Gå tilbake   SnartGravid Møteplassen > Klubber > Problemer > Kroniske sykdommer
Svar

Diskusjonsverktøy Visningsmodus
Gammel 04-06-2010, 01:32   #11
Firkløver
Gjest

Meldinger: n/a
Sv: Lavt stoffskifte og infertilitet - noen som har peiling?

Nei, tror ikke det? Rhesus-faktoren har jo med de røde blodcellene å gjøre.
  Svar med sitat
Gammel 04-06-2010, 01:38   #12
silkepels
Gjest

Oki, modern og jeg har lavt stoffskifte begge to, og begge har rh-
Men det kan jo helt sikkert være helt tilfeldig også.
Tkk for mange svar på det jeg lurte på
  Svar med sitat
Gammel 04-06-2010, 10:22   #13
Soppen
Gjest

Sitat:
Opprinnelig postet av Firkløver Vis post
Østradiol har sammenheng med eggmodningen. Det er lavt i starten av syklusen og stiger fram mot EL. Står litt her.

Finner ingen informative nettsider nå, men har bare hørt at hvis stoffskiftet ikke er regulert normalt så vil ikke kroppen bli gravid, det er jo en ekstra belastning samtidig som kroppen er opptatt med stoffskifteproblemer. Noe mer konkret vet ikke jeg heller dessverre.

Det er viktig å få stabilisert stoffskiftet skikkelig før dere fortsetter å prøve, har du fått beskjed om det fra legen? Ustabilt og lavt stoffskifte gir store sjanser for abort, og hvis man ikke mister er det dessverre store sjanser for hjerneskade. Ganske skumle følger..
Jeg vet ikke hvor du har din informasjon fra men den jeg har fått av legen min er at EKSTREMT ubehandlet lavt stoffskifte over lang tid kan gi fosterskade og abort...Ikke et ustabilt stoffskifte som er under behandling...

Hvem sier at man kan få hjerneskade av lavt og ustabilt stoffskifte som er under behandling?? Tror mange her inne, enten nå eller som kommer inn senere og leser dette vil bli utrolig nervøse...så fint om du kan vise til hvor du har fått denne informasjonen fra?
  Svar med sitat
Gammel 04-06-2010, 10:33   #14
sigrid77
Seniormedlem

sigrid77 sin avatar

Medlem siden: Jul 2009
Meldinger: 1,331
sigrid77 vil raskt nok bli berømt.sigrid77 vil raskt nok bli berømt.sigrid77 vil raskt nok bli berømt.

Å, herrlig med mange svar, damer!

Sitat:
Opprinnelig postet av silkepels Vis post
Jeg har nok alltid hatt stoffskiftet i nedre nivå av normalen, (hadde også en (muligens to) aborter før jeg ble gravid med førstejenta) men så bikket det over da jeg ble gravid med henne. Fikk beskjed om å begynne med Levaxin MENS jeg var gravid. Legen min hadde ingen betenkeligheter med å gi meg det mens jeg var gravid, men gyn jeg var hos for noe annet lenge etterpå, var forundret over at jeg brukte Levaxin som gravid, og lurte på om jenta var velskapt.... Jeg må si jeg ble litt stressa da, ja....

Men vil det altså si at det var helt greit å begynne med Levaxin midt i et svangerskap, eller burde jeg ha ventet? Det spiller jo uansett ingen rolle nå, men lurer bare for min egen nysgjerrighets skyld.
Enig med Firkløver! Det er viktig at mor har nok tyroxin særlig i starten av svangerskapet, før babyen begynner produskjonen av dette selv. Det er vanlig at de som allerede tar Levaxin, må øke dosen sin med 50-100 % når de blir gravide. Og graviditet kan også gjøre at de som tidligere har hatt "latent"/subklinisk lavt stoffskifte, får det. Men siden mange allmennleger ikke er så gode på dette området, og heller ikke følger det opp, så er det mange som ikke er klar over at de har latente stoffskifteproblemer som kan slå ut en dag.

sigrid77 er logget av   Svar med sitat
Gammel 04-06-2010, 10:49   #15
sigrid77
Seniormedlem

sigrid77 sin avatar

sigrid77 vil raskt nok bli berømt.sigrid77 vil raskt nok bli berømt.sigrid77 vil raskt nok bli berømt.

Sitat:
Opprinnelig postet av Firkløver Vis post
Den mest vanlige årsaken til sykdommen, er at kroppen danner antistoffer (anti-TPO) mot skjoldbruskkjerten, og etter en tid svekkes kjertelens hormonproduksjon og man får lavt stoffskifte. Jeg tror ikke man vil få normale verdier av anti-TPO selv om man blir aldri så bra regulert med Levaxin. Fordi kroppen har en konstant produksjon av antistoffene mot kjertelen. Virket sånn på legen min sist jeg spurte også, han mente at jeg alltid vil ha disse antistoffene. Som deg hadde jeg høyt en periode, 1500, men nå i våres var det ca 500. Er ikke noe å gjøre med at nivået er sånn.

Jeg fikk konstantert lavt stoffskifte og startet med Levaxin i 2002 og ble gravid i 2004. Har vært ok regulert mens vi har drevet med søskenforsøk, var også ok regulert da jeg ble gravid. Antistoffene er lavere nå (selv om de fortsatt er høye) enn på den tiden jeg ble gravid, så om anti-tpo har noe å si generelt, vet jeg ikke, men for min del så kanskje ikke. Allikevel har jeg på de siste forsøkene våre gått på Prednisolon (kortison) for å evt dempe overaktivt immunforsvar, legen som anbefalte meg å prøve det mente at hvis man har antistoffer mot skjoldbruskkjertelen, kan man kanskje også ha andre typer antistoffer i kroppen som avviser festing av embryo etc. Men anti-tpo i seg selv trodde han ikke direkte virket som antistoff "mot" embryo.

Om du finner ut mer om dette temaet vil jeg gjerne høre! Føler jeg kan for lite.
Aha! Dette er veldig interessant! Jeg har ikke lest så mye om dette enda, men da jeg prøvde å lese om det i går, fant jeg motstridende informasjon. På et amerikansk nettsted som jeg ikke aner noe om sannhetsgehalten i, står dette:

Hypothyroidism can cause menstrual irregularities, decreased sex drive, miscarriage, failure to ovulate, premature childbirth and preeclampsia. Some women experience an autoimmune version of hypothyroidism in which their bodies are producing killer cells which attacks their own tissues (including their own thyroid or an embryo). If you have symptoms of hypothyroidism and have experienced a miscarriage then you should visit a reproductive immunologist because normal thyroid medications will not resolve the underlying autoimmune issue and it is highly unlikely that you will be able to maintain a pregnancy without treatment.

Link til siden: http://fertility.amuchbetterway.com/...ty-and-iodine/

Jeg kom også over en diskusjon inne på Ønskebarforumet der en person fortalte at IVF-legen deres mente det ikke var aktuelt å sette i gang noe førsøk før Anti-TPO var lavere (fikk ikke helt med meg grensa, men tror samme personen snakka om at hun hadde 200-300 eller noe).

Samtidig så fant jeg selvfølgelig noen uttalelser (f.eks en fra en dansk nettdoktor) som skråsikkert slo fast at Anti-TPO ikke hadde NOE med fertilitet å gjøre.

Men det at det finnes ulike meninger om temaet der ute, gjør jo at jeg tenker at det er noe å hente her. Så jeg skal prøve å bli klokere på akkurat dette.

Og når det gjelder hva man kan gjøre for å påvirke nivået med antistoffer, så så jeg også prednisolon nevnt flere steder. Og så fant jeg en studie som handler om at høye doser a vitamin D kan ha en regulerende effekt på immunforsvaret. HER.
Det er en studie gjort av to legestudenter. Den sier ikke entydig at dette stemmer, men noen ting tyder på det, og andre ting tyder ikke på det ...

Uansett har jeg lest flere steder at lavt stoffskifte og mangel på vitamin D følger hverandre, og at vitamin D også har en viktig funksjon for å bli gravid. Har selvfølgelig ikke funnet ut hvilken funksjon, men ... Vit D er uansett to forkjellige hormoner, så de spiller vel inn i hormonbalansen, de også på et vis.

Sist endret av sigrid77; 04-06-2010 kl 10:53.
Gammel 04-06-2010, 12:55   #16
sigrid77
Seniormedlem

sigrid77 sin avatar

Sitat:
Opprinnelig postet av silkepels Vis post
Oki, modern og jeg har lavt stoffskifte begge to, og begge har rh-
Men det kan jo helt sikkert være helt tilfeldig også.
Tkk for mange svar på det jeg lurte på
Stoffskifte er en arvelig sykdom, uavhengig av blodtype, så vidt jeg vet. Men du har nok arva begge deler fra mora di, uten at det nødvendigvis er noen sammenheng.

Sitat:
Opprinnelig postet av Soppen Vis post
Jeg vet ikke hvor du har din informasjon fra men den jeg har fått av legen min er at EKSTREMT ubehandlet lavt stoffskifte over lang tid kan gi fosterskade og abort...Ikke et ustabilt stoffskifte som er under behandling...

Hvem sier at man kan få hjerneskade av lavt og ustabilt stoffskifte som er under behandling?? Tror mange her inne, enten nå eller som kommer inn senere og leser dette vil bli utrolig nervøse...så fint om du kan vise til hvor du har fått denne informasjonen fra?
Dette tror jeg er et vanskelig område, der man kan høre vilt forskjellige ting fra forskjellige leger. For det første ville jeg ikke stolt på bare en allmennlege dersom jeg hadde lavt/høyt stoffskifte og prøver å bli gravid. Her må det spesialister i endokrinologi til.

Her er et svar fra lommelegen som snakker veldig generelt om økte farer ved lavt stoffskifte. Hun sier ikke noe om _hvor_ lavt, eller at det må være ekstremt på noen måter.

Her er et informasjonshefte (utgitt av Den norske spesialistgruppen i thyreoideasykdommer i samarbeid med Nycomed) om graviditet og stoffskiftesykdommer. Det står bare i generelle vendinger her også, og det er bare nevnt faren for abort, og ikke fosterskader: På side 5 står det at man har "lett økt risiko for tidlig abort" når thyreoideahormonene er "i ulage". Hva som er "i ulage" er ikke definert, men det er få ting som tyder på at det må være ekstremt lavt for at dette skal gjelde.

Noen andre som har lest om dette noe sted?

Gammel 04-06-2010, 17:38   #17
Firkløver
Gjest

Soppen:
Lavt stoffskifte mens fosteret hjerne utvikles tidlig i svangerskapet er ikke bra. Fosteret produserer ikke thyroxin selv så tidlig og trenger hormonet fra mor, og hvis mor selv har lite, kan det gi skader. Er fosterets/babyens hjerne jeg skrev om i innlegget over som kan få hjerneskade, ikke moren. Når man oppdager at man har lavt stoffskifte, må det noen ganger flere blodprøverunder til og medisinjusteringer imellom før hormonene stabiliseres på rett nivå. Det anbefales derfor å vente med å prøve å bli gravid til hormonene er stabile.
  Svar med sitat
Gammel 04-06-2010, 20:17   #18
Amims
Supermedlem

Amims sin avatar

Medlem siden: Aug 2009
Sted: Oslo
Meldinger: 1,290
Amims vil raskt nok bli berømt.Amims vil raskt nok bli berømt.Amims vil raskt nok bli berømt.Amims vil raskt nok bli berømt.

I Amerika har det jo blitt veldig populært med såkalte "reproduksjons endokrinologer" (ble det riktig?) men i allefall, spesialister ....

+1 til etter 18 lange prøveperioder!

AIH, Riksen uke 51 02.01.11 Fikk en deilig liten i september
AIH, Riksen uke 43
Amims er logget av   Svar med sitat
Svar

Aktive lesere akkurat nå: 1 (0 medlemmer og 1 gjester)

Diskusjonsverktøy
Visningsmodus

Regler for innlegg
Du kan ikke starte nye diskusjoner
Du kan ikke svare på meldinger/diskusjoner
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke redigere meldingene dine

BB-kode er
Smilier er
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Forumnavigering

Alle tider vises som GMT +2. Klokka er nå 09:53.