Gå tilbake   SnartGravid Møteplassen > Klubber > Behandling > Donor/surrogat
Svar

Diskusjonsverktøy Visningsmodus
Gammel 31-12-2009, 17:36   #1
Teeny
Hjelpeadmin

Teeny sin avatar

Medlem siden: Sep 2003
Meldinger: 8,939
Teeny har et ubeskrivelig bra rykte.Teeny har et ubeskrivelig bra rykte.Teeny har et ubeskrivelig bra rykte.Teeny har et ubeskrivelig bra rykte.Teeny har et ubeskrivelig bra rykte.Teeny har et ubeskrivelig bra rykte.Teeny har et ubeskrivelig bra rykte.Teeny har et ubeskrivelig bra rykte.Teeny har et ubeskrivelig bra rykte.Teeny har et ubeskrivelig bra rykte.Teeny har et ubeskrivelig bra rykte.
Påminnelse om hvilket materiale som hører hjemme her inne

Nå har jeg nettopp flyttet en del tråder her inne, og stengt andre, fordi de inneholder materiale som handler om andre ting enn det å prøve å bli gravid, som jo er fokuset her på SnartGravid.

Det er selvsagt flott å se at man lykkes i å bli gravid og få barn ved hjelp av donor og/eller surrogat, men det svangerskapsrelaterte snakket hører hjemme på SnartMamma. Snakk om barnet/-a man har fått hører hjemme på NybaktMamma. Det er selvsagt helt i orden å legge igjen en notis om at man har født inne på Sladreforumet her inne. Og det er også greit å skrive inne på Donor/surrogat-forumet at man har testet positivt, men alt snakk utenom dette hører ikke hjemme her inne. Det er opprettet egne fora for surrogatforeldre inne på SnartMamma, og vi ber dere bruke dette for slike ting.

Når det gjelder diskusjoner rundt indusert amming, ect er dette noe som hører hjemme under Foreldredrømmer, men da forutsatt at den som starter tråden er interessert i å vite mer om dette, alternativt dele informasjon og er ikke ment som arena for prat om hvor langt man er kommet i økningen av produksjonen (dette er materiale som hører hjemme på SM). Disse reglene gjelder over hele SnartGravid.

Skulle det være noe tvil om hvorvidt en diskusjon hører hjemme her eller der er dere velkomne til å ta kontakt med en av moderatorene

Mvh Teeny - moderator
Teeny er logget av   Svar med sitat
Gammel 04-01-2010, 18:41   #2
WishToBeMom
Gjest

Meldinger: n/a
Sv: Påminnelse om hvilket materiale som hører hjemme her inne

Sitat:
Opprinnelig postet av Teeny Vis post
Nå har jeg nettopp flyttet en del tråder her inne, og stengt andre, fordi de inneholder materiale som handler om andre ting enn det å prøve å bli gravid, som jo er fokuset her på SnartGravid.
Sitat:

Det er selvsagt flott å se at man lykkes i å bli gravid og få barn ved hjelp av donor og/eller surrogat, men det svangerskapsrelaterte snakket hører hjemme på SnartMamma. Snakk om barnet/-a man har fått hører hjemme på NybaktMamma. Det er selvsagt helt i orden å legge igjen en notis om at man har født inne på Sladreforumet her inne. Og det er også greit å skrive inne på Donor/surrogat-forumet at man har testet positivt, men alt snakk utenom dette hører ikke hjemme her inne. Det er opprettet egne fora for surrogatforeldre inne på SnartMamma, og vi ber dere bruke dette for slike ting.

Når det gjelder diskusjoner rundt indusert amming, ect er dette noe som hører hjemme under Foreldredrømmer, men da forutsatt at den som starter tråden er interessert i å vite mer om dette, alternativt dele informasjon og er ikke ment som arena for prat om hvor langt man er kommet i økningen av produksjonen (dette er materiale som hører hjemme på SM). Disse reglene gjelder over hele SnartGravid.

Skulle det være noe tvil om hvorvidt en diskusjon hører hjemme her eller der er dere velkomne til å ta kontakt med en av moderatorene

Mvh Teeny - moderator
Hei Teeny,

Vil bare forsikre meg om at jeg har forstått "reglene" rett her.

Kan vi skrive på dette forumet inntil man har fått sitt nyfødte barn vel hjem til Norge? En surrogati- prosess er en lang og krevende prosess med mange nervepirrende steg. Jeg synes det er viktig at vi har et samlet forum hvor vi kan dele erfaringer rundt alle stegene i denne prosessen. En del av prosessen er valget av klinikk, deretter selve prøverørsforsøket i utlandet, så evt svangerskap og prosessen med å bringe barnet hjem til Norge. Jeg vil påstå at det å ha et svangeskap via en surrogatmor i en helt annen del av verden, er noe annet enn å bære frem sitt eget barn i Norge og dele tanker med de som ikke har kunnskap om denne krevende surrogati- prosessen. Det er mange ting som kan skje i et svangerskap langt borte fra Norge (mye usikkerhet, endringer, mindre kontroll, utforutsigbarhet) i land med helt andre rutiner og en prosess som ikke finnes i Norge. Det er viktig at vi kan få dele slike erfaringer med hverandre inne på ett og samlet forum. Det er mye uventet som kan dukke opp, man har behov for ekstra støtte som sliter, og viktig at vi får kommet med tips og tanker som kan komme alle som prøver surrogati til nytte, alt fra start til slutt. Det er krevende å få alle papirer i orden for hjemreise når babyen er født, og jeg synes det er viktig at vi deler denne informasjonen her inne. Det er viktig å sette seg inn i denne prosessen før man lager slike forum-regler, det er mye mer krevende å få barn via surrogat i utlandet enn å føde hjemme i Norge. Jeg regner med at flere deler mine synspunkter. Det tar tid å skrive og lese på slike forum, at vi i tillegg skal dele denne vanskelige prosessen i 2 synes jeg er svært uheldig. Selve prosessen i seg selv er svært belastende og tidkrevende. Håper virkelig reglene kan endres til å passe denne prosessen!

Hilsen WTBM

Sist endret av WishToBeMom; 04-01-2010 kl 18:46.
  Svar med sitat
Gammel 04-01-2010, 19:13   #3
Tidl. bruker
Gjest

Jeg er ening med deg WTBM på mange måter. Samtidig så husker jeg jo også at jeg var veldig sår på alle andres graviditeter når jeg var prøver så lenge. Selv om en unner alle vel så er det litt vondt å møte andres glede over at ting går bra, når det ikke går så bra for en selv. MEN det hadde vært ok om det var et surrogat forum som en igjen delte inn i ulike katergorier prøver \ gravid osv. så kan en gå inn der en vil men må ikke bytte hele forumet (men det var kanskje det du mente også? )
Men kan ikke dere som er \ eller når dere blir gravide komme inn på snart mamma, så lenge det er som det er nå mener jeg.
Jeg vet også at lukket forum i surrogatiforeningen snart kommer og da blir jo det også en samlingsplass for oss surrogatiforeldre skulle jeg tro.
uansett det er ikke så mange av oss og det er ok å ha noen rundt seg i denne prosessen - og det er jo litt begrenset hvor mye en sier til alle venner og familie om alt hele tiden også så godt å være på et forum akkurat nå.

Sist endret av Tidl. bruker; 04-01-2010 kl 19:19.
  Svar med sitat
Gammel 04-01-2010, 21:14   #4
Teeny
Hjelpeadmin

Teeny sin avatar

Medlem siden: Sep 2003
Meldinger: 8,939
Teeny har et ubeskrivelig bra rykte.Teeny har et ubeskrivelig bra rykte.Teeny har et ubeskrivelig bra rykte.Teeny har et ubeskrivelig bra rykte.Teeny har et ubeskrivelig bra rykte.Teeny har et ubeskrivelig bra rykte.Teeny har et ubeskrivelig bra rykte.Teeny har et ubeskrivelig bra rykte.Teeny har et ubeskrivelig bra rykte.Teeny har et ubeskrivelig bra rykte.Teeny har et ubeskrivelig bra rykte.

Hei!

Når det gjelder å dele tanker om selve svangerskapet (etter at forsøket har gitt en positiv test) så skal dette tas på surrogatforumet inne på SnartMamma. Dette fordi dette forumet er for dem som prøver å bli gravid, og siden en del syns slikt snakk er sårt skal det ikke tas her inne. Selv om surrogasiprosessen er krevende og slitsom er det snakk om en gruppe som med stor sannsynlighet vil lykkes i å bli foreldre - i langt større grad enn f eks dem som holder på med IVF-behandlinger. Skulle vi ha tillatt svangerskapsrelatert snakk her inne måtte vi også ha tillatt det for øvrige grupper, derfor gjelder reglene for hele forumet.

Det er annet materiale inne på SnartMamma som helt sikkert er nyttig for foreldre som går gravide via surrogat (eller har brukt donor), og dere har et eget underforum der inne så jeg tenker det går like bra for dere som for de andre gruppene her inne å flytte over.

Med andre ord: Alt snakk fra positiv test av skal tas på hhv SnartMamma og NybaktMamma.

Mvh Teeny - moderator
Teeny er logget av   Svar med sitat
Gammel 05-01-2010, 19:56   #5
WishToBeMom
Gjest

Sitat:
Hei!

Når det gjelder å dele tanker om selve svangerskapet (etter at forsøket har gitt en positiv test) så skal dette tas på surrogatforumet inne på SnartMamma. Dette fordi dette forumet er for dem som prøver å bli gravid, og siden en del syns slikt snakk er sårt skal det ikke tas her inne. Selv om surrogasiprosessen er krevende og slitsom er det snakk om en gruppe som med stor sannsynlighet vil lykkes i å bli foreldre - i langt større grad enn f eks dem som holder på med IVF-behandlinger. Skulle vi ha tillatt svangerskapsrelatert snakk her inne måtte vi også ha tillatt det for øvrige grupper, derfor gjelder reglene for hele forumet.

Det er annet materiale inne på SnartMamma som helt sikkert er nyttig for foreldre som går gravide via surrogat (eller har brukt donor), og dere har et eget underforum der inne så jeg tenker det går like bra for dere som for de andre gruppene her inne å flytte over.

Med andre ord: Alt snakk fra positiv test av skal tas på hhv SnartMamma og NybaktMamma.

Mvh Teeny - moderator
Hei,
Har forståelse for denne vurderingen, alle her inne har ulike behov og reagerer ulikt, og jeg synes det er veldig motiverende å høre positive historier som kan gi en håp og følge med på disse som lykkes. Men så lenge informasjonen finnes, så er det greitt. Dette er en ukjent prosess for mange, for meg starter dette fullt opp når surrogaten blir gravid og man skal få barnet tilbake til Norge.

Monica

Hilsen WTBM
  Svar med sitat
Svar

Aktive lesere akkurat nå: 1 (0 medlemmer og 1 gjester)

Diskusjonsverktøy
Visningsmodus

Regler for innlegg
Du kan ikke starte nye diskusjoner
Du kan ikke svare på meldinger/diskusjoner
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke redigere meldingene dine

BB-kode er
Smilier er
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Forumnavigering

Alle tider vises som GMT +2. Klokka er nå 06:34.