Gå tilbake   SnartGravid Møteplassen > Diskusjoner > Generelt om prøving > I media
Svar

Diskusjonsverktøy Visningsmodus
Gammel 24-03-2015, 14:07   #1
Tallahassee
Veteranmedlem

Tallahassee sin avatar

Medlem siden: Oct 2008
Meldinger: 4,940
Tallahassee er som en uslipt juvél.Tallahassee er som en uslipt juvél.Tallahassee er som en uslipt juvél.Tallahassee er som en uslipt juvél.Tallahassee er som en uslipt juvél.Tallahassee er som en uslipt juvél.Tallahassee er som en uslipt juvél.
Bioteknologirådet vil tillate eggdonasjon i Norge

http://www.adressa.no/nyheter/innenr...le10785659.ece

Sitat:
Eggdonasjon bør bli lov i Norge, mener Bioteknologirådet, men det settes noen betingelser.

Et argument som ble vektlagt da rådet diskuterte temaet tirsdag, var at menn og kvinner bør likebehandles. I dag er sæddonasjon tillatt, men ikke eggdonasjon.

Rådet var splittet om vedtaket. Et flertall på ni medlemmer gikk inn for at eggdonasjon bør tillates, mens et mindretall på seks ønsket et forbud.

Flertallet mener man kan åpne for eggdonasjon hvis eggene er overskudd fra prøverørsbefruktning. I tillegg krever de at eggene må befruktes med partnerens sæd, slik at det er en genetisk forbindelse mellom barnet og minst én av foreldrene.

Eggdonasjon er i dag forbudt i Norge, men er tillatt i minst 22 europeiske land, inkludert de andre nordiske landene.
Chart
Tallahassee er logget av   Svar med sitat
Gammel 24-03-2015, 14:23   #2
McRaven
Medlem

McRaven sin avatar

Medlem siden: Jul 2014
Sted: Trøndelag
Meldinger: 251
McRaven er en ukjent størrelse akkurat nå.
Sv: Bioteknologirådet vil tillate eggdonasjon i Norge

Jeg har ikke lest så mye om eggdonasjon. Men jeg tenker; hvorfor skal ikke dette være lov. Jeg ser ingen grunn til at dette ikke skal være lov i Norge. Om jeg ikke hadde hatt egg selv, så hadde jeg blitt kjempeglad om jeg kunne fått et egg fra en annen dame, som kunne hjulpet meg og mannen med å bli gravide. Mulighet for at jeg da kunne bære fram et barn på egenhånd. Jeg stemmer ja

Prater innimellom med seg selv..
McRaven er logget av   Svar med sitat
Gammel 24-03-2015, 16:33   #3
Teeny
Hjelpeadmin

Teeny sin avatar

Medlem siden: Sep 2003
Meldinger: 8,939
Teeny har et ubeskrivelig bra rykte.Teeny har et ubeskrivelig bra rykte.Teeny har et ubeskrivelig bra rykte.Teeny har et ubeskrivelig bra rykte.Teeny har et ubeskrivelig bra rykte.Teeny har et ubeskrivelig bra rykte.Teeny har et ubeskrivelig bra rykte.Teeny har et ubeskrivelig bra rykte.Teeny har et ubeskrivelig bra rykte.Teeny har et ubeskrivelig bra rykte.Teeny har et ubeskrivelig bra rykte.

Dette er veldig lovende, og absolutt i riktig retning! Man oppnår lite ved å fortsette å forby det all den tid folk drar til utlandet for å få denne type behandling uansett, og ved å kunne tilby overskuddsegg her til lands får man langt bedre kontroll på dette i tillegg til at det kan være langt mer gunstig for barna å lettere få vite om dere biologiske opphav om de skulle ønske dette.

Hurra for fremskritt i bioteknologien!
Enda en hjemmesnekret
født aug '13
Ferdig.
Teeny er logget av   Svar med sitat
Gammel 25-03-2015, 21:56   #4
LivsGnist
Veteranmedlem

LivsGnist sin avatar

Medlem siden: Oct 2010
Sted: Sørlandet
Meldinger: 4,660
LivsGnist har en aura rundt seg.LivsGnist har en aura rundt seg.LivsGnist har en aura rundt seg.LivsGnist har en aura rundt seg.LivsGnist har en aura rundt seg.LivsGnist har en aura rundt seg.

Hurra!! det er jo veldig greit å få bruke egg som allerede er hentet ut i sammenheng med annen prøverørsbefruktning. Er nok mange IVF damer som med glede hadde gitt bort egg til andre par som også sliter.

Helt sikkert mange damer som ikke er gjennom IVF til "vanlig" som også ville gitt altså. Tenkte bare på det de nevner i skrivet. Da slipper man lange prosesser hos damer for å hente ut egg til dette ene formålet. For jeg tror det er der det har stoppet litt tidligere. De som bestemmer mener at dette er en for stor jobb, i forhold til menn når de donorer som bare trenger å fylle koppen.

Sist endret av LivsGnist; 25-03-2015 kl 21:59.
LivsGnist er logget av   Svar med sitat
Svar

Aktive lesere akkurat nå: 1 (0 medlemmer og 1 gjester)

Diskusjonsverktøy
Visningsmodus

Regler for innlegg
Du kan ikke starte nye diskusjoner
Du kan ikke svare på meldinger/diskusjoner
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke redigere meldingene dine

BB-kode er
Smilier er
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Forumnavigering

Alle tider vises som GMT +2. Klokka er nå 06:04.