Gå tilbake   SnartGravid Møteplassen > Diskusjoner > Generelle tips
Svar

Diskusjonsverktøy Visningsmodus
Gammel 17-02-2010, 22:51   #61
jamila80
Gjest

Meldinger: n/a
Sv: Vitex gjør deg gravid

Ellers vil jeg bare si: Kloke ord:

Sitat:
Opprinnelig postet av Ariel Vis post
Vil bare presisere at det er jo ikke ALT som hjelper mot ALT - ikke når det gjelder hverken urter eller legemedisin. Lurt å vite hva som er årsaken til infertilitet/vansker med å bli eller opprettholde graviditet - da er det enklere å sile ut hvilke urter/vitaminer som er mest effektive også
  Svar med sitat
Gammel 17-02-2010, 23:00   #62
uNe
Supermedlem

uNe sin avatar

Medlem siden: Jan 2006
Sted: Barteland
Meldinger: 1,359
uNe er bare skikkelig grei.uNe er bare skikkelig grei.uNe er bare skikkelig grei.uNe er bare skikkelig grei.uNe er bare skikkelig grei.uNe er bare skikkelig grei.uNe er bare skikkelig grei.uNe er bare skikkelig grei.uNe er bare skikkelig grei.uNe er bare skikkelig grei.

Lest VG idag eller jenter? Bare som en reminder og til ettertanke

Jeg kunne tenke meg å prøve Vitex selv, men tror jeg skal dra til Apoteket å
forhøre meg med farmasøyt med en vurdering knyttet opp til meg. Kanskje
er det Vitex som skal til

PP1 desember
uNe er logget av   Svar med sitat
Gammel 17-02-2010, 23:05   #63
Ariel
Supermedlem

Ariel sin avatar

Medlem siden: Aug 2007
Meldinger: 683
Ariel er en kommende stjerneAriel er en kommende stjerne

Sitat:
Opprinnelig postet av jamila80 Vis post
Den var nok til meg. Hvis du leser siste linje i innlegget du tok det fra, ser du at jeg faktisk er helt enig med tanke på hvor skummelt det er.

Urter som virker skal man ikke ta sammen med medisiner (uten at det er i samråd med lege).

urter/vitaminer som kan tas bortimot "uhemmet" (i gåsetegn, fordi man skal ikke ta noe uhemmet), som kan tas uavhengig av medisiner har nok mest placebo-effekt tror jeg. Men placebo er også en virkning som kan hjelpe mange. Tro kan flytte fjell

hvilke urter som er faktisk virksomme og ikke, skal man vite temmelig godt før man ekperimenterer på egenhånd i mix og match.

Men til syvende og sist bestemmer folk selv hva de vil putte i seg og ikke
Placebo er kjent ja - så i en journal at en lege skrev ut kløestillende medisin til en pasient,,,,samme medikament for femte gang på rad i løpet av 1 1/2 år, han satset på at placebo ville gjøre sitt sånn at medikamentet kunne lindre kløen likevel, selv om pasienten oppga NULL bedring over SÅ lang tid...av og til bør man vel ha litt mer kunnskap - vurdere annen medisinering eller sende til andre som kanskje har bedre greie på ting man selv ikke skjønner seg på - særlig siden man er LEGE?

Ang å "ta noe uhemmet" så er det også "alt ettersom" ... selvfølgelig skal man ikke ta legemedisin uhemmet, fordi man da som sagt tilfører kroppen noe, kan forgifte og få fatale konsekvenser. Så også med enkelte urter/vitaminer. Det var med vilje jeg ikke presiserte hva jeg selv tok i store mengder (så store at apoteket la ved en varsellapp) for å korrigere en ubalanse; fordi jeg VISSTE at det var ufarlig å ta som høydose over en begrenset periode (1/2 år) - fordi kroppen ville skille ut det overskytende/det den ikke trengte. Dette gjorde jeg altså for å fylle opp et underskudd; når underskudd er fylt opp, vil overskytende bli skilt ut. Men tatt i høydose over lengre tid enn forsvarlig ville jeg kunne oppnå symptomer på mangeltilstand, -av div årsaker. Jeg valgte å ikke nevne hvilket preparat dette var fordi jeg ikke nødvendigvis vil ANBEFALE det - og om jeg skulle anbefale det så ville det i så fall være for bl.a en tilstand som den jeg hadde, ikke råde generelt og ukritisk til "å ta uhemmet". Når det er sagt; i regelen er det sånn at når det gjelder vannløselige vitaminer så tar kroppen opp det den trenger, overskytende skilles ut. Når det gjelder fettløselige vitaminer derimot, tar kroppen opp det den får tilført og man kan ved høydose eller langvarig for høyt bruk oppnå alvorlige forgiftningstilstander. Dette er legemedisin. Vitaminer virker. Og de kommer i utg.pkt fra naturen. Hvorfor spiser vi ellers salat?

Man bør ta som utg.pkt at ALLE urter virker - for det gjør de. Noen er høypotente, andre har mild effekt. Når noen urter kan brukes sammen med legemidler (som f.eks wild yam, som har en progesteron-støtte-effekt), så er det fordi de underbygger den tilsiktede effekten av medikamentet, IKKE fordi de ikke har effekt! -Og det kan jeg skrive under på, som tenkte at jeg skulle være på den sikre siden og ha nok progesteron for å sikre lutealfasen; tok wy-krem fra første sekund med positiv EL-test endel sykluser; jeg fikk temp.økning morgenen etter, men ingen dokumentert EL. Årsak: tilskudd av progesteron medførte forventet temp.økning men hemmet (selvfølgelig!...-ved ettertanke...)eggløsningen!

Sist endret av Ariel; 17-02-2010 kl 23:09.
Ariel er logget av   Svar med sitat
Gammel 17-02-2010, 23:19   #64
jamila80
Gjest

Sitat:
Placebo er kjent ja - så i en journal at en lege skrev ut kløestillende medisin til en pasient,,,,samme medikament for femte gang på rad i løpet av 1 1/2 år, han satset på at placebo ville gjøre sitt sånn at medikamentet kunne lindre kløen likevel, selv om pasienten oppga NULL bedring over SÅ lang tid...av og til bør man vel ha litt mer kunnskap - vurdere annen medisinering eller sende til andre som kanskje har bedre greie på ting man selv ikke skjønner seg på - særlig siden man er LEGE?

Ang å "ta noe uhemmet" så er det også "alt ettersom" ... selvfølgelig skal man ikke ta legemedisin uhemmet, fordi man da som sagt tilfører kroppen noe, kan forgifte og få fatale konsekvenser. Så også med enkelte urter/vitaminer. Det var med vilje jeg ikke presiserte hva jeg selv tok i store mengder (så store at apoteket la ved en varsellapp) for å korrigere en ubalanse; fordi jeg VISSTE at det var ufarlig å ta som høydose over en begrenset periode (1/2 år) - fordi kroppen ville skille ut det overskytende/det den ikke trengte. Dette gjorde jeg altså for å fylle opp et underskudd; når underskudd er fylt opp, vil overskytende bli skilt ut. Men tatt i høydose over lengre tid enn forsvarlig ville jeg kunne oppnå symptomer på mangeltilstand, -av div årsaker. Jeg valgte å ikke nevne hvilket preparat dette var fordi jeg ikke nødvendigvis vil ANBEFALE det - og om jeg skulle anbefale det så ville det i så fall være for bl.a en tilstand som den jeg hadde, ikke råde generelt og ukritisk til "å ta uhemmet". Når det er sagt; i regelen er det sånn at når det gjelder vannløselige vitaminer så tar kroppen opp det den trenger, overskytende skilles ut. Når det gjelder fettløselige vitaminer derimot, tar kroppen opp det den får tilført og man kan ved høydose eller langvarig for høyt bruk oppnå alvorlige forgiftningstilstander. Dette er legemedisin. Vitaminer virker. Og de kommer i utg.pkt fra naturen. Hvorfor spiser vi ellers salat?

Man bør ta som utg.pkt at ALLE urter virker - for det gjør de. Noen er høypotente, andre har mild effekt. Når noen urter kan brukes sammen med legemidler (som f.eks wild yam, som har en progesteron-støtte-effekt), så er det fordi de underbygger den tilsiktede effekten av medikamentet, IKKE fordi de ikke har effekt! -Og det kan jeg skrive under på, som tenkte at jeg skulle være på den sikre siden og ha nok progesteron for å sikre lutealfasen; tok wy-krem fra første sekund med positiv EL-test endel sykluser; jeg fikk temp.økning morgenen etter, men ingen dokumentert EL. Årsak: tilskudd av progesteron medførte forventet temp.økning men hemmet (selvfølgelig!...-ved ettertanke...)eggløsningen!
Jeg er fullt klar over det du skriver her. Jeg skrev ganske så forenklet. Jeg vet vi trenger vitaminer og sånn. Jeg tror ikke du skrev det fordi du virkelig tror at jeg mener vi ikke trenger vitaminer og mineraler??

Men ikke alle tåler f.eks c-vitaminoverskudd, selv om kroppen skal skylle ut overskuddet selv. Jeg fikk vite om en nyreskade jeg har. Nyrene mine skyller slettes ikke ut c-vitaminoverskudd (og mye annet!). Derfor er c-vitamin (oa) i høyere doser enn hva kroppen trenger farlig for meg. Dette har vart hele livet, jeg fikk vite det i voksen alder.
Har ikke blitt alvorlig syk, men har heller aldri tatt kosttilskudd. Har fått i meg alt nødvendig via mat.
  Svar med sitat
Gammel 17-02-2010, 23:20   #65
Ariel
Supermedlem

Ariel sin avatar

Sitat:
Opprinnelig postet av uNe Vis post
Lest VG idag eller jenter? Bare som en reminder og til ettertanke

Jeg kunne tenke meg å prøve Vitex selv, men tror jeg skal dra til Apoteket å
forhøre meg med farmasøyt med en vurdering knyttet opp til meg. Kanskje
er det Vitex som skal til
Åj, denne så jeg nå...ja nettopp akkurat sånn var det jeg menteman TROR at urter ikke virker fordi det er fra naturen, men det kan være kraftige droger man putter i seg likevel. Er ikke mye fluesopp som skal til før man kan ha det moro og gå berserk - iflg vikingene i sin tid...men det er neimen ikke mye som skal til (= nesten mikroskopisk!!!!) før man dør av forgiftning av det heller - så det er viktig å forstå at det meste som vokser utendørs vil ha en effekt om man spiser det!
Gammel 17-02-2010, 23:24   #66
Ariel
Supermedlem

Ariel sin avatar

Sitat:
Opprinnelig postet av jamila80 Vis post
Jeg er fullt klar over det du skriver her. Jeg skrev ganske så forenklet. Jeg vet vi trenger vitaminer og sånn. Jeg tror ikke du skrev det fordi du virkelig tror at jeg mener vi ikke trenger vitaminer og mineraler??

Men ikke alle tåler f.eks c-vitaminoverskudd, selv om kroppen skal skylle ut overskuddet selv. Jeg fikk vite om en nyreskade jeg har. Nyrene mine skyller slettes ikke ut c-vitaminoverskudd (og mye annet!). Derfor er c-vitamin (oa) i høyere doser enn hva kroppen trenger farlig for meg. Dette har vart hele livet, jeg fikk vite det i voksen alder.
Har ikke blitt alvorlig syk, men har heller aldri tatt kosttilskudd. Har fått i meg alt nødvendig via mat.

Jepps, nettopp derfor jeg ikke ville råde generelt til å gjøre som jeg gjorde; i min tilstand ufarlig, men med redusert lever-eller nyrefunksjon potensielt /sannsynligvis skadelig. Hver eneste pasient må behandles individuelt ut ifra spesifikke behov og underliggende tilstander. Derfor kan ikke SAMME medisin eller urt virke på ALLE med samme problematikk - fordi den underliggende tilstanden kan være vidt forskjelligvar ikke c-vitaminer jeg tok da,,,men prinsippet blir likt
Ellers så er det vanskelig å få i seg alt man trenger av vitaminer og mineraler pga levesett (kaffi, røyk, alkohol, stress, usunn mat), utarmet jordsmonn, kjemisk behandling av mat,mm - så med mindre man dyrker jorda selv eller er svært flinke til å spise sunt og variert, så er det veldig lett å få mangeltilstander - og særlig vinterstid.... men det er jo en annen historie og nå skal kanskje jeg være ferdig og finne senga for kvelden.....åhj,,,jeg blir så engasjert...!!!

Sist endret av Ariel; 17-02-2010 kl 23:29.
Ariel er logget av   Svar med sitat
Gammel 18-02-2010, 08:19   #67
jamila80
Gjest

Sitat:
Jepps, nettopp derfor jeg ikke ville råde generelt til å gjøre som jeg gjorde; i min tilstand ufarlig, men med redusert lever-eller nyrefunksjon potensielt /sannsynligvis skadelig. Hver eneste pasient må behandles individuelt ut ifra spesifikke behov og underliggende tilstander. Derfor kan ikke SAMME medisin eller urt virke på ALLE med samme problematikk - fordi den underliggende tilstanden kan være vidt forskjelligvar ikke c-vitaminer jeg tok da,,,men prinsippet blir likt
Ellers så er det vanskelig å få i seg alt man trenger av vitaminer og mineraler pga levesett (kaffi, røyk, alkohol, stress, usunn mat), utarmet jordsmonn, kjemisk behandling av mat,mm - så med mindre man dyrker jorda selv eller er svært flinke til å spise sunt og variert, så er det veldig lett å få mangeltilstander - og særlig vinterstid.... men det er jo en annen historie og nå skal kanskje jeg være ferdig og finne senga for kvelden.....åhj,,,jeg blir så engasjert...!!!
Enig med deg.

I bunn og grunn er jo alle individer forskjellige med forskjellige mangler og
behov. Det som er nødvendig eller virker for en trenger ikke være riktig for alle. Og alt hjelper ikke mot alt. Enig med deg.

Var på en kurs/forelsesning om liknende emne for ikke lenge siden, de tok opp at mange putter i seg det ene og andre, kutter ut det ene og andre i kosten og VIPS, der skjedde det man ønsket. Så tror man at alt det man tok/kuttet hjalp sammen. Kanskje det gjorde, men kanskje bare EN/få av tingene hjalp, men man vet jo ikke hvilke/n, og man fortsetter å ta/kutte ut alt dette.
Og kanskje hele sammensuriet totalt sett ikke gjorde det bedre på sikt. Snarere tvert imot.

Enig med artikkelen i vg og.

Sist endret av jamila80; 18-02-2010 kl 08:22.
  Svar med sitat
Gammel 18-02-2010, 10:05   #68
mOHe
Veteranmedlem

mOHe sin avatar

Medlem siden: Jan 2009
Meldinger: 3,832
mOHe har en aura rundt seg.mOHe har en aura rundt seg.mOHe har en aura rundt seg.mOHe har en aura rundt seg.mOHe har en aura rundt seg.mOHe har en aura rundt seg.

Sitat:
Og det kan jeg skrive under på, som tenkte at jeg skulle være på den sikre siden og ha nok progesteron for å sikre lutealfasen; tok wy-krem fra første sekund med positiv EL-test endel sykluser; jeg fikk temp.økning morgenen etter, men ingen dokumentert EL. Årsak: tilskudd av progesteron medførte forventet temp.økning men hemmet (selvfølgelig!...-ved ettertanke...)eggløsningen!
Men, det er jo ganske innprenta, her på forumet i hvert fall, at WY ikke må tas før ETTER EL. Hvis man tar det før EL så kan man hemme den, hvilket du opplevde. Man må være sikker på at EL er overstått før man døtter i seg dette preparatet. Og når man får positiv EL-test så har jo ikke EL skjedd enda og det er jo alt for tidlig å ta WY da.

1. AID høsten 2013 negativt. 2. AID endte i ex u og 1 eggleder mindre... 1. IVFD 2014 negativt. Frys i april
mOHe er logget av   Svar med sitat
Gammel 18-02-2010, 10:17   #69
mOHe
Veteranmedlem

mOHe sin avatar

Medlem siden: Jan 2009
Meldinger: 3,832
mOHe har en aura rundt seg.mOHe har en aura rundt seg.mOHe har en aura rundt seg.mOHe har en aura rundt seg.mOHe har en aura rundt seg.mOHe har en aura rundt seg.

Ang. artikkelen i VG så gjelder det jo ofte useriøse produkter man kjøper på nett. Eller urter som ikke er godkjent i Norge.

Som jeg har nevnt i tidligere innlegg så tror jeg ikke mange urtepreparater selges over disk reseptfritt her til lands hvis det har KJEMPESTERK virkning på et eller annet. Da blir det jo reseptbelagt (er min oppfatning i hvert fall).

Som med solhatt så ble det veldig advart i alle media og alle leger er klar over interaksjonen med marevan.

1. AID høsten 2013 negativt. 2. AID endte i ex u og 1 eggleder mindre... 1. IVFD 2014 negativt. Frys i april
mOHe er logget av   Svar med sitat
Gammel 18-02-2010, 11:03   #70
Lykkekløver
Supermedlem

Lykkekløver sin avatar

Medlem siden: Dec 2009
Sted: Møre & Romsdal
Meldinger: 975
Lykkekløver vil raskt nok bli berømt.Lykkekløver vil raskt nok bli berømt.Lykkekløver vil raskt nok bli berømt.Lykkekløver vil raskt nok bli berømt.

Da er Vitex bestilt
1.Frys mars 11: positivt, SA 5+3
2.IVF september 11 (kortregime): GRAVID! Termin 1.juni

Lykkekløver er logget av   Svar med sitat
Svar

Aktive lesere akkurat nå: 1 (0 medlemmer og 1 gjester)

Diskusjonsverktøy
Visningsmodus

Regler for innlegg
Du kan ikke starte nye diskusjoner
Du kan ikke svare på meldinger/diskusjoner
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke redigere meldingene dine

BB-kode er
Smilier er
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Forumnavigering

Alle tider vises som GMT +2. Klokka er nå 11:42.