Gå tilbake   SnartGravid Møteplassen > Diskusjoner > Infertilitet > Adopsjon
Vis resultat: Synes du at homofile par skal få adoptere?
Ja 156 78.79%
Nei 42 21.21%
Velgere: 198. Du kan ikke stemme i denne spørreundersøkelsen

Svar

Diskusjonsverktøy Visningsmodus
Gammel 30-07-2004, 21:28   #51
HanneG
Gjest

Meldinger: n/a
Sv: Hva mener SG'erne om å la homofile adoptere?

Enig med Maternal her!!!
  Svar med sitat
Gammel 02-08-2004, 09:29   #52
Nemix
Gjest

Sitat:
Opprinnelig postet av Maternal
Og usaklighetene fortsetter.......

Så hvis man bare skulle stole på "naturens gang" , skulle også ufrivillig barnløse generelt bare godta det, for det er sånn naturen har bestemt det. Er det ikke så at nettopp det som kjennetegner menneskets natur, er evne til å lære og utvikle seg, og overkomme hindre? Å ønske seg et barn, og å få barn, skal dette bare være et "gode" for en spesifikk gruppe?

OG forøvrig .... hvorvidt du har har sæd eller egg, gjør det deg jo ikke umiddelbart egnet som forelder..!
Beklager at jeg var uenig med deg og ytret min mening. Det er spennende at vi er uenige synes jeg, for da håpet jeg på en saklig svar og ikke en rød prikk!? Hvis jeg skulle delt ut røde prikker for hver ting jeg var uenig i så hadde jeg ikke hatt mange venner gitt.

Jeg respekterer din mening og beklager igjen - at du har en dårlig dag.
  Svar med sitat
Gammel 02-08-2004, 10:39   #53
Lotus
Gjest

Jeg stemte ja. Jeg har ikke lest hele tråden, men jeg mener at selv om homofile ikke kan få egne barn sammen (uten å ta en Arnold Schwarzenegger), så kan de absolutt klare å fylle rollen som gode foreldre. Selvfølgelig er ikke alle homofile like egnet som foreldre, der er de vel ikke annerledes enn hetrofile. At homofile velger å adoptere i steden for å bruke donorer og surrogat mødre, synes jeg er helt greit (skjønner forøvrig de som gjør det også, men det er ikke tema her), det er jo en samfunnsnyttig og beundringsverdig ting å adoptere!?! Blir denne handlingen mindre verdt fordi man er homofil?
  Svar med sitat
Gammel 02-08-2004, 10:50   #54
Tidl. bruker
Gjest

Sitat:
Opprinnelig postet av Nemix
Beklager at jeg var uenig med deg og ytret min mening. Det er spennende at vi er uenige synes jeg, for da håpet jeg på en saklig svar og ikke en rød prikk!? Hvis jeg skulle delt ut røde prikker for hver ting jeg var uenig i så hadde jeg ikke hatt mange venner gitt.

Jeg respekterer din mening og beklager igjen - at du har en dårlig dag.
Fikk så mange grønne prikker for mitt svar til deg, at min dag er god.

Forøvrig oppfattet jeg ikke ditt svar som saklig, men ganske snevert, og derfor ga jeg en rød prikk. Det har jeg lov til.
  Svar med sitat
Gammel 02-08-2004, 11:08   #55
Nemix
Gjest

Sitat:
Opprinnelig postet av Maternal
Fikk så mange grønne prikker for mitt svar til deg, at min dag er god.

Forøvrig oppfattet jeg ikke ditt svar som saklig, men ganske snevert, og derfor ga jeg en rød prikk. Det har jeg lov til.
Jada, jeg skjønner at de fleste er enige med deg iom. at det bare er ca. 2 av oss som mener noe annet. Synes det er greit at folk er uenige med meg ( for ellers så hadde jeg ikke giddet å være med på en slik diskusjon ) og jeg har allerede nevnt at jeg reskepterer din mening. Men jeg er litt usikker på om jeg har misforstått dette med røde prikker? Kan jeg gi en rød prikk til noen bare fordi deres meninger ikke passer meg?

I så fall tar jeg denne prikken imot med takk og forsegler min munn for prikketemaet.
  Svar med sitat
Gammel 02-08-2004, 11:52   #56
Turbomamma
Gjest

Sitat:
Opprinnelig postet av jumpy
Hva er det egentlig som tilsier at ett barn må ha både en mor og far? Og ikke to fedre eller to mødre? Jeg skjønner det egentlig ikke. Håper noen av dere som har bastante meninger om dette vil komme på banen igjen og utdype litt mer?

Når det gjelder fordommer og mobbing, så er det vi voksne som må ta av brillene og tenke på hvilke signaler man sender. Barn er i utgangspunktet født fordomsfrie, og vil ikke ha bastante oppfatninger om hva som er en "normal" familie. Ihvertfall ikke i våre dager, hvor det finnes så mange kombinasjoner av familieliv (delt omsorg, mine barn, dine barn, våre barn, aleneforeldre etc).
Jeg synes ikke det er noe problem at et barn vokser opp med kun en mor, kun en far, eller to homofile feks. Det er jo ikke antall foreldre eller hvilket kjønn de har som gir utslag i et barns liv...! Det er hvordan disse menneskene er som betyr noe..

Er litt tvilende til spørsmålet, jeg... Dersom barna ville vært sikret en oppvekst uten mobbing (pga at foreldre er av samme kjønn), så var det helt greit. Men, then again...hvilket barn er garantert å ikke bli mobbet uansett hvilke foreldre det har...? Greit nok at det er vi voksne som må tenke på hvilke signaler vi sender...men barn der ute mobber andre barn, slik er det jo! Det hadde vært flott å få slutt på mobbing! Men det finnes faktisk fortsatt..... Jeg er ikke så sikker på at barn ville sluttet å mobbe om alle voksne var tolerante og fordomsfrie... Barn mobber ikke bare fordi de har fordommer eller ser noe som er annerledes... Barn mobber også for å føle seg "større enn" andre barn...
  Svar med sitat
Gammel 02-08-2004, 11:53   #57
vær78
Gjest

Jeg veit egentlig ikke om jeg liker det...

To menn/kvinner kan ikke få barn sammen, naruren har ikke skapt oss slik, og da syns jeg det blir litt feil. På en annen side så skjønner jeg jo at de ønsker seg barn, men de må først og fremst tenke på barna. Mobbing etc. "Hvordan går det med pappa og pappa, liksom"?? Det er ikke naturlig.

Personlig syns jeg det blir feil, men da sier jeg jo på en måte at det er feil med prøverør også...for kan ikke vi kvinner få barn, er det vel egentlig også en mening med det.......ja, vanskelig dette her.

Er i hvert fall litt mot at homofile skal få ha barn. De kan i utgangspunktet IKKE få barn sammen!!! Da får de la det være.
  Svar med sitat
Gammel 02-08-2004, 12:01   #58
Sparky
Gjest

Sitat:
Opprinnelig postet av Turbomamma
Jeg er ikke så sikker på at barn ville sluttet å mobbe om alle voksne var tolerante og fordomsfrie... Barn mobber ikke bare fordi de har fordommer eller ser noe som er annerledes... Barn mobber også for å føle seg "større enn" andre barn...
Må si meg enig her. Barn kan faktisk være ganske "onde" av seg for å oppnå en status blandt de andre barna. Jeg husker vi hadde en rangeringsordning allerede i barnehagen. "Sjefen" hakket på meg og jeg hakket på jenta under meg igjen osv. Vi var virkelig hensynsløse til tider.
At foreldre lærer barna sine toleranse og åpenhet er selvfølgelig viktig, men det stopper ikke mobbingen.
  Svar med sitat
Gammel 02-08-2004, 13:26   #59
Leophee
Gjest

Dette er et interessant spørsmål. Jeg har latt være å blande meg i diskusjonen tidligere, for jeg har ingen gode, entydige svar. Derfor har jeg heller ikke stemt.

Likevel har jeg noen tanker, forvirrende og selvmotsigende, slik de gjerne er i et hode som enda ikke har sortert all informasjon rundt et tema. Først og fremst vil jeg si at jeg ikke klarer å se at man kan isolere spørsmålet om homofiles rett til å adoptere fra andre spørsmål rundt menneskers rett til å få barn. Det er vel noen grunnleggende spørsmål jeg har balet med lenge som gjør meg forvirret. Det er ganske enkelt; er det i det hele tatt en rett (menneskerett) å få barn? Tidligere har jeg konkludert med at et barneønske bunner i en slags egoisme, enten det nå er snakk om et heterofilt par som lett lager sine egne barn, heterofile par som må ha assistanse på en eller annen måte, heterofile par som adopterer, homofile par som bruker donor/surrogat eller homofile par som adopterer (hvilket de altså ikke gjør i Norge enda). Personlig har jeg ikke klart å finne et svar på spørsmålet om det er en allemannsrett å få barn. Jeg er ikke i tvil om at det også, først og fremst, er et grunnleggende innstinkt, et av våre sterkeste, som ligger under ønsket om barn. For de fleste kanskje aller helst egne barn, i reproduksjonsøyemed, men også dette ønsket vi har om å ha vår bittelille skapning å øse all vår omsorg og kjærlighet over, og som gir oss det samme tilbake. Her tror jeg ingenting skiller heterofile og homofile. Så om den bevisste delen av hjernen min enda ikke har klart å finne et svar som er godt nok for meg på hvorvidt barn er noe vi skal ha, hvis vi ønsker det, uavhengig av metode, så har jeg følelsesmessig klargjort det hele for lenge siden; Å ta i bruk tilgjengelige metoder for å få et barn man ønsker seg, er greit, dersom det handler om egnede foreldre. Dette innkluderer homofile som vil adoptere. Så kan man kanskje tenke seg at man også i Norge kunne gjøre assistert befruktning med donorsæd tilgjengelig for lesbiske par, samt assistert befruktning av surrogatmor for mannlige homofile par. For jeg ser nemlig ingen grunn til at homofile kun skal kunne få barn gjennom en nøye utvelgelse, slik adopsjonsprosesser er. De fleste av oss blir ikke vurdert før vi får barn, og jeg skjønner ikke hvorfor det skal være eneste tilgjengelige metode for homofile etter norsk lov, dersom man nå først konkluderer med at det er greit at homofile har barn.

Dessuten, hvis man skal bruke tradisjonelle familiekonstellasjoner som argument for at homofile ikke skal få adoptere, er man nesten nødt til å innføre tvangsprevensjon for enslige, og forbud mot skilsmisse/samlivsbrudd for heterofile par, samt tvangsgjengifting av enker/enkemenn. Som sagt, jeg klarer ikke å skille spørsmålet om homofiles rett til å få barn fra spørsmålet om ethvert menneskes rett til å få barn. Hvis det faktisk er slik at mennesker har rett til å få barn, noe det ser ut som gjennom det faktum at heterofile har rett til både adopsjon og assistert befruktning (og jeg stiller IKKE spørsmål ved denne retten), så får det gjelde for alle voksne par. Og jeg tror ikke homofil legning alene er nok til å gjøre et menneske uegnet som forelder.

Mulig mobbing er IKKE et argument. Da får vi i så fall tilføye at mørkhudede i Norge ikke bør få barn, på grunn av mobbefaren. Handicappede bør ikke få barn på grunn av mobbefaren. Tykke mennesker bør ikke få barn på grunn av mobbefaren. Enslige foreldre bør gi bort sine barn til et par på grunn av mobbefaren. Mennesker med gammel bil bør ikke få barn på grunn av mobbefaren. Hallo! Si meg den ting barn ikke kan bli mobbet for?

Konklusjonen min må bli at dersom retten til å få barn eksisterer for heterofile, enslige eller par, så kan man ikke utelukke homofile fra denne retten. Jeg ser ikke forskjellen...

Beklager! Jeg har enda ikke lært å fatte meg i korthet...
  Svar med sitat
Gammel 02-08-2004, 13:36   #60
Alibaba
Gjest

Det er et instinkt å formere seg å få barn.
Men hvis det sies at homofile også har det instinkt å få barn... Da burde vel instinktet gå til å treffe en av motsatt kjønn, og parre seg, slik som dyrene gjør...?
  Svar med sitat
Svar

Aktive lesere akkurat nå: 1 (0 medlemmer og 1 gjester)

Diskusjonsverktøy
Visningsmodus

Regler for innlegg
Du kan ikke starte nye diskusjoner
Du kan ikke svare på meldinger/diskusjoner
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke redigere meldingene dine

BB-kode er
Smilier er
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Forumnavigering

Alle tider vises som GMT +2. Klokka er nå 06:15.