Gå tilbake   SnartGravid Møteplassen > Klubber > Problemer > Habituell abort
Svar

Diskusjonsverktøy Visningsmodus
Gammel 06-01-2012, 23:43   #11
Janice
Seniormedlem

Janice sin avatar

Medlem siden: Jul 2008
Sted: Hjemme
Meldinger: 1,915
Janice vil raskt nok bli berømt.Janice vil raskt nok bli berømt.Janice vil raskt nok bli berømt.Janice vil raskt nok bli berømt.Janice vil raskt nok bli berømt.
Sv: Sirkulasjonssvikt i morkaken?

Sitat:
Opprinnelig postet av Fransiscka Vis post
Nei jeg tror absolutt ikke inaktivitet har mye å si. om du ikke satt ekstremt mye i ro da? Det er vel anbefalt for kropp og sirkulasjon, generelt, å få tatt seg en liten gåtur pr dag. Men tror det skal noe til.

Jeg fikk vite at det er forkalkninger som kan føre til infarkt, hvis jeg ikke misforstod. Men røyker du ikke, eller utsettes for giftstoffer så må det jo skyldes andre ting.

AlbylE virker jo STERKERE enn E vitamin og fosterklister, fordi dette er et medikament. De virker stort sett sterkerkere. Men får du ikke utskrevet dette, er høydose E vit og fosterklister en glimrende måte til selv å forsøke å hjelpe til! Dette funket utmerket hos meg. jeg har mistet flere ganger, både i SA og MA, men nå sist satt han, da jeg gikk virkelig inn for det, og tok fosterklister og E vitamin. (samt vanlige vitaminer.)
Vet ikke om det skyldes det, men er anbefalt av homeopater. og det er ikke skadelig å prøve heller.
Håper virkelig det klaffer snart for dere, dette er leit å høre om
Du har sikkert rett, forkalkninger ser jeg for meg er avleiring i årene, men det kan vel føre til blodpropp det også kanskje... Jeg satt stort sett i ro og brukte pc'n, turer turde jeg ikke gå på pga blødningene jeg hadde, var redd for å anstrenge meg Har nå fått bestilt meg time hos gyn om noen uker, så får jeg se om han vil gi meg noe. Takk for gode tips!

Sitat:
Opprinnelig postet av Arwen Vis post
Hei!
Jeg har mistet pga. blodpropp i morkaken. Da jeg fikk blodfortynnende gikk det fint

Min gynekolog er utrolig flink, og han sa at jeg både måtte ta blodfortynnende for både vener og arterier, ettersom begge typer er i morkaken. Derfor tok jeg både albyl-e og Klexane fra positiv test. (Eller, jeg tok fra EL) Albyl-e tok jeg til fire uker før termin, men Klexane fortsatte jeg med til 6 uker etter fødsel.

Du skal være glad for at du har fått et så konkret svar, for nå går det helt sikkert fint neste gang. Lykke til
Det ver godt å høre og jeg er enig, det var fint å få et konkret svar og at det er noe som kan gjøres med det. Kjekt at det gikk bra med deg for det gir håp til meg Takk for lærerikt svar!

- MA (uke 9) sept-10, SA (uke 7) mars-11, MA (uke 11) juli-11, MA (uke 15) nov-11, MA (uke 8) sept-12

Janice er logget av   Svar med sitat
Gammel 07-01-2012, 00:31   #12
Fransiscka
VIP-medlem

Fransiscka sin avatar

Medlem siden: Dec 2007
Sted: troms
Meldinger: 6,858
Fransiscka er bare skikkelig grei.Fransiscka er bare skikkelig grei.Fransiscka er bare skikkelig grei.Fransiscka er bare skikkelig grei.Fransiscka er bare skikkelig grei.Fransiscka er bare skikkelig grei.Fransiscka er bare skikkelig grei.Fransiscka er bare skikkelig grei.

Ja, om man tenker seg om så vil vel også tykt blod føre til senere blodgjennomførsel og kanskje blodpropp... jeg ville stått på krava for å få prøve noe blodfortynnende neste gang, jeg!! Klem.
Fransiscka er logget av   Svar med sitat
Gammel 07-01-2012, 01:58   #13
uNe
Supermedlem

uNe sin avatar

Medlem siden: Jan 2006
Sted: Barteland
Meldinger: 1,360
uNe er bare skikkelig grei.uNe er bare skikkelig grei.uNe er bare skikkelig grei.uNe er bare skikkelig grei.uNe er bare skikkelig grei.uNe er bare skikkelig grei.uNe er bare skikkelig grei.uNe er bare skikkelig grei.uNe er bare skikkelig grei.uNe er bare skikkelig grei.

Høres ut som blodfortynnende kan være løsningen ja.
Synes du skal ta deg opp til vurdering- og ikke gi deg med det første!

SA september ‘17
Diane i 3mnd og håper nå på nytt fra januar ‘18
uNe er logget av   Svar med sitat
Gammel 23-01-2012, 08:54   #14
Tryllestøv
Medlem

Tryllestøv sin avatar

Medlem siden: Mar 2011
Meldinger: 43
Tryllestøv er en ukjent størrelse akkurat nå.

Hei,

Koaguleringen kan trolig skyldes flere ting, det har jeg ikke kompetanse på. Men det jeg vet er at det kan skyldes at man har en blodmutasjon som kalles Leiden V.

Det finnes to typer Leiden V: Homozygot og Heterozygot. Homozygot Leiden skal behandles med blodfortynnede. Homozygot forekommer ganske sjelden, og da har en arvet anlegget fra begge foreldre. Heterozygot er mer vanlig, da har en arvet anlegget fra bare én av foreldrene. Den forekommer hos 5-10% av den europeiske befolkningen, og er ikke på langt nær så ”farlig” som homozygot. Dersom en har Heterozygot hersker det større uenighet om behandling.

Jeg har fått påvist Heterozygot Leiden mutasjon, samt relativt lave Protein S verdier. Leiden og lav protein S gir blod som lettere koagulerer, og gir økt risiko for venøs trombose (blodpropp), også i morkake.

Jeg sørget for å bli testet for Leiden etter å ha mistet i uke 15. Blodkaken ble dessverre ikke obdusert pga utskrapning, så vi vet ikke om tapet skyldes koagulering. Men uansett ville legen min sette meg på blodfortynnende ved neste graviditet (Fragmin, sprøyter med 5000 ie). Men andre leger mente derimot jeg ikke skulle ha blodfortynnende pga økt blødningsfare. Det er veldig ulike praksis på området, selv når en har en diagnose. Utfordringen er at det er et relativt nytt område, og mange leger mangler kompetanse om dette. I tillegg viser studier visstnok i begge retninger; både at blodfortynnende hjelper, og at det ikke betyr noe. Det er derfor ikke etablert en endelig praksis på området. Det kommer an på behandlende lege og hva han/hun mener er korrekt.

Jeg anbefaler deg at du uansett ber om å få blodfortynnende under neste svangerskap. Sterkere enn Albyl, dvs Fragmin eller Klexane. I tillegg kan du teste deg for Leiden og Protein S. (Jeg mener det er et eget blodprøveskjema som heter hemostaseundersøkelse.)

Og som Arwen skriver: Det er bra du har fått såpass mye info, da er det mye lettere å behandle deg riktig. Jeg går fortsatt og lurer på om det var sikulasjonssvikt i morkaken. Da hadde jeg visst om jeg gjør rett i å insistere på å få blodfortynnende.

Og til sist: Netttsøkene mine viste at det var masse babyer født av damer som hadde hatt blodpropp i morkake.
Send meg gjerne en PM om du vil ha mer info.

Tryllestøv
Tryllestøv er logget av   Svar med sitat
Gammel 23-01-2012, 20:17   #15
Janice
Seniormedlem

Janice sin avatar

Janice vil raskt nok bli berømt.Janice vil raskt nok bli berømt.Janice vil raskt nok bli berømt.Janice vil raskt nok bli berømt.Janice vil raskt nok bli berømt.

Tusen takk for flotte svar alle sammen Har time hos gyn om to dagerog da skal jeg spørre om alt jeg lurer på, tror jeg må skrive det ned for å huske alt

- MA (uke 9) sept-10, SA (uke 7) mars-11, MA (uke 11) juli-11, MA (uke 15) nov-11, MA (uke 8) sept-12

Gammel 03-02-2012, 19:18   #16
Arwen
Medlem

Medlem siden: Mar 2009
Sted: Stavanger
Meldinger: 89
Arwen er en ukjent størrelse akkurat nå.

Janice: Hvordan gikk det hos gyn?

Tryllestøv: Jeg har også heterozygot Leiden V. Jeg har hatt to helt ukompliserte svangerskap, det var da vi prøvde på nr. 3 at problemene kom. Jeg er ikke i tvil om at blodfortynnende var det som hjalp meg, og at blodpropper i morkaken var grunnen til at jeg mistet. Min gynekolog er blant landets beste, og han mener at det ikke er slik at alle med Leiden trenger blodfortynnende, men dersom en aborterer etter uke 12, eller etter å ha sett bankende hjerte i uke 8 (UL), da er det lurt å bruke blodfortynnende.
SA uke 6 (mars 2012)
Arwen er logget av   Svar med sitat
Gammel 30-03-2012, 22:02   #17
Wilmamor
Medlem

Medlem siden: Mar 2011
Meldinger: 124
Wilmamor er en ukjent størrelse akkurat nå.

Litt ulik praksis visstnok? Jeg trodde alle med Leiden skulle ha blodfortynnende jeg. Har forøvrig en venninne som har Leiden - hun har tatt Klexane i alle sine 3 svangerskap - 3 flotte jenter, ukomplisert. Jeg har svakt/lite utslag på anti-cardiolipin antistoff - som gjør at jeg tar blodfortynnende når jeg skal igang med forsøk (ivf/Assistert befruktning). Har mistet 3 ganger og får Alby-e og Fragmin, som er den viktigste. Disse to medikamentene har ulik funksjon/virkning. Jeg starter før innsetting av embryo, og skal ta det ut et evt svangerskap. Etter hva jeg har forstått, skal man ta medisiner med en gang man er gravid dersom man har forstyrrelser i blodkoagulasjonsfaktorer.

Du burde be om de kan ta blodprøver av deg for å sjekke koagulasjonsfaktorer dersom de ikke har sjekket det. Er enkelt å ta, samt er greit å vite når de har funnet en propp i morkaka.
frys nov 10: SA / frys mai 11: SA / frys aug 11: neg. / uttak okt: neg. / frys des 11: neg./ uttak april: OHSS, men to små spirer!

Sist endret av Wilmamor; 30-03-2012 kl 22:20.
Wilmamor er logget av   Svar med sitat
Gammel 01-04-2012, 02:54   #18
Janice
Seniormedlem

Janice sin avatar

Har ikke sett svaret ditt før nå Arwen, beklager, det gikk fint hos gyn. Jeg fikk resept på Albyl-E og Crinone som jeg skal begynne med hvis jeg blir gravid igjen. Ellers fikk jeg svar på mine spørsmål og satt vel igjen med at det handler om alderen min... Nå har jeg lagt bort termometeret og etter hvert el-testene tenkte jeg, har bare måttet sjekke om el-testene ble positiv og det har de gjort begge syklusene som har vært siden jeg fikk mensen igjen. Så nå tenker jeg at jeg skal prøve å ikke teste mer og ikke tenke så hardt på prøvingen, heller ta det som det kommer...legg merke til at jeg skrev skal prøve...

Gammel 03-10-2015, 21:39   #19
Signemor
Juniormedlem

Medlem siden: Sep 2015
Sted: COSTA RICA
Meldinger: 5
Signemor er en ukjent størrelse akkurat nå.
rødme Sv: Sirkulasjonssvikt i morkaken?

Sitat:
Opprinnelig postet av Fransiscka Vis post
Forkalkninger i morkake og morkakesvikt skyldes i de fleste tilfeller røyking, ble jeg informert om sist. Hva andre årsaker, vet jeg ikke? Jeg hadde små forkalkninger i morkake på slutten av siste svangerskap, og ble hysterisk livredd, da jeg vet dette kan forårsake død.

MEN jeg har aldri røyket i hele mitt liv, så hvorfor det skjedde meg, vet jeg ikke. Har ikke skjedd med de to første. Det kan kanskje skyldes innhalering av sterke stoffer på arbeidsplass? Dersom du røyker/er passiv røyker, bør du iallefall være obs på det.

jeg vet ikke om tykt blod kan føre til infarkt? Men hvis det gjør, burde dere vært tilbydt blodfortynnende! Det burde dere uansett, da dette kan gjøre det vanskeligere å miste. evt kan man selv prøve høydose e vitamin plus fosterklister, som og virker blodfortynnende. dette brukte jeg i siste svangerskap etter å ha mistet noen ganger, og vi fikk endelig prinsen vår etter lang tids prøving.

Hei !!

Jeg er klar over at du skrev dette for flere år siden men jeg spør allikevel , kanskje har jeg flaks og får svar

Jeg lurer på hvor høy dose med E-vitamin bør man ta , når du sier høydose ?
Jeg bor i utlandet og her er det liten hjelp å få etter å ha mistet tre ganger , siste gang var nå den 18 sept 2015 , da var jeg 22+3 på vei med prinsen min men Ul viste at han hadde død i uke 20-21 !!!:

Men som sagt her må man nesten finne ut alt selv , og siden jeg og mannen har fire friske barn fra før så håper jeg at vi skal klare å få en til , til slutt . Derfor fisker jeg etter tips og råd som jeg kan ordne med selv !!!
Håper du svarer meg !!

Stor klem
Svar

Aktive lesere akkurat nå: 1 (0 medlemmer og 1 gjester)

Diskusjonsverktøy
Visningsmodus

Regler for innlegg
Du kan ikke starte nye diskusjoner
Du kan ikke svare på meldinger/diskusjoner
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke redigere meldingene dine

BB-kode er
Smilier er
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Forumnavigering

Alle tider vises som GMT +2. Klokka er nå 01:57.