Gå tilbake   SnartGravid Møteplassen > Diskusjoner > Syklusen > Menstruasjon
Svar

Diskusjonsverktøy Visningsmodus
Gammel 11-10-2007, 15:13   #1
lillemilla
Gjest

Meldinger: n/a
Er det normalt med så forskjellige sykluser?

I "alle år" har jeg hatt like sykluser, omtrent nøyaktig like mange dager i mellom, samme type "symptomer", varer like lenge...osv.

For noen måneder siden (kan det være så lenge som et år kanskje?) fikk jeg plutselig noen mellomblødninger, og syklusene ble merkelige, og ganske lange.

Så stabiliserte det seg mer med tanke på sykluslengde og regelmessighet, men det var ganske mye smerter og blødde ihvertfall 7 dager i strekk.

De siste månedene har jeg plutselig fått helt vidt forskjellige sykluser.

Syklustype nr. 1 - Mye menssmerter og PMS, trykkfølelse som er til de grader ubehagelig flere uker før menstruasjonen, mye blod og ihvertfall 7 dagers blødning.

Syklustype nr. 2 - Merker stort sett ingenting før jeg får en spottedag dagen før menstruasjonen. En dag med "ordentlig blødning" og 2-3 dager med bare bittelitt, så gir det seg. Veldig lite smerter og omtrent ikke PMS.

Må legge til at jeg ikke tåler hormonprevensjon, så "risikoen" for graviditet er jo i teorien der hver måned, selv om vi ikke er prøvere.

Hva kan dette skyldes tro?
  Svar med sitat
Gammel 11-10-2007, 21:12   #2
lillemilla
Gjest

Sv: Er det normalt med så forskjellige sykluser?

Kom igjen jenter, dere er jo eksperter på alle mulige slags syklustema her inne!

*dytte*
  Svar med sitat
Gammel 14-10-2007, 15:46   #3
MomySoon
Gjest

Hei.

Jeg veit ikke helt om jeg svarer på det du spør etter, men legger det inn her unasett

Jeg var inne på babyverden.no for å sjekke opp sykluser selv, fordi jeg venter TR og skal begynne med fruktbarhetskjema.

Noen har faste sykluser hver mnd, mens andre's sykluser kan variere fra mnd til mnd, eller at de kan være ulike på ulike tidspungter i livet. Eks som tennåring ol.
Syklusene kan endres etterhvert som du blir eldre, og kan være spesielt merkbart dersom du har gått på p-piller/ring/sprøyte noen år.
Det er derimot ikke p-pillene/ringen/sprøyten som har endret syklusen, men kroppen har selv endret den over tid.
Endringen i syklusen kan være alt fra antall blødningsdager, kraftigheten på blødningen mm.
Andre elemeter som er med på å endre syklus er helse, kosthold,trening,reise,stress og svangerskap.
Vis du vil lese mer: http://www.babyverden.no/templates/Article.aspx?id=494

Håper at jeg hjalp deg litt på vei, selv om det kanskje ikke var dette du spurte om.
  Svar med sitat
Gammel 14-10-2007, 16:59   #4
Shabby
Gjest

Jeg er ikke sikker på denne jeg, og vil derfor anbefale deg å få en time hos gynekolog for å sjekke at alt er som det skal. Jeg synes det er lurt i alle tilfeller når kroppen begynner å oppføre seg annerledes.
  Svar med sitat
Svar

Aktive lesere akkurat nå: 1 (0 medlemmer og 1 gjester)

Diskusjonsverktøy
Visningsmodus

Regler for innlegg
Du kan ikke starte nye diskusjoner
Du kan ikke svare på meldinger/diskusjoner
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke redigere meldingene dine

BB-kode er
Smilier er
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Forumnavigering

Alle tider vises som GMT +2. Klokka er nå 02:15.