Gå tilbake   SnartGravid Møteplassen > Diskusjoner > Vanskelige følelser og pinlige spørsmål
Svar

Diskusjonsverktøy Visningsmodus
Gammel 11-07-2005, 23:18   #1
Uregistrert
Gjest

Meldinger: n/a
Inkasso

Hei.
Hvis man har havnet i den situasjonen at huslånet har havnet til inkasso, man betaler mnd avdrag, men så bestemmer seg for å selge huset.
Vil inkassobyrået da kreve pengene man skylder, eller står man fritt til å kjøpe seg ett annet hus, og fortsette å betale de mnd avdragene?
  Svar med sitat
Gammel 11-07-2005, 23:39   #2
Carina83
Gjest

Sv: Inkasso

Sitat:
Opprinnelig postet av Uregistrert
Hei.
Hvis man har havnet i den situasjonen at huslånet har havnet til inkasso, man betaler mnd avdrag, men så bestemmer seg for å selge huset.
Vil inkassobyrået da kreve pengene man skylder, eller står man fritt til å kjøpe seg ett annet hus, og fortsette å betale de mnd avdragene?
Jeg tror nok ikke dere får noe lån i banken til nytt hus så lenge dere har havnet hos innkasso. Og ja inkasso vil kreve pengene sine uansett.
  Svar med sitat
Gammel 12-07-2005, 00:14   #3
Marit_k
Gjest

dette svarte andre bedre på enn meg

Sist endret av Marit_k; 12-07-2005 kl 18:59.
  Svar med sitat
Gammel 12-07-2005, 02:53   #4
Trådstarter
Gjest

Takk for svar.

Saken er den at vi har sett på ett annet hus vi har lyst til å kjøpe.

Det huset er billigere enn det vi har nå, så vi tenkte at hvis ikke inkasso byrået krever å få pengene så fort vi har solgt huset vårt, har vi råd til det nye huset uten å ta opp noe nytt lån.

Det vi skylder de vil vi selvsagt fortsette å betale på, som avtalt.

Men jeg tenkte kanskje at de vil ha alt vi skylder de så fort vi selger her?
  Svar med sitat
Gammel 12-07-2005, 06:59   #5
Gurin
Gjest

Mannen min hadde et lån på ca 7000, som gikk til inkasso i sine unge, spede dager... Og dette ga iallfall betalingsanmerkning i 3 år, (og faktisk enda litt lenger pga. feil... )

Så da er det i såfall nye regler, om man ikke får betalingsanmerkning av det nå...
  Svar med sitat
Gammel 12-07-2005, 07:58   #6
Tidl. bruker
Gjest

Sitat:
Opprinnelig postet av Marit_k
Jo da. Inkasssokrav føres ikke som betalingsanmerkning. Det er ikke noe problem å få lån til ny bolig til tross for inkasso.

Ja det er vel noe man kan være helt sikker på. Alle krav om å betale penger man skylder, vil oprettholdes til gjelden er infridd. Når man mottar et inkassokrav, er det fordi et inkassoselskap har "kjøpt" gjelden ifra banken, og på den måten får rett til å kreve inn pengene. Kjedelig, men sånn er det desverre...
Jeg skal ikke påstå at man IKKE får nytt lån dersom man har inkasso-sak på seg, men man er ikke akkurat bankens drømmekunde, dessverre. Og det føres som en betalingsanmerkning. I banken hvor jeg jobber gir vi ikke lån dersom man har hatt en inkasso-sak de siste 2 årene, uansett om den er oppgjort eller ei. (Og det gjelder uansett om det er lån, mobilregning, stømregning osv..)

Mitt råd er: Dersom man sliter med å betale regninger eller lån, ta kontakt med mottaker og be om utsettelse, flere terminer/splitting av beløp, snakk med banken om hjelp til mnd.sparing før det er for sent. Det er veldig greit med en liten buffer i bakhånd. Det er kjedelig å havne i den situasjonen som hovedinnlegger har kommet i.

Lykke til! Håper det ordner seg for dere!!!

Sist endret av Tidl. bruker; 12-07-2005 kl 08:01. Begrunnelse: Legge til mer
  Svar med sitat
Gammel 12-07-2005, 10:34   #7
Singha
Gjest

Om huslånet deres nå blir adm av et inkassobyrå, så har de pant i deres nåværende hus. Det vil si at dere må gjøre opp først og så begynne på ny runde med å spørre banken om lån. Dette er ikke alltid like lett da banken avskyr inkassokunder. Men som nevnt tidligere her: Gå banken og inkassobyrået i møte, de er også interessert i å få pengene og kan også være medgjørlige på å inngå en slik avtale dere er på utkikk etter. Men ikke ta en telefon, avtal heller et møte med de Face to face.
  Svar med sitat
Gammel 12-07-2005, 14:02   #8
Robyn
Seniormedlem

Robyn sin avatar

Medlem siden: Aug 2003
Sted: Østlandet
Meldinger: 2,791
Robyn har mye å være stolt av.Robyn har mye å være stolt av.Robyn har mye å være stolt av.Robyn har mye å være stolt av.Robyn har mye å være stolt av.Robyn har mye å være stolt av.Robyn har mye å være stolt av.Robyn har mye å være stolt av.Robyn har mye å være stolt av.Robyn har mye å være stolt av.Robyn har mye å være stolt av.

Uansett om dere ikke trenger mer lån må deres nåværende lån refinasieres om dere bytter bolig siden lånet har pant i eiendommen.

Det vil si at lånet på nåværende hus avsluttes og dere må opprette ny avtale på det nye huset.

Tror ikke jeg ville gjort noe overilet i deres situasjon, med en inkasso sak stiller dere dessverre ikke sterkt i lånemarkedet.
Men ta et møte med de og se om det går an å komme til en enighet, det er jo et forsøk verd.
Gammel 12-07-2005, 18:27   #9
Clueless
Gjest

Lurer litt på om ikke enkelte av dere blander inkassovarsel og inkassokrav. Jeg har forstått det slik at inkassovarsel ikke er så farlig. Da er det ikke gått til inkasso enda og en vil ikke få betalingsanmerkning. Men Inkassokrav er at får betalingsanmerkning og ikke blir like populær på lånemarkedet.

Eller tar jeg feil???
  Svar med sitat
Gammel 12-07-2005, 18:44   #10
Maysen
Veteranmedlem

Maysen sin avatar

Medlem siden: May 2004
Sted: Lillehammer
Meldinger: 4,237
Maysen har et ubeskrivelig bra rykte.Maysen har et ubeskrivelig bra rykte.Maysen har et ubeskrivelig bra rykte.Maysen har et ubeskrivelig bra rykte.Maysen har et ubeskrivelig bra rykte.Maysen har et ubeskrivelig bra rykte.Maysen har et ubeskrivelig bra rykte.Maysen har et ubeskrivelig bra rykte.Maysen har et ubeskrivelig bra rykte.Maysen har et ubeskrivelig bra rykte.Maysen har et ubeskrivelig bra rykte.

Sitat:
Opprinnelig postet av morene
Lurer litt på om ikke enkelte av dere blander inkassovarsel og inkassokrav. Jeg har forstått det slik at inkassovarsel ikke er så farlig. Da er det ikke gått til inkasso enda og en vil ikke få betalingsanmerkning. Men Inkassokrav er at får betalingsanmerkning og ikke blir like populær på lånemarkedet.

Eller tar jeg feil???
Det stemmer nok det ja. Så lenge man betaler innen fristen på inkasso varselen, vil man ikke få noen bemerkninger.

men i dette tilfelle er jo huslånet forfalt til inkaso. Da vil man få bemerkninger, som Gurin skrev, i 3 år før de bli borte. I denne perioden, kan det bli vanskelig å få et nytt lån. Samtidig som at det man har som er forfalt til inkasso, fortsatt må nedbetales, selv om huset selges.
Svar

Stikkord
Ingen Tags registrert
Hjelp oss å legge inn tags (stikkord) på diskusjonene, så blir det lettere å finne dem siden.
Klikk "Legg til/Rediger stikkord" oppe til høyre i denne boksen for å behandle tags for denne diskusjonen.

Aktive lesere akkurat nå: 1 (0 medlemmer og 1 gjester)

Diskusjonsverktøy
Visningsmodus

Regler for innlegg
Du kan starte nye diskusjoner
Du kan svare på meldinger/diskusjoner
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke redigere meldingene dine

BB-kode er
Smilier er
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Forumnavigering

Øk sjansen for å lykkes med en Personlig Fruktbarhetscomputer (PFC)
Klikk her for mer info om Pearly, Ladycomp og Babycomp PFC.

Alle tider vises som GMT +1. Klokka er nå 18:59.