Gå tilbake   SnartGravid Møteplassen > Diskusjoner > Syklusen > Menstruasjon
Svar

Diskusjonsverktøy Visningsmodus
Gammel 21-10-2003, 19:56   #1
Teeny
Hjelpeadmin

Teeny sin avatar

Medlem siden: Sep 2003
Meldinger: 8,939
Teeny har et ubeskrivelig bra rykte.Teeny har et ubeskrivelig bra rykte.Teeny har et ubeskrivelig bra rykte.Teeny har et ubeskrivelig bra rykte.Teeny har et ubeskrivelig bra rykte.Teeny har et ubeskrivelig bra rykte.Teeny har et ubeskrivelig bra rykte.Teeny har et ubeskrivelig bra rykte.Teeny har et ubeskrivelig bra rykte.Teeny har et ubeskrivelig bra rykte.Teeny har et ubeskrivelig bra rykte.
Lightbulb Viktig melding ang tampongbruk!!

Under innlegget "Hvilket merke bind bruker dere" kom det opp spørsmål om hvorvidt det var ugunstig å bruke tampong mens en prøver å få barn. Pernille skrev bl.a. mail til en navngitt kilde og spurte om dette, men føler ikke svaret var særlig tilfredsstillende. Jeg tok derfor kontakt med kyndig helsepersonell og fikk dette til svar:

"Det er ikke ugunstig å bruke tampong, hvis du har tenkt å bli gravid. Det som gjelder for alle tampongbrukere, er at det er viktig å bruke riktig størrelse, og skifte ofte. Hver 5.time er for sjelden. Sykdommen du tenker på er nok: Toxic shock syndrom. Denne kan oppstå ved at bakterier får grobunn i tampongen, og hvis denne da blir liggende for lenge, kan bakteriene finne veien oppover i livmorhulen og ut i egglederne. Dette kan igjen føre til at disse blir ødelagte og man dermed blir steril."
Anne Zandjani, gynekolog

Håper dette var en god forklaring.
Enda en hjemmesnekret
født aug '13
Ferdig.

Sist endret av Teeny; 18-03-2007 kl 01:24.
Teeny er logget av   Svar med sitat
Gammel 21-10-2003, 22:36   #2
Tidl. bruker
Gjest

Meldinger: n/a
Re: VIKTIG melding ang tampongbruk!!

Høres klokere ut i mine ører, ja...
  Svar med sitat
Gammel 21-10-2003, 23:26   #3
Hjolto
Gjest

OY!!!!

Å jeg som alltid bruker OB... huttetu!
Kutter de ut nå ja!
  Svar med sitat
Gammel 21-10-2003, 23:37   #4
Tidl. bruker
Gjest

Sitat:
Opprinnelig postet av Hjolto
OY!!!!

Å jeg som alltid bruker OB... huttetu!
Kutter de ut nå ja!
Så lenge du skifter hver 3-4 time så er de jo ganske så ufarlige da. Det er hvis man er sløv til å skrifte dem at man står i størst risiko for TSS. Man skal være veldig, veldig uheldig for å pådra seg det hvis man skifter ofte.
  Svar med sitat
Gammel 22-10-2003, 00:32   #5
Blåklokken
Gjest

Uff, ja, tamponger skal en være forsiktige med. Jeg bruker dem så lite som mulig, og spesielt ikke om natten. For hvem sover vel bare 3-4 timer? Noen sikkert, men mange har dem nok inni lenger enn som så, og det er ikke lurt.
  Svar med sitat
Gammel 22-10-2003, 08:38   #6
vilje
Gjest

Jeg så en dokumentar en gang om TSS. Sykdommen oppsto først når man begynte å produsere syntetiske tamponger med ekstremt god oppsugningskraft. Man bør unngå "supertamponger". Jeg vet ikke hva slags materialer som brukes i dagens produkter (bruker ikke selv) men det var visst de gammeldagse bomullstampongene som var tryggest. (kan hende syntetiske "supertamponger" er forbudt for alt jeg vet)
  Svar med sitat
Gammel 22-10-2003, 09:38   #7
Tidl. bruker
Gjest

Jeg bruker tampongene også om natten, og passer da på å drikke masse vann før jeg legger meg sånn at jeg må på do i løpet av natten. Og da skifter jeg.
Har alltid fungert og har aldri hatt noen problemer med tampongbruk.
  Svar med sitat
Gammel 22-10-2003, 11:44   #8
Cicero
Gjest

Det som også er viktig, er at "størrelsen" på tampongen er samstemt med "størrelsen" på blødningen!
Det er dessverre mange kvinner som fremdeles tror at tampongstørrelsen har med kjedens anatomi å gjøre. Slik er det ikke.
Om en bruker str normal tampong ved liten blødning, el ekstra/plus ved normal blødning - da får en problemer med at det suges opp for mye væske/fuktighet i skjeden.
Altså: ob - mini, ved lett blødning. Ob - normal ved vanlig/normal blødning. Ob-plus ved kraftig blødning.
Så om en bruker ob gjennom hele mensperioden, så betyr det også at vi skal variere på ob-typen i tråd med hvordan mens endrer seg.
Tips: med mindre en blør kraftig, så kan en bruke ob-mini om natten.

Svar med sitat
Gammel 22-10-2003, 11:45   #9
Tidl. bruker
Gjest

Stemmer det.

*bruker rosa eller grønn på dagtid, blå om natten*
  Svar med sitat
Gammel 22-10-2003, 13:09   #10
Desembergirl
Gjest

Sitat:
Opprinnelig postet av Pernille
Stemmer det.

*bruker rosa eller grønn på dagtid, blå om natten*
Er blå den "minste"?
Jeg bruker blå ob om dagen, og de to verste nettene når mens akkurat har satt igang. Ellers så blør jeg ikke om natten før jeg står opp om morgnen. Og da kommer alt som skulle ha kommet i løpet av de timene jeg har sovet. Ergo: styrte ut på do for minst mulig søl... :vibba:
Ellers så bruker jeg bind om natten for variasjonen sin del. Liker overhode ikke å gå med dette om dagen.

Kanskje jeg kan bruke en annen ob om natten?
  Svar med sitat
Svar

Aktive lesere akkurat nå: 1 (0 medlemmer og 1 gjester)

Diskusjonsverktøy
Visningsmodus

Regler for innlegg
Du kan ikke starte nye diskusjoner
Du kan ikke svare på meldinger/diskusjoner
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke redigere meldingene dine

BB-kode er
Smilier er
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Forumnavigering

Alle tider vises som GMT +2. Klokka er nå 15:35.