Gå tilbake   SnartGravid Møteplassen > Klubber > Problemer > Kroniske sykdommer
Svar

Diskusjonsverktøy Visningsmodus
Gammel 27-05-2008, 09:16   #1
lykkelit
Supermedlem

lykkelit sin avatar

Medlem siden: Sep 2007
Sted: Bergen
Meldinger: 685
lykkelit er bare skikkelig grei.lykkelit er bare skikkelig grei.lykkelit er bare skikkelig grei.lykkelit er bare skikkelig grei.lykkelit er bare skikkelig grei.lykkelit er bare skikkelig grei.lykkelit er bare skikkelig grei.lykkelit er bare skikkelig grei.lykkelit er bare skikkelig grei.
Verdier på stoffskifte - litt høye(lave) verdier?

Jeg har nettopp etterspurt verdiene på den siste stoffskifteprøven hos fastlegen min. Han har aldri kommentert at det har vært noe annet enn normalt, men jeg vet at verdien for TSH(?) bør ligge på rundt 1 når man prøver å bli gravid. FT4 vet jeg ikke hva den bør ligge på...

Men i vert fall sist gang jeg var hos gyn lurte hun på hvordan det stod til med stoffskiftet, og jeg sa at jeg ikke har hørt noe om det til tross for prøver titt og ofte (fastlegen følger godt med på det). Så derfor ringte jeg og fikk vite dette i dag. (Noe av det første gyn tok tak i når jeg kom til henne for over 5 år siden var akkurat det med stoffskitet, og da var det for lavt. Og siden har jeg gått på medisiner (Levaxin).)

Verdiene mine er: TSH: 2,57 FT4: 22

Kommer nok til å ringe gyn i løpet av dagen og høre om jeg skal endre medisineringen min, men noen som har noe å tilføye her??
Gammel 27-05-2008, 13:50   #2
Porven
Gjest

Meldinger: n/a
Sv: Verdier på stoffskifte - litt høye(lave) verdier?

Hei
Snakket med gyn.?
Jeg har også lest at TSH mellom 1-2 er best når man prøver å bli gravid. Jeg har TSH på 0,6 og FT4 på 14 ved siste måling for en uke siden. Jeg vet ikke hva som er verst for høy el for lav TSH ift å bli gravid. Har din gyn. sagt noe om det?
  Svar med sitat
Gammel 27-05-2008, 18:21   #3
lykkelit
Supermedlem

lykkelit sin avatar

lykkelit er bare skikkelig grei.lykkelit er bare skikkelig grei.lykkelit er bare skikkelig grei.lykkelit er bare skikkelig grei.lykkelit er bare skikkelig grei.lykkelit er bare skikkelig grei.lykkelit er bare skikkelig grei.lykkelit er bare skikkelig grei.lykkelit er bare skikkelig grei.

Jeg snakket med hun på kontoret, gyn hadde det visst litt for travelt i dag, men regner med jeg får en telefon i morgen eller noe... Jeg vet ikke hva som er best med for høyt eller for lavt, tror egentlig at høyt stoffskifte er minst like ille som for lavt... Men hva FT4 skal ligge på det vet jeg rett og slett ikke... Men får vel vite noe når jeg får tlf fra gyn... Kan oppdatere da om ikke noen har noe å komme med i mellomtiden
Gammel 28-05-2008, 18:34   #4
Porven
Gjest

Meldinger: n/a

I følge legen ,på sykehuset jeg har vært til kontroll på, er normale verdier

TSH: 0,20- 4,0
FT4: 9,0-22,0
  Svar med sitat
Gammel 28-05-2008, 20:46   #5
lykkelit
Supermedlem

lykkelit sin avatar

I dag ringte gyn meg tilbake. Og hun bekreftet det jeg mente å huske om at hun ønsket at TSH burde ligge på rundt 1 eller rett under når man prøver å bli gravid. Så hun mente at jeg kunne snakke med fastlegen som medisinerer meg og/eller jeg kunne begynne å ta en halv tablett mer 4 dager i uken. Så jeg kommer til å øke med en halv tablett i dag, og fortsette med det 4 dager i uken. Har en legetime i begynnelsen av juni tror jeg (som jeg har fått for lenge siden pga sjekking av stoffskiftet), så da kommer jeg til å ta det opp med han, samtidig som jeg får en blodprøve som vil si hvor stoffskiftet ligger da.

Så jeg angrer ikke på at jeg ringte og forhørte meg om hva verdiene var på...
Svar

Aktive lesere akkurat nå: 1 (0 medlemmer og 1 gjester)

Diskusjonsverktøy
Visningsmodus

Regler for innlegg
Du kan ikke starte nye diskusjoner
Du kan ikke svare på meldinger/diskusjoner
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke redigere meldingene dine

BB-kode er
Smilier er
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Forumnavigering

Øk sjansen for å lykkes med en Personlig Fruktbarhetscomputer (PFC)
Klikk her for mer info om Pearly, Ladycomp og Babycomp PFC.

Alle tider vises som GMT +1. Klokka er nå 10:28.