Gå tilbake   SnartGravid Møteplassen > Diskusjoner > Infertilitet > Adopsjon
Svar

Diskusjonsverktøy Visningsmodus
Gammel 15-06-2007, 11:52   #1
Vichy
Gjest

Meldinger: n/a
Hvorfor tenker noen at det er uaktuelt med adopsjon?

Jeg har ikke som utgangspunkt at dette skal bli noen diskusjon.
Men jeg vil gjerne bli litt opplyst.
Jeg blir så oppriktig forundret over at noen synes det er helt uaktuelt å adoptere et barn.
Når man ønsker seg barn så inderlig, og sorgen over tanken på et barnløst liv er overveldende - så tenker man likevel at et barnløst liv er bedre enn et familieliv med adopterte barn?

Det kommer kanskje an på hva man kjenner til og er vant med.
Jeg er tante til flere adoptivbarn, så for oss er det det "normale".
Vi har fulgt både hormonbehandlinger, prøverørsforsøk og aborter på nært hold. Og vi har fulgt alle de rørende adopsjonshistoriene på nært hold.

Jeg har et realistisk, men likevel umåtelig positivt forhold til adopsjon.

Det hadde vært interessant å høre hvorfor noen har et så negativt syn på en slik prosess at de heller vil bli barnløse.

(Jeg understreker nok en gang at jeg ikke har noe ønske om en opphetet og lei debatt - bare mer innsikt i andres tanker og valg.)
  Svar med sitat
Gammel 15-06-2007, 12:17   #2
sarah
Gjest

Sv: Hvorfor tenker noen at det er uaktuelt med adopsjon?

vi får ikke adoptere pga aldersfoskjellen er over 10 år, og en av oss er kronisk syk!

Sist endret av sarah; 18-06-2007 kl 11:00.
  Svar med sitat
Gammel 15-06-2007, 14:32   #3
Vichy
Gjest

At man ikke innfrir kravene om man vil adoptere, er veldig leit.

Det er jo også satt søkelys på om kravene mht. kronisk sykdom faktisk er for strenge.

Så jeg tenker ikke på en situasjon som din, for det høres ut som om du har sjekket dette med tanke på å evt. adoptere.

Jeg tenker på barnløse som ikke vil adoptere.
  Svar med sitat
Gammel 15-06-2007, 15:46   #4
Myria
Supermedlem

Myria sin avatar

Medlem siden: May 2007
Sted: Akershus
Meldinger: 887
Myria har en aura rundt seg.Myria har en aura rundt seg.Myria har en aura rundt seg.Myria har en aura rundt seg.Myria har en aura rundt seg.Myria har en aura rundt seg.

Nå har vi bare såvidt begynt å prøve på å få barn, så muligheten for at vi ikke kan klare det selv har bare såvidt streifet oss. Jeg kan ikke snakke for andre enn meg selv, men på nåværende tidspunkt er adopsjon helt klart aller nederst på lista. Vi kommer til å prøve lenge på egen hånd, og skaffe oss hjelp på andre måter før vi i det hele tatt vurderer adopsjon. Ja, vi ønsker oss barn, først og fremst. Men, og dette er umulig å forklare, det er bare en sterk følelse, jeg vil at det skal være MITT barn, mitt kjøtt og blod. Jeg vil kjenne hvordan det er å gå gravid og at barnet mitt vokser inni meg og jeg vil oppleve å føde det selv. Jeg vil kjenne igjen utseendet vårt og våre personlighetstrekk i barna våre. Det er ikke snakk om å være negativ til adopsjon. Jeg er sikker på at for alle som velger dette så er det helt supert og jeg ser ikke bort fra at ved evt problemer så vil vi også komme til den konklusjonen. Det er vel mer snakk om hva vi har aller mest lyst på og det er jo et eget barn (og det er vel det alle har mest lyst på, ellers hadde jo folk bare startet rett på adopsjon?) og da prøver man jo å få tak i det først.
Gammel 15-06-2007, 16:00   #5
Taien
Veteranmedlem

Taien sin avatar

Medlem siden: May 2005
Sted: Stavanger
Meldinger: 3,692
Taien har et ubeskrivelig bra rykte.Taien har et ubeskrivelig bra rykte.Taien har et ubeskrivelig bra rykte.Taien har et ubeskrivelig bra rykte.Taien har et ubeskrivelig bra rykte.Taien har et ubeskrivelig bra rykte.Taien har et ubeskrivelig bra rykte.Taien har et ubeskrivelig bra rykte.Taien har et ubeskrivelig bra rykte.Taien har et ubeskrivelig bra rykte.Taien har et ubeskrivelig bra rykte.

Jeg er en av dem du mener.... Jeg vil ikke adoptere.

Grunnene til dette er mange...og jeg kommer ikke til å kommentere dem noe særlig her (rett og slett fordi det er for meg en privatsak...) Men grunnen til at jeg svarer her er fordi jeg synes det er viktig å belyse at vi alle er forskjellige, og har forskjellige ønsker og tanker!

Jeg forstår du ikke vil ha en 'opphetet' debatt om dette...men det er for mange et 'ømtåelig' tema...så ikke bli overrasket om noen setter seg i forsvar.

Gammel 15-06-2007, 16:35   #6
Vichy
Gjest

Vet det er et ømtåelig tema.
Men nettopp derfor viktig å belyse.

Man kan ikke forstå et annet menneske før en har gått en mil i deres sko ( fritt gjengitt ordtak!). Men å belyse mange sider av en sak, fører nettopp til økt forståelse. Derav mitt innlegg.

Ingen trenger å gå i forsvar, for dette på ingen måte ikke et angrep. Bare et forsøk på å sette seg inn i andres valg.
  Svar med sitat
Gammel 15-06-2007, 16:56   #7
Taien
Veteranmedlem

Taien sin avatar

Medlem siden: May 2005
Sted: Stavanger
Meldinger: 3,692
Taien har et ubeskrivelig bra rykte.Taien har et ubeskrivelig bra rykte.Taien har et ubeskrivelig bra rykte.Taien har et ubeskrivelig bra rykte.Taien har et ubeskrivelig bra rykte.Taien har et ubeskrivelig bra rykte.Taien har et ubeskrivelig bra rykte.Taien har et ubeskrivelig bra rykte.Taien har et ubeskrivelig bra rykte.Taien har et ubeskrivelig bra rykte.Taien har et ubeskrivelig bra rykte.

Da får jeg håpe at du får svarene du søker.

(og så kan jeg tilføye at det ikke er de adopterte barna mange ikke vil ha....men at det ofte er prosessen mange kvier seg for, og ikke vil gå igjennom. )
Gammel 15-06-2007, 22:29   #8
Vichy
Gjest

Grunnen til at jeg ønsker å lufte dette temaet litt, er at jeg tror mange som ikke vil adoptere har lite kjennskap til adopsjon. Om man ikke kjenner noen som har adoptert, vil det være lett å tro en hel masse om adopsjon som kanskje ikke stemmer. Og kanskje vil man kun fokusere på det som evt er negativt og ikke se hele bildet.

For kanskje vet man slett ikke at adopsjon slett ikke er noen annenrangs måte å få barn på. Kanskje vet man ikke at ventetiden er som en graviditet følelsesmessig. Man venter og venter. Ser for seg ting, gleder seg og bekyrer seg - som under en graviditet. Så får man tildelt et barn SITT barn! Og med det, kommer et bilde, som raskt distribueres blant venner og familie - akkurat som gravide kanskje gjør med et UL-bilde. Å reise for å hente barnet, vente utenfor rommet - for så å møte barnet sit aller første gang - det er like rørende og overveldende og fyllt til bristepunktet med følelser som en fødsel.

Min svigerinne har alltid vært utrolig barnekjær og ønsket seg en stor barneflokk. Så kunne hun ikke få barn. Det var en lang og ubegripelig sortung prosess.

Nå har hun barneflokken sin. Tre adopterte barn ( som ingen tenker på er adopterte - de er 100% like "våre" som alle de andre barna i familien).
Nå lever de det livet de alltid har ønsket seg - en hektisk småbarnstilværelse.

Så skjønner jeg at det kan være mange, høyst personlige grunner til at man ikke ønsker å adoptere.
Men jeg tror samtidig at kanskje ikke alle vet at et familieliv med adopterte barn er akkurat det samme som et familieliv med biologiske barn.

Sist endret av Vichy; 15-06-2007 kl 22:33.
  Svar med sitat
Gammel 15-06-2007, 22:41   #9
Myria
Supermedlem

Myria sin avatar

Medlem siden: May 2007
Sted: Akershus
Meldinger: 887
Myria har en aura rundt seg.Myria har en aura rundt seg.Myria har en aura rundt seg.Myria har en aura rundt seg.Myria har en aura rundt seg.Myria har en aura rundt seg.

Sitat:
Opprinnelig postet av Vichy
Men jeg tror samtidig at kanskje ikke alle vet at et familieliv med adopterte barn er akkurat det samme som et familieliv med biologiske barn.
Jeg betviler ikke at familielivet er akkurat det samme, jeg betviler heller ikke at man blir akkurat like glad i adopterte barn som egenfødte barn og jeg tror heller ikke folk går rundt og hele tiden tenker over at noen barn er adopterte. Poenget er vel heller at de aller aller fleste prøver å få barn på egen hånd først, det er jo det alle helst vil ha. Av den grunn er nok adopsjon annenrangs i begynnelsen, ellers ville man valgt det først? Det betyr ikke at når man først bestemmer seg for å adoptere så tenker man fremdeles at det er annenrangs, man velger jo ut fra de mulighetene man har. Par som er i en adopsjonsprosess og plutselig blir gravide tar jo ikke abort og fullfører adopsjonen, de gjør helt omvendt, de setter adopsjonen på vent og beholder selvsagt sitt egenproduserte barn, selv om de var i en prosess hvor de var 100% positive til adopsjon og gledet seg veldig.

Og jeg tror faktisk ikke det er lite kunnskap som gjør at folk i utgangpunktet ikke ønsker å adoptere. Jeg tror bare rett og slett det er helt naturlig for oss å ønske å lage våre egne barn.
Gammel 15-06-2007, 23:11   #10
Vichy
Gjest

Karen : selvfølgelig.
Her har ikke vi ulik oppfatning i det hele tatt.
Selvfølgelig er adopsjon alternativ nr.to ( for de aller fleste).
Jeg sier jo slett ikke at det er rart at folk prøver å ble gravide før de vurderer å adoptere!

Jeg tenker selvfølgelig på situasjonen man står overfor når det er ENDELIG at man ikke kan bli gravid.

Hva er det som får noen til å velge barnløshet, enda de så inderlig ønsker seg barn, framfor adopsjon? Hvilke tanker gjør men seg om adopsjon når man anser det som et dårligere alternativ enn å forbli barnløse?
  Svar med sitat
Svar

Aktive lesere akkurat nå: 1 (0 medlemmer og 1 gjester)

Diskusjonsverktøy
Visningsmodus

Regler for innlegg
Du kan ikke starte nye diskusjoner
Du kan ikke svare på meldinger/diskusjoner
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke redigere meldingene dine

BB-kode er
Smilier er
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Forumnavigering

Alle tider vises som GMT +2. Klokka er nå 05:39.