til diskusjonen "ukas mål", så kan vi oppmuntre hverandre alle sammen der!

Jeg synes du har vært kjempeflink som har gått ned 10 kilo siden ifjor sommer. Å ta av 5 kilo i august kan kanskje være hardt, men du og Tjorven klarer det nok.

Jeg har ikke tatt stoffskifte prøver (vet ikke helt hvem du spurte), men jeg har tenkt å kontakte legen nå som ferien er over. Har skrevet dagbok over ulike symptomer (Høy temp ca. 38 mot ca 36 tidligere - sliten - uvel +++) i de siste månedene. Håper han kan finne ut noe!

rosen
03-08-2003, 22:10
Jeg har ikke tatt stoffskifte prøver (vet ikke helt hvem du spurte), men jeg har tenkt å kontakte legen nå som ferien er over. Har skrevet dagbok over ulike symptomer (Høy temp ca. 38 mot ca 36 tidligere - sliten - uvel +++) i de siste månedene. Håper han kan finne ut noe!

Hm jeg må har rotet det sammen med et annet innlegg, beklager...

Tullejenta
03-08-2003, 22:23
Kjempe flott jenter :kidoki:
Jeg synes dere er kjempe tøffe! Så må vi bare huske på i ivrigheten at dette må ikke gå for fort da... ikke bra det heller vet dere.

Jeg har ikke gått turen i dag, men har vært ute og svetta litt i sola - pluss litt husarbeid. Og meget fornøyd med hva jeg har putta i munnen. Det er helt utrolig hva det gjør når jeg må skrive opp mindre bra ting på lista mi på kjøkkenet og hvis jeg er fornøyd kan tegne et gla' ansikt. Har ikke badevekt, men jeg har målt alle vitale mål (ble litt satt ut da - sannheten svir) og skal ikke måle igjen før om to uker for å se om det er noen forskjell.
Og heldigvis har jeg en fantastisk kjæreste som støtter meg i det å ikke drikke det glasset med cola (han er ikke med på omleggingsprosjektet mitt bortsett fra vanlige måltider).

Jeg skrev i begynnelsen av denne tråden av stoffskiftet mitt er litt i ulage, men det er bare den tingen i hjernen som er litt overarbeida, men den kjertelen i halsen klarer å lage nok thyroksin. Det serumet (?) som skal ha en verdi mellom 1 og 4.5 var 13.67 hos meg (det har med den tingsen i hodet å gjøre) også hadde jeg 14 på den som skal ligge mellom 11 og 22, så det er jo ikke så veldig lavt. Vet ikke om det har noe med mine ekstra kilo å gjøre, men synes jo det er litt besynderligt. Har du noen erfaring med dette??

Klemmer fra Maja - fremdeles optimist :)

rosen
03-08-2003, 23:11
Jeg skrev i begynnelsen av denne tråden av stoffskiftet mitt er litt i ulage, men det er bare den tingen i hjernen som er litt overarbeida, men den kjertelen i halsen klarer å lage nok thyroksin. Det serumet (?) som skal ha en verdi mellom 1 og 4.5 var 13.67 hos meg (det har med den tingsen i hodet å gjøre) også hadde jeg 14 på den som skal ligge mellom 11 og 22, så det er jo ikke så veldig lavt. Vet ikke om det har noe med mine ekstra kilo å gjøre, men synes jo det er litt besynderligt. Har du noen erfaring med dette??

Jeg visste jeg hadde lest et innlegg om stoffskifte et sted.. så du var det altså.. he he
Jeg målte også TSH som var 0,56 og Fritt T4 = 11,6 .
Men hvis TSH verdiene dine var 13,67, blir ikke det høyt stoffskifte da?
Vet ikke jeg....

Jeg har også tenkt litt på dette med stoffskifte, for jeg har en lang liste av "symptomer" som ofte opptrer ved lavt stoffskifte.

Noen som vet hvordan mine verdier er i forhold til det "normale"??

"symptomer":

Tretthet
Glemsomhet
Uregelmessig menstruasjon, blødninger mellom mens
Snorking http://www.toreolsen.com/forum/images/smiles/icon_redface.gif
Stivhet i ankelledd/håndledd
Vektøkning , selv om jeg har et ok kosthold og aktivt liv.
Lav blodprosent
Sprø negler som lett sprekker
Av og til øresus
Svimmelhet
Liten sexlyst
Strever med å bli gravid
Vet ikke helt hva som er lav kroppstempratur og hjertefrekvens, men jeg har under 35 grader om morgenen og hvilepulsen er på 70. Har litt lavt blodtrykk.
B12 mangel

Tullejenta
03-08-2003, 23:24
Du hadde nok lest noe om det ja.

øhh.. er langt fra noen ekspert på området, men det at stoffskiftet er for lavt vises ved at den som skal ligge mellom 11 og 22 ligger under rammeområdet. Og i mitt tilfelle (sikkert mange andre også) så produserer kjertelen i og for seg nok, men den dingsen på p i hjernen jobber overtid for å sende nok signaler om at kjertelen må lage mer. Da blir den verdien høy og tullete nok så blir stoffskiftet da lavt...

Her (http://www.stoffskifte.org/hovedside/frame.html) kan du lese mer om stoffskifte sykdommer...

Lykke til!!

Klem fra Maja

Tjorven
04-08-2003, 18:54
Går "dåligt" detta här... börja jobbdagen med intervjurunder (av folk som sökt stilling som jag har nåt med att göra,... jaja ovesäntligt!) Där tog jag ett wienerbröd utan att tänka över det! Men vi får kalla det startvansker. Sen har jag hållt på det jag sagt! Nu är jag väldigt sötsugen! Då inser jag att jag tagit en liten godbit efter middagen den sista tiden... Men eftersom det bara är abstinens så bryr jag mig inte om det! Nej tack, jag avstår.

Stolt!:D

HanneG
04-08-2003, 19:30
Gjort er gjort, og spist er spist...

Stå på videre Tjorven - du er kjempeflink!

Tullejenta
05-08-2003, 11:11
Hei Tjorven!

Ville bare sende deg en liten :klem: og si det at det er jo bra at du husket på det etterpå. Men at det er fort gjort å pakke noe i munnen hvis det står noe på bordet vet vi vel alle.
Det er nok bare å stå på videre!

Klem fra Maja

Tjorven
05-08-2003, 19:19
:nikker:Jaah.. Så...

Vi är duktiga då!!

Zorro
08-08-2003, 22:43
Jeg vil være med!!!!!

Akkurat det jeg trengte nå. Satt her og var deprimert over min "tilstand".
Er 1,72 høy og veier ca 75 kilo. Hvis jeg går tilbake 5 måneder veide jeg 64 kilo og var 3 måneder på vei.....
Da skjønner dere hva Zorro gjør når hun er deprimert...spiser
Sjokolade, potetgull, smågodt, kake osv trøkker i meg alt det er kalorier i, selv om det ikke smaker godt! Vil helst sitte under dyna og slippe alt og alle ofte.

Satt i bilen og tenkte at nå er det stopp. Så går jeg inn her og ser at dere er i gang med å sette dere mål. Ja ja, får prøve å vende tilbake til gamle gode vaner. Men nå har jeg ferie, og et beinhart opplegg kan fort sprekke.

Men jeg setter godtedag på lørdag, da spiser jeg alt jeg har lyst på. Fire måltider om dagen, aldri finbrød, bare grovt. Så mye "magre" grønnsaker og frukt jeg orker. 2 liter vann om dagen. Gå tur tre dager i uken.
Dette fungerer veldig godt for meg. Spiser masse god mat, og er alltid mett.

Tror at det skal bli lettere å holde meg nå når jeg har noen å gjøre dette sammen med!!

Maja: Jeg er nesten 100% sikker på at stoffskifteproblemer gir problemer med vekten. Det kan gå begge veier, noen klarer ikke å legge på seg, mens andre får kilo som er vanskeligere å få av. Men du skal se at de få kiloene dine renner av nå når du har begynt på medisiner. Tror ganske sikkert at du vil merke forskjell.

Stå på alle sammen!

Klem fra meg

Tjorven
09-08-2003, 08:00
Hej Zorro, Så fint att du är tillbaka! Da har varit saknad. Känner igen mig i det att äta fast jag inte är sugen... Men man kan bestämma sig för att låta bli. Det är det som är så bra! Nu får vi stå på tillsammans!

Tullejenta
09-08-2003, 11:49
Hei Zorro!
Du dukker opp her også? ;) Du er nok ikke alene om å trøstespise, og mine 8 pp har nok også satt sine spor... ble veldig mye trøstespising og "jammen noe må jeg jo få kose meg med :grrr:....." Og det er vel ikke helt heldig verken for oss selv eller framtidig baby i magen.

Lykke til du også!

Klem fra Maja

HanneG
09-08-2003, 22:30
Hei Zorro!
Fulgte med deg på gamle SG :stakar: . Har ingen erfaring med det du har gått igjennom, men for meg har andre erfaringer ført til samme spisemønster. Sammen skal vi klare å ta tak i dette. Selv om vi enkelte dager fremdeles kun vil sitte under dyna og stenge verden ute! Vi får ta en dag av gangen. Stå på, dette fikser vi!