Gå tilbake   SnartGravid Møteplassen > Klubber > Problemer > Kroniske sykdommer
Svar

Diskusjonsverktøy Visningsmodus
Gammel 26-05-2009, 18:29   #1
niffi
Seniormedlem

niffi sin avatar

Medlem siden: Jan 2007
Sted: I Norge :D
Meldinger: 625
niffi vil raskt nok bli berømt.niffi vil raskt nok bli berømt.niffi vil raskt nok bli berømt.niffi vil raskt nok bli berømt.niffi vil raskt nok bli berømt.
RA, immunforsvar og infertilitet..

Nå har jeg surfet og lest litt om immunforsvar og infertilitet.. Jeg må si at jeg ikke er imponert av antall respondenter til de forskningene som er gjort. Virker som om de kun vil ha bekreftet at RA ikke påvirker fertilitet annet enn en bitteliten økt fare for dødfødsel.
En annen undersøkelse jeg fant går mer på å finne ut hvorfor noen er infertile, de hadde tatt med kjemiske i betraktningen. De fant ut at antistoffene vi med RA har var hos noen også i livmoren. Altså, angriper egget. Dette er jo en helt vanlig ting og man regner med at så mye som 50% av alle befruktede egg blir angrepet av eget immunforsvar rett etter det har kommet seg ut av skallet og skal grave seg inn i endometriosen. Akkurat nok for mange å se to svake blå før det forsvinner igjen. Men hva om man har et immunforsvar som har misforstått totalt og jevnt over angriper egen kropp?
Men denne undersøkelsen gikk mer på generelt på de med immunforsvars forstyrrelser og ikke direkte på RA. Jeg ser ikke bort fra at det har en sammenheng for meg dette, jeg får kun kjemiske og jeg slår veldig høyt ut på disse blodprøvene (ingen har sjekket dette inni der da, det er jo en helt ny oppdagelse).
*the search goes on*

Sist endret av niffi; 26-05-2009 kl 19:01.
niffi er logget av   Svar med sitat
Gammel 09-02-2010, 21:09   #2
Frusp
Supermedlem

Frusp sin avatar

Medlem siden: Feb 2010
Meldinger: 600
Frusp er en kommende stjerneFrusp er en kommende stjerne
Sv: RA, immunforsvar og infertilitet..

Hva er RA??
Jeg har nedsatt immunforsvar, visste ikke det også spilte inn på fertiliteten

ivf 2010-2012
MA i nov-11
etter 8 innsett
Termin i oktober 2012
Frusp er logget av   Svar med sitat
Gammel 09-02-2010, 21:33   #3
Firkløver
Gjest

Meldinger: n/a

Har du funnet noe mer interessant om temaet siden du skrev dette, Niffi?

Prøvd noe av dette forresten?
http://uk.answers.yahoo.com/question...4034208AAxfaHV
  Svar med sitat
Gammel 20-02-2010, 01:34   #4
niffi
Seniormedlem

niffi sin avatar

niffi vil raskt nok bli berømt.niffi vil raskt nok bli berømt.niffi vil raskt nok bli berømt.niffi vil raskt nok bli berømt.niffi vil raskt nok bli berømt.

Hehe har dere funnet frem denne gamle tråden?

RA er Revmatoid Arthritt, på godt norsk Leddgikt

Joda, jeg har funnet ut noe mer. Under de to siste ivf fikk jeg prednisolon i et forsøk på å roe leddgikten, men akkurat i denne sammenhengen så blir det en dråpe i havet.

Jeg har pratet med en revmatolog som tok emnet på allvor istedenfor å bare veive det hele bort. Hun innrømmet at de hadde svært lite kunnskap om hvordan immunforsvaret virket og enda mindre noen god måte å måle det. De blodprøver som brukes i dag viser seg nemlig å ofte ha liten sammenheng med graden av sykdom annet enn å gi en pekepinn og fortelle at det er noe revmatisk. Hun tok en annen bp, og sa også at mine tanker om at et ræva immunforsvar kunne ødelegge ikke var utenkelig (fordi de ikke visste nok enda). Frustrasjonen jeg hadde da jeg skrev hovedinnlegget kom av dårlige svar av revmatologene så da jeg endelig traff på ei som syntes temaet var verd noen minutter av sin tid så forsvant frustrasjonen, ja. Også gynekologen hørte på meg denne gangen og mente at det kunne være noe i det selv om vi selvfølgelig ikke vet noe om dette enda. Det gjør godt når noen gidder å lytte, altså. Er mange arrogante leger der ute desverre, ikke alle tør si at dette kan vi ikke noe (eller nok) om. Fikk også høre om en revmatolog som hadde interresert seg for temaet leddgikt og graviditet, og gjett hva.. Han hadde pensjonert seg noen mnd før jeg spurte Så jeg får henvende meg til forskningsavdelingen i Trondheim, da
Gammel 20-02-2010, 01:49   #5
niffi
Seniormedlem

niffi sin avatar

Sitat:
Opprinnelig postet av niffi Vis post
RA er Revmatoid Arthritt, på godt norsk Leddgikt
RA er forresten det riktige navnet på leddgikt. Jeg liker å bruke det, fordi leddgikt ofte blir brukt om alt mulig. Folk med andre diagnoser sliter litt siden folk flest ikke aner hva det betyr, så de bruker gikt istedenfor. Det har folk hørt om. Problemet mitt blir da at jeg får litt mange "velmenende råd", for alle kjenner noen som.. Når jeg hører hva de sier skjønner jo jeg at de snakker om en med en helt annen diagnose og må da bruke tid på å forklare i en slags forsvarsposisjon. Ikke ulikt "det er bare å ikke tenke på det" når det er snakk om ufrivillig barnløshet. Men de har jo forsåvidt ikke feil heller, leddgikt er jo bare en paraplybetegnelse for betennelse i leddene, noe alle revmatiske diagnoser har
Gammel 21-02-2010, 14:57   #6
Firkløver
Gjest

Meldinger: n/a

Så dumt den revmatologen har gitt seg da!! Men kanskje Trondheim vil ha inn DEG til forskningsprosjekt?
  Svar med sitat
Gammel 21-02-2010, 17:12   #7
niffi
Seniormedlem

niffi sin avatar

Hahaha jeg er så "unik" at jeg blir et helt prosjekt bare meg Sy nes jeg ser det hahahaha
Synes ikke svaret var så dmt egentlig, satte mye mere pris på å høre at de rett og slett ikke vet nok om immunforsvaret vårt enn at de kommer med et tjumsesvar og vrir seg unna. Men vet ikke revmatologene nok om immunforsvaret vet ikke gynekologene nok om det heller. Kan jo være en årsak til at noen sliter lengre enn andre? Kanskje nettopp derfor flere går på immundempende piller etterhvert under forsøk også.. Selv om det egentlig ikke er en god sak, men så slutter en jo på disse pillene så raskt uansett, og ikke kan de hindre el under ivf heller Men utenom ivf hadde jeg nok ikke rørt disse pillene. Nektet første forsøk, og om jeg blir gravid en gang skal jeg holde meg unna medisin så langt og lenge jeg bare kan! (Jeg MÅ desverre gå på prednisolon siden jeg må slutte på annen medisin da. Jaja, får ta det når, OM det skjer en dag.
Svar

Aktive lesere akkurat nå: 1 (0 medlemmer og 1 gjester)

Diskusjonsverktøy
Visningsmodus

Regler for innlegg
Du kan ikke starte nye diskusjoner
Du kan ikke svare på meldinger/diskusjoner
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke redigere meldingene dine

BB-kode er
Smilier er
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Forumnavigering

Alle tider vises som GMT +2. Klokka er nå 11:45.