Gå tilbake   SnartGravid Møteplassen > Diskusjoner > Generelle tips
Svar

Diskusjonsverktøy Visningsmodus
Gammel 11-04-2013, 20:04   #31
Fransiscka
VIP-medlem

Fransiscka sin avatar

Medlem siden: Dec 2007
Sted: troms
Meldinger: 6,858
Fransiscka er bare skikkelig grei.Fransiscka er bare skikkelig grei.Fransiscka er bare skikkelig grei.Fransiscka er bare skikkelig grei.Fransiscka er bare skikkelig grei.Fransiscka er bare skikkelig grei.Fransiscka er bare skikkelig grei.Fransiscka er bare skikkelig grei.
Sv: Sånn fikk jeg EL!!! (vitex)

Selv om man tilfører progesteron i krem, eller om man spiser urter som forhøyer progesteronet, så vil likevel progesteronøkningen være den samme, og resultatet er at kroppen din har et forhøyet progesteronnivå.

Etter de historier jeg har hørt om så har de som har pleid få eggløsning etter vitexkurer ofte fått de etter å ha brukt vitex en periode (gjerne flere mndr) for så å stoppe, siden vitexen da kan ha stabilisert hormonverdiene slik at kroppen klarer å slippe egg.

Det går sikkert an å få eggløsning PÅ selve kuren og, men iogmed den forhøyer progesteronverdiene, er det jo ikke unaturlig at eggløsningen ofte ikke kommer mens man tar selve urtene.
Men alle er jo selvsagt forskjellige, men skal man bruke urter som endrer hormonverdier er det iallefall veldig viktig å holde tunga rett i munnen og vite når man skal ta dem, hva de gjør, og hvorfor.
Det er ingen av urtene som er vidundere som passer for alle.

Min egen erfaring med vitex var at eggløsning ikke kom med urten. jeg stoppet derfor å ta urten etter en stund, og da kom eggløsning i mitt tilfelle.

Men det kan være verdt å gjøre forsøk, for det gjør vi jo ofte her inne, når vi blir lei nok av å vente på storken Da lærer man også sin egen kropp litt å kjenne og, men generelt skal man vel være liitt skeptisk med å pakke innpå alt av urter, i håp om å tro at de skal fikse alt
Fransiscka er logget av   Svar med sitat
Gammel 11-04-2013, 20:22   #32
Eleanor
Medlem

Medlem siden: Jun 2009
Sted: Vestlandet
Meldinger: 168
Eleanor er på vei til noe stort.

Da jeg ble gravid med annen vår tok jeg høydose (1000 et eller annet) viten hver dag i to mnd. Da fikk jeg plutselig kortere syklus og ble gravid. Begynte med viten fordi jeg aldri kom i gang etter pilleslutt, had blødning med 80, 50 etc dagers mellomrom, trolig uten el. Men på viten fikk eg en syklus på først 40 dager med el og så el på dag 15! Da ble jeg også gravid.sluttet med viten ca 14 dpo pga positiv test. Sluttet brått...

Vet ikke om min erfaring er tilfeldigheter, men jeg slapp iallefall gode egg med vitex

Denne gangen derimot! Fikk aldri mensen igjen etter fødsel, etter 14 mnd begynte jeg på vitex som sist. Null resultat etter tre mnd. Ul viste null ting på gang og jeg fikk primolut og så pergo. Ble gravid på kur Nr fire.

Så. Hos en og samme person kan vitex åpenbart virke helt ulikt. Fra god effekt til ingen effekt. Kommer sikkert an på utgangsproblemer, hvilke hormoner som trenger et boost etc.

Bare for å legge in min svært varierende erfaring!

Gravid igjen, termin 24. September 2013
Eleanor er logget av   Svar med sitat
Gammel 11-04-2013, 20:35   #33
Silje78
Supermedlem

Silje78 sin avatar

Medlem siden: Dec 2010
Meldinger: 1,160
Silje78 er en kommende stjerneSilje78 er en kommende stjerneSilje78 er en kommende stjerne

Slik jeg leser det så er det som LivsGnist sier.. Vitex stimulerer kroppen til å produsere de hormonene kroppen trenger... skape balanse. ulikt wild yam inneholder ikke vitex progesteron..

Jeg har også forstått det slik at vitex bør ta i minst 3mnd pga den har en virkning over tid...

Synes det står godt forklart her :

Vitex is making fundamental changes in the delicate chemical chemistry of the body, this is why it takes some time to have an effect. Since vitex is a harmonizing and nourishing herb, it works behind the scenes to restore balance in a gentle way. Unlike a refined synthetic drug which forces the body to change, vitex works to nourish and support the system bringing about long term balance.

http://natural-fertility-info.com/vitex

og dette, men er ikke noe sikker kilde, men forklarer bra synes jeg

What it does is help to maintain or restore the balance between progesterone and estrogen. It does this in part by stimulating the pituitary gland, which is what gets LH going to trigger ovulation.

Interessant å belyse dette.. ser det er flere som mener det kan hemme eggløsning.. dette pga vitex ikke passer for alle, forstår det har noe med hvor høyt FSH nivå en har... men at en skal ta det i noen mnd og så slutte for da å få EL det tror jeg ikke er meningen..
men at det kan fungere slik for de som ikke har godt av vitex, det kan heller være..

1999 2014
?

Sist endret av Silje78; 11-04-2013 kl 20:43.
Silje78 er logget av   Svar med sitat
Gammel 11-04-2013, 23:40   #34
wildthing
Seniormedlem

Medlem siden: Nov 2004
Meldinger: 1,294
wildthing er fantastisk mot andre.wildthing er fantastisk mot andre.wildthing er fantastisk mot andre.wildthing er fantastisk mot andre.wildthing er fantastisk mot andre.wildthing er fantastisk mot andre.wildthing er fantastisk mot andre.wildthing er fantastisk mot andre.wildthing er fantastisk mot andre.wildthing er fantastisk mot andre.wildthing er fantastisk mot andre.

Beklager Fransiscka, men det er kanskje flere enn meg som har misforstått et og annet. Om du nå leser dette (min utheving):

Sitat:
Opprinnelig postet av Fransiscka Vis post
Increased progesterone levels: Vitex has been shown to stimulate the formation of the corpus luteum. The corpus luteum is responsible for the secretion of progesterone.
http://natural-fertility-info.com/vitex
Og dette:
Sitat:
Lengthens a short luteal phase: Studies have shown vitex to be affective at lengthening the luteal phase. While it does not contain any hormones itself, it does help the body to increase its own production of luteinizing hormone (promoting ovulation to occur) which in turns boosts progesterone levels during the luteal phase of the cycle.
(samme kilde som du viser til)

Da ser du kanskje at din kilde sier at noe av det Vitex gjør er å sørge for en (bedre) eggløsning slik at corpus luteum fungerer bedre (høyere progesteronnivå/lengre lutealfase). Du vet sikkert hva det innebærer at corpus luteum nevnes: Man har hatt eggløsning. Corpus luteum eller "det gule legemet" dannes i follikkelen etter eggløsning og produserer hormonet progesteron.

Ifølge denne kilden din forstår jeg det slik at man får bedre eggløsning av Vitex, og dette er årsaken til at progesteronnivået stiger.
Gammel 12-04-2013, 06:37   #35
Silje78
Supermedlem

Silje78 sin avatar

Silje78 er en kommende stjerneSilje78 er en kommende stjerneSilje78 er en kommende stjerne

Wildthing : slik forstod jeg det også samt at det stimulerer hypotalamus og pituatary (tror det er pinjalkjertelen)

Ser det er flere på nettet som lurer på om det hemmer EL, men ingen av de jeg fant er utdannet eller jobber med urtene.

by the way.. tempen min fortsetter å stige nå kan da vel ikke være takket være vitex.. det ville nok bli nevnt av disse som jobber med fertillitet og urter

1999 2014
?
Gammel 14-04-2013, 09:17   #36
Silje78
Supermedlem

Silje78 sin avatar

Da har jeg fått svar fra naturalfertillity.com
Samme sted som Fransiscka refererte til.
De virker svært dyktige og engasjerte. Og har utdannelse på dette.
Det stemmer at vitex ikke øker progesteron..men stimulerer kroppen til å produsere de riktige hormonene til rett tid.
Veldig bra forklart her :

Hi .......,

"Is it true that during the time you take vitex you can not consieve??"

No, this is not true. Vitex helps with hormonal regulation and promotes and supports regular ovulation. Vitex doesn't directly raise progesterone levels in the body like natural progesterone cream does. It supports pituitary function. The pituitary is known as the “master gland” because it controls many vital bodily functions including sending chemical signals (hormones) to the ovaries, telling them how much hormones to make and release for proper regulation of the entire menstrual cycle.

When first using vitex, it is possible there may be a shift in the menstrual cycle, which means that timing of ovulation and menstruation may change. This means that the menstrual cycle or ovulation doesn't show up at the same time they did in past cycles. This typically regulates over the first 3-4 cycles. At first this can seem wrong and prompt women to give up on regular use of the vitex, but actually vitex needs more time to be effective, it really takes about 6-12 cycles to achieve the full benefits of this herb. This doesn't mean that it should be discontinued after 6-12 months of use, just that it can take that long to help regulate ovulation and the entire menstrual cycle. Remember the vitex is helping to support your body in functioning correctly on its own. It has an action on the hormonal system, but does not contain hormones. Vitex is not going to make your body produce progesterone when it should not. Vitex helps to regulate and balance the entire hormonal communication throughout the entire menstrual cycle, not just progesterone.

"And can it make the temperature rise just 1-3 days after starting on the pills?
making fertillity chart thinking you ovulate?"

When you ask this question, are the women saying at what point in their cycle they began the vitex?

Best Wishes,

Dalene Barton
Senior Herbalist
www.Natural-Fertility-Info.com
www.NaturalFertilityShop.com

1999 2014
?
Gammel 15-01-2014, 18:59   #37
dgm
Medlem

Medlem siden: Nov 2013
Meldinger: 87
dgm er en ukjent størrelse akkurat nå.

Sitat:
Opprinnelig postet av kristinana Vis post
Hei alle dere kjære prøvere

Jeg har slitet med eggløsningen min hele veien, i snart 2 år har jeg forsøkt å bli gravid, og det har endt opp med 2 spontanaborter.
Føler jeg ikke får noe særlig hjelp av lege, så jeg bestemte meg for å være min egen lege
Sånn kort om meg, har over 100 små cyster på eggstokkene mine, men har ikke PCO/PCOS, sliter med hormonforstyrrelse og div. Herlig ikke sant!

Har sett der er mange som går på Vitex, og jeg begynte med Vitex for en halv måned siden, og jeg merker så forskjell! Jeg har alltid spottet mye og hatt ekkel utflod, men nå har jeg IKKE spotta, humøret er på topp, og jeg har EL! Det kommer rikelig mye med EL-slim, og jeg merker EL-smerter!

Etter en uke med de pillene så har jeg merka forandringer hver dag.
Men, dette har jeg også kombinert med å drikke grapefruktjuice hver dag, det er nemelig veldig bra for eggløsningsslimen.
SÅ damer, prøv ut dette, virkelig.

En liten oppsummering av hva jeg har gjort:
-Tatt 1000 g vitex hver morgen (på tom mage)
-Drikker minst 3 dl grapefruktjuice om dagen
-Husk alle vitamin pillene! B-vitamin er kjempe viktig (tas på kvelden, men juicen, da blir det bedre opptak av pillene), vitaminer er kjempe bra, jeg tar i tillegg, Magnesium og Omega3.
-Siden jeg sliter med bakterier i skjeden, så har jeg også spist tørket tranebær hver kveld. Og et lite tips; skyll deg nedentil med kammomile-te et parr ganger i uka, veldig rart, men veldig bra.

Så da får vi håpe dette helvete snart ender, og at vi får 2 streker og et vellykka svangerskap som varer i 9 måneder med en frisk baby!!

Og får dere som har gått på vitex, hva slags erfaringer/symptomer får dere?

Hei=)

Har pco og har gått og går på trisekvens + femar-kur. Vet du om det er trygt å bruke vitex da, eller bør man ikke blande?

Dordi
dgm er logget av   Svar med sitat
Gammel 16-01-2014, 19:26   #38
ninanoor
Supermedlem

ninanoor sin avatar

Medlem siden: Jul 2012
Sted: Hedmark
Meldinger: 1,257
ninanoor er en kommende stjerneninanoor er en kommende stjerne

Sitat:
Opprinnelig postet av dgm Vis post
Hei=)

Har pco og har gått og går på trisekvens + femar-kur. Vet du om det er trygt å bruke vitex da, eller bør man ikke blande?

Dordi
Generelt vil jeg fraråde å blande reseptmidler og naturmidler. Du vil jo da ikke kunne vite med sikkerhet hvilket preparat som gjør hva. Jeg ville holdt meg til det regimet legen har satt deg på nå, og heller bruke andre midler i en annen syklus.
Lykke til!
ninanoor er logget av   Svar med sitat
Gammel 17-01-2014, 14:35   #39
Timian
Medlem

Timian sin avatar

Medlem siden: May 2013
Sted: Hedmark
Meldinger: 338
Timian er en ukjent størrelse akkurat nå.

Sitat:
Opprinnelig postet av dgm Vis post
Hei=)

Dordi
Signerer ninanoor.

Femar virker ved å redusere mengden østrogen, og da reagerer kroppen med å produsere hormonet som får eggene til å vokse. Vitex antas å ha østrogenliknende effekter, så da tenker jeg at det ikke er usannsynlig at det kan rote til virkningen av Femar. Jeg ville ikke brukt dem samtidig.
Overraskende spontant gravid januar 2014 - tidlig SA
Gravid igjen.. er alle gode ting tre?

FF-chart
Timian er logget av   Svar med sitat
Gammel 17-01-2014, 17:18   #40
dgm
Medlem

Medlem siden: Nov 2013
Meldinger: 87
dgm er en ukjent størrelse akkurat nå.

[quote=ninanoor;1701994]Generelt vil jeg fraråde å blande reseptmidler og naturmidler. Du vil jo da ikke kunne vite med sikkerhet hvilket preparat som gjør hva. Jeg ville holdt meg til det regimet legen har satt deg på nå, og heller bruke andre midler i en annen syklus.
Lykke til![/quot

Takk for svar=) Var det jeg misstenkte etter å ha lest litt rundt.
Holder meg til det som er satt opp for sikkerhets skyld!
dgm er logget av   Svar med sitat
Svar

Aktive lesere akkurat nå: 1 (0 medlemmer og 1 gjester)

Diskusjonsverktøy
Visningsmodus

Regler for innlegg
Du kan ikke starte nye diskusjoner
Du kan ikke svare på meldinger/diskusjoner
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke redigere meldingene dine

BB-kode er
Smilier er
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Forumnavigering

Alle tider vises som GMT +2. Klokka er nå 11:44.