Gå tilbake   SnartGravid Møteplassen > Diskusjoner > Infertilitet
Svar

Diskusjonsverktøy Visningsmodus
Gammel 06-08-2017, 16:37   #1
Arachna
Juniormedlem

Medlem siden: Aug 2017
Meldinger: 1
Arachna er en ukjent størrelse akkurat nå.
Tidligere sliter - blivende stemor?

Hei
Jeg var medlem her på forumet fra 2009-2014 når jeg og min eksmann var prøvere, og deretter slitere. Tanken om barn la jeg på is ved skillsmissen, og i ettertid har jeg fått beskjed om at jeg sannsynligvis ikke kommer til å få noen egne barn - og det vil i såfall bli en risikofylt affære. Så jeg har egentlig forsonet meg med tanken om å være barnløs. Jeg har 4 flotte tantebarn som jeg prøver å være med så langt det er mulig, og må jo si at jeg skulle ønske jeg hadde barn rundt meg oftere.

I nytt forhold ser jeg nå at mange spørsmål kommer frem, og flere vil vel også komme. Jeg dater en alenepappa for 2 barn, hvor barna er hos mor ca 4-5 ganger i året. Alenepappaen ønsker ingen flere barn, noe som jo passer min situasjon. Jeg har ennå ikke møtt barna, men det ligger i kortene at det kommer til å skje veldig snart.

Jeg vil gjerne få noen tips til hvordan man best går inn i ett slikt forhold? Hvilke utfordringer bør jeg tenke på, hva er positivt og negativt? Jeg tenker ihvertfall selv at det er viktig at jeg ikke skal prøve å være mamma, men heller venn for barna. Men jeg er usikker på hva jeg selv kommer til å føle, vil dette være ett fint "substitutt" for egne barn, eller bare en påminnelse om hva jeg ikke får oppleve selv? Håper noen som har personlig erfaring med dette også kan svare
Arachna er logget av   Svar med sitat
Gammel 06-08-2017, 20:11   #2
vilblitre
Supermedlem

vilblitre sin avatar

Medlem siden: Nov 2013
Sted: Oslo
Meldinger: 935
vilblitre er på vei til noe stort.
Sv: Tidligere sliter - blivende stemor?

Sitat:
Opprinnelig postet av Arachna Vis post
Hei
Jeg var medlem her på forumet fra 2009-2014 når jeg og min eksmann var prøvere, og deretter slitere. Tanken om barn la jeg på is ved skillsmissen, og i ettertid har jeg fått beskjed om at jeg sannsynligvis ikke kommer til å få noen egne barn - og det vil i såfall bli en risikofylt affære. Så jeg har egentlig forsonet meg med tanken om å være barnløs. Jeg har 4 flotte tantebarn som jeg prøver å være med så langt det er mulig, og må jo si at jeg skulle ønske jeg hadde barn rundt meg oftere.

I nytt forhold ser jeg nå at mange spørsmål kommer frem, og flere vil vel også komme. Jeg dater en alenepappa for 2 barn, hvor barna er hos mor ca 4-5 ganger i året. Alenepappaen ønsker ingen flere barn, noe som jo passer min situasjon. Jeg har ennå ikke møtt barna, men det ligger i kortene at det kommer til å skje veldig snart.

Jeg vil gjerne få noen tips til hvordan man best går inn i ett slikt forhold? Hvilke utfordringer bør jeg tenke på, hva er positivt og negativt? Jeg tenker ihvertfall selv at det er viktig at jeg ikke skal prøve å være mamma, men heller venn for barna. Men jeg er usikker på hva jeg selv kommer til å føle, vil dette være ett fint "substitutt" for egne barn, eller bare en påminnelse om hva jeg ikke får oppleve selv? Håper noen som har personlig erfaring med dette også kan svare

Gratulerer med nytt forhold
Forumet her er ikke så aktivt som det var i din tid, men håper du får svar fra noen med erfaring.
Jeg har ikke erfaring selv, men har sett et par slike forhold fra avstand. Jeg tenker det er viktig at på sikt om du skal være en reell stemor, dvs bo sammen med de etc, så kan du ikke bare være kompis, da må du også være en voksen som håndhever de samme reglene som far gjør. Som kjæreste og på besøk så er det viktigst å bli kjent med barna, og ikke være den skumle dama som tar plassen til mor/ tar fra de far.
Jeg tror det er en vanskelig rolle, men absolutt mulig å gjøre på en god måte.
Lykke til
SA mai 2014
: f/d mai 2015
: f mai 2016
juli 2017
vilblitre er logget av   Svar med sitat
Gammel 08-08-2017, 21:40   #3
Emi
Medlem

Medlem siden: Dec 2011
Sted: Nord-Trøndelag
Meldinger: 430
Emi er en ukjent størrelse akkurat nå.

Da min kjære flyttet inn hadde vi samme tankegang. Det gikk ikke... han gikk naturlig over fra å være bare kompis til voksen som passer på at regler blir fulgt. Og ungene er helt med på det, enn så lenge.
--------------------
SA -mars 2005 -oktober 2015
Emi er logget av   Svar med sitat
Gammel 14-08-2017, 11:45   #4
Marita
Supermedlem

Marita sin avatar

Medlem siden: May 2007
Sted: Trondheim
Meldinger: 773
Marita er som en uslipt juvél.Marita er som en uslipt juvél.Marita er som en uslipt juvél.Marita er som en uslipt juvél.Marita er som en uslipt juvél.Marita er som en uslipt juvél.Marita er som en uslipt juvél.Marita er som en uslipt juvél.

Jeg er på den andre siden, mine barn er min manns stebarn.

Det funker IKKE å være kompis! Som steforelder må man tørre å stå i en litt atypisk foreldrerolle, der man er voksen, og tør å håndheve regler, som vilblitre sier. Dere to voksne må bli enige dere i mellom, hva som er gjengs regler, og hvordan dere skal samarbeide om et godt samliv. Særlig viktig er det når barna har fast bosted hos den forelderen du er sammen med.

Mannen min brukte litt tid på å føle seg komfortabel i den rollen, men all den tid jeg er en del borte, og mannen da er den som har hovedansvar hjemme, fungerer det bare ikke at ungene skal ringe meg for den minste lille ting. Er jeg ikke hjemme, må de spørre mannen min, og sier han nei - da er det nei.

Har ikke tall på hvor mange "du er ikke pappaen min!" han har fått kastet etter seg, der han på en rolig og behersket måte må svare "nei, det er jeg ikke. Men jeg er stefaren din, og voksen, og bestemmer at du må legge deg/gjøre lekser/spise kveldsmat/sett inn noe som passer, selv om du ikke vil".

Barna mine er kjempeglade i han, og det at de tør å krangle med han tar jeg som et tegn på at de er trygge på at han er glade i dem også.
Marita er logget av   Svar med sitat
Svar

Aktive lesere akkurat nå: 1 (0 medlemmer og 1 gjester)

Diskusjonsverktøy
Visningsmodus

Regler for innlegg
Du kan ikke starte nye diskusjoner
Du kan ikke svare på meldinger/diskusjoner
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke redigere meldingene dine

BB-kode er
Smilier er
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Forumnavigering

Alle tider vises som GMT +2. Klokka er nå 22:55.