Gå tilbake   SnartGravid Møteplassen > Diskusjoner > Tester > Andre tester
Svar

Diskusjonsverktøy Visningsmodus
Gammel 30-06-2012, 14:19   #11
Supersnuppa
Supermedlem

Supersnuppa sin avatar

Medlem siden: May 2010
Sted: Oslo
Meldinger: 741
Supersnuppa er en kommende stjerneSupersnuppa er en kommende stjerne
Sv: Progesteron

Er ikke progesteronnivået rundt 1 da, før EL? Ihvertfall veldig, veldig lavt.

Jeg har gått på crinone i snart 9 uker, og syns det går veldig greit. Virker som kroppen har tatt opp mye, og da blir det mindre gris
Supersnuppa er logget av   Svar med sitat
Gammel 30-06-2012, 18:39   #12
Firkløver
Gjest

Meldinger: n/a

Liila, progesteronet SKAL være lavt fram til EL.
Det er kun høyt når man har hatt EL. Det er på sitt høyeste ca en uke etter EL, og så synker det igjen. Når det gule legemet (resten etter eggposen som ga EL) har sluttet å produsere progesteron, støtes livmorslimhinna ut og man får mens.
  Svar med sitat
Gammel 30-06-2012, 19:35   #13
nuska01
Medlem

nuska01 sin avatar

Medlem siden: Jun 2010
Meldinger: 153
nuska01 er på vei til noe stort.

Ifl nettsiden til et laboratorium er referanseverdien på progesteron slik:

Kvinner i fertil alder - follikelfase (før EL) < 3 (lavere enn 3)
Kvinner i fertil alder - lutealfase > 15 (mer enn 15)
Kvinner etter fertil alder - < 3 (lavere enn 3)

For å bekrefte om EL har vært tas prøven vanligvis mellom dag 21.- og 23.

Det at din prøve var på 1 liila kan jo bety at du er i follikelfasen, altså FØR eggløsningen har funnet sted. Kanskje du bør ta prøven oftere slik at du kan fange opp EL når den finner sted.

http://www.fertilityfriend.com/home/3337bb
MA uke 10 31.08.12
nuska01 er logget av   Svar med sitat
Gammel 01-07-2012, 01:08   #14
Fransiscka
VIP-medlem

Fransiscka sin avatar

Medlem siden: Dec 2007
Sted: troms
Meldinger: 6,858
Fransiscka er bare skikkelig grei.Fransiscka er bare skikkelig grei.Fransiscka er bare skikkelig grei.Fransiscka er bare skikkelig grei.Fransiscka er bare skikkelig grei.Fransiscka er bare skikkelig grei.Fransiscka er bare skikkelig grei.Fransiscka er bare skikkelig grei.

Lilla, jeg skjønte ikke helt spørsmålet ditt. Du spør om det kan være grunn for at progesteronet er lavt, annet enn etter el? Vel, progesteronnivået hos en kvinne er ALLTID lavt, foruten etter eggløsning og under graviditet.
(Eller bruk av p piller.)

progesteronverdiene er altså alltid lave, under 5 ca, er vel mest normalt, men når man har hatt eggløsning, så øker progesteronet.
Progesteronet holder mensen unna for en stund, og gir egget en sjans til å kunne feste seg. Dersom man blir gravid, vedvarer de økte progesteronverdiene, for at ikke kroppen skal få mens igjen og støte ut babyen. Slik får man derfor heller ingen ny eggløsning etter at man er gravid.
Uten høye nok progesteronverdier vil ikke noe egg klare å feste seg engang.

Det er normalt at progesteronet er over 20-25 etter eggløsning, og det stiger etter eggløsning, gradvis, slik at blodprøvene helst tas ca en uke etter eggløsning, for å se verdiene høyest mulig. Når man nermer seg mensen kan progesteronet falle litt gradvis de siste dagene før mens (mange begynner derfor å spotte), eller det kan falle nokså brått, men når blodet kommer så er det fordi progesteronet faller og kroppen støter ut det ubefruktede egget.

Jeg er usikker på hvilke verdier man har for å trenge progesteronstøtte under en graviditet, eller etter en påvist eggløsning. Jeg fikk progesteronstøtte ved siste graviditet, for å forsøke, for å hjelpe til for ikke å miste, selv om de ikke visste om jeg tidligere hadde mistet pga lavt progesteron, altså.

Sist endret av Fransiscka; 01-07-2012 kl 01:10.
Fransiscka er logget av   Svar med sitat
Gammel 01-07-2012, 08:11   #15
Silje78
Supermedlem

Silje78 sin avatar

Medlem siden: Dec 2010
Meldinger: 1,160
Silje78 er en kommende stjerneSilje78 er en kommende stjerneSilje78 er en kommende stjerne

Takk for mange gode svar

Jeg var usikker på om det var en normal verdi.. EL eller ikke.. Jeg har jo ikke hatt EL da, men greit å vite at det ikke er unormalt med 1 i prog. ellers i syklusen..

Jeg sliter jo med kraftige langvarige blødninger pga for lavt progesteron.. så jeg viste ikke om 1 var lavere enn normalen. Men nå forstår jeg

Blødningene er jo mye kortere nå, og en viss syklus har jeg fått. Så vil nok måle litt mer jevnlig ja, for å se om jeg har hatt EL. Nå har jeg jo begynnt å tempe igjen, så da kan jeg jo gå litt utifra temp for å se når det kan være lurt å sjekke

Fransiscka : Vet du hvorfor du har lavt prog. under graviditet? Mistenker at det kan ha vært grunnen for at jeg mistet for 2 år siden.. jeg sluttet på prog. krem, ble gravid noen dager etterpå, men tok ikke mer av kremen (viste ikke jeg var gravid, hadde ikke mistanke en gang da vi hadde sex dagen etter mens... og kun da. Så EL kan vist komme når som helst.. spesielt når jeg blør i 3-4 uker.

1999 2014
?
Silje78 er logget av   Svar med sitat
Gammel 01-07-2012, 15:46   #16
Firkløver
Gjest

Meldinger: n/a

Kraftige og lange blødninger pga lavt progesteron høres rart eller feil ut i mine ører.
Progesteronet skal jo være lavt, så du har vel heller mye blødninger pga manglende EL i det hele tatt, eller annet hormonproblem.

Synes det høres som en bra ide å ta blodprøve når du mener du har sett EL på tempekurven. For å ta blodprøver i ny og ne for å se om man får napp, blir mer som å skyte i blinde.
  Svar med sitat
Gammel 01-07-2012, 17:40   #17
Silje78
Supermedlem

Silje78 sin avatar

Silje78 er en kommende stjerneSilje78 er en kommende stjerneSilje78 er en kommende stjerne

Forklarte meg sikkert litt dårlig

Men det er det legene/gyn sier etter mange år og ikke hatt noen anelse om hva det kan være.. Altså.. jeg har anovulatoriske blødninger..betyr jeg har aldri eller sjelden EL.. men ble jo gravid for 2 år siden.. mistet etter 5-6 uker.

Jeg har hatt det slik siden jeg var 12 år gammel. Men jeg har en sønn født i -99

så på grunn av at jeg ikke får EL så har jeg også for lavt progesteron.. som igjen gjør at jeg har for mye østrogen.. slimhinnene i livmoren bygger seg opp.. og dermed blør mye når mensen kommer.. nå ca 6-8 uker mellom hver mens.

Det er vel noe sånnt Når også fikk vite.. begge oss fikk det henslengt fra en gyn. på sykehuset..

Rart spør du meg... virker ikke som de bryr seg mye.. jeg er jo ute ettr å finne ut Hvorfor jeg ikke får EL, og vil fortsatt ikke ta medisiner.. (enda ivertfall)

Har hatt stor fremgang med aku. og homeopati

1999 2014
?
Gammel 01-07-2012, 18:32   #18
Fransiscka
VIP-medlem

Fransiscka sin avatar

Fransiscka er bare skikkelig grei.Fransiscka er bare skikkelig grei.Fransiscka er bare skikkelig grei.Fransiscka er bare skikkelig grei.Fransiscka er bare skikkelig grei.Fransiscka er bare skikkelig grei.Fransiscka er bare skikkelig grei.Fransiscka er bare skikkelig grei.

Man har alltid lavt progesteronnivå foruten 2 uker ca i hver syklus. Du har ikke noe unormalt lavt progesteronnivå, det er bare det at du ikke har eggløsning. Skal man forhøye progesteronverdiene selv for å prøve å få eggløsning, må man derfor gjøre det fra da kroppen normalt skulle hatt høyt progesteron, dvs fra ca dag 14 i syklusen. Noen sier det kan hjelpe, for å prøve å hjelpe kroppen å stabilisere hormonene, og at den etterhvert selv vil kunne få eggløsning, men det kan være veldig, veldig mye annet som spiller inn, slik at dette kanskje bare gjelder et fåtall som det kan fungere på.

Det er ikke slik at man nødvendigvis har høyt østrogennivå selv og progesteronnivået er lavt. progesteronet er som sagt alltid lavt, foruten etter el, og det finnes også derfor de som har lave både østrongen og progesteronverdier.
I overgangsalder vil jo også østrogenverdiene synke, selv om ikke progesteronverdiene nødvendigvis stiger, hvis du skjønner. Men skjønner jo at det i DITT tilfelle er riktig med at du har for høye østrogenverdier, siden jeg skjønner du har målt dette, men de er ikke for høye fordi progesteronet er for lavt. Progesteronet er lavt siden du ikke har hatt eggløsning.

Grunnen til at eggløsning ikke kommer, kan jo være veldig mange årsaker, og andre hormonverdier kan her spille inn. For lite østrogen vil gjøre det vanskelig å få eggløsning, også, siden østrogen er helt nødvendig for å få eggløsning. Men for mye er heller ikke bra, selvfølgelig. Kroppen er finurlig, og kluss med hormoner, som er ganske lett å få, vil klusse til eggløsing og normale sykluser.

Jeg tror kanskje ikke dette er noe du får gjort noe med, av deg selv. Du har ett barn, og du har blitt gravid en gang utenom han, og det har jo tydet på at du en og annen gang, iallefall, har /har hatt eggløsning. Et egg kan klare å slippe innimellom, men når syklusene blir så lange, og du oftest ikke har eggløsning, tror jeg det bare har handlet om flaks.

Jeg tror selv at skal du klare å få eggløsning nå, og få orden på hormonene dine, er du nødt å få prøvd pergotime. Det holder ikke med å endre kosthold eller prøve progesteronkremer eller urter, når hormonene har vært så ustabile, og spesielt så lenge.

Etter at en kvinne har fylt 30 synker også fertiliteten gradvis, slik at det derfra faktisk blir verre og verre for oss, å bli gravide. Selv om man har eggløsning hver eneste syklus, er det så innmari mye som skal klaffe, for faktisk å klare å befrukte egget OG få det til å feste seg, slik at har man i tillegg sjeldent /aldri eggløsning, så er sjansene veldig små for å bli gravide uten noen form for hjelp.

Jeg har forstått det slik at du ikke vil bruke perotime, men vil klare dette selv.
Jeg tror kanskje ikke det vil bli så lett for deg, så jeg ville absolutt tatt imot pergotime for å se om det kan gi deg eggløsning. Ikke alle som får eggløsning på den heller, da, men det er iallefall et godt valg å prøve. Får man ikke eggløsning på det heller, må det nok enda kraftigere tak til verks for å få det til, så bedre å hive seg uti det enn å vente for lenge, tror jeg

Klems

Sist endret av Fransiscka; 01-07-2012 kl 18:35.
Gammel 01-07-2012, 22:29   #19
Silje78
Supermedlem

Silje78 sin avatar

Takk for langt og flott svar Fransiscka

Jeg husker rett og slett ikke om østrogenet er for høyt... Det er gyn. på sykehuset som sier det, det virker som de bryr seg lite og ingenting. For at de skal bry seg må jeg først gå på p-pille for å slutte å blø for en stund så jeg kan få opp blodprosenten.. ble mye styr av det ,ellom meg og samboer.. men det ble til at jeg aldri tok pillen. Men blødningene har ordnet seg alikevel.. så nå blør jeg maks 21 dager og da kun 7 dager med kraftig.. første og siste uken er det svært lite.. dette er annen hver mnd.. den andre mnd har jeg blødd bare ca 1 uke.. Det er helt fantastisk!!

(Det neste de vil er å gi meg pergotime.. så lenge jeg ikke vil ta det så er det ikke noe hjelp derifra.. tja hva kan de gjøre tenker du vel.. men jeg skulle ønske de tok mer seriøst og tok noen hormon prøver på meg, og at jeg kan komme inn til gyn. igjen for å se om jeg fortsatt har cyster.. se om det ser ut som noe skjer osv. Jeg vet ikke kansje jeg er for kravstor..)

Og dette uten noen form for hormoner fra lege, vitex eller progesteron krem, kun aku. og homeopati.

Jeg har fortsatt troen på at kroppen kan få syklus etter hvert og at jeg kan bli gravid uten pergotime. Jeg er redd pergotime skal klusse til noe nå når jeg for første gang i mitt liv har noe som ligner en syklus.. siste året har jeg sett bedring fra mnd til mnd. Sist jeg var hos aku. hadde jeg murringer i eggstokkene hele dagen etter, fikk EL slim og en gangske sterk strek på EL test.. Kroppen jobber med noe..
Så nå er det parasitt rens som jeg er ferdig med i morgen, for så å ta lever/galle rens. Både jeg og samboer.

Så vi prøver ikke mer denne mnd, så jeg slipper bekymre meg for at jeg detoxer mens jeg er gravid.

Så reiser vi nordover et par uker.. slappe av og frisk deilig luft. Jeg har tro på sensommer og høst!

Men det kan godt være du har rett Fransiscka.. at pergotime hadde satt i gang kroppen min og at det kansje var det som skulle til..
Men for meg så er det ikke bare det å bli gravid.. men håp om å kunne ha en normal syklus også resten av livet før overgangsalderen.

Jepp jeg kjenner klokka tikker.. og stresser en smule med det, men tydeligvis ikke nok

Ellers har jeg trappet opp superfoodsen til meg og samboer, tar mye mer maca, men også mucuna som er fantastisk!! shatavari, reishi, muira puama,ashwaganda, klorofyll, amla c, rice bran (full av E vit.) mannen tar wellness conseption tabbeletter kjøpt fra U.K Masse spirulina. forskjellige greens, lav karbo (uten kjøtt) masse raw food. omega 3,6,9 Dvit. når vi ikke får sol. Enzymer. sunne bakterier for mage/tarm.

Gjør yoga, meditasjon, kuttet sukker, melk og hvete. (spiser det kun i selskap, besøk.)

Så nå får kroppen boost derifra ivertfall. Jeg temper igjen og skal ta ny blodprøve neste gang det ser ut som at jeg kansje har hatt EL ifølge tempen.

Jeg merker også at jeg får veldig vonde og store bryster et par uker iløpet av syklusen.. det er vel økt østrogen tenker jeg. (evt. progesteron om EL har vært? )

Gøy å få svar av deg Fransiscka du kan mye og tar deg tid til gode svar! Jeg setter stor pris på meningene dine og at vi ikke har helt samme mening.. Da har jeg noe som veier andre veien også ang. pergoime.. Det er som du sier kansje nødvendig og tiden går.... så jeg får se det litt ann.. men så lenge kroppen gir meg fremgang fra mnd til mnd så vil jeg gi den tid til å ordne opp

takker og bukker Fransiscka

1999 2014
?

Sist endret av Silje78; 01-07-2012 kl 22:32.
Gammel 01-07-2012, 23:30   #20
Fransiscka
VIP-medlem

Fransiscka sin avatar

Jeg skjønner at du synes det er positivt at du nå har en menstruasjon som "bare" varer i 21 dager, men det er jo veldig langt fra normalen i en syklus likevel..
Hos veldig mange retter hormonene noe på seg etter en runde med pergotime.
Pergotime vil ikke klusse til noe for din den, tvert imot. enten vil du ikke reagere på den, eller så vil den sette i gang eggløsning. Pergotime er ikke noe som blir værende i kroppen lenge, som f.eks hormonene av p-piller, som kan henge igjen lenge etter at man har sluttet. De funker der og da. Men klarer de først gi en eggløsning, så er det ofte nok til at kroppen begynner å rette smått på seg selv, fordi balansen av østrogen, eggløsning, progesteron og alt får et push og kan begynne å "herme" selv ettehvert. mange har eggløsning i mndene mellom bruk av pergotime, hos noen pushes ofte eggløsningen i gang videre også.

Man er selvfølgelig nødt å gjøre det som føles best for en selv. Jeg skjønner at legene ikke får gjort så mye mer enn de har. Det er veldig vanskelig å få en kvinnes eggløsning i gang dersom de ikke kan gi henne medikamenter som f.eks pergotime. Det er oftest heller ingen synlig grunn til at eggløsning uteblir, annet enn hormonell ubalanse. Det er ganske vanlig, og enda mer vanlig jo eldre vi blir. Og det får man ikke gjort noe med, annet enn ved å kunne tilby medikamenter da.

Men man må jo føle hva som er riktig for en selv, naturligvis
men man må kanskje etterhvert heller tenke på hva som er viktigst. Er det viktigste å få barnet? Eller er det viktigste å få til normale sykluser helt av seg selv, for så å håpe på en graviditet? Men alle er jo forskjellige, og med forskjellige tanker og meninger og ønsker
Jeg prøvde selv også å få min egen syklus i rute, men min ble aldri normal før jeg hadde prøvd pergo. Men etter det gikk ting mer normalt av seg selv, og nå er jeg vel mer "normal" enn noensinne, syklusmessig har slitt med litt av hvert i sykluser selv og, vet du.

Håper det ordner seg
Svar

Aktive lesere akkurat nå: 1 (0 medlemmer og 1 gjester)

Diskusjonsverktøy
Visningsmodus

Regler for innlegg
Du kan ikke starte nye diskusjoner
Du kan ikke svare på meldinger/diskusjoner
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke redigere meldingene dine

BB-kode er
Smilier er
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Forumnavigering

Alle tider vises som GMT +2. Klokka er nå 02:23.