Gå tilbake   SnartGravid Møteplassen > Diskusjoner > Infertilitet > Adopsjon
Svar

Diskusjonsverktøy Visningsmodus
Gammel 13-04-2009, 00:00   #1
Bøtteknotten
Gjest

Meldinger: n/a
et nytt kapittel

...Så bladde vi om til adopsjonskapittelet.
Etter fem års prøving, tre ivf og flere fryseforsøk uten resultat er det bare til å inse at det nok ikke blir hjemmelagde barn her hos oss.
MEN - vi har hele tiden vært åpen for adopsjon, og nå er vi altså på begynnelsen av en helt ny verden.
Jeg har vært i kontakt med verdensbarn og adopsjonforum og fått tilsendt brosjyerer.
Vi synes begge at dette er både skummelt, uvirkelig og spennende. Nå skal vi bruke god tid på å velge land før vi går videre. Vi kjenner ingen som har adoptert, og har egentlig ikke så mye begrunnelser for valg av land. Jeg har fått etiopia inn i hodet, vet ikke helt hvorfor.......Noen som har noen gode råd?
hisen en spent og nervøs bøtteknott.
  Svar med sitat
Gammel 13-04-2009, 02:59   #2
prøvepia
Gjest

Sv: et nytt kapittel

Gratulerer med et stort valg!

Det vi gjorde da vi skulle velge land var å sette oss ned med en oversikt over alle de ulike landenes kriterier,
slik at vi i første omgang kunne snevre det ned til de landene vi faktisk kvalifiserte for.

Heldigvis for oss gjør min unge alder og aldersforskjellen mellom oss at det er mange land vi ikke kvalifiserer for.
Derfor ble listen for kort, og valget dermed enklere. Det som da ble avgjørende var magefølelsen,
men også selvsagt ventetidene og at vi ønsket å ha et godt forhold til kulturen i det landet barnet vårt kommer fra.

Akkurat nå er ventetidene generelt ganske lange, men det er likevel store variasjoner mellom de ulike landene.
Slik situasjonen er nå ville jeg tenkt meg om to ganger når det gjelder Colombia og Kina,
der ventetidene er over 3 år fra godkjennelse i Norge. I de andre landene er ventetidene alt fra
ett år og opp til tre år. Situasjonen kan selvsagt endre seg i de nærmeste årene også.

Anbefaler deg å ta en tur innom Ønskebarn sitt forum. Der er det egne grupper for de ulike landene,
og du vil finne masse erfaringer og råd fra andre adoptanter.

Masse lykke til med valg av land og den spennende tiden dere har foran dere!!
  Svar med sitat
Gammel 13-04-2009, 22:16   #3
Tári
Supermedlem

Tári sin avatar

Medlem siden: Jul 2006
Meldinger: 1,160
Tári er som en uslipt juvél.Tári er som en uslipt juvél.Tári er som en uslipt juvél.Tári er som en uslipt juvél.Tári er som en uslipt juvél.Tári er som en uslipt juvél.Tári er som en uslipt juvél.Tári er som en uslipt juvél.

Lykke til med valg av land og hele prosessen..
Gammel 13-04-2009, 22:19   #4
Kims
Hjelpeadmin

Kims sin avatar

Medlem siden: Oct 2004
Sted: Trøndelag
Meldinger: 5,515
Kims har et ubeskrivelig bra rykte.Kims har et ubeskrivelig bra rykte.Kims har et ubeskrivelig bra rykte.Kims har et ubeskrivelig bra rykte.Kims har et ubeskrivelig bra rykte.Kims har et ubeskrivelig bra rykte.Kims har et ubeskrivelig bra rykte.Kims har et ubeskrivelig bra rykte.Kims har et ubeskrivelig bra rykte.Kims har et ubeskrivelig bra rykte.Kims har et ubeskrivelig bra rykte.

Gratulerer så mye med valget og lykke til!

Etter 4,5 år lyktes vi!
1. ICSI: avbrutt. 2. ICSI: tidlig SA 5+4. 1. FER: avbrutt. 3. ICSI: +

Søskenforsøk: 1. FER april 2013: +

Den store overraskelsen:
Hjemmelaget spire endte med SA 6+1 i juli 2016.
Rett fra SA til ny positiv test, men det var en ex.u. som 6+0 endte med hasteoperasjon.
+ februar 2017.
Kims er logget av   Svar med sitat
Gammel 17-04-2009, 13:40   #5
hege
Supermedlem

hege sin avatar

Medlem siden: Feb 2005
Meldinger: 1,172
hege er fantastisk mot andre.hege er fantastisk mot andre.hege er fantastisk mot andre.hege er fantastisk mot andre.hege er fantastisk mot andre.hege er fantastisk mot andre.hege er fantastisk mot andre.hege er fantastisk mot andre.hege er fantastisk mot andre.hege er fantastisk mot andre.hege er fantastisk mot andre.

Gratulerer så mye Bøtteknotten! Så koselig å se deg her!
Jeg anbefaler å snakke med adopsjonsforeningene ang valg av land, det syntes jeg var veldig fornuftig. Det blir jo bare synsing uansett, men de folka som har jobbet med det en stund er jo litt mer kvalifiserte synsere enn "vanlige" folk.
Lykke til!

hege
Gammel 18-04-2009, 05:18   #6
LilleK
VIP-medlem

LilleK sin avatar

Medlem siden: May 2005
Sted: Sørlandet
Meldinger: 9,177
LilleK har et ubeskrivelig bra rykte.LilleK har et ubeskrivelig bra rykte.LilleK har et ubeskrivelig bra rykte.LilleK har et ubeskrivelig bra rykte.LilleK har et ubeskrivelig bra rykte.LilleK har et ubeskrivelig bra rykte.LilleK har et ubeskrivelig bra rykte.LilleK har et ubeskrivelig bra rykte.LilleK har et ubeskrivelig bra rykte.LilleK har et ubeskrivelig bra rykte.LilleK har et ubeskrivelig bra rykte.

Gratulerer så masse med valget!!
Lykke til videre med prosessen!!

født 02.07.10 kl 22.02
LilleK er logget av   Svar med sitat
Gammel 21-04-2009, 21:01   #7
Linken
Veteranmedlem

Linken sin avatar

Medlem siden: Feb 2006
Sted: Akershus
Meldinger: 3,519
Linken har en strålende fremtid.Linken har en strålende fremtid.Linken har en strålende fremtid.Linken har en strålende fremtid.Linken har en strålende fremtid.Linken har en strålende fremtid.Linken har en strålende fremtid.Linken har en strålende fremtid.Linken har en strålende fremtid.Linken har en strålende fremtid.Linken har en strålende fremtid.

Gratulerer så mye med den store avgjørelsen, Bøtteknotten!
Så koselig at vi blir fler i gjengen...

Vi gjorde som Prøvepia. Ba om info fra de 3 adopsjonsforeningene og leste om hvert land og kriteriene for å søke.
Det sneveret seg inn av seg selv, etter hvert. Til slutt endte vi opp med 4 land; Etiopia, Colombia, Sri Lnaka og Filippinene.
Etiopia og Colombia appelerte i utgangspunktet mest til oss, men pga av lang ventetid i Colombia utgår det mest sannsynlig.
Etiopia har 0-4 års aldersgruppe for barna, og siden jeg og mannen er 36 og 37 år, vil vi mest sannsynlig få en 4-5 åring.
Dermed tror jeg Etiopia utgår også... Så da står vi muligens igjen med Sri Lanka og Filippinene.
Sri Landka har begrenset kapasitet. Vi har derfor skrevet Filippinene på papirne foreløpig,
men avgjørelsen trenger vi ikke å ta før til høsten en gang,
og da skal Adopsjonsforum (AF) hjelpe oss...

Det som sikkert er lurt nå, er å velge forening ganske så fort, og sende søknad til BV,
for det kan være lang ventetid på å komme igang med samtalene med BV.
Vi har maks ufaks og bor i den bydelen i Oslo med lengst ventetid (ca 8 mnd).

Masse lykke til med prosessen videre!
Jeg gleder meg til å følge deg på veien!

Linken
10.02.09: Adopsjonsøknad sendt
10.02.12: Den STORE telefonen ringte, jente født februar 2009
17.04.12: Lykken snudde og ble til dyp sorg!
21.05.12: Telefonen ringte igjen, gutt født oktober 2011

Linken er logget av   Svar med sitat
Gammel 28-04-2009, 08:48   #8
bolle06
Veteranmedlem

bolle06 sin avatar

Medlem siden: May 2006
Meldinger: 3,579
bolle06 er som en lysfontene.bolle06 er som en lysfontene.bolle06 er som en lysfontene.bolle06 er som en lysfontene.bolle06 er som en lysfontene.bolle06 er som en lysfontene.bolle06 er som en lysfontene.bolle06 er som en lysfontene.bolle06 er som en lysfontene.bolle06 er som en lysfontene.bolle06 er som en lysfontene.

Lykke til med en spennende prosess

Etter 4. neg. ICSI + 1 tidlig SA gav vi også opp prøverørskaruselle, og nå kryper det en liten gutt på 7 mnd. på stuegulvet vårt. Det er slitsomt å adoptere, men med tanke på at resultatet faktisk finnes i den andre enden, er det verd det på alle måter

bolle06 er logget av   Svar med sitat
Gammel 03-10-2009, 19:05   #9
Bøtteknotten
Gjest

Nå har vi fått sosialrapporten til gjennomlesning fra barnevernet, og vi er anbefalt som adoptivforeldre! Jippi! Jeg synes denne første delen av prossessen har gått veldig fort, det er jun 2,5 mnd siden vi sendte inn søknaden.
  Svar med sitat
Gammel 03-10-2009, 20:41   #10
prøvepia
Gjest

Så herlig, bøtteknotten!

Det er fantastisk å høre at det kan gå så fort.
Vi brukte et år på den norske prosessen.
Håper dere får godkjennelsen i julegave!

Hvilket land falt valget på?
  Svar med sitat
Svar

Aktive lesere akkurat nå: 1 (0 medlemmer og 1 gjester)

Diskusjonsverktøy
Visningsmodus

Regler for innlegg
Du kan ikke starte nye diskusjoner
Du kan ikke svare på meldinger/diskusjoner
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke redigere meldingene dine

BB-kode er
Smilier er
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Forumnavigering

Alle tider vises som GMT +2. Klokka er nå 23:57.