Vis full versjon : Lite blødning ved mens?
meiose81
01-07-2008, 09:12
Begynte å "blø" i går, bittelitt brunt først og så litt friskt ved tappen. :blush:
I dag tidlig var det litt mer, men fremdeles veeeldig lite! Bare friskt blod nå.
Har alltid hatt kraftig mens, med sterke smerter (de er der nå også) men etter MA i september har det vært veldig lite- og denne mnd tar det helt av! Bruker dessuten ha gammelt blod de første dagene.
Så til poenget, noen som vet om det har noe praktisk betydning? For eksempel at det tyder på tynne slimhinner, lavt jernlager osv.? Roter litt rundt i blinde her føler jeg, men dette er såpass annerledes enn før så jeg må forske litt på det!:knegg:
Gulli_70
01-07-2008, 11:17
Hvis du har blødd lite siden MA er det liten grunn til å tro at du har lavt jernlager - som jo oftest blir lavt pga for stort blodtap (kraftig mens).
Hormonene kan fortsatt være litt på utur etter graviditeten, men jeg synes det er litt rart at det varer såpass lenge. Kan du ha hatt polypper eller noe annet tidligere som har gitt store blødninger, som har blitt fjernet da du hadde MA? Hvis ikke, ville jeg vurdert å spørre legen snart om det kan undersøkes at alt er i orden. Som prøver regner jeg med at du er en smuuule utålmodig.
meiose81
01-07-2008, 12:24
Utålmodig, jeg?? :plystre: :blush: Tusen takk for svar!
Har faktisk ikke tenkt i de baner før, fikk opp innlegg som foreslo lite jern når jeg lagde overskrifta til dette. Har hatt lite jern tidligere, så kanskje jeg burde ta litt!
Kan hende det var noe som forsvant med utskrapinga ja, men sto ingenting i epikrisen fra sykehuset om det. Har du erfaring med polypper?
Har liksom hatt så mye mens i så mange år at det er blitt normalen for meg, er kanskje ikke så usunt å ikke blø 3 liter hver mnd allikevel!:knegg:
Hvilke undersøkelser mener du? Skal henvises til utredning for ufb i september, da sjekker de vel sånt også?
Gulli_70
01-07-2008, 15:16
Hvis du skal utredes i september ville jeg gledet meg over liten blødning nå i sommersesongen med bading, bikini osv. Men når du skal utredes er det jo et poeng å påpeke at mensen har endret seg dramatisk. Det er vanlig at de tar en del hormonprøver på bestemte dager i syklus. Kanskje de tar noen ekstra når du påpeker at mensen nærmest er fraværende nå. Men det er sikkert bra for jernlageret ditt!
Større blødninger kan forårsakes av myomer, polypper og diverse annet. Hvis du har pleid å ha veldig kraftig mens burde du få testet jernlager og trolig ta tilskudd inntil årsaken til blødningene er fastslått. Det er flere måter å hjelpe deg med å minske blødninger, både kirurgi, hormonbehandling og cyklokapron kan være aktuelt. Det håpløse er at pasienten selv skal måtte foreslå behandling. Jeg ble satt på jern ved to anledninger, men måtte selv "krangle" meg til cyklokapron. Skulle tro en lege ville begrense blødninger framfor å be pasienten spise jern? Neida...:kokko:
meiose81
01-07-2008, 17:10
Blir ikke mye bading i Tromsø i sommer uansett!!:knegg: Isvann jo..!
Tusen takk for svar, skal nevne det til høsten. Ingen problem å vente til da egentlig, skvatt bare litt denne mnd når det kom så lite!!
:klem:
vBulletin® v3.7.3, Copyright ©2000-2013, Jelsoft Enterprises Ltd.