Gå tilbake   SnartGravid Møteplassen > Klubber > Problemer > Kroniske sykdommer
Svar

Diskusjonsverktøy Visningsmodus
Gammel 11-08-2013, 16:02   #21
Honey86
Seniormedlem

Honey86 sin avatar

Medlem siden: Jan 2013
Sted: Østlandet
Meldinger: 2,042
Honey86 er på vei til noe stort.
Sv: Kroniske UVI plager, hva er gjort?

Sitat:
Opprinnelig postet av Solskinn Vis post
Åj, her var det mye informasjon som jeg faktisk ikke var klar over.
Tusen takk for ditt svar.

Ja, prøvene mine er sjelden sent til dyrkning. Da fordi jeg ser de tømmer ut urinen etter stix prøven er tatt. Påviser prøven infeksjon får jeg alltid Selexsid, da det har funket de fleste gangene. De har byttet med gjevne mellomrom da Selexsid ikke har funket optimalt for min del.
Jeg har heller aldri fått beskjed om å komme for å ta en ny stix prøve etter endt kur.

Doksycyklin fikk jeg, tror jeg som siste utvei for 6 mnd siden da plagene mine ikke gikk over med Selexsid. Jeg hadde ubehag, men ingen påvist infeksjon bare blod. Blodprøvene har også alltid vært fine. Så da de ikke hadde noe svar, satte de meg på Doksycyklin det funket for en stund. Men kommer raskt tilbake.
Slik som nå, 1 uke ca siden endt kur og jeg sitter med ubehag igjen.

Jeg aner ikke hva det er, og alle gynekologiske prøver er også tatt. Og alle er fine. Får se hva MR viser da.
Men jeg kjenner jeg er lei meg, og føler meg ikke tatt på alvår av legene mine som jeg har gått til. Det du forteller bekrefter jo det.
Det er dessverre litt for mange leger der ute som tar den enkleste utveien.. Leger er ikke "hellige" og jeg har mer ikke tall på hvor mange ganger jeg har måtet være talerør for pasienter for å få skikkelig behandling/oppfølging..!

Så mitt beste råd er å stå på kravene dine og ikke gi deg! !
Juni 17: Enkel pergotime = streifer
Juli 17: Dobbel Clomifen = streifer
Sept 17: Dobbel Clomifen =
Nov 17: ICSI
Honey86 er logget av   Svar med sitat
Gammel 11-08-2013, 16:18   #22
Solskinn
Supermedlem

Solskinn sin avatar

Medlem siden: Jul 2013
Meldinger: 1,111
Solskinn er på vei til noe stort.

Takk igjen.

Og klokere har jeg blitt
Skal ikke gi meg denne gangen.
Gammel 21-08-2013, 21:44   #23
Solskinn
Supermedlem

Solskinn sin avatar

Da ryker jeg på utreding imorgen
Veldig spent, og veldig nervøs. Om de ikke finner noe på MR og det andre de skal gjøre. Så kommer jeg til å kreve en lap. For å sjekke at det ikke ligger noe på innsiden og irriterer...
Gammel 21-08-2013, 21:59   #24
LivsGnist
Veteranmedlem

LivsGnist sin avatar

Medlem siden: Oct 2010
Sted: Sørlandet
Meldinger: 4,660
LivsGnist har en aura rundt seg.LivsGnist har en aura rundt seg.LivsGnist har en aura rundt seg.LivsGnist har en aura rundt seg.LivsGnist har en aura rundt seg.LivsGnist har en aura rundt seg.

Lykke til!
Gammel 23-08-2013, 21:59   #25
Solskinn
Supermedlem

Solskinn sin avatar

Tusen takk dere.

Nå er jeg kommet så mye lengre enn det jeg hadde turt å håpe.
Har nå fått en diagnose, og skal til litt videre undersøkelser i neste mnd.
Og de skal ta opp min (komplekse sak)/diagnose i plenum på bekkenbunn-senteret. Da har jeg heldigvis kommet til rett plass. Og der jobber mange spesialister.

Jeg er sliten nå ikveld av alle inntrykk og gråting! Og lettet over at jeg endelig er blitt tatt på alvor!

Takk for alle innspill dere.
Dere er supre!
Gammel 24-08-2013, 01:12   #26
LivsGnist
Veteranmedlem

LivsGnist sin avatar

LivsGnist har en aura rundt seg.LivsGnist har en aura rundt seg.LivsGnist har en aura rundt seg.LivsGnist har en aura rundt seg.LivsGnist har en aura rundt seg.LivsGnist har en aura rundt seg.

Så bra at du har fått diagnose! Veldig flott å vite. Jeg prøvde å google diagnosen din, men kom ikke opp noe. Hva er det? Hva betyr det...? Hvordan fant de det ut? Og hva kan gjøres?

Håper det er noe som enkelt kan fikses på.
Skjønner du er sliten!
Gammel 24-08-2013, 03:52   #27
Solskinn
Supermedlem

Solskinn sin avatar

Det er dessverre ingen enkel utvei for å gjøre meg bra.
Diagnosen jeg fikk var -Kronisk Urethra Syndrome eller -kronisk bekkenbunn syndrom. Av en lege som er spesialist i faget.

Etter en lang og tung dag med MR, scanning av blæren og samtale med spesialisten, der vi gikk igjennom hele sykehistorien min som spinner seg tilbake 10-11 år, sa han at det ikke var vanskelig for han å stille en diagnose på meg.
Det fins ingen medisin eller operasjon som kan fikse dette. Men det fins muligheter for lindringer, etter hva jeg forsto.
(Får vite mer til neste time)

Jeg fikk veldig mye informasjon på en gang. Jobber enda med å fordøye alt sammen. Dermed er jeg våken enda! Søvn, hvor er du? :lete:

Alle MR-bildene så absolutt alt fint ut. Han kunne også se at flere urinprøver var sendt til dyrkning og alle kom ut negativ. Selv om jeg har hatt sterke symptomer.

Jeg har nå fått en dagbok hvor jeg skal føre opp eksakt hvor mye jeg drikker og eksakt hvor mye jeg tisser. Dette for å analysere til neste time jeg skal på.
Utredningen er ikke 100% ferdig enda. Skal inn til ny time for å sjekke urinrøret grundig, da skal han samarbeide med en gynekolog som skal gå meg skikkelig igjennom "i sømmene"

Han skulle også ta opp saken min i plenum på Bekkenbunn-senteret som er oppkoblet med sykehuset. Der jobber det en haug med spesialister og der skal de diskutere min sak.
Det er også muligheter for meg å komme inn der. Er ikke sikker hva det går ut på enda, men vet at fysioterapi kan være en del av det.
Du kan ta en titt her om du ønsker: http://www.unn.no/inkontinens/category16736.html
(Min tilstand blir beskrevet under smerter i bekkenet, ikke urin eller avføringslekasje )

Saken min var veldig kompleks, som han sa. Mye og ta tak i. Men det var tydelig at han tok meg på alvor.

Det kan også være at jeg har hatt så vondt i mange år at smertene har "forplantet" seg videre til muskler omkring i bekkenet. Som skal holde alt på plass. Og gjøre at ting "går som smurt" Slik det ikke lengre gjør hos meg.

Han forklarte det så fint med at, om du har vondt i en arm går det videre til skulderen, videre til nakken, hodet, ryggen og til slutt er du invalid pga at du en gang for mange år siden hadde vondt i en arm. Og da er "fokuset" til slutt på ryggen. Når armen var "sykdommen" i utgangspunktet.
Vi må altså jobbe oss gjennom alt sammen, for å kunne tilby meg best mulig lindring da antbiotoka faktisk ikke funker i det store bildet. Kun når en urinveisinfeksjon blir påvist sort på hvit.

For sikkerhets skyld har han skrevet ut en resept til meg på Azitromax mot urinrørsbetennelse.

Det er en stor mulighet at jeg forklarer meg rotete, men jeg har selv ikke helt skjønt opplegget. Enda, tror jeg? Hehe.

Som sagt, mye informasjon. Og jeg takker den som måtte lese alt det jeg nå har skrevet
Gammel 24-08-2013, 14:51   #28
LivsGnist
Veteranmedlem

LivsGnist sin avatar

Veldig interessant. Mye å fordøye det skjønner jeg. Fint at du deler her, så andre får sjans til å lese, og tilegne seg mulig relevant informasjon. Kanskje er dette relevant for meg også. Men jeg er veldig pysete nå når det kommer til utredning... Har fått det så langt opp i halsen.

Så man trenger ikke å ha lekkasje for å få diagnose inkontinens? Eller misforstod jeg det. For det har med inkontinens å gjøre det du forklarer om bekkenbunnen din?

Kan det gjøre det vanskeligere å bli gravid?
Kan dette du har være noe som kan endre karakter når du har født barn?
Gammel 24-08-2013, 15:18   #29
Solskinn
Supermedlem

Solskinn sin avatar

Bare hyggelig. Jeg føler også for å "få det ut" en plass, om du skjønner. Har vært plaget så lenge og føler nesten at enkelte rundt meg er slitene og lei av å høre på meg. Selv om de ikke sier det

Nei, jeg har ikke inkontinens på noen måte. Enda iallefall.
Jeg kan ha problemer med å rekke toalettet når jeg må tisse de gangenejeg har vondt, for trangen er så stor. Men jeg rekker alltid, på en eller annen måte og har aldri hatt noen uhell. Selv om det er små mengder som kommer og trangen er stor.

Min diagnose har med bekkenbunnen å gjøre. Kroniske smerter i bekkenbunnen, som da er lokalisert i urinblære og urinrør som igjen lokalisert i bekkenet. (Kronisk Urethra syndrome) Der de ikke finner noen spesifikk grunn til mine plager da alle resulteter kommer frem negativ. Bortsett fra enkelte stiksprøver som viser helt vanlig UVI fra tid til annen. Siden jeg har hatt mye smerter (også utenom UVI) begynner musklene å fungere på en annen måte enn de skal gjøre. (Slik som med arm, skulder, nakke, hode sammenligningen)
Om du skjønner?

Har også i flere år hatt problemer med konstipasjon og smerter pga det. Men det er også en helt annen historie. Men alt henger sammen med alt.
Da bekkenet til kvinner er en kompleks sak i seg selv. Med muskler, vev og nerver og alt som hører sammen.

Jeg nevnte at vi nå er prøvere, og han mente at det ikke skulle ha noe å si på feritiliteten min. Så da får vi se hva tiden bringer.
(har forresten eggløsning idag!! )

Jeg vet ikke om det kan endre karakter under/etter fødsel.
Det jeg lurer på egentlig er om jeg kanskje er mer utsatt for bekkenløsning?
Det er bare tanker i løse luften, og er ikke sikkert.

Nå når jeg har fått fordøyd all informasjon, skal jeg møte opp til neste utredningstime med alt jeg lurer på. Inkl hvordan det vil bli under graviditet og etter fødsel. Om ting kan bli værre, eller bedre.

Iallefall, etter det jeg har lest kan mine smerter lindres med bruk av botox injeksjon der smertene er lokalisert og fysioterapi. Får se, siden mine smerter kommer og går litt som de ønsker må vi gjøre litt flere undersøkelser før noe konkret kommer "på bordet"
Gammel 25-08-2013, 00:05   #30
LivsGnist
Veteranmedlem

LivsGnist sin avatar

Sitat:
Opprinnelig postet av Solskinn Vis post
Siden jeg har hatt mye smerter (også utenom UVI) begynner musklene å fungere på en annen måte enn de skal gjøre. (Slik som med arm, skulder, nakke, hode sammenligningen)
Om du skjønner?

Jeg vet ikke om det kan endre karakter under/etter fødsel.
Det jeg lurer på egentlig er om jeg kanskje er mer utsatt for bekkenløsning?
Det er bare tanker i løse luften, og er ikke sikkert.

Nå når jeg har fått fordøyd all informasjon, skal jeg møte opp til neste utredningstime med alt jeg lurer på. Inkl hvordan det vil bli under graviditet og etter fødsel. Om ting kan bli værre, eller bedre.

Iallefall, etter det jeg har lest kan mine smerter lindres med bruk av botox injeksjon der smertene er lokalisert og fysioterapi. Får se, siden mine smerter kommer og går litt som de ønsker må vi gjøre litt flere undersøkelser før noe konkret kommer "på bordet"
Oj, jeg føler meg utrolig mye klokere! Jeg lurer veldig på om dette kunne forklart mye av alt det jeg har opplevd også. Ved første graviditet hadde jeg jo masse UVI symptomer uten utslag på prøvene.(også veldig plaget med bekkenløsning, fra tidlig stadie så det kan du være obs på) Det var først etter fødsel det stoppet. Og ble igrunn bedre enn det har vært på lenge.

Godt å vite at det ikke skal være negativt for fertiliteten. Men at det setter en stor demper for sex/prøvingen, det er jo sikkert... Det var jo mange måneder vi bare måtte satse på å kun ha sex akkurat den dagen vi tenkte EL var. Bare fordi jeg virkelig ikke orket sex annenhver dag gjennom den tiden. Ble for mye stress og vondt, og ikke noe koselig.

Det er jo virkelig meget sannsynlig at musklene begynner å fungere på en litt annen måte etter så mye smerter som du sier. Kroppen fungerer jo mye på samme måte der nede som ellers. (Jeg har hatt senebetennelse i nakke, arm og rygg fordi jeg ikke fikk behandling tidlig nok, så dette vet jeg igrunn en del om. Da endte jeg opp med konstant hodepine hver dag.)

Åh, tenk så deilig det hadde vært om jeg bare kunne fått litt botox, og så var alt mye bedre. Vil vel muligens ha UVI av og til likevel. Men da slipper man de småplagene innimellom.

Husker ikke hva du har sagt tidligere i tråden, men har du smerter ved samleie av og til...?

Aktive lesere akkurat nå: 1 (0 medlemmer og 1 gjester)

Diskusjonsverktøy
Visningsmodus

Regler for innlegg
Du kan ikke starte nye diskusjoner
Du kan ikke svare på meldinger/diskusjoner
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke redigere meldingene dine

BB-kode er
Smilier er
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Forumnavigering

Alle tider vises som GMT +2. Klokka er nå 11:43.