Gå tilbake   SnartGravid Møteplassen > Diskusjoner > Utenfor tema
Svar

Diskusjonsverktøy Visningsmodus
Gammel 04-11-2004, 18:56   #81
Lotta67
Gjest

Meldinger: n/a
Sv: Språkspalten

Problemer og utfordringer...

I arbeidslivet er det noen som absolutt må insistere på at "her har vi ikke problemer, bare utfordringer".

I neste setning skal de "løse denne utfordringen"... Grrr!

Du kan løse et problem, og du kan ta en utfordring!

Husk det neste gang dere er på møter, jenter! Og hva i alle dager er galt med det vanlige ordet problem? Det er ikke sidestilt med utfordring, ihvertfall!

Et forsøk på å avproblematisere med det resultat å gjøre ting verre...
  Svar med sitat
Gammel 04-11-2004, 18:59   #82
Lotta67
Gjest

Sitat:
Opprinnelig postet av Elinblu
Apropos formen "et arbeide": Dana har helt rett i at dette er en eldre variant. Den er fortsatt gangbar i riksmål, men er ikke tillatt i moderne bokmål.
Tror det var jeg som sa det... men greit nok
  Svar med sitat
Gammel 04-11-2004, 19:01   #83
Elinblu
VIP-medlem

Elinblu sin avatar

Medlem siden: Aug 2003
Sted: Oslo
Meldinger: 8,808
Elinblu har et ubeskrivelig bra rykte.Elinblu har et ubeskrivelig bra rykte.Elinblu har et ubeskrivelig bra rykte.Elinblu har et ubeskrivelig bra rykte.Elinblu har et ubeskrivelig bra rykte.Elinblu har et ubeskrivelig bra rykte.Elinblu har et ubeskrivelig bra rykte.Elinblu har et ubeskrivelig bra rykte.Elinblu har et ubeskrivelig bra rykte.Elinblu har et ubeskrivelig bra rykte.Elinblu har et ubeskrivelig bra rykte.

Sitat:
Opprinnelig postet av Lotta67
Tror det var jeg som sa det... men greit nok
Beklager så mye! Jeg tok det visst litt etter hukommelsen.

Elinblu er logget av   Svar med sitat
Gammel 04-11-2004, 19:05   #84
Elinblu
VIP-medlem

Elinblu sin avatar

Elinblu har et ubeskrivelig bra rykte.Elinblu har et ubeskrivelig bra rykte.Elinblu har et ubeskrivelig bra rykte.Elinblu har et ubeskrivelig bra rykte.Elinblu har et ubeskrivelig bra rykte.Elinblu har et ubeskrivelig bra rykte.Elinblu har et ubeskrivelig bra rykte.Elinblu har et ubeskrivelig bra rykte.Elinblu har et ubeskrivelig bra rykte.Elinblu har et ubeskrivelig bra rykte.Elinblu har et ubeskrivelig bra rykte.
Sv: Du din grammatikkguru...

Sitat:
(Jeg ga den til hun)

Jeg tror nok jeg har hørt det mest i Groruddalen, altså. Og ellers i Oslo. Og at de burker henne som subjekt. Grrr. Og jeg har også hørt "Jeg ga den til henner".
Jeg bor i Groruddalen og har aldri hørt Jeg ga den til hun. Jeg ville sagt Jeg ga den til 'a. Henner, derimot, er en god, gammel østkantvariant, ja! Og muntlig bruker jeg ofte og gjerne dem som subjekt: Dem sier at det er sånn. Henne som subjekt har jeg bare hørt blant godt voksne folk fra Follo sørøst for Oslo.

Min kanskje største kjepphest er bruken av de som objekt:

Vi må hjelpe de.

Vet at dette er gjengs i en del dialekter (dere telemarkinger, f.eks...?), men i skrift er det skrekkelig, synes jeg. Winche-Lanche neste!

Sist endret av Elinblu; 04-11-2004 kl 19:08.
Gammel 04-11-2004, 19:07   #85
Lotta67
Gjest

Sitat:
Beklager så mye! Jeg tok det visst litt etter hukommelsen.
Hehe, alt i orden!
  Svar med sitat
Gammel 04-11-2004, 19:15   #86
Lotta67
Gjest

Sitat:
Jeg bor i Groruddalen og har aldri hørt Jeg ga den til hun. Jeg ville sagt Jeg ga den til 'a.
Jeg har plukket det opp fra nabojenta på seks år. Hun bruker det konsekvent. Moren bruker det ofte.
  Svar med sitat
Gammel 04-11-2004, 19:18   #87
Elinblu
VIP-medlem

Elinblu sin avatar

Sitat:
Jeg har plukket det opp fra nabojenta på seks år. Hun bruker det konsekvent. Moren bruker det ofte.
Høres mer ut som vestkant enn østkant, spør du meg... Kanskje mora er redd for at dattera ikke skal snakke "fint" nok, og derfor overdriver?

Gammel 04-11-2004, 19:23   #88
Lotta67
Gjest

Sitat:
Høres mer ut som vestkant enn østkant, spør du meg... Kanskje mora er redd for at dattera ikke skal snakke "fint" nok, og derfor overdriver?
Nei, jeg bådde på vestkanten i fjor og der snakket ungene mye mer "ordentlig" enn som så. Merker stor forskjell på øst og vest. I vest hadde de også foreldre som korrigerte i mye høyere grad. Men for all del, det finnes jo alle typer mennesker i hele byen. Selv er jeg fra vest. Og da mener jeg vest i landet. Så jeg legger nok mye merke til sånt, fordi jeg er innflytter?
  Svar med sitat
Gammel 04-11-2004, 19:40   #89
mirmel
Medlem

mirmel sin avatar

Meldinger: 465
mirmel er som en uslipt juvél.mirmel er som en uslipt juvél.mirmel er som en uslipt juvél.mirmel er som en uslipt juvél.mirmel er som en uslipt juvél.mirmel er som en uslipt juvél.mirmel er som en uslipt juvél.

Sitat:
Mirmel: Du mangler ett komma i setningen din.

Informantene som vokste opp med delt bosted, uttrykker større problemer med lojalitetskonflikter og dårlig samvittighet overfor foreldrene enn de som har vokst opp med vanlig samværsordning.

Skjærte er det formelt sett ikke noe som heter, selv om det brukes muntlig. Det må alltid hete skar. Mellom hang og hengte er det derimot en forskjell. Dette er et eksempel på såkalte parverb - henge har både en transitiv (med objekt) og en intransitiv variant.

Han hengte bildet over sofaen. Bildet hang over der i 20 år.

Det finnes noen slike verb - noen ser også ulike ut i hele bøyningen, f.eks. legge (transitivt)/ligge (intransitivt).
Jeg er svært imponert over dine språkkunnskaper
Fortsett å opplyse folket!
Gammel 04-11-2004, 20:09   #90
Grace
Gjest

Hørte med gru et ord nå i en reklame: kambarhet... finnes det ordet?

é: AltGr + tasten til venstre for rettetasten.

En tidl. lærer sa "nedatdoble" en gang.. kom ikke på ordet halvere...
  Svar med sitat
Svar

Aktive lesere akkurat nå: 1 (0 medlemmer og 1 gjester)

Diskusjonsverktøy
Visningsmodus

Regler for innlegg
Du kan ikke starte nye diskusjoner
Du kan ikke svare på meldinger/diskusjoner
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke redigere meldingene dine

BB-kode er
Smilier er
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Forumnavigering

Alle tider vises som GMT +1. Klokka er nå 08:52.