Gå tilbake   SnartGravid Møteplassen > Klubber > Problemer > Nedsatt sædkvalitet
Svar

Diskusjonsverktøy Visningsmodus
Gammel 19-10-2011, 21:11   #1
Lillan
Supermedlem

Lillan sin avatar

Medlem siden: Jul 2008
Sted: Bergen
Meldinger: 375
Lillan er en kommende stjerneLillan er en kommende stjerne
Dårlig sædkvalitet

Hei.

Jeg vet ikke helt om jeg er på rett side. Men jeg sluttet på pp for 1 år siden. Vi har en jente på to som kom etter 1.5 år med prøving. Nå har mannen sjekket sædkvaliteten og de var ikke så veldig bra. Vi fikk ikke noe svar på hvor dårlig det var. Men det jeg lurer på er hva neste steg er. Jeg vet mannen skal inn for flere tester. Vi tror det kan ha med at begge testiklene hanns ble operert ned en gang på barneskolen. Men hva etter disse testene. Hvor lang tid tar det eventuelt hvis man må ha litt hjelp for å få det til. Icsi eller lignende. Noen som har peiling?

pp 23 samme pp vi skulle starte med ICSI fikk vi Hjemmelaget og alt.
Lillan er logget av   Svar med sitat
Gammel 19-10-2011, 22:09   #2
Mimo
Supermedlem

Mimo sin avatar

Medlem siden: Dec 2008
Sted: i byen
Meldinger: 849
Mimo vil raskt nok bli berømt.Mimo vil raskt nok bli berømt.Mimo vil raskt nok bli berømt.Mimo vil raskt nok bli berømt.Mimo vil raskt nok bli berømt.
Sv: Dårlig sædkvalitet

Hei Lillian,

Dette er altid vanskelige beskjeder å få. Og en fortvilende situasjon å bli "satt i".

Nå er alle prosesser delvis individuelle for det kommer både ann på prøvene, hvilke sykehus dere hører til og hva dere ønsker.

Vi fikk den samme beskjeden som dere for i september 2009. Og slik ble da forløpet for oss:

September og november 2009: Etter første dårlig sædprøve måtte vi vente 3 mnd før vi tok neste (mannen bruker 3 mnd på å produsere ny sæd, derfor vil de vente 3 mnd for å være sikker på at det ikke var en enkel hendelse forårsaket av feber eller andre tilfeldigheter)

Desember 2009: Da prøve nummer 2 var like dårlig, kunne vi sende søknad til prøverør. I søknaden må dere legge med endel prøvesvar fra deg, så dette kan det være lurt gjøre i ventetiden (HIV, Hepatitt, rubella/røde hunder og dag 3 prøver). Her finner du søknadskjema som fastlegen deres/gynekolog kan fylle ut

Mars 2010: første samtale med Riksen

Juni 2010: første forsøk gjennomført

Om dere får IVF eller ICSI kommer ann på hvor dårlig sædkvaliteten er. Ventetidene skal du kunne finne på frittsykehusvalg.no.

Lykke til med jakten på et nytt mirakel. Håper du slipper å lage barn hos legen og at dere lager en hjemmelaget baby
3 IVF/ICSI-D - juni/oktober/desember 2012

4 ICSI - D (6 ICSI totalt) april 2013:
født desember 2013
Mimo er logget av   Svar med sitat
Gammel 19-10-2011, 22:11   #3
Firkløver
Gjest

Meldinger: n/a

Ja, det er icsi som er vanlig å bli henvist til videre etter at dårlig sædkvalitet er påvist. Men siden dere har klart det på egenhånd en gang før, kan det jo godt være at det vil skje igjen, så jeg vet ikke om de avventer litt lengre tid før dere henvises til icsi.

Å spare opp utløsning noen dager (4-5? Ihvertfall 3 dager) og spare til EL-dagen, kan gjøre at det blir mer soldater idet egget slipper. Vet ikke om dere praktiserer det sånn?

Sink og selen (og sikkert noen flere ) mineraler kan bedre sædkvaliteten, google det eller be om råd i helsekostbutikk. Det tar et par mnd å produsere nye sædceller, så om han starter på mineraler og vitaminer så må han ta det daglig og la det få litt tid før man kan "forvente" bedring (graviditet eller ny sædprøve).

Nedsatt sædkvalitet kan absolutt ha sammenheng med at testiklene hans var for lenge oppe i buken. Temperaturen blir for høy for testiklene. De er mer obs på slikt nå for tida, og opererer guttene mye yngre enn før.
  Svar med sitat
Gammel 19-10-2011, 22:34   #4
Når
Medlem

Når sin avatar

Medlem siden: Jul 2011
Sted: Vestlandet
Meldinger: 318
Når er en kommende stjerneNår er en kommende stjerne

Kjedlig å se at din mann har vært gjennom det samme som min som barn Her spiller det nok en rolle hvor gammel han var og hvor langt legevitenskapen var kommet den gangen.

Som du vet ble det ikke funnet en eneste svømmer hos min mann, men hos dere er det jo mye bedre utsikter Etter den dårlige svømmeprøven ble det tatt en del blodprøver. Etter det jeg skjønner så var det diverse hormonprøver, bla testosteron. Disse prøvene forventes å kunne gi svar på om det finnes en produksjon av sædceller og at det muligens er noe som kan stenge for hva som kommer ut, eller at produksjonen er svært liten. Her håper vi på noe som kalles PESA/TESA/TESE. Dette er operative inngrep der eventuelle sædceller hentes ut.

Etter en slik operasjon, som mennene våres har gjennomført, så dannes det arrvev. Dette kan tette helt eller delvis. En sjekk med UL er vanlig. Dette skal min man ha når prøvesvarene er klare. Så blir det rutinemessig ny sædprøve etter 3 mnd.

Hvor lang tid det vil ta før dere får videre hjelp avhenger nok av flere faktorer som må avklares ved utredning. Dersom dere blir anbefalt ivf/icsi, som oss, blir dere begge utredet.

Vil tro flere av sliterjentene kan si noe mer om dette og at noen kan korrigere meg om her er vesentlige feil For oss er dette helt ferskt og har ikke sunket inn, så kommentarer blir jeg glad for.

For vår del har vi begge funnet nytte her: http://nhi.no/sykdommer/mann/diverse...rmi-18253.html Der er også linker som kan være greie.

Håper dere lykkes igjen med en hjemmelaget lillebrøster i ventetiden

Startet hjemmeprøvingen i 1994
1.AID april -12 - Kjemisk
2.AID mai -12 - Kjemisk
3.AID august -12 - Negativ (overstimulert)
4.AID januar -13 - Negativ
5.AID mai -13 - Negativ
Venter på at kroppen skal bli klar for nye muligheter...
Når er logget av   Svar med sitat
Gammel 20-10-2011, 14:59   #5
Lillan
Supermedlem

Lillan sin avatar

Takk for alle gode svar. Godt og høre fra dere som har litt erfaring. Jeg vet ikke så velig mye om hvordan ingrepet ble utført, men det er ca 22 år siden + - vil jeg tippe.

Nei vi har faktisk ikke prøvd og spare opp sæd. Det er jeg som har satt meg inn i disse tingene og jeg har egentlig tenkt at det var jeg som var problemet. Ikke han. Men det skal vi helt klart begynne og gjøre nå. Er det 3-4 dager før den dagen testen viset "full" eggløsning eller er det 3-4 dag er før et par dager før eggløsning. VI bruker CBFM. Blir aldri helt klok på det der. Vi har bare kjørt på hver gang.

Mannen hadde en ulykke på sykkel da han var mindre og. Han har og hatt en operasjon i urinrøret etter den i senere tid. Mulig det og har innvirkning. Han skal til legen 17/11 (lenge til )

Jeg bor i bergen og sjekket ventetid på haukeland. De har 34 uker ventetid sånn som jeg forstod det. Men ser mindre sykehus utenfor bergen har 10 uker. Er det mulig å velge et mindre sykehus utenfor bergen? ER ikke helt sikker på at jeg valgte rett bahandling. var ikke så lett å finne ut av.

Gammel 20-10-2011, 21:48   #6
Firkløver
Gjest

På vestlandet er det bare Haukeland og Haugesund som har ivf-klinikker i det offentlige.

Tror kanskje jeg ville prøvd å spare opp før EL. Hvis problemet med sædkvaliteten er at de svømmer sakte/dårlig eller er få i antall, hva med å spare opp f.eks 3 dager før og kun på EL-dagen?
  Svar med sitat
Gammel 20-10-2011, 22:32   #7
Lillan
Supermedlem

Lillan sin avatar

Høres ut som en plan firkløver. Det er jo en grei begynnelse. Tenkte meg at jeg hadde sett feil. Hehe. men er det ikke helst dagen før eggløsning. Det står jo så forskjellig. Nå blir det hvertfall nøye planlagt sengekos. Hehe ingenting er som plikt

Gammel 22-10-2011, 21:31   #8
Firkløver
Gjest

Sædcellene bruker ikke fryktelig lang tid opp til egglederen egentlig. Er bare snakk om max få timer, hvis jeg ikke har misforstått.
Hvis man har sex dagen(e) før EL, ligger sædcellene i egglederen og venter på egget, klare til å slå til. Det sies jo at ved god sædkvalitet og optimale forhold i livmor/eggledere, kan man bli gravid ved å ha sex 5 dager før EL.

Men hvis man ikke har tipp-topp svømmere, enten kvaliteten på dem eller hvor seiglivet de er f.eks, så lever de kanskje ikke så lenge. Da er det bedre å skyte inn ferske og freshe i riktig tid.

Ved inseminasjon så gjøres det akkurat på EL-dagen.

Hvis man får en positiv EL-test, vil EL skje gjerne 12-36 timer etter dette. Hvis du tester og på kvelden den dagen testen har slått ut, evt morgenen etter (som vil være EL-dagen), tror jeg det vil bli bra timing.
Bare synser litt altså. Lykke til!
  Svar med sitat
Gammel 23-10-2011, 00:13   #9
sirkal
Medlem

Medlem siden: Jun 2010
Meldinger: 153
sirkal er en ukjent størrelse akkurat nå.

Vi (eller jeg) driver også med nøye planlagt sengekos fordi jeg mistenker at min kjære kan ha nedsatt kvalitet.

Jeg tror at dagen før el er den beste, i alle fall ikke senere enn 12 timer før el. Dette er fordi svømmerne også skal igjennom en kjemisk prosess som kalles kapasitering før de kan befrukte egget. Så med både svømmingen oppover og kapasiteringen kan det fort ta noen timer før de er "klargjorte" for å si det sånn. Har lest veldig forskjellige anslag på hvor lang tid kapasiteringen tar, alt fra 6 timer til inntil et døgn..

Ved inseminering så prepareres og behandles sæden før den sprøytes inn, slik at den ikke må igjennom noen kapasitering. Dermed er alt klart for befruktning med en gang, i motsetning til ved samleie.

Lykke til
sirkal er logget av   Svar med sitat
Gammel 25-10-2011, 15:29   #10
Lillan
Supermedlem

Lillan sin avatar

så altså helst dagen før eggløsning? Det vil si dagen før CBFM viser full pott og egg? Hehe ikke lett dette her.

Svar

Aktive lesere akkurat nå: 1 (0 medlemmer og 1 gjester)

Diskusjonsverktøy
Visningsmodus

Regler for innlegg
Du kan ikke starte nye diskusjoner
Du kan ikke svare på meldinger/diskusjoner
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke redigere meldingene dine

BB-kode er
Smilier er
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Forumnavigering

Alle tider vises som GMT +2. Klokka er nå 13:18.