Gå tilbake   SnartGravid Møteplassen > Klubber > Problemer > PCOS/PCO
Svar

Diskusjonsverktøy Visningsmodus
Gammel 28-04-2004, 16:39   #1
Melissa
Supermedlem

Melissa sin avatar

Medlem siden: Dec 2003
Sted: Østlandet
Meldinger: 548
Melissa er bare skikkelig grei.Melissa er bare skikkelig grei.Melissa er bare skikkelig grei.Melissa er bare skikkelig grei.Melissa er bare skikkelig grei.Melissa er bare skikkelig grei.Melissa er bare skikkelig grei.Melissa er bare skikkelig grei.Melissa er bare skikkelig grei.
Kan man kjenne at cyster sprekker??

Jeg har alle symptomer på PCO, men har tatt 3-4 innvendige ultralyder uten å finne noen cyster på eggstokkene. Legen har vel i grunn likevel konkludert med at jeg har PCOS, jeg har gått på metformin i snart 2 år pga insulinresistens og har fått mye mer regelmessige sykluser av det, selv om det ikke har blitt helt bra enda.. har fått resept på pergotime, planen er å begynne på det enten denne eller neste mens.. spennende

Men det jeg egentlig lurte på: Har noen av dere opplevd cyster som sprekker? Jeg lurer jo litt siden legen aldri har sett noen.. Og innimellom (har ikke telt nøyaktig hvor ofte, men oftere enn en gang i mnd tror jeg altså) Får jeg en voldsom, kortvarig smerte, kjennes ut som det er i ryggen, på siden av ryggraden, enten på den ene eller den andre siden.. omtrent der jeg innbiller meg at nyrene sitter.. vet ikke hvor eggstokkene er i forhold jeg.. Ihvertfall, det er kjempevondt akkurat i et halvt sekund eller noe, så er det helt bra igjen. Ingen blødninger eller noe etterpå. Jeg kom bare plutselig til å tenke, kan det være en cyste som sprekker, at det er derfor ikke legen ser noen, siden de blir borte av seg selv??
Melissa er logget av   Svar med sitat
Gammel 28-04-2004, 17:19   #2
Lavendel
Gjest

Meldinger: n/a
Sv: Kan man kjenne at cyster sprekker??

Vet ikke om det du kjenner er cyster som sprekker, for vet ikke stort om det!
Men jeg hadde selv en stor cyste på venstre eggstokk. De fant den i forbindelse med SA i januar og den ble stor, litt over 7 cm.
Fikk beskjed om at den mest sannsynlig kom til å forsvinne, men at den kunne sprekke(lite sannsynlig) og at det kunne bli dramatisk!!
Selfølgelig sprakk min!! Og det kjentes skal jeg love deg! Store smerter og jeg kjente godt at det var cysta på venster eggstokk. Men smertene varte lenge. Var kjempe dårlig i ett døgn eller så. Havnet på legevakta. ja, osv osv......
  Svar med sitat
Gammel 28-04-2004, 18:22   #3
LilleVims
Gjest

Jeg har hatt maaaange cyster, og det er noen der nå også. Smertene du får kan være pga av dem. Jeg var plaget med sterke smerter i forbindelse med mens eller EL. En stikkende smerte nede i sidene. Klarte ikke å stå skikkelig oppreist for det kjentes ut som om jeg skulle slites i to. (Cyster kombinert med endometriose)

Har også opplevd at en cyste sprakk. Det kommer du til å merke! Klarer ikke helt å sette ord på de smertene som kom, men det var den lengste natten i mitt liv- ikke bare for meg, men mannen min også.. Lå på gulvet og strigråt.Klarte ikke å legge meg, krøp rundt på alle fire.Til slutt begynte jeg å hyperventilere fordi jeg ikke fikk puste skikkelig- så rart det nå enn må høres ut...jeg svimte vel mer eller mindre av. Kan huske tankene mine da jeg lå sammenkrøket på gulvet :"Hvis det er sånn det kjennes ut når man skal føde, da skal ikke jeg ha barn!" ( Ble beroliget dagen etter..):_puh: Ble sendt direkte fra legevakt til SIA til undersøkelser osv..
Magen var øm i flere dager pga av veske som ikke hadde kommet ut.

Og de forsvinner av seg selv slik som du skrev. En dag er de der - en annen dag er de borte

LilleVims
  Svar med sitat
Gammel 28-04-2004, 19:03   #4
Elise
Gjest

Jeg har også hatt en cyste som sprakk. Det var VELDIG vondt!! Legen trodde det var akutt blindtarmbetennelse. Hvis smertene gikk over på kort tid, tror jeg det var noe annet du kjente.
  Svar med sitat
Gammel 29-04-2004, 09:08   #5
Prøvekanin
Gjest

PCO-cyster blir ikke store, opptil en cm i diameter tror jeg (mens vanlige modne follikler er opptil 2 cm), og jeg tror ikke de sprekker, bare skrumper inn? Men jeg har ikke peiling, jeg! Jeg kjenner av og til stikninger i sidene (nærmere hoftene) i løpet av de lange syklusene mine, og jeg har lurt på om det er cyster som kommer til, jeg.. Har ikke kjent noen ting nå, da.
Nyrene ligger nok mye høyere opp enn eggstokkene.
Håper det ikke er noe alvorlig med deg!
  Svar med sitat
Gammel 04-05-2004, 15:51   #6
Violin
Gjest

Dette er min historie:
jeg viste ikke at jeg har cyster en gang.Ingen symptomer på PSO egentlig..Regelmesig mens og EL tror jeg..
Men så en gang i høst fikk jeg store smerter med høy feber en natt og frysninger, trodde jeg dør..
Smertene var på siden av magen og hadde vondt når jeg gikk i flere dager etterpå
Det viste seg at en cyste hadde sprukket og smertene var pga vesken som havnet i mageseken..Dette sjedde rundt IKM og denne gangen fikke jeg veldig lite ...
  Svar med sitat
Svar

Aktive lesere akkurat nå: 1 (0 medlemmer og 1 gjester)

Diskusjonsverktøy
Visningsmodus

Regler for innlegg
Du kan ikke starte nye diskusjoner
Du kan ikke svare på meldinger/diskusjoner
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke redigere meldingene dine

BB-kode er
Smilier er
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Forumnavigering

Øk sjansen for å lykkes med en Personlig Fruktbarhetscomputer (PFC)
Klikk her for mer info om Pearly, Ladycomp og Babycomp PFC.

Alle tider vises som GMT +1. Klokka er nå 16:40.