Gå tilbake   SnartGravid Møteplassen > Diskusjoner > Tester > Andre tester
Svar

Diskusjonsverktøy Visningsmodus
Gammel 09-01-2012, 19:59   #1
Studentinne
Supermedlem

Studentinne sin avatar

Medlem siden: Jan 2009
Meldinger: 468
Studentinne er på vei til noe stort.
Prolactin nivåer

Tok en prolactin og tyroid tester for å utrede om eggløsningssvikt, spotting/blødd i 2 uker 2 ganger det siste året. Så fikk resultatet på de, tyroid var normalt, men forstår ikke prolactin testen. Tok en prøve først og den var 11,5 ng/l så fikk jeg en metoclopramid tablett (tror jeg det het?) og etter en time var den på 159 ng/l. Det var rundt syklusdag 7 da.... Etter tyngre blødning, men spotta over en uke før. Er dette normalt??? Leste at prolactin skal være på under 20 i normale kvinner.

http://www.fertilityfriend.com/home/250dae

Studentinne er logget av   Svar med sitat
Gammel 09-01-2012, 20:32   #2
Studentinne
Supermedlem

Studentinne sin avatar

Sv: Prolactin nivåer

Er prolactin på 11, 5 normalt eller for høyt?

Gammel 10-01-2012, 21:52   #3
Della
Seniormedlem

Della sin avatar

Medlem siden: Jul 2005
Sted: Østafjells
Meldinger: 2,773
Della er fantastisk mot andre.Della er fantastisk mot andre.Della er fantastisk mot andre.Della er fantastisk mot andre.Della er fantastisk mot andre.Della er fantastisk mot andre.Della er fantastisk mot andre.Della er fantastisk mot andre.Della er fantastisk mot andre.Della er fantastisk mot andre.Della er fantastisk mot andre.

Jeg har en sykdom som heter prolaktinoma, og har forhøyet prolaktin om jeg ikke medisineres. Jeg kjente ikke igjen nivåene du refererte til (jeg lå på rundt 1000 da jeg var gravid), så jeg måtte google.

http://www.drmalpani.com/prolactin.htm

Ditt nivå er målt etter en eldre standard.
I følge lenken jeg har lagt inn, er ditt nivå på 11,5 normalt.
Gammel 10-01-2012, 22:22   #4
Studentinne
Supermedlem

Studentinne sin avatar

Jaha. Så at det var ulike verdier da jeg googlet det! Jeg er jo i Polen, så er vel sikkert normale verdier her.

Jeg tok prøven fordi jeg har så uregelmessige sykluser og en gynekolog mente det sikkert var forhøyet prolactin. Tydeligvis ikke!

Begynner å lure om det kan være på grunn av dårlig glukose toleranse eller noe... Noen som vet om dette kan forårsake lange og uregelmessige sykluser?

Bare en tanke, siden jeg hadde en del diarree i sommer og følte all mat gikk rett igjennom og da plutselig fikk jeg 2 "normale" sykluser (under 35 dager) etter hverandre, en på 33 dager og en på 32 dager. Ellers er de alltid på 37 dager eller lengre! Mystisk....

Gammel 10-01-2012, 23:50   #5
Della
Seniormedlem

Della sin avatar

Medlem siden: Jul 2005
Sted: Østafjells
Meldinger: 2,773
Della er fantastisk mot andre.Della er fantastisk mot andre.Della er fantastisk mot andre.Della er fantastisk mot andre.Della er fantastisk mot andre.Della er fantastisk mot andre.Della er fantastisk mot andre.Della er fantastisk mot andre.Della er fantastisk mot andre.Della er fantastisk mot andre.Della er fantastisk mot andre.

Det var ingen dårlig tanke av gynekologen å sjekke prolaktinen.
Så bra at den er normal!

Jeg vet ikke om glukoseintoleranse kan være årsak til syklusforstyrrelser
Men du skulle ikke be gyn. om videre utredning - enten i Polen eller hjemme?
Ble det tatt andre blodprøver?

Gammel 28-05-2012, 22:17   #6
Studentinne
Supermedlem

Studentinne sin avatar

Så ikke at du svarte her for en stund siden

Jeg tok i desember prolactin "stimulerings" test og TSH, T3, T4 for å sjekke thyroid. Alt det var ok. Jeg begynte å lure siden tempene mine blir så veldig lave iblant.

Nå tok jo fastlegen de andre hormonprøvene, men ser ikke ut som de andre prøvene har kommet tilbake... Har tatt prøver for cøliaki og noe matallergi, men de er heller ikke ferdige enda.

Men syklusen blir heldigvis bedre og kortere på sommeren av en eller annen grunn! Så nå er det greit liksom... Det er liksom på høsten/vinteren jeg sliter med unormale blødninger og laaaange sykluser som gjør meg gal.

Svar

Aktive lesere akkurat nå: 1 (0 medlemmer og 1 gjester)

Diskusjonsverktøy
Visningsmodus

Regler for innlegg
Du kan ikke starte nye diskusjoner
Du kan ikke svare på meldinger/diskusjoner
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke redigere meldingene dine

BB-kode er
Smilier er
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Forumnavigering

Alle tider vises som GMT +2. Klokka er nå 15:14.