Gå tilbake   SnartGravid Møteplassen > Diskusjoner > Generelle tips
Svar

Diskusjonsverktøy Visningsmodus
Gammel 20-08-2008, 11:30   #1
karrieremor
Medlem

karrieremor sin avatar

Medlem siden: Jan 2008
Meldinger: 141
karrieremor er en kommende stjernekarrieremor er en kommende stjerne
The fertility diet: Kutt ut soya og hold en lav GI-diett

Hei.
Jeg holder nå på å lese "The fertility diet" av Sarah Dobbyn. Denne boken vil jeg anbefale på det sterkeste. Argumentene hennes er godt underbygd av forskningsresultater så boken virker veldig troverdig. Jeg har enda mye å lese, men vil gjerne dele noe det som står der.

Rød kløver: kan brukes som et naturlig prevansjonsmiddel (dvs ikke noe for oss)

Soya: inneholder noen stoffer som i utgangspunktet ser ut til å hjelpe mot barnløshet, noe som mange soyaprodusenter har benyttet seg av i markedsføring. DETTE STEMMER IKKE! Et engelsk studie hvor kvinner i fruktbar alder inntok 45 mg av soya daglig i en måned viste at menstruasjonssyklusen kan bli forlenget i tre måneder fremover. Det er altså ikke nok å kutte dette ut kun under EL.
Forskning utført av Belfast Royal Infirmary viste at flere menn som hadde problemer med å få barn hadde høyere nivåer av genistein (som soya inneholder) enn fertile menn. Andre studier viser også at menn med dietter som inneholder mye soya vil miste testosteron-nivået samtidig som østrogen-nivået enten øker for høyt eller faller for lavt.
I tillegg inneholder 90% av alle amerikansk soya-avlinger genmodifisert mat, noe som man også skal unngå.

Ellers som et veldig kort sammendrag anbefaler forfatteren å kutte ned på sukker, og å spise mat med lav GI. Dette for å stabilisere insulin-nivået i kroppen. Dette da insulin-nivået også har mye å si på fruktbarheten (dette gjelder spesielt folk med PCOS).

Forfatteren anbefaler også organisk mat ettersom denne ikke er gen-modifisert og ikke er tilført hormoner som kan skape ubalanse for fruktbarheten.

Hun anbefaler nøtter, epler, aprikoser, asparges, avokado, bananer, bær, brokkoli, gulrøtter og gulrotjuice, selseri, kokosnøtter og kokosmelk, fenikkel, hvitløk, grapefrukt, hasslnøtter, spinat, sitron, lime, gresskarfrø (i tillegg til flere urter og liknende).

Og når det gjelder sukkerfrie varer så må vi for all del unngå aspartam!

Unnfanget mandag 19. januar. Etter 1 år og 1 måneds prøvetid.

Sist endret av karrieremor; 20-08-2008 kl 11:39.
karrieremor er logget av   Svar med sitat
Gammel 20-08-2008, 11:34   #2
Mistral
VIP-medlem

Mistral sin avatar

Medlem siden: Aug 2003
Sted: Paris
Meldinger: 9,357
Mistral har et ubeskrivelig bra rykte.Mistral har et ubeskrivelig bra rykte.Mistral har et ubeskrivelig bra rykte.Mistral har et ubeskrivelig bra rykte.Mistral har et ubeskrivelig bra rykte.Mistral har et ubeskrivelig bra rykte.Mistral har et ubeskrivelig bra rykte.Mistral har et ubeskrivelig bra rykte.Mistral har et ubeskrivelig bra rykte.Mistral har et ubeskrivelig bra rykte.Mistral har et ubeskrivelig bra rykte.
Sv: The fertility diet: Kutt ut soya og hold en lav GI-diett

Du mener vel aspartam?

Jeg har stor tro på at lavkarbo-kosthold kan hjelpe mange kvinner som har nedsatt fertilitet. For mange er det sikkert helt unødvendig, men jeg har lest mange steder på nettet om kvinner som er blitt raskt gravide etter kostholdsomlegging.

For meg hjalp det ikke (jeg spiste lavkarbo i hele fjor høst og gikk ned 10 kilo), men jeg tror absolutt det er verdt et forsøk dersom man mistenker at man har insulinresistens.
Mistral er logget av   Svar med sitat
Gammel 20-08-2008, 11:40   #3
muldvarpen
Supermedlem

muldvarpen sin avatar

Medlem siden: Feb 2007
Sted: Østlandet
Meldinger: 1,176
muldvarpen er som en uslipt juvél.muldvarpen er som en uslipt juvél.muldvarpen er som en uslipt juvél.muldvarpen er som en uslipt juvél.muldvarpen er som en uslipt juvél.muldvarpen er som en uslipt juvél.muldvarpen er som en uslipt juvél.

Hvilke matvarer som inneholder soya? Eneste jeg forbinder med soya er kikkoman som jeg har på risen min. Føler meg rimelig teit nå, men la gå.

muldvarpen er logget av   Svar med sitat
Gammel 20-08-2008, 11:42   #4
karrieremor
Medlem

karrieremor sin avatar

Medlem siden: Jan 2008
Meldinger: 141
karrieremor er en kommende stjernekarrieremor er en kommende stjerne

Sitat:
Opprinnelig postet av Mistral Vis post
Du mener vel aspartam?
Det gjorde jeg jaggu.. Da har jeg endret på den feilen.

Unnfanget mandag 19. januar. Etter 1 år og 1 måneds prøvetid.
karrieremor er logget av   Svar med sitat
Gammel 20-08-2008, 11:46   #5
Mistral
VIP-medlem

Mistral sin avatar

Medlem siden: Aug 2003
Sted: Paris
Meldinger: 9,357
Mistral har et ubeskrivelig bra rykte.Mistral har et ubeskrivelig bra rykte.Mistral har et ubeskrivelig bra rykte.Mistral har et ubeskrivelig bra rykte.Mistral har et ubeskrivelig bra rykte.Mistral har et ubeskrivelig bra rykte.Mistral har et ubeskrivelig bra rykte.Mistral har et ubeskrivelig bra rykte.Mistral har et ubeskrivelig bra rykte.Mistral har et ubeskrivelig bra rykte.Mistral har et ubeskrivelig bra rykte.

Muldvarpen: Soyasaus brukes jo i så små mengder at det neppe er noe problem. Det er verre med soyabønner (brukes på samme måte som røde, hvite eller andre tørre bønner), tofu (en slags "pudding" laget av soya som mange vegetarianere bruker i stedet for kjøtt) og en del desserter og yoghurt-lignende produkter som lages med soya i stedet for melk.

Soya brukes også i en del ferdigmat, men hvis du ikke spiser veldig mye ferdigmat tror jeg ikke du trenger å være redd for å få i deg for mye soya uten å være klar over det.
Mistral er logget av   Svar med sitat
Gammel 27-08-2008, 08:32   #6
Frua
Supermedlem

Frua sin avatar

Medlem siden: Aug 2007
Meldinger: 1,312
Frua er bare skikkelig grei.Frua er bare skikkelig grei.Frua er bare skikkelig grei.Frua er bare skikkelig grei.Frua er bare skikkelig grei.Frua er bare skikkelig grei.Frua er bare skikkelig grei.Frua er bare skikkelig grei.Frua er bare skikkelig grei.

Hvorfor må vi unngå Aspartam?
Tin i februar - Neg
AIH i april - Neg
2. ICSI i juni 2009 - Neg
Vi adopterer!
Frua er logget av   Svar med sitat
Gammel 27-08-2008, 09:25   #7
Mummitrollet
Supermedlem

Mummitrollet sin avatar

Medlem siden: Dec 2003
Sted: Bergen
Meldinger: 559
Mummitrollet vil raskt nok bli berømt.Mummitrollet vil raskt nok bli berømt.Mummitrollet vil raskt nok bli berømt.Mummitrollet vil raskt nok bli berømt.

Sitat:
Opprinnelig postet av Frua Vis post
Hvorfor må vi unngå Aspartam?
Vel, det er jo et kunstig søtningsmiddel, bare det er nok til at jeg unngår det så best jeg kan.
Det er veldig omdiskutert om hvorvidt det er farlig å innta det, det er kreftfremkallende, men bare i store mengder visstnok.

Når det står på Fun Light-flasken at det ikke skal gies til barn under 3 år (pga. søtningsstoffene), så tenker jeg at jeg i hvert fall ikke har tenkt å innta det når vi prøver å få et barn til.
For meg er det enkel logikk. (Og hvis det ikke kan gies til et barn under 3, hvorfor da gi det til en på 4, eller en voksen for den saks skyld ...)
SA uke 6, juni -08
MA uke 7, august -09

Mummitrollet er logget av   Svar med sitat
Gammel 27-08-2008, 09:35   #8
Frua
Supermedlem

Frua sin avatar

Medlem siden: Aug 2007
Meldinger: 1,312
Frua er bare skikkelig grei.Frua er bare skikkelig grei.Frua er bare skikkelig grei.Frua er bare skikkelig grei.Frua er bare skikkelig grei.Frua er bare skikkelig grei.Frua er bare skikkelig grei.Frua er bare skikkelig grei.Frua er bare skikkelig grei.

Sitat:
Opprinnelig postet av Mummitrollet Vis post
Vel, det er jo et kunstig søtningsmiddel, bare det er nok til at jeg unngår det så best jeg kan.
Problemet er jo at hvis man skal holde en lav GI diett og må holde seg strengt unna sukker, er det vanskelig å unngå noe kunstig søtningstroff. Synes jeg da... *skal forsøke å skjerpe seg og ivertfall unngå cola light*
Tin i februar - Neg
AIH i april - Neg
2. ICSI i juni 2009 - Neg
Vi adopterer!
Frua er logget av   Svar med sitat
Gammel 27-08-2008, 09:38   #9
Mummitrollet
Supermedlem

Mummitrollet sin avatar

Medlem siden: Dec 2003
Sted: Bergen
Meldinger: 559
Mummitrollet vil raskt nok bli berømt.Mummitrollet vil raskt nok bli berømt.Mummitrollet vil raskt nok bli berømt.Mummitrollet vil raskt nok bli berømt.

Sitat:
Opprinnelig postet av Frua Vis post
Problemet er jo at hvis man skal holde en lav GI diett og må holde seg strengt unna sukker, er det vanskelig å unngå noe kunstig søtningstroff.
Det finnes flere søtningsstoffer. Aspartam er det eldste av dem, og vel det mest utbredte.
Personlig styrer jeg unna så mye av dem jeg kan, jeg tåler det dårlig i utgangspunktet.
Derfor pleier jeg ikke akkurat å anbefale disse Zero-produktene, men jeg skal gjøre et unntak for deg.
Nå vet jeg ikke hvordan det er med sucralose og GI, men sucralose er vel muligens bedre for kroppen enn aspartam? Jeg er muligens på tynn is her nå ...

Man anbefaler jo generelt å holde seg unna lightprodukter og brus (koffein) når man prøver å lage barn, og ikke minst når man blir gravid, så det er kanskje like greit å kutte ut brusen først som sist?
Jeg vet det ikke er lett, jeg er selv på pepsi-kjøret.
SA uke 6, juni -08
MA uke 7, august -09

Mummitrollet er logget av   Svar med sitat
Gammel 22-11-2008, 22:30   #10
carija
Supermedlem

carija sin avatar

Medlem siden: Apr 2008
Meldinger: 660
carija vil raskt nok bli berømt.carija vil raskt nok bli berømt.carija vil raskt nok bli berømt.carija vil raskt nok bli berømt.carija vil raskt nok bli berømt.

Takk skal du ha for gode tips, karrieremor

1. IVFD mai 2010, 2 egg inn, positiv test 31.05.10
www.jaktenpagullet.com
carija er logget av   Svar med sitat
Svar

Aktive lesere akkurat nå: 1 (0 medlemmer og 1 gjester)

Diskusjonsverktøy
Visningsmodus

Regler for innlegg
Du kan ikke starte nye diskusjoner
Du kan ikke svare på meldinger/diskusjoner
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke redigere meldingene dine

BB-kode er
Smilier er
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Forumnavigering

Alle tider vises som GMT +1. Klokka er nå 08:52.