Gå tilbake   SnartGravid Møteplassen > Diskusjoner > Vi som har mistet > Vi som har mistet i 1. trimester
Svar

Diskusjonsverktøy Visningsmodus
Gammel 05-03-2005, 10:09   #1
Juni76
Gjest

Meldinger: n/a
Blodtype/graviditet/abort

Hei
Jeg hadde en SA i januar. Og er nettopp ferdig med første menstruasjon etter det, og er klar for ny prøving.
Men - jeg lurer på om noen av dere her inne har hørt noe om dette:

'Blodtypeuforenlighet, som kan forekomme mellom en type O mor og en type A far, har vært satt i sammenheng med en rekke vanlige misdannelser.
Mange forskere har antydet at sterilitet og gjentatte aborter kan skyldes at antistoffer som finnes i kvinnens vaginalsekret, reagerer på blodtypeantigenet i mannens sædceller. Dette kan være et resultet at uforenlighet med mødre med blodtype O og deres anti-A og anti-B antistoffer.
Et stort utvalg familier viste at hyppigheten av aborter var størst når moren og faren var ABO-uforenlige, som hvis mor av type O og far type A'

Hmm.. bare for å gjøre dette helt komplett - så har jeg blodtype O+, min kjære har A+.

Ja, ja jeg kommer IKKE til å slutte å prøve av denne grunn.. det skal mer til enn som så. Men jeg blir jo litt bekymret med det samme..
Er det noen som har noen synspunkter her? Som kanskje kan berolige meg litt..! Jeg skal til lege (time avtalt for lenge siden) på mandag, da skal jeg jammen spørre henne.

Venter spent på svar fra dere.
hilsen Juni76
  Svar med sitat
Gammel 05-03-2005, 10:23   #2
Mikka
Seniormedlem

Mikka sin avatar

Medlem siden: Apr 2004
Meldinger: 1,899
Mikka har et ubeskrivelig bra rykte.Mikka har et ubeskrivelig bra rykte.Mikka har et ubeskrivelig bra rykte.Mikka har et ubeskrivelig bra rykte.Mikka har et ubeskrivelig bra rykte.Mikka har et ubeskrivelig bra rykte.Mikka har et ubeskrivelig bra rykte.Mikka har et ubeskrivelig bra rykte.Mikka har et ubeskrivelig bra rykte.Mikka har et ubeskrivelig bra rykte.Mikka har et ubeskrivelig bra rykte.
Sv: Blodtype/graviditet/abort

Sitat:
Opprinnelig postet av Juni76
Hmm.. bare for å gjøre dette helt komplett - så har jeg blodtype O+, min kjære har A+.
Vi også

Har aldri hørt noe om dette før, så jeg kan dessverre ikke gi deg noe svar på spørsmålet ditt.
Gammel 05-03-2005, 10:32   #3
Mikke
Gjest

Så lenge dere begge er Rh +, går det bra.

Det er dersom mor er Rh - og far er Rh +, det kan bli problemer. Blodtype forøvrig spiller ingen rolle.

Jeg er selv Rh -, hva min mann er vet vi ikke. Det som er viktig i slike tilfeller er at man får en sprøyte innen 72 timer etter abort/fødsel.

Grunnen er at barnet kan ha arvet Rh + fra faren, og hvis barnets blod kommer i kontakt med morens, vil hun danne antistoffer. Dette vil kunne bli ett problem dersom man ved neste graviditet blir gravid med nok ett Rh + barn. Moren danner da antistiffer mot barnets blod. Arver barnet morens blodtype og blir Rh - er det ikke noe problem.

Litt vanskelig forklart dette, men håper dere skjønner.
  Svar med sitat
Gammel 05-03-2005, 10:42   #4
Juni76
Gjest

Hei

Takk for svar. Jeg har nå tatt meg en lengre dusj - og tankene har vandret fritt.
Jeg har kommet frem til følgende

Dersom en slik type boldtypeuforenlighet skulle være vanlig så skulle det vært mye rart rundt oss.. Det jeg mener er at de to blodtypene som det finnes mest av er nemlig O og A. Og dersom ingen av disse skulle kunne få friske barn sammen/eller barn i det hele tatt - så hadde vi jammen visst om dette. Ikke sant?!?
En slik uforenlighet må bare være noe som kan skje - at en ikke passer sammen, og at mor danner antistoffer - 'one in a million' typisk. Jeg tror ikke dette er slik for absolutt alle.. det kan det bare ikke være.

Tror nok hun venninnen min som tipset meg om dette er litt mer hysterisk enn meg. Hun ser for problemene - mens jeg ser løsninger.. forstår dere?!

Ha en fin dag, og igjen takk for svar. Nå skal jeg på shopping (er gressenke i helgen så da må jeg finne på noe gøy!) Stikker innom og ser om det har kommet flere tilbakemeldinger senere i ettermiddag.
Snakkes
Hilsen Juni76
  Svar med sitat
Gammel 05-03-2005, 10:59   #5
Sunny423
Medlem

Sunny423 sin avatar

Medlem siden: Mar 2005
Sted: Oslo
Meldinger: 102
Sunny423 er på vei til noe stort.

Hei.

Tror ikke du skal bekymre deg. Det er det med Rh som teller, blodtypen ellers kan jeg ikke se at skal ha noe å si. Kombinasjonen av begge deres vil bare bestemme hvilken blodtype barnet vil få. I deres tilfelle vil det vel være A siden A blod dominerer over O. Jeg jobber selv mye med blod (Sykepleier), og har aldri hørt at noe annet en Rh skal ha noe å si.

Så bare prøv dere, og lykke til
Sunny423 er logget av   Svar med sitat
Gammel 05-03-2005, 11:54   #6
tiriltitt
Gjest

Sitat:
Hei

Takk for svar. Jeg har nå tatt meg en lengre dusj - og tankene har vandret fritt.
Jeg har kommet frem til følgende

Dersom en slik type boldtypeuforenlighet skulle være vanlig så skulle det vært mye rart rundt oss.. Det jeg mener er at de to blodtypene som det finnes mest av er nemlig O og A. Og dersom ingen av disse skulle kunne få friske barn sammen/eller barn i det hele tatt - så hadde vi jammen visst om dette. Ikke sant?!?
En slik uforenlighet må bare være noe som kan skje - at en ikke passer sammen, og at mor danner antistoffer - 'one in a million' typisk. Jeg tror ikke dette er slik for absolutt alle.. det kan det bare ikke være.

Tror nok hun venninnen min som tipset meg om dette er litt mer hysterisk enn meg. Hun ser for problemene - mens jeg ser løsninger.. forstår dere?!

Ha en fin dag, og igjen takk for svar. Nå skal jeg på shopping (er gressenke i helgen så da må jeg finne på noe gøy!) Stikker innom og ser om det har kommet flere tilbakemeldinger senere i ettermiddag.
Snakkes
Hilsen Juni76
Nemlig

Dessuten tror jeg at siden de fleste er 0 og A så er det vel heller ikke så rart at dette vil dominere utfall av abort og misdannelser.. tror man må dette med en klype salt, og dette burde nok vært forsket på en annen måte!! ( like mange par på hver kombinasjon..)
  Svar med sitat
Gammel 05-03-2005, 13:29   #7
Snøkrystall
Supermedlem

Snøkrystall sin avatar

Medlem siden: Apr 2004
Sted: Østlandet
Meldinger: 984
Snøkrystall er bare skikkelig grei.Snøkrystall er bare skikkelig grei.Snøkrystall er bare skikkelig grei.Snøkrystall er bare skikkelig grei.Snøkrystall er bare skikkelig grei.Snøkrystall er bare skikkelig grei.Snøkrystall er bare skikkelig grei.Snøkrystall er bare skikkelig grei.Snøkrystall er bare skikkelig grei.

Jeg er 0+ og mannen er A+, og vi har i hvert fall klart å produsere et vellykket eksemplar av arten. Jeg trodde blodtype 0 var kompatibel med alle de andre blodtypene jeg? Så lenge Rh - eller + stemmer?
Snøkrystall er logget av   Svar med sitat
Gammel 06-03-2005, 00:27   #8
Juni76
Gjest

Hei

Det vet jeg ikke. Jeg ble bare tipset om dette fra en venninne som har satt seg grundig inn i blodtypedietten - for der står det nemlig at dette kan forekomme. Det med Rh+/- blir noe annet igjen.

Men jeg tror at dersom dette hadde vært et stort problem hadde de nok advart alle med disse blodtypene mot å , så vi får bare ta det med en klype salt hele greia..
Nå gleder jeg meg bare til junimannen kommer hjem så vi kan begynne å prøve igjen (etter en laang ventetid etter sa, tok meg 7 uker før mensen var på plass..) Tror det blir EL med meg neste helg..

Ha en god natt alle sammen!
Hilsen Juni76
  Svar med sitat
Gammel 07-03-2005, 19:42   #9
Jen
Gjest

No vart eg bekymra.... Eg er Rhesus Minus og min mann er A. Vi hadde en MA i slutten av september, 12 veker på vei. Alt dette skjedde mens vi var på ferie på Kreta, og eg låg dermed på sjukehus der nede. Hadde utskrapning, men fekk ikkje antisprøyte før eg kom heim- dvs. ei veke etter aborten.

Kan eg demed få problem ved neste graviditet? Fikk ikkje sprøyta innen 72 t.....

Off.... alt e so tragisk.... Hadde et vennepar av oss på besøk i helga, dei fortalde at dei ventar barn. Vart kjempe gla på deira vegne, men då kom også tanken på min graviditet og abort......

Men, men..... Vi må prøve å sjå positivt på livet....
  Svar med sitat
Gammel 08-03-2005, 23:36   #10
zico
Gjest

Lightbulb Sv: Blodtype/graviditet/abort

Sitat:
Hei

Det vet jeg ikke. Jeg ble bare tipset om dette fra en venninne som har satt seg grundig inn i blodtypedietten - for der står det nemlig at dette kan forekomme. Det med Rh+/- blir noe annet igjen.

Men jeg tror at dersom dette hadde vært et stort problem hadde de nok advart alle med disse blodtypene mot å , så vi får bare ta det med en klype salt hele greia..
Nå gleder jeg meg bare til junimannen kommer hjem så vi kan begynne å prøve igjen (etter en laang ventetid etter sa, tok meg 7 uker før mensen var på plass..) Tror det blir EL med meg neste helg..

Ha en god natt alle sammen!
Hilsen Juni76
Hei.

Det finnes nok noe i det hun venninnen din sier.
Jeg har et barn på 2,5år. Jeg har mistet 4 ganger på et år etter henne og skal nå til utredning. Har nettopp fått skriv fra sykehuset etter en mengde bodprøver som er tatt før selve hovedutredningen.
Der har de funnet antistoffer mot røde blodlegemer.

(Jeg har O RhD pos, han B RhD pos)

Forhørte meg med en sykepleier ved barsellsavd. som kom med følgende uttalelse: Det er visst teoretisk mulig hvis datteren min er en annen blodtype enn meg(noe jeg er usikker på)at det kan oppstå SVAKE antistoffer mot den blodtypen i etterkant. (Det var ikke det samme som de med Rh-!!)
Det var sjelden det skjedde, men det var helt mulig.
Slik jeg forstod dette, var det de med sekundær infertilitet som dette gjalt.
  Svar med sitat
Svar

Aktive lesere akkurat nå: 1 (0 medlemmer og 1 gjester)

Diskusjonsverktøy
Visningsmodus

Regler for innlegg
Du kan ikke starte nye diskusjoner
Du kan ikke svare på meldinger/diskusjoner
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke redigere meldingene dine

BB-kode er
Smilier er
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Forumnavigering

Øk sjansen for å lykkes med en Personlig Fruktbarhetscomputer (PFC)
Klikk her for mer info om Pearly, Ladycomp og Babycomp PFC.

Alle tider vises som GMT +1. Klokka er nå 12:56.