Gå tilbake   SnartGravid Møteplassen > Diskusjoner > Utenfor tema > Hus, hjem og hobby
Svar

Diskusjonsverktøy Visningsmodus
Gammel 14-02-2006, 21:19   #1
Elinblu
VIP-medlem

Elinblu sin avatar

Medlem siden: Aug 2003
Sted: Oslo
Meldinger: 7,502
Elinblu har et ubeskrivelig bra rykte.Elinblu har et ubeskrivelig bra rykte.Elinblu har et ubeskrivelig bra rykte.Elinblu har et ubeskrivelig bra rykte.Elinblu har et ubeskrivelig bra rykte.Elinblu har et ubeskrivelig bra rykte.Elinblu har et ubeskrivelig bra rykte.Elinblu har et ubeskrivelig bra rykte.Elinblu har et ubeskrivelig bra rykte.Elinblu har et ubeskrivelig bra rykte.Elinblu har et ubeskrivelig bra rykte.
Slektsforskning

Er det flere her inne som er interessert i slektsforskning? Jeg har alltid syntes at slikt er moro, og har holdt på med det litt til og fra i alle år. Nå oppdaget jeg til min fryd at det er lagt inn kjempemange skannede kirkebøker på www.digitalarkivet.no. Har tidligere hatt stor glede av folketellingene som er digitalisert og lagt ut der.

Nå har jeg imidlertid litt problemer og skulle gjerne hatt noen tips. Mine besteforeldre er fra Oslo (nærmere bestemt Grünerløkka/Dælenenga) - et veldig folkerikt område med flere menigheter. Bestefar var født i 1912 og døde i 1993, og jeg vet ingenting om hans mor bortsett fra fornavnet. Pappa er enebarn og veldig lite interessert i slikt (eller var det slekt?), så der er det ingenting å hente. Er det noen som har tips om hvordan jeg kan finne ut mer om min oldemor? Jeg har prøvd å lete etter bestefar i kirkebøkene over døpte, men har foreløpig ikke funnet verken ham eller hans søstre (som jeg ikke engang har eksakt fødselsår på, kun navnene). Er det f.eks. mulig å innhente en kopi av en fødselsattest fra noen offentlig instans? Står det noe om opphav i dødsattesten? Måtte man nødvendigvis døpe barna i akkurat den kirken man sognet til? Kanskje jeg må vente i fire år - i 2010 offentliggjøres folketellingen for 1910, og der finner jeg fram.

Blir glad for konkrete tips - og vil ellers gjerne utveksle erfaringer generelt!

Elinblu er logget av   Svar med sitat
Gammel 14-02-2006, 23:36   #2
Tossi
Supermedlem

Tossi sin avatar

Sted: Heimflytta trønder
Meldinger: 961
Tossi er bare skikkelig grei.Tossi er bare skikkelig grei.Tossi er bare skikkelig grei.Tossi er bare skikkelig grei.Tossi er bare skikkelig grei.Tossi er bare skikkelig grei.Tossi er bare skikkelig grei.Tossi er bare skikkelig grei.
Sv: Slektsforskning

Har drevet med slektsforskning siden jeg var 16 år, men alt har ligget brakk i en tre års tid nå. Synes det er en svært interessant hobby, som kan bli altoppslukende hva tidsbruk gjelder når man først kommer skikkelig inn i det . Vil jo gjerne finne alle grenene, og de blir jo temmelig mange etterhvert. Som kuriositet kan jeg nevne at jeg la med komplett slektstre (rett linje) for seks generasjoner tilbake for meg og min mann i sangheftet til bryllupet vårt ...

Man måtte ikke døpe i kirka man sognet til - svært mange var jo innflyttere til Oslo, men valgte å døpe i hjemlige trakter (slik er det jo forsåvidt også idag). Et annet alternativ er kanskje at din oldemor og oldefar opprinnelig sognet til ulike menigheter, og dermed ikke døpte bestefaren din i den kirka som vrker mest logisk i forhold til bosted?

Enkelte kommuner har faktisk tatt vare på fødselsmeldinger helt tilbake til tidlig 1900-tall. Dette er ikke det samme som fødselsattest og mengden informasjon kan variere noe fra kommune til kommune. Ta kontakt med Oslo Byarkiv, de vil kunne fortelle deg mer om det finnes fødselsmeldinger for ditt tilfelle.

Sist endret av Tossi; 14-02-2006 kl 23:44.
Tossi er logget av   Svar med sitat
Gammel 15-02-2006, 05:09   #3
Gurin
Gjest

Meldinger: n/a

Jeg er også en "periode" forsker... Det har stoppet opp litt, nettopp pga. folk født etter 1900, som da ikke er frigitt materiale... Noen av leddene er fulgt tilbake gjennom norrønsk mytologi og tilbake til Adam og Eva... Mye rart som ligger på nett gitt... !! Så nå venter jeg på at et par bygdebøker skal bli laget ferdig... Men det tar jo tid !!
  Svar med sitat
Gammel 15-02-2006, 08:14   #4
Mikka
Seniormedlem

Mikka sin avatar

Medlem siden: Apr 2004
Meldinger: 1,899
Mikka har et ubeskrivelig bra rykte.Mikka har et ubeskrivelig bra rykte.Mikka har et ubeskrivelig bra rykte.Mikka har et ubeskrivelig bra rykte.Mikka har et ubeskrivelig bra rykte.Mikka har et ubeskrivelig bra rykte.Mikka har et ubeskrivelig bra rykte.Mikka har et ubeskrivelig bra rykte.Mikka har et ubeskrivelig bra rykte.Mikka har et ubeskrivelig bra rykte.Mikka har et ubeskrivelig bra rykte.

Jeg har aldri vært spesielt opptatt av slektsforskning selv, men har en far og svigerfar som er det, så det er mulig de har konkrete tips til det du spør om. Skal høre med dem, jeg.
Gammel 15-02-2006, 15:11   #5
Tossi
Supermedlem

Tossi sin avatar

Tossi er bare skikkelig grei.Tossi er bare skikkelig grei.Tossi er bare skikkelig grei.Tossi er bare skikkelig grei.Tossi er bare skikkelig grei.Tossi er bare skikkelig grei.Tossi er bare skikkelig grei.Tossi er bare skikkelig grei.

Kom på en ting - du nevner ingenting om din oldefar..? Vet du navn/fødselsår/fødested på ham? Vet du dessuten om din bestefars søstre var yngre eller eldre enn ham? I så fall kan du jo gjøre et 'educated guess' på sannsynlige årstall for giftemål (forutsatt at de var gift, da...), sjekke kirkebøkene i aktuelle menigheter - og forhåpentligvis finne pikenavnet til din oldemor. Da burde det også være mulig å finne henne i FT 1900.

Vet du forresten at det ble holdt årlige kommunale folketellinger for Oslo/Kristiania i perioden 1867-1954 (med unntak av de årene det ble holdt statlige tellinger)? Statlige folketellinger er unntatt i 100 år med bakgrunn i statistikkloven, men kommunale folketellinger er kun unntatt i 60 år med bakgrunn i forvaltningsloven.

Fra 1907 skal den kommunale tellinga inneholde opplysninger om fullt navn, fødselsår og -dato, fødested, yrke, ekteskapelig status, hvor man bodde ved forrige telling, og - hvis man hadde flyttet siden den gang - når man flyttet sist og hvorfra.

Disse tellingene er ikke digitalisert eller scannet (og vil heller ikke bli det). Enkelte finnes på mikrofilm, mens andre må benyttes i original form. Mye arbeid altså, men kanskje en av de få mulighetene du har igjen før FT 1910 blir offentlig..? Du finner mer info på hjemmesidene til Oslo Byarkiv.
Gammel 15-02-2006, 17:40   #6
Elinblu
VIP-medlem

Elinblu sin avatar

Elinblu har et ubeskrivelig bra rykte.Elinblu har et ubeskrivelig bra rykte.Elinblu har et ubeskrivelig bra rykte.Elinblu har et ubeskrivelig bra rykte.Elinblu har et ubeskrivelig bra rykte.Elinblu har et ubeskrivelig bra rykte.Elinblu har et ubeskrivelig bra rykte.Elinblu har et ubeskrivelig bra rykte.Elinblu har et ubeskrivelig bra rykte.Elinblu har et ubeskrivelig bra rykte.Elinblu har et ubeskrivelig bra rykte.

Oi oi, tusen takk for tips, Tossi, Gurin og Mikka! Du har jo gjort deg virkelig flid her, Tossi - hjertelig takk! Hva du vet!

Her var det mange gode tips å ta med seg. Jeg har ikke hørt om disse folketellingene fra Oslo før. Det eneste jeg har fått gjort så langt, er å slå opp i adressebøker for Oslo fra 1907, 1910 og 1912 (bestefars fødselsår samt gjetninger på de eldre søstrenes), samt å tråle kirkebøker i aktuelle kirker på jakt etter dåpsdata. Jeg vet mye om oldefar på denne sida og hans slekt - både navn, fødselsår og -sted. De er fra Solør-traktene. Det som er litt fint, er at denne oldemora har et forholdsvis uvanlig fornavn - Barbra. Antallet kandidater i rett alder er egentlig ikke veldig stort på landsbasis, det er kanskje det som gjør meg ekstra ivrig. Det er pikenavnet jeg leter etter, og det burde være mulig å finne! Har også forsøkt å kikke litt i kirkebøker etter giftermål for søstrene, men det blir som den berømmelige nåla i høystakken.

Gammel 15-02-2006, 18:45   #7
Glam
Gjest

Jeg har lenge hatt lyst til å drive litt med slektforskning. Men hvordan starter man? Hvilke internett sider er lure? Noen som vet? Dessuten er ikke min mor ifra norge, men et annet europeisk land. Er det veldig vanskelig da tro?
  Svar med sitat
Gammel 15-02-2006, 21:07   #8
Tossi
Supermedlem

Tossi sin avatar

Det var evt. giftemål til dine oldeforeldre jeg først og fremst tenkte på, ikke din bestefars søstre. Du vil nok ikke finne din oldemors pikenavn selv om du finner ekteskapsinfo for søstrene til bestefar, der står som regel kun fars navn oppført. Kanskje oldeforeldrene dine giftet seg i Solør-traktene? Kanskje de til og med døpte ungene der..?

Vær forresten obs på at i folketellingene var man ikke alltid like nøye på skriftform, så Barbra kan like gjerne ha blitt til både Barbara eller Barbro (med ymse kuriøse varianter som Barbarra, Barbrå, Barbraa m.fl.).
Sitat:
Opprinnelig postet av Elinblu
Du har jo gjort deg virkelig flid her, Tossi - hjertelig takk! Hva du vet!
Er jo utdannet historiker, så det hadde nesten vært for ille om jeg inget visste ...

Glam: Først må du snakke med foreldre/besteforeldre og trykke mest mulig info ut av dem. Deretter er Digitalarkivet er det desidert beste stedet å begynne (link i Elinblus første innlegg). For din mors del kommer vanskelighetsgraden helt an på hvilket land i Europa hun er fra - men det er nok knapt noe land som har digitalisert så mange slektskilder som Norge, så en del mer arbeid må du nok regne med.
Gammel 15-02-2006, 21:17   #9
Elinblu
VIP-medlem

Elinblu sin avatar

Sitat:
Opprinnelig postet av Tossi
Kanskje oldeforeldrene dine giftet seg i Solør-traktene? Kanskje de til og med døpte ungene der..?
Tusen takk for hjelpen igjen! Min oldefar er født i Grue eller deromkring, men flyttet med foreldrene til Oslo som ettåring. Fant dog ei Barbra fra samme område på digitalarkivet i går, og jeg tenkte kanskje det kunne være henne.

Gammel 16-02-2006, 21:16   #10
Tidl. bruker
Gjest

Min oldefar har skrevet flere slektsbøker om sin slekt fra Sunnmøre i sin tid. Min mann har holdt på bittelitt, meldt seg inn i DIS og mottatt litt info der, men det krever nok mer tid enn en stipendiat kan unne seg... Blir mer en livsstil tror jeg. Men artig å finne ut av sånt!
  Svar med sitat
Svar

Aktive lesere akkurat nå: 1 (0 medlemmer og 1 gjester)

Diskusjonsverktøy
Visningsmodus

Regler for innlegg
Du kan ikke starte nye diskusjoner
Du kan ikke svare på meldinger/diskusjoner
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke redigere meldingene dine

BB-kode er
Smilier er
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Forumnavigering

Øk sjansen for å lykkes med en Personlig Fruktbarhetscomputer (PFC)
Klikk her for mer info om Pearly, Ladycomp og Babycomp PFC.

Alle tider vises som GMT +1. Klokka er nå 08:45.