Gå tilbake   SnartGravid Møteplassen > Klubber > Prøveklubber > De etablerte
Svar

Diskusjonsverktøy Visningsmodus
Gammel 21-11-2014, 00:06   #1
*Smørblomst
Juniormedlem

*Smørblomst sin avatar

Medlem siden: Aug 2014
Sted: Oslo-området
Meldinger: 42
*Smørblomst er en ukjent størrelse akkurat nå.
:( Stress når man prøver å bli gravid

Jeg begynner nå (dessverre) å bli en av de godt etablerte her inne. Har akkurat fått mensen, og er på 11. mnd i prøvinga. Altså vi startet å prøve i januar i år.
Sambo og jeg tok full test begge to i oktober, og alt er i sin skjønneste orden med oss begge. Jeg har høye og fine verdier på alt som kunne testes, og gynekologen sa at jeg kommer til å bli mamma. Jeg må bare stresse ned, slappe av, så kommer det....
Jeg vet ikke helt hva jeg skal gjøre/tro. Er ikke "bare å slappe av og roe ned".

Gjennom dette året som har gått, har jeg vært gjennom ekstremt mye stress, både fysisk og psykisk. Jeg har en krevende jobb som består av deadlines og ofte lange dager. Har i tillegg lang reisevei fra hjem til jobb, så det er ikke mye fritid jeg får på kveldene til trening, venner og andre ting.

I tillegg til dette sliter jeg også en del med psykisk stress, i forhold til selvbilde og ting som har skjedd meg før. Mitt stress består derfor ikke bare av selve stresset med et ønske om å bli gravid, men av veldig mange faktorer. Men at babyprøvingen har stresset meg i tillegg når det enda ikke har skjedd noe, det er jo også en faktor nå...

Er det noen andre som har erfaring i forhold til det å prøve å bli gravid når man er stresset? Også når det gjelder andre ting enn bare selve ønsket om å bli gravid?

Jeg er så sliten og lei av å prøve, er redd for å bare ende opp som en av de som er "uforklarlig barnløse". Det ville være mitt største mareritt, for da er det jo ingenting man kan få hjelp til, man må bare fortsette å prøve i det "uendelige"
*Smørblomst er logget av   Svar med sitat
Gammel 21-11-2014, 12:20   #2
Teeny
Hjelpeadmin

Teeny sin avatar

Medlem siden: Sep 2003
Meldinger: 8,939
Teeny har et ubeskrivelig bra rykte.Teeny har et ubeskrivelig bra rykte.Teeny har et ubeskrivelig bra rykte.Teeny har et ubeskrivelig bra rykte.Teeny har et ubeskrivelig bra rykte.Teeny har et ubeskrivelig bra rykte.Teeny har et ubeskrivelig bra rykte.Teeny har et ubeskrivelig bra rykte.Teeny har et ubeskrivelig bra rykte.Teeny har et ubeskrivelig bra rykte.Teeny har et ubeskrivelig bra rykte.
Sv: Stress når man prøver å bli gravid

I de få studiene som er gjort på dette området (hvordan stress eventuelt påvirker (in)fertiliteten) har man vel konkludert med at man snakker om at det må ekstreme fysiske/psykiske påkjenninger til for å øke kortisol såpass at det kan ha negativ innvirkning på fertiliteten, og da gjerne ved at kvinnen mister menstruasjonen i tillegg. Men det er noen år siden jeg leste om dette sist så dette må leses med alle mulige forbehold.

I alle tilfeller tror jeg ikke man skal stresse over at man stresser ( ), for det vil jo bare gjøre vondt verre. I stedet tenker jeg at man bør redusere stressmomentene der man kan for å få bedre trivsel generelt, og så ta det derfra. Det hjelper kanskje ikke å høre det, men det er jo forholdsvis "mange" som prøver i opptil 1 år og vel så det før det klaffer uten at det nødvendigvis er noe galt av den grunn, eller at man vil måtte leve resten av livet som barnløse. Jeg har flere venner som har prøvd i +/- 1 år, og de aller, aller fleste er i dag foreldre.

Selv opplevde jeg stort fysisk og psykisk stress i månedene rundt det siste prøverørsforsøket vårt. I hovedsak fordi jeg jobbet veldig mye, og hadde noen større prosjekter på gang på hjemmebane og ikke minst fordi min mor ble alvorlig syk i den grad at vi trodde vi skulle miste henne. Og så hadde man jo faktoren ved at det ble det aller siste prøverørsforsøket for vår del siden vi hadde vært gjennom mange runder og forsøkt det vi kunne, og ikke så at det var hensiktsmessig med flere runder før det eventuelt kom nye metoder. Så om man tenker at stress er ødeleggende for fertiliteten hadde vi jo et særdeles dårlig utgangspunkt den gang, men heldigvis klaffet den nye typen medisinering og det var tydeligvis akkurat den puslebiten som manglet siden vi endelig lyktes. Jeg har med andre ord ingen tro på at stress, med mindre man snakker om ekstreme påkjenninger, har noe å si verken fra eller til når det gjelder fertiliteten annet enn for trivselen. Det er jo unektelig godt å ha det så greit man kan i hverdagen når man sliter med prøvingen

Lykke til!
Enda en hjemmesnekret
født aug '13
Ferdig.
Teeny er logget av   Svar med sitat
Gammel 21-11-2014, 12:35   #3
vilblitre
Supermedlem

vilblitre sin avatar

Medlem siden: Nov 2013
Sted: Oslo
Meldinger: 943
vilblitre er på vei til noe stort.

Jeg vil bare si at det er håp. Fikk diagnosen uforklarlig barnløs etter nesten 4 års prøving i mars. I april sto jeg med min første positive test noen sinne. Mistet den dessverre, men hadde ny positiv test 3 mnd senere. Begge hjemmelaget, begge var mensen som ikke kom for oppstart av IVF.

SA mai 2014
: f/d mai 2015
: f mai 2016
juli 2017
vilblitre er logget av   Svar med sitat
Gammel 21-11-2014, 14:44   #4
Lilleulv
Supermedlem

Lilleulv sin avatar

Medlem siden: Jul 2012
Sted: Kristiansand
Meldinger: 716
Lilleulv er på vei til noe stort.

Stress er så mye. Vanlig stress vil ikke hindre celledeling. Den vil skje om du er dritings i en stressa situasjon. Damer blir voldtatt og gravide i krigsherjede strøk. Dette sa lege til Riksen til meg.

Prøv å avlast deg selv med arbeidsmengder. Dra på kafé. Gjør hyggelige ting.
Jeg har stresset i 5 år. Garantert ikke det som lødela for at vi ikke ble gravide før.

Og lykke til. Ikke la stresset stresse deg!

icsi høst 2012 Porsgrunn!
Bytta til riksen 2012 Aid mars 2013
Aid mai 2013 Aid august 2013 aid-november 2013
Alle negative
Icsi - februar 2014
Positiv test 11.mars
Ble mamma til verdens søteste jente i november -14!
Lilleulv er logget av   Svar med sitat
Gammel 21-11-2014, 20:26   #5
*Smørblomst
Juniormedlem

*Smørblomst sin avatar

Medlem siden: Aug 2014
Sted: Oslo-området
Meldinger: 42
*Smørblomst er en ukjent størrelse akkurat nå.

Takk for svar alle tre. Godt å høre at man kan bli gravid til tross for at man stresser veldig. Men det burde vel likevel ligge noe i det også, når man hører så mange historier som din, @vilblitre, at det endelig løsner når man snart får hjelp, og ikke lengre stresser med det å bli gravid?
Jeg har også hørt det at egget har vanskeligere for å feste seg når man stresser, men ikke sikkert dette stemmer heller.

Finnes vel uansett ikke noe fasitsvar, og det er det som irriterer meg mest kjenner jeg. Hadde man hatt det hadde det jo vært null stress, og ting hadde falt på plass av seg selv.
*Smørblomst er logget av   Svar med sitat
Svar

Stikkord
stress, stresser

Aktive lesere akkurat nå: 1 (0 medlemmer og 1 gjester)

Diskusjonsverktøy
Visningsmodus

Regler for innlegg
Du kan ikke starte nye diskusjoner
Du kan ikke svare på meldinger/diskusjoner
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke redigere meldingene dine

BB-kode er
Smilier er
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Forumnavigering

Alle tider vises som GMT +2. Klokka er nå 00:00.