|
|
|
#1 |
|
Gjest
Meldinger: n/a
|
Inkasso
Hei.
Hvis man har havnet i den situasjonen at huslånet har havnet til inkasso, man betaler mnd avdrag, men så bestemmer seg for å selge huset. Vil inkassobyrået da kreve pengene man skylder, eller står man fritt til å kjøpe seg ett annet hus, og fortsette å betale de mnd avdragene? |
|
|
|
#2 | |
|
Gjest
|
Sv: Inkasso
Sitat:
|
|
|
|
|
#3 |
|
Gjest
|
dette svarte andre bedre på enn meg
Sist endret av Marit_k; 12-07-2005 kl 18:59. |
|
|
|
#4 |
|
Gjest
|
Takk for svar.
Saken er den at vi har sett på ett annet hus vi har lyst til å kjøpe. Det huset er billigere enn det vi har nå, så vi tenkte at hvis ikke inkasso byrået krever å få pengene så fort vi har solgt huset vårt, har vi råd til det nye huset uten å ta opp noe nytt lån. Det vi skylder de vil vi selvsagt fortsette å betale på, som avtalt. Men jeg tenkte kanskje at de vil ha alt vi skylder de så fort vi selger her? |
|
|
|
#5 |
|
Gjest
|
Mannen min hadde et lån på ca 7000, som gikk til inkasso i sine unge, spede dager... Og dette ga iallfall betalingsanmerkning i 3 år, (og faktisk enda litt lenger pga. feil...
)Så da er det i såfall nye regler, om man ikke får betalingsanmerkning av det nå... |
|
|
|
#6 | |
|
Gjest
|
Sitat:
Mitt råd er: Dersom man sliter med å betale regninger eller lån, ta kontakt med mottaker og be om utsettelse, flere terminer/splitting av beløp, snakk med banken om hjelp til mnd.sparing før det er for sent. Det er veldig greit med en liten buffer i bakhånd. Det er kjedelig å havne i den situasjonen som hovedinnlegger har kommet i. Lykke til! Håper det ordner seg for dere!!! Sist endret av Tidl. bruker; 12-07-2005 kl 08:01. Begrunnelse: Legge til mer |
|
|
|
|
#7 |
|
Gjest
|
Om huslånet deres nå blir adm av et inkassobyrå, så har de pant i deres nåværende hus. Det vil si at dere må gjøre opp først og så begynne på ny runde med å spørre banken om lån. Dette er ikke alltid like lett da banken avskyr inkassokunder. Men som nevnt tidligere her: Gå banken og inkassobyrået i møte, de er også interessert i å få pengene og kan også være medgjørlige på å inngå en slik avtale dere er på utkikk etter. Men ikke ta en telefon, avtal heller et møte med de Face to face.
|
|
|
|
#8 |
|
Seniormedlem
Medlem siden: Aug 2003
Sted: Østlandet
Meldinger: 2,792
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Uansett om dere ikke trenger mer lån må deres nåværende lån refinasieres om dere bytter bolig siden lånet har pant i eiendommen.
Det vil si at lånet på nåværende hus avsluttes og dere må opprette ny avtale på det nye huset. Tror ikke jeg ville gjort noe overilet i deres situasjon, med en inkasso sak stiller dere dessverre ikke sterkt i lånemarkedet. Men ta et møte med de og se om det går an å komme til en enighet, det er jo et forsøk verd.
|
|
|
|
#9 |
|
Gjest
|
Lurer litt på om ikke enkelte av dere blander inkassovarsel og inkassokrav. Jeg har forstått det slik at inkassovarsel ikke er så farlig. Da er det ikke gått til inkasso enda og en vil ikke få betalingsanmerkning. Men Inkassokrav er at får betalingsanmerkning og ikke blir like populær på lånemarkedet.
Eller tar jeg feil??? |
|
|
|
#10 | |
|
Veteranmedlem
Medlem siden: May 2004
Sted: Lillehammer
Meldinger: 4,397
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sitat:
men i dette tilfelle er jo huslånet forfalt til inkaso. Da vil man få bemerkninger, som Gurin skrev, i 3 år før de bli borte. I denne perioden, kan det bli vanskelig å få et nytt lån. Samtidig som at det man har som er forfalt til inkasso, fortsatt må nedbetales, selv om huset selges.
|
|
![]() |
| Stikkord |
| Ingen Tags registrert Hjelp oss å legge inn tags (stikkord) på diskusjonene, så blir det lettere å finne dem siden. Klikk "Legg til/Rediger stikkord" oppe til høyre i denne boksen for å behandle tags for denne diskusjonen. |
| Aktive lesere akkurat nå: 1 (0 medlemmer og 1 gjester) | |
| Diskusjonsverktøy | |
| Visningsmodus | |
|
|