Gå tilbake   SnartGravid Møteplassen > Klubber > Problemer > Kroniske sykdommer
Svar

Diskusjonsverktøy Visningsmodus
Gammel 03-06-2010, 20:38   #1
sigrid77
Seniormedlem

sigrid77 sin avatar

Medlem siden: Jul 2009
Meldinger: 1,331
sigrid77 vil raskt nok bli berømt.sigrid77 vil raskt nok bli berømt.sigrid77 vil raskt nok bli berømt.
Lavt stoffskifte og infertilitet - noen som har peiling?

Jeg har nylig fått vite at jeg har lavt stoffskifte. Jeg har lest meg fram til at dette kan gjøre det problematisk å bli gravid, blant annet fordi det kan føre til at man ikke har eggløsning. Men jeg har eggløsning, og jeg har hatt det hele tiden. Det jeg ikke klarer å finne noe godt svar på, er hva som er problemet til kroppen så lenge jeg har eggløsning! Hvilke andre ting er det det lave stoffskiftet kan føre til?

Jeg har fått med meg at TSH skal være rundt 1, FT4 skal være rundt 20, og også FT3 helst skal være i øvre del av ref.omr. når man prøver å bli gravid. Jeg har nå tatt Levaxin litt over en måned, og verdiene mine har forandret seg kjempemye til det bedre allerede. Så jeg regner med at jeg innen kort tid skal komme innefor de riktige verdiene.

Men hva er det disse verdiene spiller inn på? Jeg har skjønt at det har noe med hormonbalansen å gjøre, men er det noen som vet noe mer konkret enn det?

Jeg har akkurat tatt 4 blodprøver i forbindelse med en hormonutredning (har ikke vært hos gynekologen og drøfta dem enda - men har sett på resultatene selv), og jeg ser at østradiolet ligger lavt gjennom hele syklusen. På to av fire prøver er den under ref.omr., og på en tredje er den helt på nedre grense. Det var ganske høyt rett etter EL, men så sank det som en stein midt i lutealfasen. Progesteronet er derimot helt fint. Og LH og FSH er også veldig bra. Så jeg er ikke i overgansalderen!

Men er det noen som vet noe om hva sammenhengene mellom disse hormonene er? Er det sannsynlig at jeg har lavt østradiolnivå på grunn av det lave stoffskiftet? Vil det i så fall rette seg opp etter hvert som stoffskiftet kommer på rett kjøl? Hva slags behandling kan man eventuelt få for lave østradiolnivåer? Er det andre (fertilitets)hormonproblemer som kan oppstå i forbindelse med lavt stoffskifte?

Og hva er egentlig problemet med lavt østradiol? Fører det til at et eventuelt befrukta egg ikke klarer å feste seg? Østradiol er vel med og sørger for at betingelsene for eggfesting er gode, ikke sant? Sammen med progesteron?

Ja, dette ble et par spørsmål mer enn jeg hadde tenkt, men ...
Jeg setter STOR pris på om noen prøver-geeks kan gi meg svar på et spørsmål eller to så jeg er godt rustet i møte med gynekologen i neste uke.

Sist endret av sigrid77; 03-06-2010 kl 20:40.
sigrid77 er logget av   Svar med sitat
Gammel 03-06-2010, 22:38   #2
Amims
Supermedlem

Amims sin avatar

Medlem siden: Aug 2009
Sted: Oslo
Meldinger: 1,290
Amims vil raskt nok bli berømt.Amims vil raskt nok bli berømt.Amims vil raskt nok bli berømt.Amims vil raskt nok bli berømt.
Sv: Lavt stoffskifte og infertilitet - noen som har peiling?

Håper noen har peiling på dette!

+1 til etter 18 lange prøveperioder!

AIH, Riksen uke 51 02.01.11 Fikk en deilig liten i september
AIH, Riksen uke 43
Amims er logget av   Svar med sitat
Gammel 04-06-2010, 00:25   #3
Firkløver
Gjest

Meldinger: n/a

Østradiol har sammenheng med eggmodningen. Det er lavt i starten av syklusen og stiger fram mot EL. Står litt her.

Finner ingen informative nettsider nå, men har bare hørt at hvis stoffskiftet ikke er regulert normalt så vil ikke kroppen bli gravid, det er jo en ekstra belastning samtidig som kroppen er opptatt med stoffskifteproblemer. Noe mer konkret vet ikke jeg heller dessverre.

Det er viktig å få stabilisert stoffskiftet skikkelig før dere fortsetter å prøve, har du fått beskjed om det fra legen? Ustabilt og lavt stoffskifte gir store sjanser for abort, og hvis man ikke mister er det dessverre store sjanser for hjerneskade. Ganske skumle følger..
  Svar med sitat
Gammel 04-06-2010, 00:49   #4
sigrid77
Seniormedlem

sigrid77 sin avatar

Medlem siden: Jul 2009
Meldinger: 1,331
sigrid77 vil raskt nok bli berømt.sigrid77 vil raskt nok bli berømt.sigrid77 vil raskt nok bli berømt.

Nei, legen har ikke sagt noe om det. Faktisk måtte jeg nesten "krangle" med henne for i det hele tatt å få medisin nå. Hun ville helst "vente litt og se". Og hun VET at vi er prøvere, og at vi har prøvd i snart et år! Så hun mente tydeligvis at vi skulle fortsette å prøve med uregulert stoffskifte!

Neste uke skal jeg diskutere dette med gynekologen og høre hva han sier. Men alle verdiene mine er allerede, etter en måned på Levaxin, innenfor referanseområdene (TSH 2,6 og FT4 16), om ikke innenfor de anbefalte for prøvere. De studiene jeg har lest om som påviser hjerneskader og økt SA-fare, har stort sett vært med folk som har TSH på over 6 og sånt.

Uansett så har jeg i kveld lest en god del om at høyt Anti-TPO er et problem. Og at det nesten er umulig å bli gravid så lenge man har så mye antistoff i systemet, for antistoffene angriper et eventuelt embryo også ... Har ikke sett så mange sikre kilder på dette, men om det er sant, har jeg et stort problem. Jeg har nemlig over 1300 i anti-tpo. Referanseområdet er under 35 ...
Jeg må finne ut hvordan man får ned nivået av antistoffer. Og jeg tror jeg må kreve å bli henvist til en endokrinolog.

sigrid77 er logget av   Svar med sitat
Gammel 04-06-2010, 00:49   #5
silkepels
Gjest

Sitat:
Opprinnelig postet av Firkløver Vis post
Ustabilt og lavt stoffskifte gir store sjanser for abort, og hvis man ikke mister er det dessverre store sjanser for hjerneskade. Ganske skumle følger..
Mener du ustabilt som følge av medisin-utprøving, eller uten medisin?
  Svar med sitat
Gammel 04-06-2010, 01:05   #6
Firkløver
Gjest

Silkepels: Av dem som tar stoffskifteproblemer seriøst, anbefales man å ikke prøve å bli gravid før man er stabilt regulert.
Men faren for abort og fosterskader er vel sikkert større hvis man ikke tar medisin i det hele tatt og har ubehandlet lavt stoffskifte.
  Svar med sitat
Gammel 04-06-2010, 01:13   #7
silkepels
Gjest

Jeg har nok alltid hatt stoffskiftet i nedre nivå av normalen, (hadde også en (muligens to) aborter før jeg ble gravid med førstejenta) men så bikket det over da jeg ble gravid med henne. Fikk beskjed om å begynne med Levaxin MENS jeg var gravid. Legen min hadde ingen betenkeligheter med å gi meg det mens jeg var gravid, men gyn jeg var hos for noe annet lenge etterpå, var forundret over at jeg brukte Levaxin som gravid, og lurte på om jenta var velskapt.... Jeg må si jeg ble litt stressa da, ja....

Men vil det altså si at det var helt greit å begynne med Levaxin midt i et svangerskap, eller burde jeg ha ventet? Det spiller jo uansett ingen rolle nå, men lurer bare for min egen nysgjerrighets skyld.
  Svar med sitat
Gammel 04-06-2010, 01:18   #8
Firkløver
Gjest

Den mest vanlige årsaken til sykdommen, er at kroppen danner antistoffer (anti-TPO) mot skjoldbruskkjerten, og etter en tid svekkes kjertelens hormonproduksjon og man får lavt stoffskifte. Jeg tror ikke man vil få normale verdier av anti-TPO selv om man blir aldri så bra regulert med Levaxin. Fordi kroppen har en konstant produksjon av antistoffene mot kjertelen. Virket sånn på legen min sist jeg spurte også, han mente at jeg alltid vil ha disse antistoffene. Som deg hadde jeg høyt en periode, 1500, men nå i våres var det ca 500. Er ikke noe å gjøre med at nivået er sånn.

Jeg fikk konstantert lavt stoffskifte og startet med Levaxin i 2002 og ble gravid i 2004. Har vært ok regulert mens vi har drevet med søskenforsøk, var også ok regulert da jeg ble gravid. Antistoffene er lavere nå (selv om de fortsatt er høye) enn på den tiden jeg ble gravid, så om anti-tpo har noe å si generelt, vet jeg ikke, men for min del så kanskje ikke. Allikevel har jeg på de siste forsøkene våre gått på Prednisolon (kortison) for å evt dempe overaktivt immunforsvar, legen som anbefalte meg å prøve det mente at hvis man har antistoffer mot skjoldbruskkjertelen, kan man kanskje også ha andre typer antistoffer i kroppen som avviser festing av embryo etc. Men anti-tpo i seg selv trodde han ikke direkte virket som antistoff "mot" embryo.

Om du finner ut mer om dette temaet vil jeg gjerne høre! Føler jeg kan for lite.
  Svar med sitat
Gammel 04-06-2010, 01:22   #9
Firkløver
Gjest

Silkepels: Jeg ville absolutt ha gjort som det du gjorde, og begynt med Levaxin i svangerskapet. Om stoffskiftet plutselig blir drastisk lavere, er det lenge å vente i 9 mnd til babyen er ute med å starte med behandling. Alternativet til å starte da du gjorde hadde vært å få lavere og lavere stoffskifte gjennom svangerskapet (for det er veldig vanlig at det synker mer etterhvert), noe som ville være mulig skadelig for babyen og veldig slitsomt for deg.
  Svar med sitat
Gammel 04-06-2010, 01:30   #10
silkepels
Gjest

Litt off topic, men lavt stoffskifte og rhesus negativ; hører de to tingene sammen?
  Svar med sitat
Svar

Aktive lesere akkurat nå: 1 (0 medlemmer og 1 gjester)

Diskusjonsverktøy
Visningsmodus

Regler for innlegg
Du kan ikke starte nye diskusjoner
Du kan ikke svare på meldinger/diskusjoner
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke redigere meldingene dine

BB-kode er
Smilier er
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Forumnavigering

Alle tider vises som GMT +2. Klokka er nå 09:58.