Gå tilbake   SnartGravid Møteplassen > Diskusjoner > Infertilitet > Adopsjon
Svar

Diskusjonsverktøy Visningsmodus
Gammel 16-06-2007, 00:43   #11
Elinblu
VIP-medlem

Elinblu sin avatar

Medlem siden: Aug 2003
Sted: Oslo
Meldinger: 7,501
Elinblu har et ubeskrivelig bra rykte.Elinblu har et ubeskrivelig bra rykte.Elinblu har et ubeskrivelig bra rykte.Elinblu har et ubeskrivelig bra rykte.Elinblu har et ubeskrivelig bra rykte.Elinblu har et ubeskrivelig bra rykte.Elinblu har et ubeskrivelig bra rykte.Elinblu har et ubeskrivelig bra rykte.Elinblu har et ubeskrivelig bra rykte.Elinblu har et ubeskrivelig bra rykte.Elinblu har et ubeskrivelig bra rykte.
Sv: Hvorfor tenker noen at det er uaktuelt med adopsjon?

Dette blir kanskje litt på siden, men jeg tror adopsjonsprosessen på mange måter er tøffere enn et svangerskap. Etter flere år med prøving og feiling og tøffe nedturer tror man endelig at nå er det sikkert - nå skal vi bli foreldre. I virkeligheten er man da bare i startgropa. Først skal man godkjennes og innhente alskens papirer, men det går heldigvis greit for de fleste - selv om noen dessverre ikke får lov til å adoptere. Så kommer usikkerheten. Hvor lenge må vi vente? Ventetiden for adopsjon fra Kina nå er et halvt år - hurra, til jul er vi foreldre! Køen vokser, plutselig går det et halvt år til, og enda et år, og kanskje enda et. Det er en enorm påkjenning, tror jeg, å aldri vite noe sikkert og stadig måtte oppleve nye forsinkelser og nedturer. Til slutt kan det bli så tøft at man underveis i prosessen nesten skulle ønske at man hadde avfunnet seg med at man ikke kunne få barn og kommet videre med livet sitt. Forhåpentligvis glemmer man dette når barnet omsider kommer, men jeg tror det er viktig å være klar over at adopsjon ikke nødvendigvis er noen enkel løsning. I de årene vi slet med barnløshet, har jeg ikke tall på hvor mange ganger jeg fikk høre et lett "dere kan jo bare adoptere".

Elinblu er logget av   Svar med sitat
Gammel 16-06-2007, 01:20   #12
Ke@
Gjest

Meldinger: n/a

Akkurat nå føler ikke jeg meg klar for adopsjon ihvertfall (Er dessuten ikke gammel nok heller) av den grunn at jeg føler et sterkt behov for å gå gravid igjen, og føde dette barnet vi ønsker oss så veldig.

Jeg tviler ikke på at det er like fantastisk å adoptere, men som Elinblu skriver så bra, det er en laang prosess, og nok en stor påkjenning.
  Svar med sitat
Gammel 16-06-2007, 18:57   #13
Teeny
Hjelpeadmin

Teeny sin avatar

Medlem siden: Sep 2003
Meldinger: 8,939
Teeny har et ubeskrivelig bra rykte.Teeny har et ubeskrivelig bra rykte.Teeny har et ubeskrivelig bra rykte.Teeny har et ubeskrivelig bra rykte.Teeny har et ubeskrivelig bra rykte.Teeny har et ubeskrivelig bra rykte.Teeny har et ubeskrivelig bra rykte.Teeny har et ubeskrivelig bra rykte.Teeny har et ubeskrivelig bra rykte.Teeny har et ubeskrivelig bra rykte.Teeny har et ubeskrivelig bra rykte.

Godt spørsmål!

Jeg har "alltid" hatt lyst til å adoptere, men da i kombinasjon med biologiske barn. Da det viste seg å bli vanskelig for oss å få biologiske barn, og vi begynte å legge planer for veien videre ble plutselig adopsjon uaktuelt. Ikke fordi vi ikke hadde lyst eller hva jeg skal si, men fordi vi absolutt ikke var klar for det. For oss var ikke adopsjon et fullgodt alternativ til det å få biologiske barn, men en separat drøm som vi ikke hadde tenkt å gjennomføre enda. Bakgrunnen for dette var at vi ønsket å hjelpe barn som trengte et godt hjem, men med tanke på det pr i dag er flere adoptanter enn barn som blir adoptert bort har vi bestemt oss for å heller bli fosterhjem når den tid kommer. Da for å hjelpe ett eller flere barn med å få et godt hjem, og ikke som et alternativ til vår barnløshet.

Nå har vi ikke kommet så langt at vi er klare for å gi opp drømmen om biologiske barn enda. Det vil si; i vår var vi der, og begynte å leke med tanken om å realisere de andre drømmene våre (deriblant bli fosterhjem), men så fikk vi nytt håp og har derfor lagt det på hyllen foreløpig. Da denne prosessen er tøff nok i utgangspunktet har vi et behov for å gjøre én ting av gangen.

Når alt dette er sagt forstår jeg godt at ikke alle ser på adopsjon som et alternativ. Det er en lang, tøff og ikke minst krevende prosess som for mange kan virke både skummel og fremmed. Barn er barn samme hvordan de kommer til familien sin, men det betyr ikke nødvendigvis at alle er villige til å ta de veiene som for enkelte må til for å få barna sine. Hvis man snur litt på det finnes det jo dem som ikke vil ha biologiske barn, men som heller velger å adoptere. Hvilke årsaker som ligger til grunne for slike valg er nok like forskjellige som vi er individuelle.
Enda en hjemmesnekret
født aug '13
Ferdig.
Teeny er logget av   Svar med sitat
Gammel 16-06-2007, 20:01   #14
Vichy
Gjest

Sitat:
Opprinnelig postet av Elinblu
Det er en enorm påkjenning, tror jeg, å aldri vite noe sikkert og stadig måtte oppleve nye forsinkelser og nedturer. Til slutt kan det bli så tøft at man underveis i prosessen nesten skulle ønske at man hadde avfunnet seg med at man ikke kunne få barn og kommet videre med livet sitt. Forhåpentligvis glemmer man dette når barnet omsider kommer, men jeg tror det er viktig å være klar over at adopsjon ikke nødvendigvis er noen enkel løsning.
Ja, det har du rett i.

Men vi var faktisk bestemt på å hoppe over IVF og rett på adopsjon om det skulle vise seg at vi ikke kunne bli gravide på forhånd. Dette bestemte vi oss for før vi ble prøvere, for vårt bestemte inntrykk var at IVF prosessen var tøffest.

Jeg tror også at man har ulike grunner for å få barn, og har ulikt fokus på prosessen og forventninger til familielivet.
Jeg har aldri vært "babysyk". Før jeg fikk barn, så drømte jeg aldri om babyen, søte, små klær og trilleturer. Jeg så alltid for meg familielivet, og barn som krabbet, løp og herjet rundt oss.

Det er klart jeg har kost meg med våre to da de var babyer, men jeg synes det er utviklingen fram mot små, etterhvert store barn og hvordan personligheten utvikler seg som er spennende og morsomt.
Nå ønsker jeg meg nr. 3 - men det er slett ikke fordi jeg er "babysyk". det er fordi jeg alltid har ønsket meg en familie på fem. Og når jeg drømmer om framtiden, så er det ikke babytiden som dukker opp. Det er framtidens sommere med tre små bråkebøtter!

Så det er vel kanskje grunnen til at jeg så lett kan se for meg adopsjon som et fullgodt alternativ. Jeg har all fokus på hva slags familie jeg ønsker meg i alle årene framover, og på hvor mange søsken jeg ønsker at barna mine skal ha langt inn i voksenlivet - og ikke babytiden.

Men jeg vet godt at mange ser annerledes på dette enn meg.
Og jeg kan godt forstå at andre gjør andre valg enn jeg ville gjort.
  Svar med sitat
Gammel 16-06-2007, 23:48   #15
Tidl. bruker
Gjest

Jeg er en av dem som synes tanken om adopsjon ikke var fullgod da min først tok opp temaet..Det var ikke dette jeg hadde drømt siden jeg var barn. Jeg tror årsaken til at mange ikke ser for seg et familieliv med adoptrerte barn er at det ikke er det de har dagdrømt og sett for seg for fremtiden. Og det er jo ikke rart.. Det er helt natrlig å bli gravid og føde sitt eget lille avkom, og man har ofte et forbilde i det familielivet man har vokst opp i..(Jeg tror ikke at alle adopterte vil ønske å adopterere av den grunn..bare så det er sagt) Men det tar litt tid å omstille de drømmene man hadde for fremtiden. Vi har etter 2 Icsi forsøk valgt å gå for adopsjon, og for oss er dette nå et fullgodt alternativ! Jeg tenker ikke på dette som noen "nest best løsning" på noen måte.. Jeg tror faktisk at dersom jeg skulle blitt spontant gravid nå, så ville jeg beholdt det fordi jeg ikke ville ønske å ta bort det livet som hadde begynt, men jeg ville også fått en slags sorgreaksjon tror jeg.. Vi venter tross alt et barn fra Sør-Afrika og jeg gleder meg, fantaserer og drømmer om dette barnet hver eneste dag!! Den som har vært i en adopsjonsprosess vet at en spotan graviditet midt i adopsjonsprosessen kan være tøft å takle, det er ikke slik at man da avslutter den påbegynte prosessen med et lett hjerte slik jeg fikk inntrykk av fra ett eller annet innlegg i denne diskusjonen!

Tror forøvrig at det finnes like mange årsaker til valget av veien mot en familie som det finnes mennesker som må ta dette valget..
  Svar med sitat
Gammel 17-06-2007, 00:07   #16
Elinblu
VIP-medlem

Elinblu sin avatar

Elinblu har et ubeskrivelig bra rykte.Elinblu har et ubeskrivelig bra rykte.Elinblu har et ubeskrivelig bra rykte.Elinblu har et ubeskrivelig bra rykte.Elinblu har et ubeskrivelig bra rykte.Elinblu har et ubeskrivelig bra rykte.Elinblu har et ubeskrivelig bra rykte.Elinblu har et ubeskrivelig bra rykte.Elinblu har et ubeskrivelig bra rykte.Elinblu har et ubeskrivelig bra rykte.Elinblu har et ubeskrivelig bra rykte.

Sitat:
Opprinnelig postet av Vichy
Jeg tror også at man har ulike grunner for å få barn, og har ulikt fokus på prosessen og forventninger til familielivet.
Jeg har aldri vært "babysyk". Før jeg fikk barn, så drømte jeg aldri om babyen, søte, små klær og trilleturer. Jeg så alltid for meg familielivet, og barn som krabbet, løp og herjet rundt oss.

Det er klart jeg har kost meg med våre to da de var babyer, men jeg synes det er utviklingen fram mot små, etterhvert store barn og hvordan personligheten utvikler seg som er spennende og morsomt.
Nå ønsker jeg meg nr. 3 - men det er slett ikke fordi jeg er "babysyk".
Har aldri vært av den babysyke typen, jeg heller, selv om jeg er veldig glad og takknemlig for å ha fått være med på hele pakka. Det er ikke derfor jeg ikke har tenkt adopsjon som noe aktuelt alternativ, absolutt ikke. Sant å si har ikke slike tanker falt meg inn engang.

Gammel 17-06-2007, 18:30   #17
baman
Medlem

Medlem siden: Apr 2005
Meldinger: 97
baman er en kommende stjernebaman er en kommende stjerne

.....

Sist endret av baman; 23-08-2007 kl 20:50.
baman er logget av   Svar med sitat
Gammel 17-06-2007, 23:05   #18
Elinblu
VIP-medlem

Elinblu sin avatar

Sitat:
Opprinnelig postet av baman
Tanken om at adopsjonen alltid ville føltes "nest best", at sorgen over å ikke ha fått egenfødte barn bestandig hadde ligget i bakhodet i så stor grad at det ikke ville vært rettferdig overfor et adoptivbarn.
Dette er et godt poeng - godt formulert!

Gammel 17-06-2007, 23:19   #19
Vichy
Gjest

Sitat:
En redsel for at barnet tross alt skal føles "fremmed" ved overleveringstidspunktet et annet. Tanken om at adopsjonen alltid ville føltes "nest best", at sorgen over å ikke ha fått egenfødte barn bestandig hadde ligget i bakhodet i så stor grad at det ikke ville vært rettferdig overfor et adoptivbarn.
Å bære med seg en sorg gjennom livet vil man kunne oppleve av mange grunner - barnløshet, som du nevner, dødsfall blant en av de nærmeste, at man ikke finne en partner man elsker og annnet.

Men selv om man lever med en sorg, vil det (heldigvis) ikke si at man ikke kan oppleve stor lykke samtidig.
Jeg vil se det mennesket som ikke elsker et barn det får omsorg for.
Det er ikke mange.
  Svar med sitat
Gammel 17-06-2007, 23:28   #20
månestråle
Seniormedlem

månestråle sin avatar

Medlem siden: Jun 2004
Sted: Midt på
Meldinger: 1,958
månestråle har mye å være stolt av.månestråle har mye å være stolt av.månestråle har mye å være stolt av.månestråle har mye å være stolt av.månestråle har mye å være stolt av.månestråle har mye å være stolt av.månestråle har mye å være stolt av.månestråle har mye å være stolt av.månestråle har mye å være stolt av.månestråle har mye å være stolt av.månestråle har mye å være stolt av.

Sitat:
En redsel for at barnet tross alt skal føles "fremmed" ved overleveringstidspunktet et annet. Tanken om at adopsjonen alltid ville føltes "nest best", at sorgen over å ikke ha fått egenfødte barn bestandig hadde ligget i bakhodet i så stor grad at det ikke ville vært rettferdig overfor et adoptivbarn.
Dette kan jeg også skrive under på. Det er en reell frykt som jeg også kan kjenne. Jeg er absolutt ikke klar for tanken engang om å adoptere. For meg er det noe helt annet enn å bli gravid, de to tingene er like forskjelige som sukker og salt og jeg klarer ikke å se noen sammenheng mellom ønsket om det ene og det andre. Jeg vil bli gravid jeg. Og så vil jeg ha en jobb, og så ønsker jeg meg nye joggesko...

Månestråleboka
Tilbakemeldinger
månestråle er logget av   Svar med sitat
Svar

Aktive lesere akkurat nå: 1 (0 medlemmer og 1 gjester)

Diskusjonsverktøy
Visningsmodus

Regler for innlegg
Du kan ikke starte nye diskusjoner
Du kan ikke svare på meldinger/diskusjoner
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke redigere meldingene dine

BB-kode er
Smilier er
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Forumnavigering

Alle tider vises som GMT +2. Klokka er nå 15:27.