Gå tilbake   SnartGravid Møteplassen > Diskusjoner > Infertilitet > Utredning for infertilitet
Svar

Diskusjonsverktøy Visningsmodus
Gammel 21-05-2017, 01:54   #1
mg4
Juniormedlem

Medlem siden: May 2017
Meldinger: 9
mg4 er en ukjent størrelse akkurat nå.
Ny her!

Hei!
Jeg er ny her, og kjenner veldig på det at jeg er på ukjent farvann. Sitter med mange spørsmål og bekymringer...

Vi er begge i 30-årene - friske og raske. Jeg har 1 barn fra før av.
Vi har vært prøvere siden sommeren 2015.
Har fått bekreftet at jeg har eggløsning med EL-tester.

Min kjære fikk svar på sædprøve nr.1 for noen dager siden.
"Ingen spermier" var resultatet.
Hadde sex 4 dager før prøven ble tatt.
Han har operert ut 1 testikkel grunnet testisretensjon i voksen alder - den gjenværende testikkelen er mindre enn "normalt".
Han fikk beskjed om at ny innkalling kommer i posten, for sædprøve nr.2.

Er det noen av dere her inne som kan fortelle/prøve å skissere hvordan gangen i dette blir framover (dersom resultatet på sædprøve nr.2 er like nedslående)?

Utredes vi sammen? Hvor lang tid tar utredningen? Må man kontakte noen selv, eller blir vi automatisk henvist av lege som sitter på prøvesvar? Hva må vi dekke selv, hva dekker staten? Hvilken utredning/undersøkelser må jeg gjennom?

Hadde satt umåtelig stor pris på svar
mg4 er logget av   Svar med sitat
Gammel 22-05-2017, 09:29   #2
mg4
Juniormedlem

Sv: Ny her!

Ingen?

Gammel 22-05-2017, 10:45   #3
Avocado2
Veteranmedlem

Avocado2 sin avatar

Medlem siden: Jul 2015
Sted: Østlandet
Meldinger: 3,145
Avocado2 er på vei til noe stort.

Hei og velkommen.

Dessverre er det lite liv her om dagen, det merket du jo...

Leit å høre at det ikke ble funnet svømmere
Jeg kan veldig lite om dette med dårlige svømmere, men kan jo si at om neste test er like dårlig må de vel prøve å finne svømmere inni selve testikkelen. TESA heter det vel, (rett meg gjerne noen om jeg tar feil her) og dette er et inngrep.
Vil også tro at dere må gjøre prøverør for å bli gravide, og at det må gjøres ICSI (mikroinjeksjon, hvor de injiserer egget med spermen).
Om de ikke skulle finne noen med TESA heller kan det være dere må ha donor.

Dere blir nok henvist videre så snart prøvesvar 2 foreligger, hvor dere blir henvist er nok avhengig av svaret.
Tidsmessing er det nok bare å smøre seg med tålmodighet, for fertilitetsklinikkene har en del ventetid, men dette er litt avhengig av hvor dere ender opp og med hvilken case.

Ønsker dere masse lykke til!

Prøvere siden 01/2013.
Pergotime 05/2015: SA 7+2
AIH m/Letrozol 12/2015: Negativ
3 x Letrozol 01-03/2016: 1x Kjemisk 4+2
1. IVF/ICSI i juni 2016: SA/Kjemisk 4+3
1. FER august 2016: Negativ
Hjemmeprøving september 2016: Kjemisk 4+0
2. FER november 2016: Negativ
3. FER januar 2017: Kjemisk 3+6
Hysteroskpi 30.03.17: OK!
Pergotime 04/2017: Negativ
Mai 2017 Gravid på egenhånd
Avocado2 er logget av   Svar med sitat
Gammel 22-05-2017, 10:57   #4
mg4
Juniormedlem

Takk for svar

Ja, vi må nok forberede oss på en berg- og dalbane framover, ser jeg for meg.
Vet du når man leverer prøve nr.2? 3 mnd etter første?

Gammel 22-05-2017, 11:00   #5
Avocado2
Veteranmedlem

Avocado2 sin avatar

Medlem siden: Jul 2015
Sted: Østlandet
Meldinger: 3,145
Avocado2 er på vei til noe stort.

Sitat:
Opprinnelig postet av mg4 Vis post
Takk for svar

Ja, vi må nok forberede oss på en berg- og dalbane framover, ser jeg for meg.
Vet du når man leverer prøve nr.2? 3 mnd etter første?

Jeg vet dessverre ikke....
Kanskje noen andre kan svare deg her

Prøvere siden 01/2013.
Pergotime 05/2015: SA 7+2
AIH m/Letrozol 12/2015: Negativ
3 x Letrozol 01-03/2016: 1x Kjemisk 4+2
1. IVF/ICSI i juni 2016: SA/Kjemisk 4+3
1. FER august 2016: Negativ
Hjemmeprøving september 2016: Kjemisk 4+0
2. FER november 2016: Negativ
3. FER januar 2017: Kjemisk 3+6
Hysteroskpi 30.03.17: OK!
Pergotime 04/2017: Negativ
Mai 2017 Gravid på egenhånd
Avocado2 er logget av   Svar med sitat
Gammel 24-05-2017, 11:00   #6
Sunniv
Supermedlem

Sunniv sin avatar

Medlem siden: May 2012
Meldinger: 731
Sunniv er på vei til noe stort.

Hei.

Jeg er lite her inne lenger, siden vi er ferdig med alt av prøving, men vi opplevde også å få beskjed om at ingen levende svømmere ble funnet i testen min mann tok. Det var et stort sjokk for oss.

Han tok prøve nr 2 ca 5-6 mnd etterpå, den ble tatt etter at vi hadde hatt time på Riksen for videre oppfølging. Det ble ikke funnet noen svømmere da heller, så neste skritt for oss var biopsi at testikkelen for å se om de fant levende sædceller i ved å hente ut vevsprøve i testikkelen. Det ble ikke funnet noe da heller. Vår mulighet for å få barn var derfor å gå for sæddonor. Det var en lang følelsesmessig prosess for meg, men valget var allikevel enkelt siden dette var vår eneste mulighet bortsett fra adopsjon.

Jeg måtte også utredes før vi kunne starte forsøkene på Riksen. Jeg måtte ta blodprøver, ultralyd, laparaskopi og hysteroskopi. All utredningen tok en del tid, men vi hadde første forsøk ca 1 år etter at jeg hadde aller første legetime vedrørende dette.

Det er ingen tvil om at prosessen er en stod berg og dalbane, det er mange følelser og mange vanskelige avgjørelser man må ta.

Mitt beste råd til dere er å allerede nå snakke om mulighetene dere har. Hva om det ikke finnes levende sædceller. Hva vil dere gjøre da? Ønsker dere sæddonor eller kanskje adopsjon?

Sier oss fornøyd med ett barn og priser og lykkelig for all god hjelp vi har fått hos Riksen!
Sunniv er logget av   Svar med sitat
Gammel 31-05-2017, 01:48   #7
mg4
Juniormedlem

Sitat:
Opprinnelig postet av Sunniv Vis post
Hei.

Jeg er lite her inne lenger, siden vi er ferdig med alt av prøving, men vi opplevde også å få beskjed om at ingen levende svømmere ble funnet i testen min mann tok. Det var et stort sjokk for oss.

Han tok prøve nr 2 ca 5-6 mnd etterpå, den ble tatt etter at vi hadde hatt time på Riksen for videre oppfølging. Det ble ikke funnet noen svømmere da heller, så neste skritt for oss var biopsi at testikkelen for å se om de fant levende sædceller i ved å hente ut vevsprøve i testikkelen. Det ble ikke funnet noe da heller. Vår mulighet for å få barn var derfor å gå for sæddonor. Det var en lang følelsesmessig prosess for meg, men valget var allikevel enkelt siden dette var vår eneste mulighet bortsett fra adopsjon.

Jeg måtte også utredes før vi kunne starte forsøkene på Riksen. Jeg måtte ta blodprøver, ultralyd, laparaskopi og hysteroskopi. All utredningen tok en del tid, men vi hadde første forsøk ca 1 år etter at jeg hadde aller første legetime vedrørende dette.

Det er ingen tvil om at prosessen er en stod berg og dalbane, det er mange følelser og mange vanskelige avgjørelser man må ta.

Mitt beste råd til dere er å allerede nå snakke om mulighetene dere har. Hva om det ikke finnes levende sædceller. Hva vil dere gjøre da? Ønsker dere sæddonor eller kanskje adopsjon?

Takk for utfyllende svar, Sunniv!

Jeg har 1 barn fra før av. Tror du da det er nødvendig med laparoskopi og hysteroskopi?
Tanken på prøverør og evt. sæddonor er skremmende. Men har man vært gjennom en lang og vanskelig prosess, uten ønsket resultat, er vel ikke den tanken like skremmende lenger. Vil jeg tro.
Gammel 31-05-2017, 08:15   #8
Sunniv
Supermedlem

Sunniv sin avatar

Medlem siden: May 2012
Meldinger: 731
Sunniv er på vei til noe stort.

Hva du må gjennom av ekstra kontroller er vanskelig å si. Det varierer nok litt fra lege til lege og fra sykehus til sykehus hva de vurderer at er nødvendig.

På forhånd var jeg livredd for alt som het prøverør og hjelp av andre. Det var skremmende, føltes så fjernt og det var så urettferdig at vi ikke klarte å få barn på egenhånd. Samtidig modnes tankene og følelsene underveis og man blir vant til tanken på det. For meg var sæddonor totalt uaktuelt tidlig i prosessen. Jeg nektet plent å engang tenke på det, men etter hvert som de vonde prøvesvarene kom og det var eneste mulighet, var valget allikevel enkelt for meg og oss. Ville vi ha barn, var det jo ingen annen mulighet (annet enn evnt adopsjon).

Uansett er det lurt å snakke om muligheten man har og hva man ønsker å gjøre hvis prøvesvarene er negative. Å starte denne tankeprosessen sent, gjør at alt sammen kan ta mye lenger tid. Og tid tar jo alt uansett når det gjelder denne hjelpen man trenger (i fjor var ventetiden på Riksen ca 13 måneder).

Masse lykke til!

Sier oss fornøyd med ett barn og priser og lykkelig for all god hjelp vi har fått hos Riksen!
Sunniv er logget av   Svar med sitat
Svar

Aktive lesere akkurat nå: 1 (0 medlemmer og 1 gjester)

Diskusjonsverktøy
Visningsmodus

Regler for innlegg
Du kan ikke starte nye diskusjoner
Du kan ikke svare på meldinger/diskusjoner
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke redigere meldingene dine

BB-kode er
Smilier er
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Forumnavigering

Alle tider vises som GMT +2. Klokka er nå 09:27.